Felszólalás adatai
58. ülésnap (2023.04.11.), 100-105. felszólalás | |
---|---|
Felszólalás oka | Interpelláció megtárgyalása |
Felszólalás ideje | 6:42
|
Felszólalások: 94-99 100-105 106-111 Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
ELNÖK: Köszönöm szépen. A képviselő úr a választ nem fogadta el. Tájékoztatom önöket, hogy az elfogadott napirendünknek megfelelően a határozathozatalra a mai ülésnapunkon kerül sor. Tisztelt Országgyűlés! Ander Balázs, a Jobbik képviselője, interpellációt nyújtott be az építési és közlekedési miniszter úrhoz: „Ez azért egy komoly baki. Miként áll az M6-os ügye?” címmel. Ander Balázs képviselő urat illeti a szó.
ANDER BALÁZS (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! A kormányokon átívelő összefogás a halmozott helyzetűvé nyomorított Dél-Dunántúl a mostani kormányzati politikának is egyfajta mostohagyermeke. (Sic!) Oda önök közül csak vadászgatni jönnek szívesen. (Rétvári Bence: Halmozott helyzetű?)
Mi bizonyítja ezt? Az olyan szomorú infrastrukturális elmaradottságok például, mint a 68-as út elképesztő állapota, a Pécs és Barcs közötti 6-os út szintén leromlott állapottal. Valahogyan a választások előtt mindig fölbukkannak, elmondják a nagy ígéreteket, és ezeket az ígéreteket aztán rendre elsikkasztják.
De ebbe a sorba illeszthető például a mohácsi Duna-híd története is. Képzeljék el, ott már 1940-ben az akkori hatalomnak azt mondták a polgárok, hogy ne ígérgessenek, ne hitegessék őket, hanem egészen egyszerűen valósítsák meg. Reményeik szerint egyébként végre ez a híd létre fog jönni, a Dél-Dunántúl és az összes magyar polgár boldogságát fogja majd ott szolgálni.
Aztán van még egy történet: az M6-os autópályának a szimbolikus ügye. Önök azt gondolják, hogy majd ez lesz az, ami Baranya vármegyét is sikeresen föl tudja zárkóztatni, és valóban, tényleg úgy igaz, hogy ha létrejönne ez a közúti összeköttetés Horvátország és Magyarország között, az talán nagyot lendíthetne a térség sorsán.
Egyébként egy állatorvosi ló ennek az autópályának az építése. Emlékszünk még a 2010 előtti dolgokra is, a PPP-s konstrukcióban épített autópályára, ahol gyakorlatilag még a vakondtúrások alá is méregdrága alagutakat fúrtak. Elképesztő történet volt! De mit látunk most? A Strabag építi, illetve magyar részről az a Duna Aszfalt, amelyiknek tulajdonosa Szíjj László, a Szijjártó miniszter urat jachtoztató Szíjj László.
Nos, a kivitelezők személyén túl van itt más probléma is: az iszonyatos ár. A határ magyar oldalán 1 kilométer autópálya ugyanebből az autópályából 4,4 milliárd forintba kerül, a horvátoknál ezt meg tudják oldani alig 1 milliárd forintnyi összegből. És amikor a Jobbik részéről elsőként Schwarcz-Kiefer Patrik Baranya vármegyei politikusunk rávilágított erre a bicskanyitogató árkülönbözetre, elment egyébként Tiszakécskére is a Duna Aszfalthoz, elment Bécsbe is a Strabag-székházhoz, és ott szeretett volna valamiféle érdemi választ kapni, sajnos, ezt nem kapta meg; az a helyzet, hogy nemcsak a kivitelezők, hanem a kormányzat oldaláról sem!
Mi viszont itt a Jobbik-Konzervatívok közösségében hiszünk abban, hogy egy normális országban igenis megjárna az érdemi válasz, úgyhogy várom államtitkár úrtól az erre vonatkozó racionális magyarázatot arra, hogyan fordulhat elő az a gyalázat, hogy itt négyszer annyiba kerül az autópálya kilométere.
