Készült: 2024.05.12.01:06:53 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

20. ülésnap (2022.07.04.),  202-205. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:55


Felszólalások:   198-201   202-205   206-209      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Megköszönöm miniszterhelyettes úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! Varga Ferenc, a Jobbik képviselője, kérdést kíván feltenni a belügyminiszternek: „Járe a kormány szerint a hátrányos helyzetű területeken oktató pedagógusoknak több fizetés?” címmel. Öné a szó.

VARGA FERENC (Jobbik): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Országgyűlés! Nagyon sokszor szó esett már a pedagógusok bérének helyzetéről, és arról, hogy az oktatás ügye mennyire fontos tényező az országunk jövője szempontjából. Engedjék meg, hogy a következőkben igyekezzem felhívni a figyelmüket egy, a felzárkózás és az oktatás közötti szoros kapcsolatra, és egy kicsit más megvilágításba helyezzem a pedagógusok bérének emeléséről szóló diskurzust.

Egy kezdő pedagógus bére ma az országban nagyjából nettó 200 ezer forint, ami alapjában véve rendkívül alacsony, de ha figyelembe vesszük azt is, hogy nem biztos, hogy ugyanolyan kihívásokkal néz szembe egy budapesti és egy szabolcsi vagy borsodi pedagógus, akkor azt is láthatjuk, hogy ezek a tanárok nincsenek motiválva azért, hogy hátrányos helyzetű gyermekeket hatékonyan tudjanak tanítani. Márpedig a felzárkóztatás egyik alappillére, azt gondolom, hogy az oktatás kell hogy legyen.

Pontosan ezért kezdeményezem, hogy az ország hátrányos helyzetű területein tanító pedagógusok kapjanak kiemelt bérezést, hiszen munkájuk során hátrányos helyzetű, speciális nevelési igényű, többségében szegénységből érkező gyermekekkel foglalkoznak, akik sokkal több odafigyelést igényelnek társaiknál, ennélfogva egy pedagógusnak sokkal több munkát kell befektetnie a tanítás során. Azt gondolom, hogy ez a lépés az alapja annak, hogy a tudást a lehető legjobb hatékonysággal tudják átadni a legszegényebbeknek is. Így később bármelyik szabolcsi vagy borsodi mélyszegénységből érkező tanulóból lehet orvos, jogász, közgazdász vagy akár az ország következő belügyminiszter-helyettese.

Tisztelt Miniszter Úr! Két kérdésem lenne önhöz. Egyetérte azzal, hogy a hatékony felzárkózáshoz elengedhetetlen a minőségi oktatás? Egyetérte azzal, hogy a hátrányos helyzetű területeken oktató pedagógusok több bért érdemelnek társaiknál, ezáltal a felzárkóztatásban is pozitív folyamatokat tapasztalnánk?  és nem a plusz 10-10 százalékos következő kétéves emelésről kérdezem most. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Rétvári Bence államtitkár úrnak, miniszterhelyettesnek. Parancsoljon!

(18.30)

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselők! Tisztelt Ház! Az iskoláknak valóban az is az egyik nagyon fontos funkciója, hogy ha valakik otthonról nehezebb körülmények közül érkeznek, vagy nem foglalkoznak velük annyira otthon, akkor az iskola ezt a hátrányt kompenzálja. És ezt nemcsak az iskolában kezdjük el, hanem ezért vezettük be a 3 éves kortól kötelező óvodáztatást, mert azt tapasztaltuk, amikor elkezdtünk kormányozni, hogy egy 6-7 éves gyereknél már másfél év fejlődésbeli különbség volt tapasztalható. Mind a kettő elsős volt, csak volt, aki annak felelt meg, volt, aki pedig még az óvodai középső csoportban elvárt képességeknek felelt meg. Ezért hoztuk meg azt a fontos lépést, hogy ha már 3 éves kortól igyekszünk ezeket kiegyenlíteni, akkor kisebb lesz később a különbség. Örülök, hogyha ezt támogatja, ez baloldalról egy nagy bátorság lenne.

Ezt kezdtük el ott, és utána ezt folytatjuk az iskolában. Ezeknek valamelyest meg is vannak az eredményei, mert ha megnézi az OECD kimutatását, nem az OECD-nek, bocsánat, vagy annak is, de a PISA-méréseket leginkább, akkor azt látja, hogy amikor elkezdtük a kormányzásunkat, akkor a gyerekek 26 százalékánál határozta meg azt az ő lemaradásuknál legfőbb okként, hogy hátrányos helyzetű családból jöttek, és ez a 26 százalék lement 19,1 százalékra, ennyivel kisebb tehát már a nehéz családi háttér befolyásoló hatása.

Az elmúlt években is volt olyan programunk, amely pluszjuttatást kínált azoknak, akik nehezebb körülmények között dolgoznak. Volt egy ilyen projektünk, amely a kedvezményezett településeken működő, állami fenntartású köznevelési intézmények munkájának támogatásáról szólt. 10 ezer pedagógus és oktatómunkát közvetlenül segítő kolléga került bevonásra, nyilván a hátrányos helyzetű régiókban. Ők bruttó 500 ezer forintos pluszjuttatásban részesültek, pontosan annak a munkának az elismerésére, amit ön is mondott, képviselő úr, hiszen valóban ott sokszor többet kellett egy gyerekkel foglalkozni, mert azt is pótolni kellett, amit otthonról a gyerek nem kap meg egy másik gyerekhez képest, akivel többet foglalkoztak otthon.

És van még más bérpótlék-lehetőség is abban az esetben, hogyha valaki valóban a kedvezményezett települések besorolásáról szóló (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.) rendeletben szereplő intézményben vagy azon a területen fekvő iskolában tanít. Köszönöm szépen. (Szórványos taps a kormánypárti sorokban.)




Felszólalások:   198-201   202-205   206-209      Ülésnap adatai