Készült: 2024.05.09.09:53:22 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

83. ülésnap (2023.10.24.),  113-122. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:07


Felszólalások:   113   113-122   123      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Bedő Dávid, Gelencsér Ferenc, Szabó Szabolcs és Tompos Márton Kristóf képviselő urak, a Momentum képviselői, azonnali kérdést kívánnak feltenni a miniszterelnök úrnak: „Kérem, válaszoljon, Miniszterelnök Úr!” címmel. Tájékoztatom a tisztelt Országgyűlést, hogy a Momentum frakcióvezetője előzetesen úgy nyilatkozott, hogy személyes válaszadást kér, így a miniszterelnök úrnak távolléte miatt a soron következő azonnali kérdések órájában kell válaszolnia.

Most a Momentum-frakció soron következő kérdést feltenni kívánó képviselője következik. Tisztelt Ház! Orosz Anna képviselő asszony, a Momentum képviselője, azonnali kérdést kíván feltenni az építési és közlekedési miniszternek: „Kérem, válaszoljon, Miniszter Úr!” címmel. Tisztelt Képviselő Asszony! A miniszter úr távolléte miatt válaszadásra Ágh Péter államtitkár urat jogosította föl. Tisztelettel kérdezem önt, elfogadjae az államtitkárt válaszadónak.

OROSZ ANNA (Momentum): Igen.

ELNÖK: Nagyon szépen köszönöm. Orosz Anna képviselő asszonyt illeti a szó. Parancsoljon!

OROSZ ANNA (Momentum): Köszönöm a szót. Tisztelt Államtitkár Úr! A választókerületemet, Újbudát nagyban érintő déli körvasút beruházás kapcsán kérdezem önt. 2021 szeptemberében a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt.  hogy, hogy nem?  nyerte meg a kivitelezésről szóló közbeszerzést 338 milliárd forintos összértéken. Ez kilométerre átszámolva sokszorosa az ehhez a beruházáshoz hasonló német, francia, svéd projektek árának.

2022 februárjában, majd 2023 májusában a bíróság először, majd másodszor is elkaszálta a beruházás környezetvédelmi engedélyét, miután az újbudai civilek, illetve Újbuda önkormányzata megtámadta azt.

Időközben százmilliárd forint előleget kapott Mészáros Lőrinc cége, amely megkezdte azokat a munkálatokat, amelyekre nem volt engedélye, amit kimondott a bíróság. Ezután titkos határozatban szólította föl a kormány Lázár Jánost arra, hogy minél gyorsabban vigye végig ezt a beruházást.

A csúcsa ennek a gyönyörű folyamatnak egy múlt heti fejlemény, amikor is katonai célú beruházássá nyilvánították a déli körvasút beruházását, amivel minden jogszabályi akadály elhárul az önök útjából, nem kell felesleges bírósági csuklóztatásokkal foglalkozniuk, hogyha végig akarják vinni ezt a projektet. Önök mindenkit hibáztattak már: a déli körvasút projekt késlekedéséért a civileket, Újbuda önkormányzatát, az Európai Uniót, mindenkit.

Nekem az lenne a kérdésem, tisztelt államtitkár úr, hogy amennyiben valóban annyira fontos ez a beruházás, akkor nem a kormány felelőssége volnae az, hogy érvényes környezetvédelmi engedélyeztetési dokumentációt tegyen a projekt mellé. És ugyanúgy, nem gondoljáke azt, hogy az önök feladata lenne, hogy meggyőzzék a jogosan aggódó újbudai polgárokat arról, hogy ez a projekt tényleg fontos, tényleg jó, és meg fogják kapni a megfelelő kárpótlást azokért a hátrányokért, amelyeket a következő években el fognak szenvedni a beruházás kivitelezése során?

Nagyon várom válaszát. Köszönöm. (Taps a Momentum padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. A válaszra Ágh Péter államtitkár úrnak adok szót, parancsoljon!

ÁGH PÉTER építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Asszony! Mint ismeretes, a képviselő asszony is elmondta, a bíróság 2023. május 2-án hozott döntésével a déli körvasút környezetvédelmi engedélye megsemmisítésre kell hogy kerüljön, és új környezetvédelmi engedély kérelmének beadása szükséges.

