Készült: 2024.05.08.22:48:10 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

87. ülésnap (2023.11.07.),  45-57. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 21:36


Felszólalások:   37-45   45-57   57-70      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, Nacsa Lőrinc képviselő úr.

Tisztelt Országgyűlés! A vezérszónoki felszólalások végére értünk. Kétperces felszólalót nem látok. Most a további képviselői felszólalások következnek (Senki nem jelentkezik.), de a képernyőn név nincsen. Megkérdezem, kíváne valaki élni a felszólalás lehetőségével. (Senki nem jelentkezik.) Jelentkezőt nem látok, ezért az általános vitát lezárom, és megkérdezem az előterjesztőt, kíváne élni a vitazáró lehetőségével. (Dömötör Csaba jelzésére:) Jelzi, hogy nem.

Tisztelt Országgyűlés! A módosító javaslatok benyújtására csütörtökön 16 óráig van lehetőség.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a Magyarország Kormánya és az Üzbég Köztársaság Kormánya közötti légiközlekedési megállapodás kihirdetéséről szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. A kormány-előterjesztés T/5879. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető.

Elsőként megadom a szót Nagy Bálint úrnak, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkárának, a napirendi pont előterjesztőjének 30 perces időkeretben.

NAGY BÁLINT építési és közlekedési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Nagyon szépen köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársak! Kérem, engedjék meg, hogy ismertessem önökkel a Magyarország Kormánya és az Üzbég Köztársaság Kormánya közötti légi közlekedési megállapodás kihirdetéséről szóló törvényjavaslatot.

Az önök előtt lévő tervezet célja a Budapesten, 2023. augusztus 19-én, az üzbég elnök hivatalos látogatása során a két külügyminiszter által aláírt magyar-üzbég kormányközi megállapodás ratifikálása és kihirdetése. A megállapodás megfelelő jogot biztosít menetrend szerinti személyszállító és árufuvarozó légi járatok indításához a két ország nemzetközi kereskedelmi repülőterei között. Korábban nem rendelkeztünk kormányközi légi közlekedési megállapodással ebben a relációban. A járatindítás jogi hátterének biztosítása érdekében 2021 júniusában kezdeményeztük az üzbég félnél a kétoldalú légiközlekedésimegállapodás-tervezet létrehozását. Ez hozzájárul Magyarország és a közép-ázsiai térség közötti gazdasági kapcsolatok erősítéséhez, és elősegítheti a kétoldalú kereskedelmi, gazdasági kapcsolatok fejlesztését is. A két főváros közötti légi járat indításának fontossága kiemelt kérdésként szerepelt az elmúlt évek kétoldalú miniszterelnöki, illetve külügyminiszteri tárgyalásain is, a járatindítást mind a két fél támogatta.

Az önök előtt lévő javaslat megfelel az európai uniós előírásoknak, és korszerű keretek között teszi lehetővé a két ország közötti közvetlen légi összeköttetés megteremtését. A megállapodás szabályozza az egymás számára nyújtható forgalmi jogokat, a légitársaságok kijelölését és engedélyezését, valamint ezen engedélyek visszavonásának és felfüggesztésének a lehetőségeit is. A megállapodás rögzíti továbbá a járatok üzemelésének alapelveit, a tisztességes verseny érvényesülését, meghatározza a kiadott bizonyítványok és engedélyek elismerésének követelményeit, a repülés biztonságával és a légi közlekedés védelmével kapcsolatos kérdéseket; tartalmazza a repülőterek használati díjait érintő előírásokat, és lehetőséget biztosít a másik fél országában történő légitársasági képviselet megnyitására. A megállapodás rendelkezik továbbá a felek közötti információcseréről, a szükséges konzultációk megtartásáról, a megállapodás végrehajtása során esetlegesen felmerülő viták rendezéséről, továbbá a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezetnél történő nyilvántartásba vétel kötelezettségéről is. A megállapodás függeléke tartalmazza a két fél légügyi hatósága által kijelölt légitársaságok által üzemeltetett járatok útvonalait.

