Készült: 2024.05.20.15:37:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

38. ülésnap (2022.11.10.), 6. felszólalás
Felszólaló Varju László (DK)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 14:56


Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VARJU LÁSZLÓ, a DK képviselőcsoportja részéről: Elnök úr, köszönöm szépen a szót. Tisztelt Ház! Hát, eljutottunk odáig, hogy egy csendes őszi reggelen önök benyújtják a javaslatukat, és az előterjesztő felvezetésében két törvényből, illetve egy törvényből és egy határozattervezetből álló javaslatot hoztak a parlament elé. A Paksi Atomerőmű meglévő blokkjai üzemidejének további meghosszabbításáról szól a javaslatuk lényege, és ennek megfelelően erről kell beszélni.

Az előterjesztő mintegy tíz perc után  néztem az órát is  fogalmazott úgy, hogy jó, akkor most térjünk rá arra, hogy mi van valójában az előterjesztésben. Mindaddig egészen másról beszélt, aminek semmi köze nem volt ehhez, éppen ezért azt hiszem, van néhány dolog, amit érdemes tisztába tenni. Már csak azért is, mert államtitkár úr megfeledkezett arról, hogy van önöknek egy 2016. évi rendeletük, amely szerint előzetes és utólagos hatásvizsgálatot kellene készíteni. Ezt a törvényt, illetve ezt a szabályt az önök kormánya hozta, és egy ilyen fontos, nagy jelentőségű javaslatnál nem éltek ezzel a lehetőséggel.

(9.30)

Mondhatnám, kötelezettségük volna az, hogy előzetes hatásvizsgálaton összefoglalja, az eredményeit röviden és áttekintően megjelenítő összefoglalót készítenek, információgyűjtő, elemző folyamatot folytatnak le, elsődleges célja a szabályozás hatékonyságának a növeléséről szólna, tehát mindaz, ami alátámasztaná az önök érveit, az ehhez tartozna. Erről megfeledkeznek.

Majd tulajdonképpen az érveiben, a kezdeti érveiben azzal foglalkozik, hogy egy harminc éve üzemelő, nyolc éve ebben a témában új gondolatokat megfogalmazó folyamat után a háború működésével, kitörésével indokolja az önök előterjesztését. Hát, tisztelt államtitkár úr, ennél, azt gondolom, vannak jobb érvek, amelyek arról szólnak, hogy ezt a határozattervezetet érdemes volna támogatni, már csak azért is, mert egyébként korábban a Költségvetési Bizottság elnökeként jártam Pakson éppen az önök miniszterének meghívására, és önök is igyekeztek bemutatni, és éppen a paksi működés, az atomerőmű biztonságának érdekében a több évtizedes működés biztonságának a bemutatását elvégezni.

Az csak egy kicsi kitérő ebben a történetben, hogy ebben az iparágban, ami egy kicsit kapcsolódik ehhez, az uránbányászatban tíz évet töltöttem el, természetesen egészen távolról nézve dolgoztam a Mecseki Ércbányászati Vállalatnál, és ez is benne van azokban a tapasztalatokban, amelyeket a későbbiekben én szeretnék itt megfogalmazni. De önnel szemben van egy világos álláspontom, miszerint az atomerőművek üzemeltetése elsősorban nukleáris biztonsági kérdés, és nem ellátásbiztonsági kérdés, mint ahogy ön fogalmazott.

De nézzük, hogy ez a javaslat, amelyet önök ide beterjesztettek, igazából mivel foglalkozik! A törvény kiterjeszti a távadat-szolgáltatás lehetőségét az atomenergia-felügyeleti szerv teljes felügyeleti tevékenységére, így a jövőben a távadat-szolgáltatás nem korlátozódik csak az atomerőműre, más nukleáris létesítmény és radioaktívhulladék-tároló esetében is lesz erre lehetőség. Itt társulások alakulnak, jönnek létre a tárolókhoz vagy a tervezett tárolóhoz kötötten a Központi Nukleáris Pénzügyi Alapból, amelyeknek támogatás adható. Ez a támogatás tárolóként vagy tervezett tárolóként csak a társulásnak adható, és ez a támogatás tájékoztatási, ellenőrzési, működési és településfejlesztési célokra is felhasználható ezeken a színhelyeken. És tovább mondhatnánk, hogy az önkormányzati társulásoknak nyújtott támogatás szabályaival egyébként külön kormányrendeletben kívánnak foglalkozni, és hogy ez pontosan mit jelent, erre vonatkozóan van néhány megjegyzésük, de ebben nagyon sok a pontatlanság.

