Készült: 2024.06.02.09:14:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

9. ülésnap (2022.06.08.), 115. felszólalás
Felszólaló Dr. Harangozó Tamás (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 12:22


Felszólalások:  Előző  115  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HARANGOZÓ TAMÁS, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Államtitkár Úr! Nyilván az elmúlt években az ember egyre gyanúsabban tekint az olyan típusú törvényekre, aminek a címe: „az egyes törvények…”, és akkor utána jön a hosszú felsorolás, hogy mi mindennel összefüggő módosításáról szóló javaslat.

Tényleg, visszautalva Arató képviselőtársam vezérszónoklatára, ezzel a mostanival azért megint léptek egy nagyot, tehát gyakorlatilag lassan elérünk ahhoz az időhöz, hogy mondjuk, ülésszakonként egy törvényt benyújthatnak, az egyes törvényeknek a mindennel is összefüggő módosításáról, itt egy picit beszélgetünk róla, megszavazzák, és akkor haza lehet menni. Egyébiránt ennek a törvénynek itt semmilyen létjogosultsága nincsen, szégyen a jogalkotási törvény be nem tartása tekintetében, és szerintem szégyen a Ház méltóságára való tekintettel is.

(14.50)

Ebben a törvényben egymással teljesen össze nem függő területek, teljesen össze nem függő szabályozásai vannak, mint állítólag a nemzet legfontosabb közös ügye, a honvédelem és annak az Alaptörvényből adódó különböző végrehajtási szabályainak meghozatala. A gazdaságfejlesztés, azért lássuk be, semmi másról nem szól, mint  ahogy már előttem is említették  valaki vagy valakik, a szabadkikötő-tulajdonosok adójának az elengedéséről egy ilyen nehéz gazdasági helyzetben, ahol mindenkinek össze kell kapaszkodnia, és be kell fizetnie mindenféle alapokba. És természetesen szól a miniszterelnök fizetéséről, a miniszterelnök fizetésének kicsit több mint megkétszerezéséről, a kormány tagjai meg a politikai felső vezetők fizetése tekintetében pedig a nem bántó, majdnem 4 millió 400 ezer forintos plafon eltörléséről. Hát, nyilvánvalóan az egy nagyon fontos nemzetbiztonsági érdek, itt a háborúval a szomszédunkban, és az ország békéjét és biztonságát mint elsőrendű szempontot szem előtt tartó kormány egyik legfontosabb és legsürgősebb lépése eltörölni a fizetési plafont a kormány tagjainak, a 4 millió 400 ezres fizetési plafont a kormány különböző kinevezetteinél.

Mégis megkísérelnék néhány érdemi dolgot mondani a javaslatról, hiszen ami miatt ez a törvény valójában idekerült, és gondolom, sürgősséggel tárgyaljuk, a miniszterelnök úr fizetésén túlmenően meg a kormány tagjai fizetésének megemelésén túlmenően, az az, hogy önök az Alaptörvény tizedik módosításával előrehozták az Alaptörvény kilencedik módosításának hatálybalépését. Tehát nem 2023. január 1-jétől lesz újabb szabályozása a különleges jogrendekre vonatkozóan, hanem már most november 1-jével ez a szabály hatályba fog lépni, és ennek bizony a különböző szabályait végig kell vezetni a jogszabályokon. E 130 oldalnyi jogszabály egy jó része egyébként erről szól.

Megmondtuk kerek perec, amikor azt az alaptörvény-módosítást, illetve a Vbö.-t és az új honvédelmi törvényt is tárgyalta ez a Ház, hogy egyiket sem tudjuk támogatni, mert annak a koncepciónak, amely alapján ezek a törvények születnek, a jogállamhoz, a parlamenti demokráciához már az égvilágon semmi köze nincsen. Az alaptörvény-módosításban a kormány különleges jogrendben gyakorolt rendkívüli hatalmát korlátozó, egyébként ’89 óta folyamatosan meglévő alkotmányos féket is kiiktat, különösen ilyen  akkor is elmondtuk  az, hogy a belső zavargások esetében megkönnyíti majd a szükségállapot kihirdetését.

