Készült: 2024.05.09.10:06:12 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

69. ülésnap (2023.05.30.),  57-60. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 5:34


Felszólalások:   53-56   57-60   61-64      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Megköszönöm miniszterhelyettes úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! Tájékoztatom önöket, hogy az elhangzási lista szerint soron következő kérdést benyújtó képviselő nincs jelen az ülésteremben. (Szabadi István belép a terembe.) Ebben a pillanatban érkezett meg, eltekintek tőle. Tisztelt Országgyűlés! Szabadi István, a Mi Hazánk képviselője, kérdést kíván feltenni a belügyminiszter úrnak: „Miért akarják lehúzni az autósokat?” címmel. Öné a szó.

SZABADI ISTVÁN (Mi Hazánk): Köszönöm szépen a szót, tisztelt elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Ház! Május 1-jétől már az 1 km/órás sebességtúllépés is szankcionálható. Elképesztő az a toleranciaszűkítés, ami egy hónapja foglalkoztatja az autóstársadalmat. A rendőrség véget vetett annak a gyakorlatnak, hogy 100 km/órás sebesség alatt 3 km/órás, afölött pedig 3 százalékos eltérést engedett korábban. Ezzel az intézkedéssel a rendőrség ismét bebizonyította, hogy nem a balesetek megelőzésére, hanem a bevételek növelésére törekszik, hiszen ezt az előírást sok-sok tényező miatt nem lehet korrekt módon betartani. Az autósok nem azért lépik túl 2-3 km/órával a sebességet, mert száguldozni akarnak, ezek a sebességtúllépések nem szándékosak.

A rendőrség számára nem ismeretlen az a tény, hogy a balesetek többsége a relatív gyorshajtásból adódik, melynek oka az időjárási, út- és forgalmi viszonyoknak nem megfelelő sebesség megválasztása. (Lihegve:) Álláspontunk szerint a jelenlegi intézkedésnek semmi más motivációja nincs, mint az autósok további kizsákmányolása és az állami bevételek növelése. Elnézést, nagyon futottam, és azért nem kapok levegőt. (Rétvári Bence: Átlépte a sebességhatárt!  Derültség a Fidesz soraiban.) Ha a rendőrség valóban tenni akar a balesetek csökkentése érdekében, akkor inkább az úthibák megszüntetéséért és az útburkolati jelek hiánya miatt lépjen fel.

Kérem tisztelt államtitkár úr válaszát azzal kapcsolatban, hogy miért növelik felesleges intézkedésekkel az autósok terheit. Továbbá felmerül a kérdés, hogy a rendőrségi sebességmérők az előírásoknak megfelelően vannake hitelesítve, és a hitelességet rendszeresen ellenőrzik-e. Vitás esetekben a hitelesítést a gépkocsivezető kérésére be tudjáke mutatni? Még egyszer elnézést kérek. Köszönöm. (Dócs Dávid tapsol.)

ELNÖK: Köszönöm. Természetesen megértjük, képviselő úr, csak máskor tartózkodjon itt, a teremben.

Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Rétvári Bence miniszterhelyettes úrnak, aki a kérdésre válaszol. Parancsoljon!

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! A rendőrségnek az a célja, hogy minél kevesebb baleset legyen az utakon. Minden közúti szabálynak, minden ellenőrzésnek az a célja, hogy csökkenjen a balesetek száma, ezért vannak bármilyen előírások a közlekedésben.

(13.00)

2010 óta szigorú szabályokat hoztunk, és ezeket a szigorú szabályokat be is tartatjuk. Ennek köszönhető, tehát az ön által is támadott politikának köszönhető, hogy 30 százalékkal csökkent a halálos balesetek száma, és 35 százalékkal csökkent az ittas állapotban okozott balesetek száma. Ez két olyan szám, amibe ha belegondolunk, hogy tényleg hány ember életét sikerült megmenteni azzal, hogy betartatjuk a szabályokat a közlekedésben is, akkor mindenki láthatja, hogy ezeknek mi a valós célja, és van eredménye. Nem hiábavaló ezeknek a közlekedési szabályoknak a szigorú betartatása, emberéletekben, balesetszám-csökkenésekben mérhető az eredménye.

Ami a mérőeszközöket illeti, tisztelt képviselő úr: a mérésügyi hatóságnak korábban volt egy úgynevezett hitelesítési hibahatára, azon belül határozta meg, hogy milyen hibahatárral tud mérni ez a berendezés. Ez a hibahatár szerepelt is a hitelesítési bizonyítványban. Ugyanakkor az utóbbi időkben változott a mérésügyi hatóság gyakorlata, és már nem hibahatárral mér, hanem abszolút értékben, hibahatár nélkül tudja teljesen biztosan hitelesíteni ezeknek a készülékeknek a működését.

A rendőrség az összes sebességmérő berendezését az új eljárás szerinti hitelesítési eljáráson keresztülvitte, mindegyik berendezés kétéves időtartamra hibahatár nélküli bizonyítványt kapott, így most már alkalmazkodhat a rendőrség gyakorlata ahhoz, hogy nincs hibahatár. Tehát később nem lehet megtámadni az autós részéről a sebességtúllépést azzal, hogy ez hibahatáron belüli, esetleg a készülék hibája okozhatta volna. Mi abban bízunk, hogy ezáltal még kevesebb baleset, még kevesebb halálos baleset lesz, és még több ember testi épségét meg tudjuk őrizni. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   53-56   57-60   61-64      Ülésnap adatai