Készült: 2024.05.10.01:13:29 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

69. ülésnap (2023.05.30.),  125-132. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:16


Felszólalások:   125   125-132   133      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Kérdezem, hogy a kormányzat részéről kíváne valaki válaszolni az elhangzottakra. (Nincs jelzés.) Nem kíván.

Tisztelt Képviselőtársaim! Akkor most  14 óra 10 perc van  az azonnali kérdések órájának kérdései és válaszai következnek.

Tisztelt Országgyűlés! Arató Gergely és Kálmán Olga, a DK képviselői, azonnali kérdést kívánnak feltenni a miniszterelnök úrnak: „Miért?” címmel. Tájékoztatom a tisztelt Országgyűlést, hogy a DK frakcióvezetője előzetesen úgy nyilatkozott, hogy személyes válaszadást kér, így miniszterelnök úrnak távolléte miatt a második soron következő azonnali kérdések órájában kell válaszolnia.

Ennek megfelelően most a DK következő kérdését feltevő képviselőjének kérdése fog következni. Sebián-Petrovszki László képviselő úr, a DK képviselője, azonnali kérdést kíván feltenni az építési és közlekedési miniszternek: „Mit lép?” címmel. Tisztelettel tájékoztatom önt, képviselő úr, hogy miniszter úr távolléte miatt Ágh Péter államtitkár úr fog önnek válaszolni. Sebián-Petrovszki László képviselő urat illeti a szó. Parancsoljon!

SEBIÁN-PETROVSZKI LÁSZLÓ (DK): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Államtitkár Úr! Egy rossz vígjátéknak is tarthatnánk, ahogy önök kormányozzák Magyarországot (Rétvári Bence: Bezzeg a Gyurcsány-kormány!), pedig inkább tragédia; mutatja ezt most a legfrissebb eset is, amiről én most önt kérdezni fogom.

A lomb nélküli lombkoronasétány és az Alföldön másfél méteres magasságba épített kilátó után újabb jelképe született az uniós pénzeket, illetve a magyar költségvetés forrásait felfaló, ipari szintű lopásnak az önök kormánya részéről. A MÁV ugyanis panaszt emelt Orbán Viktor miniszterelnök cimborája, Mé-száros Lőrinc cége ellen, amely bemutatta Magyarországnak a vas nélküli vasbetont. Mészáros cége ugyanis egyes vasúti pályaszakaszok felújítása során egyszerűen kihagyta a vasat, egészen pontosan az acélszerkezetet a vasbetonból. Vagyis felmerülhet, hogy a siralmas minőség mellett akár még balesetveszélyesen is újíthatott fel vasúti pályaszakaszokat állami tízmilliárdokból.

A Demokratikus Koalíció feljelentést tett ebben az ügyben, hiszen ezzel a botránnyal az orbáni korrupció egy újabb szintet ért el, ugyanis egy új, közveszélyes szakaszba lépett, hiszen ott tartunk, hogy az ország leggazdagabbá tett embere úgy lophatja a magyarok pénzét, hogy közben emberi életeket is akár veszélybe sodorhat. Kilopják a vasat a vasbetonból, hadd dőljön ki a fal vagy az oszlop, esetleg rá a sínpályára. Miért zavarná ez önöket, fideszes milliárdosokat, ha plusz még jut pénz mediterrán kiruccanásra, magánrepülőkre, luxusjachtokra? Miért zavarná ez Orbán Viktor jó barátját, hogy miközben az ország kirablásából gazdagodik, addig az orbáni infláció miatt a magyar emberek fizetéséből és nyugdíjából már a megélhetésre sem telik?

Kérdezem tehát államtitkár urat: felelősségre fogjáke vonni Orbán Viktor barátjának cégét, és kizárjáke az összes állami közbeszerzésből? Átvizsgáljáke Mészáros Lőrinc cégének eddigi vasútfelújítási és más építőipari tevékenységét, vagy mi leszünk a vas nélküli vasbeton országa? Köszönöm szépen. (Taps a DK soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A válaszra megadom a szót Ágh Péter államtitkár úrnak. Parancsoljon, öné a szó.

ÁGH PÉTER építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Képviselő Úr! Ha a politikai hecckampányon kívül a szakmai válasz is érdekli, akkor a következőről tudom tájékoztatni.

