Készült: 2024.05.13.23:05:10 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

8. ülésnap (2022.06.07.),  264-265. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:28


Felszólalások:   262-263   264-265   266-267      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Napirend utáni felszólalásra jelentkezett az LMP képviselőcsoportjából Keresztes László Lóránt képviselő úr, volt frakcióvezető. Parancsoljon!

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A napirend utáni felszólalásaimban szűkebb hazám, Pécs problémáiról, a problémák megoldási lehetőségeiről szoktam beszélni. Most egy igen súlyos és feszítő kérdésről kell szólnom itt önök előtt. A felszólalásnak az is lehetne a címe, hogy hány balesetnek kell még megtörténnie a 66-os úton ahhoz, hogy végre cselekedjenek az illetékesek. Hát, nagyon bízunk benne, hogy egynek sem, és egy újabb tragédia sem fog történni, mire végre lépnek az illetékesek az út rendkívül veszélyes állapotának megoldása érde-kében.

A 66-os út Pécs és Mánfa közötti szakaszán óriási a forgalom, mindennap több ezer autó halad el, és sajnos tapasztalhatjuk mindannyian, akik a térségben élünk, hogy óriási a balesetveszély ezen a szakaszon. 2018 óta 36 baleset történt. Ezek között sajnos nagyon nagy számban voltak súlyos balesetek, és több esetben sajnos tragikus vége lett ezeknek a közlekedési baleseteknek. Szinte naponta kapok megkeresést a Pécsett, Komlón és a térségben élőktől a mielőbbi cselekvés érdekében, de én magam is szinte napi rendszerességgel használom ezt az útszakaszt, tehát pontosan látom azt, hogy mennyire veszélyes.

Én már múlt év végén megkerestem a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányságot, illetve a Magyar Közút illetékeseit is. Mind a két irányból kaptam választ. A rendőrség válasza arról szólt, hogy természetesen ismerik ezt a balesetveszélyt, és ők jelezték is a rövid idő alatt előforduló nagy balesetszám miatt, hogy a Közútnak módosítani kell a forgalmi rendet. Akármit is csináltak az illetékesek, sajnos nem sikerült elkerülni a balesetek ilyen nagy számát, ugyanis azóta nagyon-nagyon sok balesetről olvashattunk a sajtóban, illetve tapasztalhattuk mindannyian, akik használjuk ezt az útszakaszt.

A közútkezelőtől kaptam választ, ahol szintén elismerték, hogy rendkívül balesetveszélyes az útszakasz, és jelezték azt, hogy ennek a 66-os útnak a Pécs és Mánfa közötti szakaszával kapcsolatban már született korábban kormánydöntés, amely szorgalmazza a felújítást. Ha utánanézünk, valóban 2014 áprilisában már született egy kormánydöntés, amely kifejezetten ezzel az útszakasszal foglalkozik. Ennek a kormánydöntésnek az eleme, illetve a kormánydöntés szorgalmazza a burkolatmegerősítést, a forgalombiztonsági elemek kihelyezését, a balesetveszélyes ívek korrekcióját, illetve a tervek között szerepel a csomópontokban a balra kanyarodó sávok kialakítása.

(19.20)

Tehát elmondhatjuk, hogy mind a hatóságok, mind a különböző fejlesztési cégek, az illetékesek, a döntéshozók pontosan tisztában vannak azzal, hogy nagyon-nagyon balesetveszélyes ez az útszakasz, ugyanakkor a korábbi döntések ellenére a cselekvésnek nyomát sem látjuk. Mi nagyon bízunk benne, hogy sikerül végre elindítani valamiféle cselekvést, és mindazokkal a problémákkal szembenéznek végre ezen a szinten is a döntéshozók, amelyek fennállnak.

Nagyon sok jelzést kapok én azzal kapcsolatban, hogy kifejezetten rossz az útburkolat minősége, illetve olyan jelzéseket is kapunk, hogy nagyon gyakran fordul elő különböző olajszennyezés kifolyása, ami ezen a rossz burkolatminőségen rendkívül balesetveszélyes helyzeteket eredményez. Az is egyértelmű mindenki számára, és ezt is nagyon sokan írják meg nekem az ott élők és az utat használók, hogy bizony sokan nem tartják be a meglévő korlátozásokat sem, túllépik a megengedett sebességet, nagyon gyakran átlépik a furcsa ívek miatt a záróvonalat, és nyilván ez elfogadhatatlan.

Tehát látható, hogy cselekednivaló, tennivaló még a konkrét felújítási munkálatokon túl is vagy azt megelőzően lenne, ezért én kezdeményezni fogom ismét, hogy fokozott rendőri ellenőrzés legyen jelen ezen az útszakaszon, és bizony sokan felém jelezték azt is, hogy indokolt lenne esetleg egy állandó sebességmérő állomás kihelyezése, ami talán visszatartaná a szabályok áthágásától az egyes autósokat, illetve motorosokat. Én ezt is egy jó és megfontolandó ötletnek tartom, ezt is indítványozni fogom.

Nagyon bízom benne valóban, hogy nem lesz újabb súlyos baleset még mielőtt érdemben elkezdődnének a cselekvések, de azt tudom ígérni mindenkinek, hogy én ezt az ügyet képviselni fogom, és minden egyes alkalommal, amikor ismét egy baleset történik, akkor fel fogom hívni az illetékesek figyelmét arra, hogy itt valóban cselekedni kell. Nagyon bízom benne, hogy mindenki érzi a felelősségét az útszakasszal kapcsolatban.

Itt is el kell mondani azt, hogy nyilván itt most egy konkrét útszakaszról beszéltem, de egyébként ez egy országos rendszerproblémának egy fontos eleme, egy fontos tünete, hiszen tudjuk azt, hogy 17 ezer kilométernyi állami fenntartású út van a „rossz” és a „nem megfelelő” kategóriában, és ez a helyzet évről évre romlik. Tehát ez a kormány nemhogy megoldaná ezt a problémát, nemhogy javítaná az úthálózat minőségét, de mivel olyan keveset költenek rá, ezért a probléma egyre nagyobb lesz, és egyre nagyobb arányban lesznek olyan utak a magyar közúthálózatban, ahol már a felújítás nem is értelmezhető, és gyakorlatilag újjá kell építeni.

Azt gondolom, éreznie kell a felelősöknek, hogy ez a helyzet nem tartható, és azonnal megfelelő mennyiségű forrást biztosítani kell, emellett fogunk kardoskodni a most induló költségvetési vita során is. Köszönöm szépen, elnök úr. (Varju László tapsol.)




Felszólalások:   262-263   264-265   266-267      Ülésnap adatai