Különleges jogrendet immár nemcsak erőszakba torkolló zavargások esetén, hanem pusztán az  idézőjelben  alkotmányos rend felforgatására irányuló tevékenységre hivatkozva is meg lehet majd tenni. Nemegyszer  szeretnék visszautalni  hallottuk az elmúlt időszakban, hogy ellenzéki politikusok valamilyen szintű politikai véleménynyilvánítását már az alkotmányos rend felforgatásának címkézték itt, a Parlament falai között is. Az új Alaptörvény hatálybalépése után ez egyébként egymagában lehetőséget biztosítana egy szükségállapot bevezetésére, ha a kormány úgy dönt, ami egészen elképesztő. Nyilván a honvédek bevethetősége tekintetében is az új rendszer azt a garanciát, ami nem véletlenül került ’89-ben az alkotmányba, és nemcsak az előtte lévő negyvenéves diktatúra, hanem azt megelőző mindenféle őrületek tapasztalataiból is adódik itt Magyarországon, hogy a honvédeket a saját állampolgárainkkal szemben nem vetjük be, ennek a belföldi bevethetőségnek a korlátait is gyakorlatilag ez a javaslat majd le fogja bontani.

Különlegesen aggályos a javaslat  egyébként leginkább erről szól  az összehangolt védelmi tevékenység fantázianevű új válsághelyzeti szabályozáshoz hasonló rendelkezése. Ez a kvázi rendkívüli jogrend a tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet mintájára bármennyiszer meghosszabbítható, és így az idők végezetéig fenntartható lesz. A parttalan szabályozás ekként tökéletesen alkalmas lesz a nemzet fenntartásáért folytatott folyamatos küzdelem imitálására és az izgalmi állapot fenntartására, ami nyilván a Fidesz hatalmi, politikai logikájának egyik legfontosabb alapja. Itt utalnék vissza államtitkár úr expozéjára, amikor azt mondta, hogy ilyen nehéz helyzetben, mint ami most van, fontos, hogy a kormány rugalmasan és gyorsan tudjon bizonyos döntéseket meghozni, teszem hozzá, éppen az imént elfogadott veszélyhelyzet alatt bármit és bármikor meghozhatnak, de ez az új összehangolt védelmi tevékenység is egy ilyen célt fog szolgálni.

Azt mondta államtitkár úr, hogy a parlamenti kontroll és a jogállami megoldás egyensúlya ilyen helyzetben is fontos, és ön reményét fejezte ki, hogy ez a javaslat ilyen. Szeretném önnek mondani, államtitkár úr, hogy nem sikerült ebben a javaslatban ezt az egyensúlyt semmilyen módon megtartani. Az összehangolt védelmi tevékenység lényege egyébként maga a káosz is, de azon belül a káosz átláthatatlansága és teljes ellenőrizhetetlensége. A magyar Országgyűlésnek, parlamentnek, alkotmányos intézményeknek, állampolgároknak, médiának, senkinek semmilyen joga és lehetősége nem lesz, hogy ilyen összehangolt védelmi tevékenység során kontrollt gyakoroljon, vagy legalábbis információhoz jusson, hogy önök mit és miért csinálnak, miközben elképesztő eszközöket fognak a kezükbe kapni, a magántulajdon szentségét is felülíró, az önkormányzati tulajdont is felülíró és még számtalan más, a médiaviszonyokat felülíró egészen elképesztő eszközöket kapnak. Ezekről már részletesen és sokszor beszéltünk, még egyszer nem szeretném megismételni. Csak szeretném rögzíteni az álláspontunkat, hogy ez a jogállamiság és a parlamenti demokratikus kontroll egyensúlyát nem tudja magáénak, és így aztán nem is lehet ellenzéki képviselőként támogatni.

A javaslatnak ennél sokkal-sokkal durvább és cinikusabb, az időzítés szempontjából pláne cinikusabb része, főleg, hogy sürgősséggel kell tárgyalni, valóban a miniszterelnök fizetésének több mint kétszeresére emelése, majdnem háromszorosára, ami persze magyarázható azzal, hogy évek óta nem volt hozzányúlva a miniszterelnök fizetéséhez, de azért az időzítés, államtitkár úr, akkor is magyarázhatatlan. Az viszont, ami a további szabályozásban van, hogy semmilyen törvényi garancia innentől kezdve nincs, viszonyítási alap nincs, egy ember, Orbán Viktor megmondja, hogy a többi beosztottja mennyit fog keresni, és nemcsak hogy megmondja a miniszterelnök, hogy ki mennyit fog keresni, hanem gondosan a törvénybe beleírják, hogy  amint említettem  a fizetésük felső határát is eltörlik ezeknek az embereknek, ami a tízszerese az átlagbérnek. Ez most jelen pillanatban 4 millió 300-400 ezer forint. Hát, elég érdekes. Akkor, államtitkár úr, amikor honvédelmi alapot meg rezsicsökkentési vagy -védelmi alapot kell létrehozni, amikor az extraprofitot adóztatják, amikor arról beszélnek, hogy mindenki, aki az elmúlt időszakban, a jelen időszakban kvázi pluszhasznot hozott vagy gyűjtött be, annak most be kell fizetnie a közösbe, abban a pillanatban önök éppen, még egyszer mondom, a miniszterelnök fizetését majdnem megháromszorozzák.