2023. július 10. napján a beruházó új, javított környezetvédelmi engedélyt adott be; jelen pillanatban a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Kormányhivatal vizsgálja a kérdést. Úgy gondolom, hogy képviselőtársaim alábecsülik annak a jelentőségét, hogy milyen fontos az, hogy az ország nyugati-keleti irányból átjárható legyen. Ez nemcsak gazdasági-társadalmi szempontból lényeges, de ha körbetekint a világban, ön is láthatja, hogy ennek sajnálatos módon biztonsági, és bizony katonai relevanciája is van. Ilyen szempontból Budapest áteresztőképessége szűk keresztmetszetnek tekinthető.

Értjük és megértjük, elfogadjuk a környéken élők észrevételeit. Egy integrált zajvédő rendszer része a projektnek azon ingatlanok esetében, amelyek a vasút közelében vannak, nyílászárócsere történik.

Tisztelt Képviselő Asszony! Beszéljünk világosan! A déli körvasút megépítése össznemzeti érdek és kérdés. Önök egyik nap a vasút fejlesztését  hallhattuk ma is , a zöldszempontokat kérik számon a kormányon, a következő nap meg azon dolgoznak, hogy a legfontosabb vasúti csomópont Budapesten torlódjon fel, és lehetetlenüljön el a vasúti közlekedés.

Fogadjon meg egy tanácsot: köpönyegforgató politikának nincs jövője. Köszönöm. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Egyperces viszonválaszra Orosz Anna képviselő asszonyt illeti a szó, parancsoljon!

OROSZ ANNA (Momentum): Nagyon érdekes, hogy húsz hónappal azután, hogy Oroszország lerohanta Ukrajnát, önök rájönnek, hogy a déli körvasútnak katonai céljai is lehetnek. Egyébként javaslom, hogy esetleg jövőre Orbán Viktor ne Putyin vendégeskedésében Moszkvában töltse október 23-a előzetesét vagy az október 23-ára rávezető napokat. (Derültség és közbeszólások a kormánypárti padsorokban.  Dr. Fónagy János: Az arrogancia nem…  Az elnök többször csenget.  Nacsa Lőrinc közbeszól.)

És azt szeretném még elmondani az újbudaiak szempontjából, hogy… (Rétvári Bence: A földrajz nem fontos tantárgy!  Nacsa Lőrinc közbeszól.  Az elnök csenget.) Elnézést, Pekingben. Teljesen mindegy, Putyin társaságában töltötte ezt a pár napot.

Arra szeretném kérni önöket, hogy ha valóban annyira fontos ez a vasúti beruházás, akkor esetleg ne fércművekkel próbálják meggyőzni az embereket arról, hogy ez egy fontos és stratégiai jelentőségű beruházás, hanem tegyenek le olyan dokumentációt az asztalra, amellyel meggyőzik őket erről  mert az elmúlt kettő évben nem ezt láttuk. Egy durván túlárazott projektről van szó, amelynek kapcsán nem lehetünk arról meggyőződve, hogy a környezeti következményekkel együtt lehet élni. Köszönöm szépen. (Taps a Momentum padsoraiban.  Rétvári Bence: Bezzeg a 4-es metró! Az nem volt túlárazott! )

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Egyperces viszonválaszra Ágh Péter államtitkár urat illeti a szó. Parancsoljon!

ÁGH PÉTER építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Képviselő Asszony! Szívesen beszélgetek arról, hogy ki hol töltötte az ünnepet, meg mit csinált. Ha jól látom, a Momentum azzal töltötte az idejét és az ünnepi megemlékezést, hogy közterületet vörös festékkel borított el. (Rétvári Bence: Mint a hamászosok!  Nacsa Lőrinc közbeszól.) Talán ez is rámutat arra, hogy mennyire fontos az önök számára 1956 öröksége.

Az, hogy a déli körvasút kapcsán az ön felvetéseire milyen válaszaim vannak, szerintem elmondtam az első hozzászólásomban. Amit ön kérdezett, hogy a katonai jelentősége mekkora lehet, azt gondolom, hogy ennek mindig is volt, mindig is lesz. Budapest áteresztőképessége kulcsfontosságú a nemzet ellátásbiztonsága szempontjából, és ennek megfelelően kell ehhez a projekthez állni. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   113   113-122   123      Ülésnap adatai