Készült: 2024.05.10.00:00:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

81. ülésnap (2023.10.09.),  288-289. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:05


Felszólalások:   286-287   288-289   290      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Szintén napirend utáni felszólalásra jelentkezett Bencze János képviselő úr, a Jobbik frakciójából. Megadom a szót 5 percben. Parancsoljon!

BENCZE JÁNOS (Jobbik): Tisztelt Elnök Asszony! Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Olvasva a napokban az internetes autósportálokat, szemembe ötlött egy lényegében születésnapi dátum: lassan 16. A gyermeknél, ha lassan eléri a 16 éves kort, örülünk, születésnap, tortát sütünk, a felnőttek pezsgőt bontanak. De a 16-os dátum nekünk most, hogy évforduló, nem igazán vidám, ugyanis ez a magyar autók átlagéletkora. Itt a szemben levő padsorokban mindig a statisztikákra hivatkoznak, hogy mennyit fejlődünk, haladunk előre. Kérem alássan, itt visszafelé haladtunk. Akkora jót tettek Magyarországgal, hogy 2010-ben az autók átlagéletkora 11,3 év volt, most 15,6 vagy 15,7 a kétféle számítás szerint. Tehát ez minden, csak nem fejlődés.

Hogy miért van ez, ahhoz meg kell érteni a magyar vidék működését. Ha ugyanerre az autósportálra hivatkozunk, egy nagyon jó példájuk van. Ha veszünk valós településeket, szúrjuk ki ott Nyírségben Nyírbátort, az ott lévő ember el akar jutni a munkahelyére tömegközlekedéssel, Nyíregyházára. A legjobb esetben 1 óra 11 perc vonattal, már amikor közlekednek a vonatok, és pontosak a járatok. Tehát erről önként lemond. Debrecen egy kicsit távolabb van, az 55 kilométer; ha oda el akar jutni, az 1 óra 18 perc alaphangon, ha nem késnek a vonatok. Mit választ a jóember, hogy tudjon dolgozni, pénzhez jutni, viszonylag tisztességes munkahelyhez? Autóba fog ülni. Ha valaki végigpörgeti ezt egy hónapra, ha mindennap bejár ugyanazzal az átlagfogyasztású személyautóval, legyen az 7 liter benzin, akkor ő egy hónap alatt vagy hatvanpárezer, ha közelebbi állomásra megy, vagy több mint 90 ezer forint értékű üzemanyagot éget el.

Miért fontosak ezek a számok? Azokon a kamukon túl, amiket a kormánypárti padsorokból megosztanak velünk, az átlagfizetések nem olyanok Magyarországon, főleg a magyar vidéken. Ahogy távolodunk a fővárostól, egyre alacsonyabbak. Akár a Nyírségben, akár Tolna megyében, akár Somogyban jó esetben 250 ezer forintot visznek haza ezek az emberek havonta, mondom, jó esetben. Tehát mi történik? Ha ő autóval bejár a munkahelyére a magasabb bér reményében, a bérének körülbelül egyharmadát képes lesz az autójára költeni, és a maradékból él meg a család. Ebből a példából látható, hogy neki új autóra nem lesz pénze.

Ha valaki végigpörgeti az autóscégek ajánlatait, autókereskedőkét, és nem 1,5-2 millió forintos parlamenti fizetéssel meg benzinkártyával a zsebében, akkor meg fog ütközni az árakon. 5 milliótól indulnak az elfogadható autók, amelyekkel komolyabb távokat meg lehet tenni rendszeresen új autóban, és valahol 6 millió környékén van az, amivel meg is lehet elégedni, és ez messze a középkategóriának az alsó fele. Ezeknek az átlagos, vidéken dolgozó embereknek sohasem lesz pénzük ilyen új autóra, nem tudja előteremteni a törlesztőrészletnek úgymond az első komolyabb összegét, és utána sem fog tudni törleszteni.

Mit fog tenni? A végtelenségig életben tartja az öreg autóját, és ezt vegyék úgy, ahogy mondom, a szó szoros értelmében a végtelenségig, mert nem csak munkába kell járni. Ahogy önök fölszámolták az orvosi ügyeleti rendszert, el kell jutni a beteg hozzátartozóval minél gyorsabban az első kórházig. Nem látogatott rokont, nem csinált még semmit, ő arra tartotta eddig az autóját, hogy dolgozni tudjon járni és életben maradjon. Tehát önök ezt hozták a magyar vidékre, és ezért vannak ezek a szomorú statisztikák, hogy egyre öregebb az autóállomány, és mondjuk ki, minél öregebb egy autó, fárad a fém, fáradnak az alkatrészek, egyre több a házi tákolás-mókolás, látjuk is különféle portálokon ezeket megjelenni, egyre életveszélyesebbek ezek az autók.

Mi lehetne itt a megoldás? A vidéken élő magyar emberek, de a városiak is csak akkor tudnak újítani az autóállományukon, ha a kamu kormányzati dolgokon kívül valójában tisztességes béreket kapnak, olyan tisztességes béreket, amilyenekkel nem luxusautóra, hanem egy normál családi autóra be tudnak fizetni, és egy stabil jogrendszerben, egy stabil létbiztonságban ezt végig tudják fizetni a törlesztési cikluson keresztül.

Amíg Magyarországon nem lesznek tisztességes, normális bérek, amíg a magyar munkavállalókat nem sújtják az ázsiai migráns munkavállalók, akik lenyomják alacsonyra a béreket, ez az autóállomány tovább fog öregedni, és ahogy tovább öregszik, garantálom, egyre több lesz a baleset, vagy egyre több lesz az az ember, aki a kilátástalanságból a migránsmunkásokkal szemben, akiket agyonpátyolgat a kormányunk, az emigrációt választja. Ha önök nem szeretnék ezt, akkor tegyenek azért a kétharmaddal, hogy a magyar vidéken normális munkahelyek jöjjenek létre, hogy ne a külföldi multik legyenek támogatva, ne az önök által kijelölt pár iparváros, hanem az egész magyar vidék munkahelyekhez jusson, és tisztességes béreket kapjanak az emberek, ne olyat, amiből éppen hogy megélnek egy hónapban. Köszönöm. (Taps a DK soraiból.)

 




Felszólalások:   286-287   288-289   290      Ülésnap adatai