Készült: 2024.05.09.10:15:25 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

21. ülésnap (2022.07.11.),  217-220. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:47


Felszólalások:   213-216   217-220   221-224      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Bakos Bernadett, az LMP képviselő asszonya, kérdést kíván feltenni a Miniszterelnökséget vezető miniszter úrnak. Bakos Bernadett képviselő asszonyt illeti a szó.

BAKOS BERNADETT (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Budapest lakosai az ezredforduló óta szenvedik meg az autós dugókat a mindennapjaikban. A helyzet évről évre rosszabb lesz, hiszen az autók száma egyre csak növekszik, miközben a levegő minősége romlik, aminek komoly egészségügyi kockázatai vannak az itt élők számára. Felelős döntéshozóként nem lehet más a válaszunk: forgalomcsillapítás szükséges Budapesten, hogy fővárosunk élhetőbb legyen.

Érthetetlen, hogy a kormány miért nem képes felelősen gondolkodni erről a roppant súlyos ügyről. Ma Budapesten az autóktól nem lehet haladni. A dugóhoz való hatalmi viszonyulás nemcsak szemléletbeli kérdés, de gazdasági is, amit mérni lehet. Az EU-ban továbbra is Magyarország közlekedése az egyik legzsúfoltabb. A dugóban elvesztegetett órák száma egyre nő, ez jelenleg évi 42 óra sofőrönként évente. Ez rengeteg feleslegesen elfüstölt benzint és kiesett munkaidőt jelent minden egyes közlekedőnek.

A dugót az emberek a pénzükkel, az idejükkel, és tegyük hozzá, az egészségükkel fizetik meg. Budapesten évente 2 ezer ember hal meg idő előtt a légszennyezés által okozott betegségekben. A kormány azonban nemcsak nem vesz tudomást erről, hanem az összes megoldási javaslatot lesöpri. Ilyen például a dugódíj, amivel több városban is sikerült csökkenteni az autóforgalmat. De ilyen lenne a klímabérlet is, amivel 5 ezer forintért lehetne közösségi közlekedéssel utazni az egész országban, ezáltal többen választanák az autózás helyett a tömegközlekedést.

A dugódíj és a klímabérlet együtt élhetőbb városokat, tisztább levegőt eredményezne, ezáltal csökkennének a gazdasági és egészségügyi károk is. Akinek a munkája vagy élethelyzete miatt még így is szüksége lenne az autóhasználatra, az pedig végre tudna haladni, időt, energiát és benzint spórolva.

Tisztelt Államtitkár Úr! Mikor fog megérkezni a kormány a XXI. századba, és mikor vezeti be a dugódíjat és a klímabérletet? Mit tesz a kormány a közlekedésimód-váltás érdekében? Meddig kell még a budapesti embereknek szmogban, zajban, autótengerben élniük? Mikor látják be, hogy a mai állapot nem tartható fenn a végtelenségig? Köszönöm a válaszát. (Taps az LMP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, Bakos Bernadett képviselő asszony. Válaszadásra megadom a szót Soltész Miklós államtitkár úrnak.

SOLTÉSZ MIKLÓS, a Miniszterelnökség államtitkára: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Kedves Képviselő Asszony! Utolsó kérdésére válaszolhatnám azt is, hogy addig kell ezt elviselni, amíg Gyurcsány Ferenc helytartója, Karácsony Gergely a főpolgármester. Addig kell ezt elviselni.

Egyébként érdeklődéssel hallgattam a napirend előtti párbeszédes felszólalást, akik próbálták lenyúlni az önök témáját. Önökön is látszott egyébként, a kicsi, de annál erősebb frakción, hogy csak néztek a szemükkel, hogy milyen zöldprogrammal jött elő hirtelen a Párbeszéd, és most az a helyzet, hogy önök próbálják egymást túllicitálni, és a budapestieknek sem jó, az agglomerációból érkezőknek sem jó, és senkinek sem jó az a helyzet, amit kialakítottak. Miért nem?

Ugyanis az a sok-sok…  sok-sok? Inkább úgy mondanám, a néhány, de mégis átgondolatlan beruházás, amely elindult a fővárosban, annyira szervezetlen, hogy mit okoz: dugót. A dugó mit okoz? Szmogot. Ki ezért a felelős? Szerintem azok, akik a fővárost vezetik. De továbbmehetünk: értelmetlen és felelőtlen sávmegszüntetések. Mit okoz? Dugót. Végig kell menni a körúton, a Kiskörúton. Mi a következménye? Szmog. Ki a felelős? A főváros vezetése.

Ugyanez, amikor a pesti alsó rakpartot le akarják zárni, ilyen terveket dédelgetnek, a dugódíj mellett, a 600 forintra fölemelt parkolási díj mellett. Mit fog az is okozni? Azt, hogy föl fogják terelni az alsó rakpartról a forgalmat a felső városrészekre vagy a belső városrészekre. Mit fog okozni? Hatalmas nagy dugókat, a hatalmas nagy forgalom pedig újabb szmogot fog okozni.

(17.40)

Tehát amikor önök azt kérdezik és keresik a megoldást, hogy mit lehetne ebben a fővárosban tenni, azt biztos, hogy nem, hogy megsarcolják az autósokat, azt biztos, hogy nem, hogy dugódíjat vezetnek be, hanem észszerűen kellene gazdálkodni. De úgy látom, nem akarom önt megbántani, nem önre vonatkoztatom a válaszomat, képtelenek elgondolkodni ezen (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.) a főváros vezetése, Gyurcsány Ferenc és a többiek, Karácsony Gergőig bezárólag. Köszönöm szépen a kérdését. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:   213-216   217-220   221-224      Ülésnap adatai