Készült: 2024.05.09.19:02:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

65. ülésnap (2023.05.08.),  139-146. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 6:28


Felszólalások:   131-138   139-146   147-154      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Ház! Kunhalmi Ágnes képviselő asszony, az MSZP képviselője, azonnali kérdést kíván feltenni a miniszterelnök úrnak: „Aktuális kérdésekről” címmel. Kunhalmi Ágnes képviselő asszonyé a szó. Parancsoljon!

KUNHALMI ÁGNES (MSZP): Köszönöm szépen. Tisztelt Miniszterelnök Úr! A „Budapesti Konzervatív Politikai Akció” konferencia záróelőadásán Varga Judit miniszter asszony elmondta, hogy Magyarország Európa közepén egy olyan hely, ahol még él a szabadság, ahol az ember bármilyen kérdésben félelem nélkül elmondhatja a véleményét.

Kérdezem én: ha országunk valóban egy ilyen hely, akkor miért tartalmazza a pedagógus-státusztörvény tervezete azt a rendelkezést, hogy a pedagógusok nem nyilváníthatnak véleményt a köznevelési rendszer működéséről? Továbbá, ha hazánk ilyen hely, akkor miért nem élhetnek azzal a jogukkal, hogy álláspontjukat polgári engedetlenség formájában fejezzék ki, amely a polgári demokrácia elismert, bevett intézménye, és amellyel ön is élt korábban? Ezen a konferencián az is elhangzott miniszter asszonytól, hogy ki kell tartanunk, mármint önöknek, hogy legyen majd honnan megfordítani Európa sorsát, ha eljön az idő. Ezért kérdezem: talán ezért készült el egy olyan pedagógusstátusztörvény-tervezet, amely szemben áll a Magyarország és az EU között e tárgykörben már létrejött megegyezéssel? Talán úgy gondolja a kormány és ön, miniszterelnök úr, hogy a várt jobboldali fordulat után Európa más országaiban is hasonló módon szabályozzák majd a pedagógusok jogállását?

És végezetül, beszédet mondott ott ön is, miniszterelnök úr. Többek között azt is állította, hogy Magyarország egy inkubátor, ahol a jövő konzervatív politikáját kísérletezik ki, és ahol nemcsak beszélnek a liberalizmusról és a liberálisok legyőzéséről, hanem meg is valósítják azt. Érdeklődnék öntől, miniszterelnök úr: ennek jegyében fogalmazotte Rétvári Bence államtitkár úr úgy, hogy a pedagóguspályát egyfajta hivatásrenddé kívánják átalakítani? A két világháború között a Magyar Katolikus Egyház is szorgalmazta ezt, és amelyet Európában Mussolini Olaszországában is megvalósítottak. Várom megtisztelő válaszát, miniszterelnök úr, a kérdéseimre. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. A válaszra miniszterelnök urat kérem. Parancsoljon, miniszterelnök úr!

ORBÁN VIKTOR miniszterelnök: Köszönöm szépen, elnök úr. Először is, a tőlem vett idézetekkel egyetértek. (Derültség a kormánypártok soraiban.) Ami a hivatásrend kérdését illeti, érdekes intellektuális vitát is folytathatnánk arról, hogy mi a különbség a hivatásrend és a korporatív állam között, ha már ilyen utalást tett, de talán az időnk ehhez most kevés.

Annyit azért vállal a magyar kormány, hogy van Magyarországon néhány szakma, amiket mi hivatásszakmának nevezünk, és azt gondoljuk, hogy a hivatásszakmáknak sajátos jogi szabályozásra van szükségük. Ilyen hivatásszakma Magyarországon az egészségügyi dolgozók munkája, ilyen van a rendvédelmi dolgozók esetében is, és ilyen van a katonák esetében is. És mi azt gondoltuk, de ez nem egy új gondolat, hiszen az első hivatásszakmai  ahogy mi mondjuk, ilyen modernebb nyelven  életpályatörvényt nem most fogjuk bevezetni a pedagógusok esetében, hanem talán már ’13-ban vagy ’14-ben bevezettük.

