Készült: 2024.05.10.00:00:32 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

11. ülésnap (2022.06.14.),  2-4. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:27


Felszólalások:   1   2-4   5-8      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KANÁSZ-NAGY MÁTÉ (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Jelenleg egy súlyos energiaválság közepén vagyunk, ezzel kapcsolatban nincs is vitánk a kormánnyal. Azzal kapcsolatban ugyan már nagyon is van, hogy hogyan kezeli a kormány ezt az energiaválságot, ami a hatósági ár és a függés fenntartása a kormány részéről. Itt a szénhidrogénfüggésről beszélek, vagyis továbbra sem akarnak leválni a fosszilis energiahordozókról. Ez az irány nem fenntartható, mert ami drága, ami környezetszennyező, ami súlyos biztonságpolitikai kockázatokat okoz, és ami függésbe hozza Magyarországot Kelettől és Nyugattól egyaránt, arra nem lehetne alapozni Magyarország hosszú távú energiaellátását.

De az a rendszer, amit a Fidesz fenntart, nem is igazságos. Egy olyan rendszer soha nem lehet igazságos, ami a gazdagokat, az elitet is támogatja, márpedig az a rendszer a benzinárstoppal vagy a rezsicsökkentéssel, hogy a gazdagok teli tudják tankolni a terepjáróikat, vagy fel tudják fűteni a medencéiket a luxusvillában, az nem igazságos. Az elit támogatását el kéne venni, és oda kéne adni azoknak, akiknek igazán szüksége van rá, mondjuk, a rezsicsökkentés mellé vissza lehetne építeni a lakásfenntartási támogatást vagy az adósságkezelési szolgáltatást a szociális törvényben.

Ezt az energiaválságot, aminek a kellős közepén vagyunk, nem lehet csak rövid távú eszközökkel kezelni. A hosszú távú megoldás az a megoldás, ami megszabadul a szénhidrogénektől, a kőolajtól, a gáztól vagy éppen a széntől, hiszen pontosan lehet tudni, hogy ezek az energiahordozók drágulnak, és a jövőben is drágulni fognak. Pontosan lehet tudni, hogy mennyire, de mennyire környezetszennyezők, rombolják az életminőségünket, egészségünket, gondoljunk csak arra, hogy éves szinten Magyarországon 10-15 ezer ember veszíti el az életét olyan betegség miatt, amit a légszennyezés okoz.

Tisztelt Ház! Azok az országok lehetnek sikeresek, és azok védik meg az állampolgáraikat, akik hosszú távú megoldásokat keresnek. A hosszú távú megoldás egyértelműen az, amikor saját magunk állítjuk elő azt az energiát, amit elfogyasztunk, a megtermelt energiát pedig hatékonyan használjuk fel. Azok az országok sikeresek, és azok védik meg az állampolgáraikat, akik a megújuló energiában látják a jövőt. Ebből a szempontból Magyarország nagyon rosszul áll. Nálunk a megújulók részaránya csupán 14 százalékos. Ez messze elmarad az Európai Unió átlagától, és akkor olyan országokról, mint Dánia vagy Finnország, még nem is beszéltünk.

Ebben a helyzetben az LMP-nek három aktuális, konkrét javaslata van, ami egy fenntartható, zöld jövő felé, ha úgy tetszik, a XXI. század felé mutat. Az első javaslatunk, hogy oldják fel a szélerőművek telepítésére vonatkozó tilalmat. Teljesen abszurd az, hogy egy energiaválság kellős közepén Magyarországon nem lehet újonnan üzembe állítani szélerőműveket. Érdekes módon a környező országokban ez működik, Ausztriában működik, Szerbiában működik. Talán azt gondolják, hogy Magyarországon nem fúj a szél?

A második javaslatunk, hogy indítsanak mielőbb országos épületszigetelési programot. Már éves szinten 300 milliárd forintból százezer lakás, épület leszigetelését lehetne megvalósítani. Ez a valódi rezsicsökkentés, és ez egy olyan zöldmegoldás, környezetbarát megoldás, ami több tízezer munkahelyet tudna teremteni, hiszen a kis- és középvállalkozások számára jelentene folyamatos megbízási lehetőséget.

A harmadik javaslatunk pedig a klímabérlet bevezetése. Meg kéne szabadulni az autóslobbi nyomásától, és azt is szeretném jelezni, hogy az olcsó benzin időszaka, korszaka lejárt. Ezt nyilván nagyon jól tudják. Benzinárstoppal csak ideig-óráig lehet elfedni ezt a problémát.

A valódi megoldás egy XXI. századi zöld, fenntartható közösségi közlekedés támogatása, aminek fontos lépése a klímabérlet bevezetése. Nagyon örülök, hogy megérkezett Fürjes Balázs államtitkár úr, aki tett egy pozitív ígéretet erre vonatkozóan. Kíváncsian várjuk, mikor teljesül ez az ígéret a klímabérlet bevezetésével kapcsolatban, ami azt jelentené, hogy havi szinten néhány ezer forintból lehetne utazni Magyarországon a MÁV, a Volán vagy a BKV különböző járművein. Nagyon egyszerű a helyzet. Mi ezeket a javaslatokat kidolgoztuk, benyújtjuk. Ha a kormány ezeket támogatja, akkor legalább három lépést tehetünk egy zöld, fenntartható jövő irányába. Ha nem támogatja, akkor ismét bebizonyosodik, hogy Magyarországon a zöldpolitika ellentéte a Fidesz-KDNP. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A képviselő úr elhangzott napirend előtti felszólalására a választ Koncz Zsófia miniszterhelyettes, államtitkár asszonytól fogjuk hallani. Parancsoljon!