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselők! Magyarország érdeke, hogy erősítse gazdasági, kereskedelmi és beruházási kapcsolatait a közép-ázsiai térséggel, ez a törvénytervezet pedig jól illeszkedik ehhez a célkitűzéshez. Ezért kérem, hogy az önök előtt lévő törvényjavaslatot megvitatni és támogatni szíveskedjenek. Köszönöm a megtisztelő figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Nagy Bálint államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Most a vezérszónoki felszólalásokra kerül sor. Elsőként megadom a szót Hörcsik Richárd képviselő úrnak, a Fidesz képviselőcsoportja vezérszónokának.

DR. HÖRCSIK RICHÁRD, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: (Hangosítás nélkül:) Köszönöm a szót, tisztelt elnök úr…

ELNÖK: Valami nem működik. (Nacsa Lőrinc: Nem is világít zölden, nem világít.) Aha! (A Terembiztos Szolgálat munkatársa bekapcsolja dr. Hörcsik Richárd mikrofonját.) Másik mikrofont kapott?

DR. HÖRCSIK RICHÁRD, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Másikat, ez jó.

ELNÖK: Köszönöm. Öné a szó, képviselő úr.

DR. HÖRCSIK RICHÁRD, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Az elmúlt évek külpolitikai sikerei számunkra egyértelműen bizonyították, hogy érdemes vigyázó szemeinket Keletre vetni, hiszen számos közép-ázsiai országgal ápolunk immáron gyümölcsöző politikai és gazdasági kapcsolatot.

Jelenleg előttünk egy Üzbegisztánnal ratifikálandó légi közlekedési egyezmény van, arról vitázunk. Szeretném kiemelni, hogy Üzbegisztánnal ebben az évben nagyon élénk diplomáciai kapcsolatot folytattunk, például márciusban megnyitottuk Budapesten Üzbegisztán nagykövetségét  ezzel a Türk Államok Szervezetének minden tagállama rendelkezik már diplomáciai képviselettel Magyarországon , és a kétoldalú kapcsolatainkat tekintve elmondható, hogy mindkét fél sokat profitált az eddigi közös munkából. Csak szeretném megemlíteni, hogy egy helyi üzbég bank felvásárlásával például az Országos Takarékpénztár az ötödik legfontosabb szereplője lett az üzbég bankszektornak. A magyar bank jelenléte minden bizonnyal további magyar vállalatoknak ad majd bátorítást az Üzbegisztánban történő magyar terjeszkedéshez, ugyanis jogi és pénzügyi biztonságunk garantált az OTP jelenlétével. Aztán fontos megemlítenem azt is, hogy az oktatás területén milyen kiváló az együttműködés, évente több mint 170 üzbég diák ösztöndíjjal tanulhat magyarországi egyetemeken, és erre legutóbb csaknem 800-an pályáztak.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő törvényjavaslat előzménye, hogy a Wizz Air légitársaság megfogalmazta érdekeltségét elsősorban a Taskent-Budapest útvonalon. Üdvözlendő, hogy a 2021. szeptemberi taskenti magas szintű találkozón  ahogy azt az államtitkár úr is említette  az üzbég miniszterelnök-helyettes kifejezte, hogy készek a repülőtereket megnyitni, fogadva ezzel a Wizz Air járatait. A járatindítás jogi hátterét ez a jelen nemzetközi szerződés szeretné biztosítani.

Tisztelt Képviselőtársaim! Amint az államtitkári előterjesztői expozéból is kiderült, az Európai Unió szabályozásával szemben a harmadik országokra, vagyis a világ nagyobb részére továbbra is a légi közlekedés megszervezésére vonatkozó egyezményes szabályozás vonatkozik, amely számos esetben kedvezményt biztosított és biztosít a polgári légi forgalomnak, beleértve az adómentességeket is, ugyanakkor az egyes országok közötti rendszeres légi forgalom megindításának továbbra is feltétele, hogy az érintett két ország megállapodjon egymással a repülési jogokról. A légi közlekedés sajátos körülményeiből következően számos olyan kérdést kell tisztázni, amely a repülőjáratok elindítása és működtetése érdekében feltétlenül szükséges.