A vasútipálya- és műtárgyépítési szakmai előírások, szabványok nagyon szigorúan szabályozzák a beépítendő anyagok és az elvégzendő munka minőségi paramétereit. A munkavégzés során minden résztvevő tekintetében a minőségi paraméter szigorúan be van tartva, az anyagok kispórolása, ahogy ön mondta, lehetetlen. A kivitelezések során független szervezetekkel, gyártók által minősített anyagok kerülnek beszállításra és beépítésre, a kivitelezések során gondosan figyelünk arra, hogy az anyagok szakszerű beépítése megtörténjen hiánytalanul, a meghatározott műszaki tartalomnak, valamint a technológiai utasításoknak megfelelően. A kivitelezés során a folyamatos műszaki ellenőri jelenlét, a megrendelő folyamatosan részt vesz a munkák ellenőrzésében, figyelemmel a minőségi anyag megfelelő minőségben való beépítésére. Teljességgel kizárható, hogy a kivitelezésben nem szakszerűen járunk el. A folyamatos ellenőrzések hatására végfelhasználásra csak a megfelelő minőségben kivitelezett munka adható át.

Azt gondolom, hogy amennyiben az ön által nevezett témában további információkra van szüksége, akkor nagy tisztelettel látom a minisztériumban, ahol szakmai körülmények között át tudjuk beszélni a kérdést, de mindazon felvezetés kapcsán, amit elmondtam, azt gondolom, hogy megtalálható az a keretrendszer, amelynek kapcsán akár a MÁV vagy az ország bármely más cége elvégzi a különböző beszerzéseket. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypárti sorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Egyperces viszonválaszra Sebián-Petrovszki László képviselő urat illeti a szó. Parancsoljon!

SEBIÁN-PETROVSZKI LÁSZLÓ (DK): Köszönöm, elnök úr. Igazán nagyon próbáltam államtitkár úr szavaiból kisilabizálni, hogy mi is a válasza a feltett kérdéseimre. Nem pontosan értettem azt. Lehetett úgy érteni a mondatait, hogy valójában akkor nem igaz az, amit a MÁV, tehát nem az újságok, a MÁV maga jelez, hogy hibásan, illetve vas nélküli vasbetonnal oldotta meg Mészáros Lőrinc cége a beruházást. Ha ez a helyzet, akkor várom valóban azt a bizonyítékot, dokumentációt, amely ezt bizonyítja, hogy nem így történt.

Ha azonban a másik igaz, hogy valójában államtitkár úr próbált hetet-havat összehordani azért, hogy mentse a menthetőt, akkor újra feltenném azt, hogy mégis mit gondolnak, hogyha ebből bármiféle baleset, gond, baj, emberi sérülés lesz, ki lesz a felelős. Brüsszel lesz újra a felelős, noha valójában Mészáros Lőrinc, Orbán Viktor cimborája gazdagodott ebből a beruházásból és pénzekből? Történik ez mindakkor abban az országban, amikor a bérből és fizetésből élőknek, a nyugdíjból élőknek az orbáni infláció ellehetetleníti a mindennapi életét? Erre válaszoljon, államtitkár úr majd. Köszönöm. (Taps a DK soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Egyperces viszonválasz illeti meg Ágh Péter államtitkár urat. Parancsoljon!

ÁGH PÉTER építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Képviselő Úr! Általánosságban is elmondható, hogy a szakszerű teljesítés elengedhetetlen feltétele, hogy a munkát átvegyük és elfogadjuk. Ez minden esetben igaz, azt gondolom, az állami beruházásoknál, de így van ez minden esetben az önkormányzatok tekintetében és akár az állami cégek tekintetében is, a MÁV esetében is. (Kálmán Olga: De hol a vas?) De ahogy elmondtam, nagy szeretettel látjuk önt a minisztériumban, és akkor szakmai körülmények között, szakmai emberek, szereplők bevonásával át tudjuk beszélni ezt a kérdést. (Kálmán Olga: Kilopták a vasat?  Közbeszólás a DK soraiból: Parlamenti körülmények között szerettünk volna egy választ!  Szórványos taps a kormánypárti sorokban.)




Felszólalások:   125   125-132   133      Ülésnap adatai