Tehát a pedagógusokat nem most választjuk le a közalkalmazottak általános jogi kategóriájáról, hanem ezt megtettük már jóval korábban, legfeljebb ez nem mindenkinek tűnt föl. Tehát újdonság jelen pillanatban az előttünk fekvő törvényjavaslatban e tekintetben nincs. A pedagógusmunkát hivatásszakmának tekintjük, és azt gondoljuk, hogy meg is érdemlik a pedagógusok, hogy legyen nekik egy külön életpályamodellt szabályozó törvényük. Hogy annak mi legyen a tartalma, mit tartalmazzon és mit nem, erről zajlanak most az egyeztetések. Amint azok véget érnek, a törvényjavaslat megérkezik ide, a tisztelt Ház elé, és megvitathatjuk, hogy hogyan tudjuk a legjobb életpályatörvényt előállítani a pedagógusok számára, akiknek a munkája életbevágó Magyarország számára. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszterelnök úr. Egyperces viszonválaszra Kunhalmi Ágnes képviselő asszonyé a szó. Parancsoljon!

KUNHALMI ÁGNES (MSZP): Köszönöm szépen. Világos beszéd, miniszterelnök úr, az ön saját szavaival nyilván egyetért, miniszterével nem, akkor, ami ahhoz tartozó mondandóm volt, hogy bizony nekünk van igazunk, és ön azzal nem ért egyet. (Nacsa Lőrinc: Sajátos logika.) Ez világos beszéd. A másik, a hivatásrendiség nem szakmai célokat, hanem kizárólag az állam politikai, hatalmi céljait, vagyis jelen esetben az ön nemzeti együttműködése rendszerének a fenntartását és teljes kiteljesedését szolgálja.

Ha szakmai célokról lenne szó, akkor például tartotta volna azt a szakmai javaslatát, hogy a béremelést, a pedagógusok vetítési alapját a mindenkori minimálbérhez köti, vagyis közalkalmazottként is, ön nagyon jól tudja, hogy meg lehetett volna emelni a bért. Ehhez nem kell egy új hivatásrendet beépíteni, 90 százalékos lenne a béremelés, ha miniszterelnök úr akkor ezt az önként vállalt ígéretét nem vonja vissza. Innentől kezdve a pap, a tanár, a főispán mind az ön rendszerét fogja fenntartani és kiteljesíteni.

Mondja ki bátran, az ország és a jobboldali szavazók előtt, hogy mi a nemzeti együttműködés rendszere, és mi a kereszténykonzervatív rendszer valójában, amit ön vágyik, és amit ön épít! Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Egyperces viszonválasz illeti meg miniszterelnök urat is. Parancsoljon, miniszterelnök úr!

ORBÁN VIKTOR miniszterelnök: Elnézést kérek a képviselő asszonytól, valószínűleg én értettem félre a helyzetet. Ön azt bizonygatja, hogy önnek igaza van. Hát, legyen! Nekünk nem az a fontos, hogy nekünk igazunk legyen. Egy olyan törvényt szeretnénk alkotni, amely jó elsősorban a magyar diákoknak, másodsorban jó a magyar pedagógusoknak.

Az, hogy kinek van igaza, másodlagos, de ha már arról beszélünk, hogy kinek van igaza, akkor csak annyit említenék meg önnek, hogy 2010-hez képest  addig kormányozták önök baloldali pártként Magyarországot, 2010-hez képest  ma az oktatás költségvetési során 1400 milliárd forinttal több szerepel. És ha már az a kérdés, hogy kinek van igaza, felveszem én ezt a kesztyűt, szeretnék emlékeztetni minden magyar pedagógust, szülőt és diákot arra: önök voltak azok, akik egyhavi bért elvettek tőlük. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:   131-138   139-146   147-154      Ülésnap adatai