(11.00)

Ilyen a forgalmi jogok nyújtása, vagyis az, hogy mindegyik szerződő fél megadja a másik szerződő félnek a megállapodásban meghatározott jogokat a menetrend szerinti nemzetközi légi járatok meghatározott útvonalakon történő üzemeltetésére. Egy ilyen megállapodás kiterjedhet  amint a jelen esetben is kiterjed  az útvonaltervekre, de ugyancsak e nemzetközi instrumentum feladata az, hogy szabályozza azt, hogy a feleknek joga vane egy vagy több légitársaságot kijelölni a megállapodás szerinti légi járatok üzemeltetésére minden egyes meghatározott útvonalon, valamint ezen kijelöléseket visszavonni vagy éppen megváltoztatni.

(Az elnöki széket Dúró Dóra, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

Tisztázza még a törvényjavaslat a menetrendek előzetes jóváhagyásra való benyújtását, a viteldíjak tekintetében pedig egyértelművé teszi, hogy a szerződő fél beavatkozhat olyan, a két fél légitársaságai által felszámított viteldíjak esetén, amelyek a piaci előnnyel történő visszaélés miatt túlzott mértékűek, vagyis más módon versenyellenesek.

Tisztelt Képviselőtársaim! A vám- és adómentesség mellett a jelen megállapodás, ahogy látjuk, szabályozza a szerződő felek területén a közvetlen átmenő forgalomban részt vevő és a repülőtér erre a célra fenntartott területét el nem hagyó utasok poggyász- és áruellenőrzését.

Végül, de nem utolsósorban, tisztelt képviselőtársaim, a megállapodás tartalmaz a vitás kérdések rendezésére vonatkozó rendelkezéseket is, a konzultációk útján vagy diplomáciai csatornákon keresztül folytatott egyeztetések elsődlegességét a légügyi hatóságok bevonásával, majd pedig a választott bíróság egészíti ki.

Az elmondottak alapján is látható, tisztelt képviselőtársaim, hogy a jelen előterjesztés is tartalmazza a légi forgalmi tárgyú nemzetközi egyezmények esetében szokásos azon elemeket, amelyek a szerződő felek közti légi forgalom működtetéséhez alapvetően szükségesek, így a Fidesz képviselőcsoportja az Üzbegisztánnal kötendő légi forgalmi egyezményt elfogadásra javasolja a tisztelt Ház számára. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK : Köszöntöm képviselőtársaimat. A vitát a következő vezérszónokkal folytatjuk, aki nem más, mint Gurmai Zita képviselő asszony, az MSZP képviselőcsoportjából. Parancsoljon!

DR. GURMAI ZITA, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Kedves Képviselőtársaim! Miről is szól ez a megállapodás? A megállapodás tartalma az alábbi pontokban foglalható össze: forgalmi jogok átadása, amiben benne van a leszállás, átrepülés; légitársaság kijelölése, működésének engedélyezése a légi járat üzemeltetésére; a másik fél által kijelölt légitársaság üzemeltetési engedélye visszavonási, felfüggesztési jogának megtartása; a tisztességes és egyenlő versenyfeltételek biztosítása a kijelölt légitársaságok számára; egymás légitársaságainak mentesítése a vámok és egyéb díjak alól; a szerződő fél területén érvényben lévő jogszabályok és rendelkezések betartása. A felek kölcsönösen érvényesnek ismerik el egymás légi és személyzeti alkalmasságának bizonyítványait. A légi közlekedés biztonsága érdekében a felek konzultációt kérhetnek a légi járművek személyzetére, a légi járművekre vagy azok üzemeltetésére vonatkozóan; a polgári légi közlekedés biztonságának jogellenes cselekményektől való megvédésére irányuló állásfoglalások, az igazságos és méltányos használati díjak, a repülőterek vonatkozásában. A kijelölt légitársaságok jogosultak a másik fél területén képviseleteket létesíteni a légi közlekedés támogatása és olyan termékek és szolgáltatások értékesítése céljára, melyek a légi közlekedés lebonyolításához szükségesek. A felek természetesen biztosítják egymás kijelölt légitársaságai számára, hogy szabadon átutalják a légi közlekedési szolgáltatások egyéb termékek értékesítése során a másik fél területén szerzett bevételeiket.