A módosítás alapján úgy látom, hogy a Központi Nukleáris Pénzügyi Alap kezelőjének az önkormányzati társulások támogatásfelhasználási költségtervét szakbizottság előzetes állásfoglalásával együtt az energiapolitikáért felelős miniszter elé kell terjeszteni jóváhagyás céljából, tehát igazából a miniszter fogja jóváhagyni, még ha az éppen változik is, de mégiscsak ebben a felelősségi hatáskörben marad.

Ez a javaslat egyszerűsíti az eljárásokat, amit én egyébként ilyen szempontból örvendetesnek tartok, és megteremti az egyes eljárások egyesítésének a lehetőségét. Erre az egyesítési folyamatra akkor kerülhet sor, hogyha az atomenergia-felügyeleti szerv előtt folyik egyébként több olyan eljárás, amelyek tárgya egymással összefügg, és célszerű ezek együttes eldöntése. Én azt gondolom, hogy ez egy helyes megközelítés. A tárgyi összefüggés fennállása, az egyesítés szükségessége csak az egyes ügyek sajátosságai alapján állapítható meg, de ezt én örvendetesnek tartom a tekintetben, hogy a szakhatóságról beszélünk, azokról, akik egyébként ehhez a legtöbb információval rendelkeznek.

Az egyik oldalról tehát ez a javaslat, amely a törvényjavaslatra vonatkozik, ugye, a határozati javaslat mellett van, amelyre vonatkozóan a kormány július 13-án jelentette be, és ott is a gázválságra hivatkoztak, amit e tekintetben elfogadhatatlannak tartok, hogy a Paksi Atomerőmű üzemidejének meghosszabbítását kezdeményezik  ugye, itt a hivatkozás az, ami ebből a szempontból elfogadhatatlan; nyilvánvaló, hogy ez a 2030-as évek közepén lenne igazából esedékes, mivel a reaktorok engedélyideje 2032 és ’37 között jár le, így a hosszabbítás nem lehet érdemi hatással a jelenlegi válságra, tehát ez a hivatkozás hamis. Azonban az üzemidő meghosszabbításáról nem a kormány, hanem a széles nyilvánosság bevonásával nemzetközi értelemben is lefolytatandó környezeti hatásvizsgálat  amit hiányoltam egyébként  az eljárás és további engedélyezések után nukleáris biztonsági szempontból az Országos Atomenergia Hivatal dönthet, ezt ön is említette, az atomerőmű engedélykérelme alapján.

A határozati javaslat szövege szerint az Országgyűlés tudomásul veszi a Paksi Atomerőmű meglévő blokkjának további üzemidő-hosszabbítását, ami az ország energiaszuverenitási, klímavédelmi és ellátásbiztonsági céljait is szolgálja, és ebből a szempontból a paksi hosszabbítás ügyében jelen helyzetben a Demokratikus Koalíció is ezt teszi, támogatja. De csak úgy szabad ezt megvalósítani, ha szakmailag megfelelően bizonyítják, hogy ennek nincs biztonsági kockázata, a megfelelő szakmai előkészítés megtörténik, a dokumentumokat nyilvánosságra hozzák, és biztosítják a civil szervezetek számára való hozzáférést és egyébként a részvételüket is. Mivel a magyar Atomenergia Hivatal vezetésére egy hozzá nem értő pártkatonát neveztek ki, így csak a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség felügyelete alatt tartjuk mindezt elfogadhatónak.