Valamint történt még egy skandalum: egészen egyszerűen kihagytak 200 méternyi autópályát a tervezésből. Ki ennek a felelőse? És mekkora lesz a késés? (Dr. Brenner Koloman közbeszól.) Erre várom érdemi válaszait. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik padsoraiban.)
ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Válaszadásra megadom a szót Nagy Bálint államtitkár úrnak. (Nagy Bálint szólásra emelkedik, de a mikrofonja nem működik.) A mikrofont kérem! Kártyája bent van? (A mikrofont bekapcsolják.)
NAGY BÁLINT építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Önnek természetesen joga van pikírt megjegyzéseket tenni. Ha jól emlékszem, a tavalyi évben is ez a szerep jutott a Jobbiknak, meg is lett az eredménye: a választók elmondták a véleményüket Baranyában is.
(16.10)
Ami a konkrét kérdéseket illeti: a horvát domborzat lehet, hogy hasonló, de a műszaki tartalmat sem ártott volna megvizsgálni. Ön erre nem fordított kellő figyelmet, tisztelt képviselő úr, de sebaj, megtette ezt a Transparency International. Bizonyára ismeri a szervezetet, ön és az új elvbarátai sokszor hivatkoznak erre a szervezetre. Nos, a Transparency International az első dokumentumtól az utolsóig végigkövette az ön által hivatkozott közbeszerzést, és semmi problémát nem talált. Ami a hiányzó szakaszt illeti, az üzemeltetéssel megbízott társaság hibáját az állami szervezetek észlelték, és kiírták a közbeszerzést.
Engedje meg, képviselő úr, hogy azért megjegyezzem azt, hogy kevés kézzelfoghatóbb bizonyítéka van a szocialista kormányok korrupciós ámokfutásának, mint az M6-os autópálya, a 4-es metró, ami annak a nyomába ért, ami már Brüsszelből is látszik. Erre ön fölkel, és példaként hozza nekünk ezt a korszakot és ezt az időszakot, illetve ezt a beruházást. Ne haragudjon, képviselő úr, de ez több mint arcátlanság és álszentség! (Dr. Brenner Koloman: Szövegértést majd egyszer tanulj!)
Végezetül engedjék meg, hogy elmondjam azt is, hogy Baranyában 2010-2023 között 308 kilométer út lett felújítva vagy épült meg 37,7 milliárd forint értékben, és a folyamatban lévő M6-os beruházás pedig közel 122 milliárd forint értékben fog megvalósulni, ami egy nagyon jelentős fejlesztés nemcsak Baranyának, nemcsak a térségnek, de az egész ország szempontjából is. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)
ELNÖK: Köszönöm szépen, Nagy Bálint államtitkár úr. Kérdezem képviselő urat, elfogadjae az államtitkári választ.
ANDER BALÁZS (Jobbik): Államtitkár úr, bocsásson meg, de nem volt ez egy kimerítő és kielégítő válasz, úgyhogy nem tudom elfogadni. A Dél-Dunántúl az Európai Unió egyik legszegényebb régiójává lett nyomorítva.
Csak egy számadat: Pécs városából a rendszerváltás óta eltűnt 15 százaléknyi lakos. Megvan ennek a maga oka, nevezetesen az, hogy egyfajta logisztikai és közlekedési fekete lyukká változtatták ezt a térséget hazánk térképén. Ön itt beszélt az előző kormányokról, én is egyébként, kritikával illetve őket, s az a helyzet, hogy önök semmit nem tettek, mondjuk, akkor a PPP-s konstrukciók felülvizsgálata érdekében. Sőt mást is tudok mondani: Szijjártó Péternek ki a nagy barátja? Talán mintha Kóka úr lenne az, akinek azért vastagon volt köze ezekhez a disznóságokhoz.
Úgyhogy nagyon szépen kérem, a Jobbik-Konzervatívokra ezeket a bűnöket ne verjék rá. (Derültség a kormánypártok soraiban.) Nem tudom elfogadni a választ. (Taps a Jobbik soraiban. Dr. Brenner Koloman: Fáj az igazság!)
Felszólalások: 94-99 100-105 106-111 Ülésnap adatai