Legkésőbb harminc nappal a szolgáltatás megkezdése előtt be kell nyújtani jóváhagyásra a járatmenetrendeket a másik fél légiügyi hatóságához. Ez vonatkozik természetesen a későbbi módosításokra is. A kijelölt légitársaságok számára biztosítani kell a jogot, hogy a légi szolgáltatásokra vonatkozó viteldíjakat a piacon jelen lévő kereskedelmi megfontolásokra alapozva alakítsa ki bárhelyik fél légügyi hatóságának kezdeményezésére. A légügyi hatóságok információcserét folytatnak az aktuális engedélyeket illetően a másik fél területére, területéről vagy területén keresztül üzemeltetett légi járatokra vonatkozóan. A felek légügyi hatóságai kötelesek rendszeres konzultációt folytatni a megállapodás rendelkezései betartásának biztosítása céljából, és bármely vitás kérdés esetén a felek kötelesek elsőként tárgyalás útján rendezni, sikertelenség esetén egy háromtagú választott bíróság elé utalják.

Az indoklás szerint a Wizz Air az elmúlt években érdekeltségét fejezte ki a Magyarország és Üzbegisztán közötti légi járat indítása iránt elsősorban Taskent-Budapest útvonalon, a későbbiekben pedig további úti célok, például Szamarkand és Buhara elérésére. Ezen üzemeltetési szándékokra tekintettel a járatindítás jogi hátterének biztosítása érdekében is a magyar légügyi főigazgató 2021 júniusában kezdeményezte az üzbég félnél a kétoldalú légi közlekedési megállapodástervezet kidolgozását.

A 2021. szeptemberi taskenti magas szintű találkozón az üzbég miniszterelnök-helyettes kifejezte, hogy az üzbég fél kész a repülőtereit megnyitni és a Wizz Air járatait fogadni. Ez valóban jó hír. A kétoldalú szakértői szövegegyeztetések 2022 folyamán lezajlottak. Több ízben történt levélváltás a két fél között a szövegtervezet pontosítása és korrigálása céljából. A megállapodástervezet parafálása 2022. október 27-én, közel egy évvel ezelőtt a TÁSZ közlekedési miniszterek ülése keretében volt Taskentben. A tárgyalások eredményét az Európai Bizottságnál is notifikálta hazánk.

Időközben az üzbég fél is jelezte járatindítási szándékát a két főváros között. Az üzemeltetésre a Qanot Sharq légitársaság került kijelölésre, melynek első járata ez év augusztus 20-án érkezett Budapestre. Egyébként a Qanot Sharq döntése alapján a Taskent-Budapest-Taskent járat szeptembertől átmenetileg szünetel. Remélem, hogy hamarosan újraindul.

Mindezekkel együtt azt tudom mondani, hogy a Magyar Szocialista Párt frakciója a törvényjavaslat elfogadását támogatja. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak.

ELNÖK: A következő hozzászóló Nacsa Lőrinc képviselő úr, a KDNP képviselőcsoportjának vezérszónoka. Megadom a szót.

NACSA LŐRINC, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Magyarország alapvető nemzeti érdeke, hogy a bezárkózás, a blokkosodás és az elszigetelődés helyett a világ minél több térségével, minél több nemzetével pragmatikus viszonyt alakítsunk ki és tartsunk fenn. A magyar külpolitika célja, hogy európai és transzatlanti szövetségeseinken túl is alakítsunk ki kölcsönösen előnyös gazdasági, kereskedelmi és diplomáciai kapcsolatokat. Ilyen ország például a 35 milliós lélekszámával a legnépesebb közép-ázsiai ország, a Magyarország területénél mintegy ötször nagyobb Üzbegisztán.

A Kárpát-medencétől 4 ezer kilométeres távolságra található türk állam a magyar gazdasági szereplők és befektetők számára is különösen ígéretes lehetőségeket kínál. Például az OTP már az ötödik legnagyobb szereplő lett az üzbegisztáni bankszektorban, körülbelül 1,6 millió ügyfelet tudhat magáénak a közép-ázsiai országban. S az OTP megjelenése Üzbegisztánban újabb magyar vállalatoknak adhat bátorítást, hiszen a jogi és pénzügyi biztonságuk már garantált.

