Készült: 2024.05.08.22:37:27 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

65. ülésnap (2023.05.08.),  109-112. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:22


Felszólalások:   105-108   109-112   113-118      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, Rétvári Bence államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Bakos Bernadett, az LMP képviselő asszonya, kérdést kíván feltenni az építési és közlekedési miniszter úrnak: „Hogyan kompenzálja a kormány a vármegye- és országbérlet miatt kiesett bevételeket?” címmel. Bakos Bernadett képviselő asszonyt illeti a szó.

BAKOS BERNADETT (LMP): Köszönöm a szót Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! A kormány május 1-jén bevezette a vármegye- és országbérletet, ami egy-egy vármegyében vagy az egész országban szinte az összes állami megrendelésű közösségi közlekedési járatra érvényes. Ezzel részben teljesült a klímabérlet bevezetésére vonatkozó javaslatunk, hiszen az új konstrukció valóban sok ember utazását könnyíti meg azzal, hogy egységes bérlettel vehető igénybe a vasúti- és buszközlekedés, ráadásul kedvezményes áron.

Azonban az új bérlet a jelenlegi formájában csak félmegoldás, mivel nem érvényes a helyi tömegközlekedésre. Márpedig az LMP által javasolt klímabérletnek ez lenne az egyik legnagyobb előnye: megteremtené a városi-elővárosi tarifaközösséget, az agglomerációból ingázókat ugyanis csak így lehet átvonzani autóról vasútra, HÉV-re vagy buszra.

Ezenkívül van még egy nagy probléma az új bérletekkel: a kormány a kieső bevételeket csak töredékrészben kompenzálja a közlekedési társaságoknak. Eddig mindössze 6 milliárd forint pluszforrásról született döntés, ami biztosan nem lesz elég az egyébként is forráshiányos vállalatok kompenzálására. A vármegye- és országbérletnek csak akkor van értelme, ha megfelelő finanszírozással rendelkezik, és nem vezet a szolgáltatás színvonalának csökkenéséhez.

Korábbi kérdésemre ön azt válaszolta, hogy a kormány nyitott az önkormányzatok bevonására, ennek ellenére ez nem valósult még meg. A helyi közlekedési cégek pedig akkor tudnak csatlakozni, ha a kormány pénzügyileg érdekeltté teszi őket, vagyis számukra is megfelelő mértékben kipótolja a kieső bevételeket.

Tisztelt Államtitkár Úr! Mikor veszik bele a vármegye- és országbérletbe a helyi tömegközlekedést is, megfelelő pénzügyi támogatást nyújtva? Hajlandóake az eddigieken felül további kompenzációt nyújtani az országos közlekedési társaságoknak? Előre is köszönöm a válaszát. (Taps az LMP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Bakos Bernadett képviselő asszony. Válaszadásra megadom a szót Nagy Bálint államtitkár úrnak.

NAGY BÁLINT építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Asszony! Mindenekelőtt hadd kezdjem azzal, hogy néhány nap alatt több mint 220 ezren vették igénybe ezt a szolgáltatást, úgyhogy innen is szeretnék köszönetet mondani a MÁV-Volán-csoport valamennyi dolgozójának azért, hogy ezt az átállást, az új termék bevezetését ilyen rugalmasan segítették bevezetni, hiszen nélkülük ez nem ment volna.

Már volt lehetőségem képviselő asszonynak ezzel kapcsolatban válaszolni, hogy ez nem klímabérlet. Ezt továbbra is szeretném megerősíteni, hogy nem klímabérlet, és azt gondolom, hogy sokunk nevében mondhatom azt, hogy szerencsére, hogy nem klímabérlet, hiszen a klímabérlet nagyon rövid idő alatt több mint ötszörösére drágult, és mi ezt Magyarországon nem szeretnénk, nemhogy ötszörösére ne dráguljon, hanem, hogy semennyire se dráguljon ez az új vármegye-, illetve országbérlet.

A kérdése két részre vonatkozott; az egyik, hogy a helyközi közlekedés helyi közlekedéssel mikor tud megvalósulni. Erre ugyanazt a választ tudom önnek adni, amit legutoljára is adtam. Amikor az önkormányzatok ehhez csatlakozni szeretnének, hiszen a kormány továbbra is nyitott az önkormányzatok csatlakozási szándékai előtt, arról a jó hírről tudok beszámolni, hogy számos önkormányzattal, megyei önkormányzattal többnyire zajlanak már a szakmai egyeztetések. Azt is mondhatom, hogy például Zalaegerszeg megyei jogú város tekintetében már a küszöbön áll a megállapodás, úgyhogy biztos vagyok benne, hogy hamarosan újabb fejleményekről fogunk beszámolni e tekintetben is.

A költségvetési finanszírozásával kapcsolatban pedig azt szeretném csak elmondani, hogy ugyanúgy a költségvetés finanszírozza, ahogy tette ezt eddig is a közösségi közlekedésnél. Például úgy, ahogy 2010 óta a BKV-bérletek ára is azért tud változatlan lenni, mert a magyar állam ott is jelentős költségvetési forrásokat biztosít évről évre ennek érdekében. Így lesz ez a mostani tekintetben is, úgyhogy bízom benne, hogy az eddigi számokat még jobban felülmúlva minél többen fogják igénybe venni ezt az új szolgáltatást. Köszönöm szépen kérdését. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   105-108   109-112   113-118      Ülésnap adatai