Készült: 2024.05.08.16:06:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

86. ülésnap (2023.11.06.),  164-169. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 8:48


Felszólalások:   158-163   164-169   170-175      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Ház! Képviselő úr nem fogadta el a miniszterhelyettesi, államtitkári választ, ezért napirendünknek megfelelően a határozathozatalra a mai ülésnapunkon kerül sor.

Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Bakos Bernadett képviselő asszony, az LMP képviselője, interpellációt nyújtott be az építési és közlekedési miniszterhez: „Mit tesz a kormány azért, hogy a vasút segítse a klímavédelmi célokat?” címmel. Bakos Bernadett képviselő asszonyt illeti a szó, személyesen miniszter úr fog önnek válaszolni. Parancsoljon!

BAKOS BERNADETT (LMP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! A klímaváltozás már nem egy távoli fenyegetés, hanem nap mint nap láthatjuk a hatásait. Tavaly soha nem látott aszály sújtotta az országot, és az idei szokatlanul meleg ősz is azt mutatja, hogy valami nagyon nincs rendben. Az ENSZ főtitkára szerint elkezdődött a klímaösszeomlás.

Sürgősen el kellene kezdeni az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését és az alkalmazkodást, ez azonban nem történik meg. A kormány kommunikációjával szemben Magyarország nem klímabajnok. 2014 és 2021 között 5 százalékkal nőtt a kibocsátás, miközben az Európai Unió egészében 7 százalékkal sikerült mérsékelni az üvegházhatású gázok kibocsátását.

A közlekedési ágazat fogyasztja az Európai Unióban felhasznált kőolaj 70 százalékát, és ez az Unióban az üvegházhatású gázok kibocsátásának közel 30 százalékát teszi ki. A közlekedés az egyetlen olyan szektor, ahol nem sikerült csökkenteni a kibocsátást európai szinten, és ehhez Magyarország is jelentősen hozzájárult, hiszen 1995 és 2021 között a belföldi közlekedésből származó kibocsátás közel duplájára, 85 százalékkal nőtt. Nem csoda, hiszen ebben az időszakban az ország több mint kétszer annyit költött közúti fejlesztésekre, mint a vasúti fejlesztésekre, korszerűsítésekre. 1400 km autópálya épült, miközben a vasúti infrastruktúra állapota inkább romlott. Mellékvonalakat zártak be és még az ország legfontosabb, Budapest-Hegyeshalom közti vasútvonalára sem költöttek elegendő mennyiségű pénzt, ezért most kapkodva rendelték el a felújítását.

A közösségi közlekedés és főleg a vasút fejlesztése kulcsfontosságú lenne a klímavédelmi és környezetvédelmi célok eléréséhez. Egy átlagos vonatút Európában utaskilométerenként 77 százalékkal kevesebb kibocsátással jár, mint egy ugyanolyan hosszú autóút. Az adatok azt mutatják, hogy a jól kiépített vasúti hálózat elengedhetetlen ahhoz, hogy a közösségi közlekedés vonzó alternatívát nyújtson az emberek számára, mely nagyban hozzájárul a kibocsátások csökkenéséhez.

Miniszter úr is egy nyilatkozatában elismerte, hogy a vasút forráshiányos és a pályahálózat közel felén lassújelek vannak. „Nem tudom azt mondani a kedves honfitársaknak, hogy elképesztő jó szolgáltatást biztosítunk, gyertek és utazzatok. Ezzel szemben azt tudom nekik mondani, hogy nézzétek, ez olyan, amilyen, de a miénk, és olcsón adom ezt a szolgáltatást”  így idéztem önt. Az LMP-Magyarország Zöld Pártja nem tudja elfogadni ezt a hozzáállást. A vármegyebérlet bevezetése ugyan előrelépés, de önmagában kevés, ráadásul nem is vonatkozik a helyi tömegközlekedésre. Nem elég a kedvező tarifarendszer, mellé kell tenni a jó minőségű szolgáltatást is.

Tisztelt Miniszter Úr! Mit tesz a kormány azért, hogy a vasút segítse a klímavédelmi célokat? Mikor fog csökkenni Magyarországon a közlekedési eredetű kibocsátás? Válaszát előre is köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. A válaszra megadom a szót Lázár János miniszter úrnak. Parancsoljon, miniszter úr!

LÁZÁR JÁNOS építési és közlekedési miniszter: Köszönöm szépen. Alapvetően eltér a tisztelt képviselőtársaim megítélése attól függően, a helyzet megítélése attól függően, hogy a parlamenti patkó melyik oldalán ülnek. Az előbb hallhattunk egy miskolci armageddonról szóló beszámolót, most pedig a világ összeomlása fenyeget bennünket az LMP nagyra becsült képviselője szerint. Ha jól tudom, az LMP magát zöldpártként identifikálja, az önök barátai és rokonai kormányozzák Németországot, ahol a zöldek a kormány tagjai, és épp most tértek vissza a kőszénnel való energia-előállításra. Tehát, ha ez volna a zöldprogram, hogy kőszénnel állítsunk elő energiát, az bizonyára a világ tisztaságához és a károsanyag-kibocsátáshoz nem járulna hozzá érdemben. Tehát ne nekünk címkézze első helyen a kérdését, képviselőtársam, hanem szólítsa meg az európai testvérpártokat is, például a német zöldeket, akiknek önök barátai, hogy tegyenek lépéseket a folyamat megváltoztatása érdekében.