Önök kényszerhelyzetet teremtettek az energiaellátás biztonságában, ezért nem lehet még kivezetni az atomenergiát, hiszen az Orbán-kormány csak késve tett érdemi lépéseket a megújuló energia irányába, aminek a lehetséges kockázatai egyébként sokkal kisebbek lennének, és így értelemszerűen beszélni kell az önök által elképzelt folytatásról is, hiszen a négy blokk üzemidejének meghosszabbítása mellett önök egy hosszú távra szóló szerződést kötöttek Paks II. megépítéséről.

Ha önök Paksról komolyan beszélni akarnának a társadalommal, akkor nem suttyomban, népszavazás nélkül írták volna ki az atomenergia használatának folytatását Oroszországgal, egy olyan komoly hitelszerződést, amelyből a hírek szerint egyébként  mivel ezt önök titkosították  180 napos vita után gyakorlatilag az orosz fél kifizettetheti az egész hitelt, hogyha ebből egyébként az ország, Magyarország előbb ki akarna lépni. Ilyen helyzetben önök ehelyett a saját bevallásuk szerint is  éppen ezért mondtam  kényszerhelyzetet teremtettek, hiszen az egyik miniszterük, Szijjártó miniszter úr elmondása alapján is nyolc éven át semmit nem tettek, és ami ebből a legnagyobb kár, hogy igenis azoknak az energiaberuházásoknak az ügyében, amelyek az alternatív lehetőségeket valósítanák meg, csak tétlenkedtek.

(9.40)

Éppen ezért igazából csak a geopolitikai kockázatok figyelembevételével tudom mondani, illetve kérdezem államtitkár úrtól is, hogy Paks ügyét önök egyébként valóban összekötöttéke a gázár meghatározásával akkor, amikor a szerződést tárgyalták. És ha igen, akkor miért tették ezt így? Mert az én olvasatomban igenis összefügghet az önök rezsihazugság-politikája, ami ebből a szempontból érthetővé válhat, hogy önök miért hozták meg ezt a döntést egyébként 2014-ben, amikor erről a szerződés megszületett.

Én magam továbbra is vallom, hogy Paks II.-t is szakpolitikai kérdésként kell kezelni, még akkor is, hogyha ez a szerződés, amit önök kötöttek, elfogadhatatlan. Ennek a hatása egyébként nemcsak Magyarország vonatkozásában van meg, hanem nyilvánvalóan a szomszéd országokhoz is kapcsolódik, de azt, hogy önök szerint vagy ilyen szempontból is miért kell erről beszélni, azt itt már a törvénytervezet és az üzemidő meghosszabbítása kapcsán tett előterjesztésük is indokolhatja ebből a szempontból, azt gondolom.

Az önök kormányzása alatt, én úgy látom, hogy nem várható, illetve nem történt olyan gazdasági növekedés, fellendülés, amely erőltetett állami beruházások nélkül, tehát hogyha ezeket kivesszük belőle, az átmeneti időszak után az az energiaigény, amit egyébként ön is felsorolt itt, ne lenne pótolható egy újabb atomerőmű megépítése nélkül. Igenis erre megvan a lehetőség, hiszen az olcsóbb és egyébként környezetbarát energia az, ami erre a megoldást hozhatja, és mint ön is tudja: a fel nem használt energia a legolcsóbb energia.

A megújuló energiákban és közöttük kiemelten a geotermikus energiák terén hazánkban különleges lehetőségek vannak, és az elmúlt tíz év elvesztegetése után önök ezt a területet elhanyagolták. A most megjelenő kapkodásukat e vonatkozásban megkésettnek tartom, hiszen itt egy évtizedet veszítettek el.

Összefoglalva tehát az elmondottakat az ön által tett javaslatok vonatkozásában, az önök által előállított kényszerhelyzetben a határozati javaslatot támogatjuk, de az elvesztegetett tíz év felelőtlenségeiből származó következményekért önöknek kell viselni a felelősséget. Bízom benne, hogy lesz Magyarországnak olyan kormánya, amely egyébként megteszi azokat a lépéseket, hogy a megújuló energiák érdekében további lépéseket vagy új lépéseket, új kezdeményezéseket tegyen. Köszönöm megtisztelő figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai