Készült: 2024.05.20.06:19:24 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

105. ülésnap (2024.03.19.), 96. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 12:09


Felszólalások:  Előző  96  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Megköszönöm a támogató frakciók és azok képviselőinek nyilatkozatait, és megköszönöm az ellenzéki képviselőtársaimnak is a hozzászólásaikat. Meg kell mondanom, hogy akkor is megköszönöm, ha a végén, hogy mondjam, a javaslat elutasítása mellett foglaltak előzetesen állást, mert a hozzászólásaik túlnyomó többségben szakmai jellegűek voltak és túlnyomórészt az előttünk fekvő tervezethez kapcsolódtak. Azokra a kapcsolódó megjegyzésekre, amelyek egyébként kiterjesztően értelmezték a megszólalás lehetőségét, engedelmükkel nem reflektálok, részben mert más tervezeteknél volt vagy lehet róluk szó, részben meg nem tárgyai a ma délutáni napirendnek.

A legtöbb konkrét kérdés az ingatlanokkal kapcsolatban volt, nemcsak Vajda elnök úrnak, hanem más képviselőtársaimnak is. Bevallom, itt segítséget kértem, mert a konkrét számokban fejből nem voltam biztos, de a kollégáim segítettek. A „Magyar falu” programban történő vagyonjuttatás előkészítését 2023 májusában kezdte meg a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő, összesen 1350 önkormányzatot kerestünk meg és mintegy 4000 darab ingatlant ajánlottunk fel. Tehát 1350 önkormányzatnak mintegy 4000 ingatlant. Az önkormányzatok visszajelzése alapján az általuk igényelt ingatlanok kerülnek átadásra, a jelenlegi ismereteink szerint mintegy 1900 ingatlanra jött igény, és ezeket fogjuk egy nyilvános kormányhatározattal az igénylő önkormányzatok tulajdonába adni.

Szóba került még konkrétan a sporttal kapcsolatban egy kőbányai ingatlan. Már elnézést a részletekért, csak igyekszem konkrétan válaszolni. Ez a kőbányai Bajcsy-Zsilinszky Kórház régi rendelőintézete, amely kiürült, lévén, hogy a Bajcsy-Zsilinszky Kórház az utóbbi években a kórház területén egy vadonatúj, szép, új, nagy kerületi rendelőintézetet épített és üzemeltetett be. Ez a régebbi, használaton kívül álló, kiüresedett ingatlan egyébként egy kőbányai lakótelep közvetlen szomszédságában van és a sportegyesület kifejezetten sportdiagnosztikai, sportegészségügyi célokra kérte. Tehát a sportegyesület lényegében ugyanolyan célokra fogja tovább használni, mint eddig, egészségügyi célokra, hozzáteszem, megfelelő felújítás után, mert az épület ezt mindenképpen indokolja.

Ami a budai ingatlant illeti, némi büszkeséggel mondom, hogy annak idején nekem jutott az a tisztesség, hogy átvegyem az akkori amerikai, nem nagykövet, hanem, azt hiszem, első titkár jelenlétében az amerikai tengerészgyalogságtól, mert valóban így van, annak volt a laktanyája, és az amerikai nagykövetség védelmét látta el. Valóban nagyon szép fekvésű ez a volt Táncsics-börtön, amely akkor is műemlék jellegű volt, és műemlék jellegű védelmet kapott, és jelenleg is ilyen védelem illeti meg, és akármilyen tulajdonosi struktúrába kerül, ez a védelem továbbra is az ingatlanon lesz, tehát ennek a használata, átalakítása mindenképpen a helyi műemlékvédelmi védettséget és a kiemelt nemzeti emlékhely státuszt meg fogja őrizni.

Az egyházi ingatlanok tekintetében pontosítani szeretném képviselőtársaimat. A jelenlegi tervezet semmifajta új egyházi vagyonátadásra vonatkozó javaslatot nem tartalmaz.

(15.00)

A korábban átadott ingatlanok tekintetében módosítja a vagyonátadási előírásokat, az időközben bekövetkezett változásokra, illetve azoknak a további fenntartását nem igénylő változásokra figyelemmel.

Emlékezetem szerint szintén Vajda képviselőtársam kérdezte, hogy az állam által adott céllal és adott kötöttséggel térítésmentesen átadott ingatlanoknak az állam által történő visszabérlésére miért került sor. Azért, mert ahol a juttatott ingatlanok felújítása, eredeti célra történő használata elsősorban tervezési, másodsorban forráshiányos okok miatt késedelmet szenved, ott lesz  előre nem tudom megmondani, de  egypár éves intervallum, amelyben az állam ezt az épületet hasznosítani tudja, akár irattározási célra, akár másra, tehát nem áll ott üresen. De ez mindenképpen részben egyedi, részben adott határidőkhöz kötött.

Miért 5 és 15 ezer között van? A határpontok megállapítása mindig kérdéses. Voltak az 5 ezer alatti települések, és a működés szempontjából közepesnek minősülők, s ahol 16 ezren laknak, ott miért nem. Valahol meg kell húzni egy határt, nincs mögötte mélyebb gazdasági vagy más tudományos ok. Valahol meg kellett húzni egy határt. Egyébként a gyakorlatban általában ilyen méreteknél vesszük ezeket figyelembe.

(Az elnöki széket Dúró Dóra, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

MRP-program. Az MRP-program a rendszerváltást követően egy nagyon új program. Akkor úgy nézett ki, hogy a dolgozói részvételre egy nagyon jól használható lehetőség lesz. Legjobb tudomásom szerint az elmúlt évtizedekben a Herendi Porcelángyár MRP-szervezete volt, amelyik tartósan fennmaradt és eredményesen működött. A jelenlegi új szabályozás két nagyvállalat dolgozóira vonatkozik, azzal a jogalkotói szándékkal, hogy ezek az egyébként jól működő nagyvállalatok működési eredményéből ne csak vezetői menedzserszerződésekben meghatározott jogcímeken lehessen jövedelmet kivenni, hanem ezen nagyvállalatok egyébként nagy létszámú dolgozói részére is lehetőség nyíljon erre. Ezt a célt szolgálja a jelenlegi tervezetben szereplő, az előzőekhez képest némiképpen megváltozott, az elmúlt harminc év gazdasági fejlődéséhez jobban igazodó MRP-rendszer.

Z. Kárpát képviselőtársammal már valóban többször váltottunk szót a lakhatás, az otthonteremtés kérdéséről. Nekem arra sem lehetőségem, sem felhatalmazásom nincs  és azt hiszem, kormányzati szándék sincs arra, éppen az ön által is idézett mondatokból eredően , hogy ezt a törvénytervezetet bármilyen lakhatósági szabállyal kiegészítsem. Továbbra is fenntartom a nyilatkozataimban azt a kormányzati szándékot, hogy Magyarországon az otthon, az otthonteremtés fogalma alatt  éppen az elmúlt évtizedek tapasztalatai alapján  a saját tulajdonban lévő lakást értjük. Azt vitatnám, amit képviselőtársam mondott, hogy a világban mindenütt a magántulajdonban lévő lakást tekintik irányadónak. Hivatkozni szeretnék a tengerentúli, az észak-amerikai gyakorlatra, ahol a társadalom az európainál lényegesen nem jobb, nem rosszabb, hanem más mobilitási viszonyai miatt elsősorban a bérlakások kedveltek, és azok forgalma lényegesen nagyobb, mint a magántulajdonú ingatlanoké. Nem véletlen, hogy a kormány ezeket számos pénzügyi eszközzel támogatja. A lakhatóság fontosságának elismerése mellett kérem, hogy a jelenlegi tervezetet önmagában szíveskedjen megítélni és lehetőség szerint támogatni.

Igyekeztem minden olyan kérdésre válaszolni, amire a törvénytervezethez igazodóan konkrétumot tudtam mondani. További kérdésekre a bizottsági viták során rendelkezésre állunk. Köszönöm a vitában való részvételt, elnök úrnak, bocsánat, elnök asszonynak  nem vettem észre közben a változást  pedig a lehetőséget. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  96  Következő    Ülésnap adatai