Bizonyára elkerülte a figyelmét, amikor benyújtották ezt a törvényt, hogy ebben a pillanatban épp a Köztársasági Elnöki Hivatal költségvetését, benne a bérkerettel és az új köztársasági elnök asszony által elkölthető pénzt megduplázták, majdnem száz százalékkal megemelték. Nem tudom, hogy változotte a köztársasági elnök funkciója, vagy változotte bármilyen más feladata. Én úgy tudtam, annyit tudunk, hogy leköszönt egy köztársasági elnök, és egy másik jött a helyére. Ebben a nehéz helyzetben megduplázták a neki szánt pénzt. De mondhatnám azt is, hogy az Alapjogokért Központhoz, ami a kormány egyik kedvenc ilyen megmondóhelye  37 ember dolgozik ebben az intézetben, államtitkár úr , 2 milliárd forintot hajítottak most hozzá ebben a nehéz időszakban, nem tudjuk, hogy mire. A Miniszterelnöki Kabinetiroda költségvetését megtízszerezték, mert nyilván magukon kezdik a spórolást, ezt nagyon jól látjuk.

Ha keresik, hogy hol van a pénz, államtitkár úr, 2021-ben az ország száz leggazdagabb emberének  akiknek jó része a 12 éves szorgalmas fideszes parlamenti törvényhozásnak és kormányzati támogatási politikának köszönhetően a miniszterelnök, a kormány tagjai köréből, baráti köréből áll most már elsősorban , az első száz leggazdagabb magyar vagyona a Covid után, a háború hajnalán 637 milliárd forinttal növekedett csak 2021-ben, egy év alatt a magánvagyonuk. Ha valahol keresnének egy kis pénzt ebbe a honvédelmi alapba vagy rezsicsökkentési alapba, akkor kérjük, itt is keressenek. Közben, államtitkár úr, önök a tegnapi napon bejelentik, hogy közel ezermilliárd forintos devizakötvényt bocsátanak ki, és devizaadósságba verik továbbra az országot.

(15.00)

Tehát az hogyan van? Meg pedzegették, hogy aztán az ellenzéki pártoknak, tényleg nekik is be kéne már fizetni a Rezsivédelmi Alapba, mert az nem járja, hogy ők is milyen sok pénzt kapnak. De azt mondja már meg, hogy hogyan lehet egy szájjal kettőfelé fújni? Hogy lehet extraprofitról osztani az észt, meg mindenkinek megmondani, hogy ki mindenki fizessen be ebbe az alapba, miközben az általam felsorolt dolgokba öntik a milliárdokat saját maguknak, a legszűkebb politikai vezetői körnek, és közben ezermilliárddal adósítják el az országot? Ez a kettő egyszerre, államtitkár úr, nem megy.

Röviden összefoglalva: ami a honvédelmi törvény, a Vbö., illetve az Alaptörvény kilencedik módosításából adódó, leginkább az összehangolt védelmi tevékenység válsághelyzeti dolgaira vonatkozik, azt mi ebben a formában támogatni nem tudjuk. Az pedig, még egyszer mondom, erős politikai hozzáállást tükröz vagy önkritika-mentességet, hogy nemcsak a miniszterelnök, hanem a közvetlen miniszteri, politikai vezetői kör fizetésének az emelését, sőt akár korlátok nélküli emelését jelen pillanatban hozzák be ide a Ház elé; szerintem jó lenne, ha ezt visszavonnák. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Arató Gergely tapsol.)




Felszólalások:  Előző  115  Következő    Ülésnap adatai