A két ország közötti kapcsolatokban további pozitív fejlemény, hogy az idei év tavaszán megnyílt Üzbegisztán budapesti nagykövetsége. Magyarországnak már 2016 óta van nagykövetsége Üzbegisztán fővárosában, Taskentben.

A mostani törvényjavaslattal egy újabb lépést tehetünk a két ország közötti kapcsolatok erősítése érdekében a Magyarország és Üzbegisztán közötti légi közlekedési megállapodás országgyűlési ratifikációjával. A Wizz Air az elmúlt években érdekeltségét fejezte ki a Magyarország és Üzbegisztán közötti légi járat indítása iránt elsősorban Taskent-Budapest és Budapest-Taskent útvonalon, de a későbbiekben akár további üzbég nagyvárosok felé is. A járatindítás biztosítása érdekében, hogy a jogi háttér is rendezve legyen, 2021 júniusában történt a kezdeményezés az üzbég félnél a kétoldalú légi közlekedési megállapodástervezet kidolgozására. Később az üzbég fél politikai szinten is jelezte, hogy készek a tárgyalásra, és készek az üzbég légteret és reptereket megnyitni, a Wizz Air járatait pedig fogadni, és a Wizz Air járatain odaérkező turisták, üzletemberek, diplomáciai kapcsolatot ápolók számára megnyitni a reptereiket.

Még egyszer fontos hangsúlyozni, hogy a megállapodást a Wizz Air és a magyar fél kezdeményezte, és nekünk a magyar Országgyűlésben a magyar légitársaság bővülési lehetőségeit és a magyar gazdasági érdeket kell figyelembe vennünk, ezért ilyen szempontból egyelőre még irreleváns, hogy az üzbég fél üzemeltete járatot Budapestre van sem.

(11.10)

Örömmel fogadjuk, ha ők is üzemeltetnek, ugyanakkor nekünk a magyar Országgyűlésben elsődlegesen a magyar nemzeti érdeket, a magyar gazdasági érdeket és diplomáciai érdeket kell szem előtt tartanunk.

Úgy gondoljuk, hogy a kétoldalú kereskedelmi-gazdasági kapcsolatok erősítése érdekében ez a megállapodás hasznos Magyarország számára és előnyökkel jár. Szeretném megjegyezni, hogy a magyar ösztöndíjprogram annyira népszerű Üzbegisztánban, hogy a legutóbbi jelentkezési időszakban a Magyarország által biztosított és meghirdetett 170 helyre 798 hallgató jelentkezett, ez közel ötszörös túljelentkezés. Azt gondolom, hogy az elmúlt időszakban is tárgyaltunk már légi közlekedési megállapodásokat. Ezek Magyarország számára előnyösek, a magyar gazdaság, a terjeszkedni akaró magyar vállalkozások számára előnyösek, a két ország kapcsolatait ezek a megállapodások rendre erősítik, ezért a KDNP-frakció köszöni a minisztérium előterjesztését, és támogatni fogja a ratifikációt. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti oldalon.)

ELNÖK: Megkérdezem képviselőtársaimat, hogy kíváne még valaki élni a felszólalás lehetőségével. (Senki sem jelentkezik.) Jelentkezőt nem látok, az általános vitát lezárom. Megkérdezem államtitkár urat… (Nagy Bálint nemet int.) Jelzi, hogy nem kíván válaszolni a vitában elhangzottakra. Ebben az esetben tájékoztatom önöket, hogy a módosító javaslatok benyújtására csütörtökön 16 óráig van lehetőség.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. A kormány-előterjesztés T/5889. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető. Bejelentem, hogy az előterjesztést uniós napirendi pontként tárgyalja az Országgyűlés.

Elsőként megadom a szót Nagy Bálint úrnak, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkárának, a napirendi pont előterjesztőjének, 30 perces időkeretben. Parancsoljon!




Felszólalások:   37-45   45-57   57-70      Ülésnap adatai