Azért mertek ilyet lépni a németek, mert Németország az üvegházhatású gázok kibocsátásában és a károsanyag-kibocsátásban a világ 4 százalékát produkálja. Az az ország, amely Európa legerősebb gazdasága és a világ ötödik legerősebb gazdasága, az produkálja a 4 százalékot. A 4 százalékon belül fél százalék az autóipar. Most ehhez képest érdemes volna megvizsgálni, hogy mennyit produkál az üvegházhatású gázok kibocsátását illetően a glóbusz egészét tekintve Magyarország és a magyar gazdaság. Bizonyára poros nyomába sem ér a német kibocsátásnak.

Ezzel nem az ön kérdését akarom negligálni, csak a saját helyünket és szerepünket szeretném megerősíteni. Ha a nagyipari hatalmak, a világ GDP-jének 30 százalékát adó Amerikai Egyesült Államok és a világ GDP-jének 30 százalékát adó Kína nem foglalkozik érdemben ezzel a kérdéssel, akkor a mi Kárpát-medencei törekvésünk, bár lokálisan rendkívül fontos, de úgy gondolom, hogy segítségre szorul, és ki más menthetne meg bennünket, mint a zöldek, akiknek nagyon jó európai kapcsolatrendszerük van például a német kormánynál, és ők közbenjárhatnának az európai szabályozásban is.

Szeretném megnyugtatni képviselőtársamat, hogy az ön által alábecsült országbérlet és megyebérlet a legzöldebb program egész Európában: 3 millió bérletet adtunk el. Ez olyan nagy szám, ami az LMP számára űrtávolságban van, hiszen ennyi szavazójuk sose lesz. Tehát 3 millió bérletet adtunk el, 3 millió bérletet adtunk el, ami azt jelenti, hogy végrehajtottuk Európa legkomolyabb zöldközlekedési fordulatát, és januárban jelentést fogok adni a törvényhozásnak és a végrehajtó hatalomnak is arról, hogy milyen óriási léptékben nőtt meg a tömegközlekedést igénybe vevők száma Magyarországon. Tehát meg kell nyugtatnom képviselő asszonyt, hogy ez az akció a leggyorsabb, leghatékonyabb zöldítési program volt.

Egyébként megnyugtatom aggódó képviselőtársaimat is: az üvegházhatású gázok kibocsátása Magyarországon kormányoktól szinte függetlenül folyamatosan csökken, 30 százalékkal kevesebb, sőt ma már 37 százalékkal kevesebb, mint volt 1990-ben. Ebben az összes baloldali és jobboldali kormány munkája is együttesen benne van, sőt Magyarország a klímacéljait, amit saját maga és az Európai Unió tűzött elé, 50 százalékkal túl fogja teljesíteni a következő évtizedekben. Tehát nem rajtunk múlik majd az armageddon, amellyel az LMP nemes képviselője megfenyegette a hétfő este még a parlamentben ülő képviselőtársaimat.

(19.00)

A másik megjegyzésem a vasút. A vasút 2020-tól évi 2 százalékkal akarja csökkenteni a károsanyag-kibocsátást. Ez azt jelenti, hogy röviden 20, 30, 40, majd 50 százalékkal fogjuk csökkenteni. Ön nálam sokkal jobban tudja, hogy ennek a módja a villamosítás vagy a hidrogénmeghajtású járművek kérdése. A villamosítás érdekében pedig a magyar kormány a múlt héten szerdán tárgyalta meg, illetve két héttel ezelőtt a magyar vasút jövőjével kapcsolatos kormányzati előterjesztést, amit tárcám nyújtott be, amely garantálni fogja az infrastruktúra-fölújítást a következő évtizedekben.

Tehát a közlekedés jelentősen hozzá fog járulni ahhoz, hogy a világ az armageddontól, amit ön vizionált, megmeneküljön, a magyar közlekedés mindent megtesz ennek érdekében. (Taps a kormánypárti sorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszter úr. Megkérdezem Bakos Bernadett képviselő asszonyt, elfogadjae a miniszter úr válaszát.

BAKOS BERNADETT (LMP): Nagyon szurkoltak, hogy elfogadjam a választ. Nem tudom elfogadni a választ. Tehát ez a mértékű felelősséghárítás, amit itt most hallhattunk, hogy gyakorlatilag nekünk nincs is ezzel feladatunk, hiszen mi csak egy kicsi porszem vagyunk a gépezetben, elfogadhatatlan, ahogy elfogadhatatlan az is, hogy egy komoly témából ön, miniszter úr, viccet próbál csinálni itt az Országgyűlés előtt.

A klímaváltozás igenis valós veszélyt jelent. Lehet, hogy önnek csak egy ilyen távoli armageddonnak tűnik vagy egy fantáziaszüleménynek, azonban sajnos minden kutatás azt mutatja, hogy igenis veszélyes a klímaváltozás. Nem tudom elfogadni a válaszát. Köszönöm szépen. (Barkóczi Balázs tapsol.)




Felszólalások:   158-163   164-169   170-175      Ülésnap adatai