DR. KONCZ ZSÓFIA technológiai és ipari minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Először is szeretném azzal kezdeni, hogy a magyar kormánynak rendkívül fontos a környezetvé-delem és a klímavédelem ügye, éppen ezért az elsők között meghatároztuk azt, hogy 2050-re elérjük a teljes klímasemlegességet. Ennek számos eleme van. A klímavédelmi akcióterv keretében számos pontot meghatároztunk. Ezzel kapcsolatban csak néhány példát hadd említsek meg: 2030-ig meghatszorozzuk a naperőművek kapacitását, támogatjuk az olcsó elektromos autók megjelenését és használatát. Bevezettük a zöld államkötvényt, és a kormány vállalja, hogy az ebből befolyó pénzt csak klímabarát programokra fordítja. Hazánkban az egy főre jutó szén-dioxid-kibocsátás az európai uniós tagállamok között a hatodik legjobb érték.

Ezenkívül szóba került a közösségi közlekedés kérdése. Mi minden jó nemzetközi európai és így németországi példát is vizsgálunk. Nyilván a kormány elsődleges célja a családok védelme, az energiaellátás stabilitása és ezen túl pedig a közösségi közlekedés népszerűsítése, támogatása. Ennek érdekében 2022. május 25-én országos hatáskörű közlekedésszervezőként megalakult a Nemzeti Közlekedési Központ, amelynek feladata a közösségi közlekedési menetrendek összehangolása és a tarifarendszerek egységesítése. A 2010 óta elvégzett infrastruktúra-, jármű- és szolgáltatásfejlesztések szilárd alapot teremtenek a közösségi közlekedés lendületesebb, a városi és vidéki életminőséget egyaránt javító korszerűsítéséhez.

A közlekedésfejlesztési célok elérésében pedig kiemelt szempont a környezetvédelem számunkra. Az elmúlt évtizedben Magyarországon 600 kilométer vasúti pályát korszerűsítettünk, közel 350 kilométer villamosítása történt meg, például Mezőzombor és Sátoraljaújhely között, emellett hidakat, állomásokat és számos megállóhelyet újítottunk fel. A közelmúltban jelentős vasútfejlesztés indult el. Magyarország központi költségvetésében az erre fordított összegek folyamatosan növekednek: 2018-ban 93 milliárd forintot, 2022-ben pedig már 130 milliárd forintot fordít a hazai vasúti pályahálózat felújítására és karbantartására a magyar központi költségvetés. A Volánbusz társaságnál szintén fejlesztések zajlanak. Nagyarányú járműfiatalítási programot indítottunk. Ennek kere-tében gyors ütemben halad a nagyságrendileg 6500 darabos járműpark frissítése. A nagymértékű járműbeszerzések eredményeként 2010-2021 között több mint 2820 új autóbusz frissítette a Volánbusz és jogelődeinek a járműállományát.

(9.10)

Nyilván ezen a területen fontos kiemelni a kerékpárút-hálózat fejlesztését is. Azt gondolom, hogy ez egy olyan, igazán környezetbarát szegmens, amit mindenképpen előtérbe kell helyezni. 2010 óta mintegy 1850 kilométer új kerékpárút épült, kijelölésre került mintegy 2 ezer kilométer turisztikai útvonal. Szintén az elmúlt időszak fejlesztései közé sorolhatjuk a közbringarendszerek hazai megjelenését és terjedését, a MÁV-Start járműállománya és kerékpárszállításra alkalmas eszközparkja pedig folyamatosan fiatalodik.

Már említettem a klíma- és természetvédelmi akciótervet, amelynek sarkalatos pontja az, hogy a közlekedés zöldítése megvalósuljon. A „Zöld Busz” program célzott iparfejlesztés is egyben, hiszen célja, hogy a magyarországi buszgyártás elérje a 60 százalékos hazai hozzáadott értéket. Ennek keretében megindul a buszpark cseréje, ezért ezáltal tovább emelkedik a szolgáltatás színvonala.

Itt a nyári vakáció, és nagyon fontos erről is beszélni. Az elmúlt napokban egyeztetést folytattunk a MÁV-Start és a Volánbusz vezetőivel és szakembereivel. Számos, korábban előkészített bővítésről, menetrendi fejlesztésről született döntés. A fejlesztések elsősorban az elmúlt években egyre népszerűbbé váló Balaton jobb megközelítését segítik. Magyarország számos településéről javul a Balaton elérhetősége az idei nyári szezonban; ahonnan nincs vasúti kapcsolat a Balatonhoz, onnan új buszjáratok fognak indulni.

Összességében: nagyon fontos számunkra a közösségi közlekedés fejlesztése és a népszerűsítése a következő időszakban, ebben kérjük a támogatásukat. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti sorokban.)




Felszólalások:   1   2-4   5-8      Ülésnap adatai