Készült: 2024.05.09.00:10:52 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

27. ülésnap (2022.10.03.),  78-83. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 9:02


Felszólalások:   72-77   78-83   84-89      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! A képviselő úr nem fogadta el az államtitkári választ. Tájékoztatom önöket, hogy elfogadott napirendünknek megfelelően a határozathozatalra a holnapi ülésnapunkon kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Berki Sándor, a Párbeszéd képviselője, interpellációt nyújtott be a belügyminiszterhez: „Hány iskolai bántalmazásnak kell történnie, hogy a kormány lépjen valamit?” címmel. Öné a szó, képviselő úr.

BERKI SÁNDOR (Párbeszéd): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! 2022. 09. 25-én egy 11 éves kislány a vonat elé vetette magát. Mint később kiderült, iskolai bántalmazás áldozata lett. Az iskolatársai zaklatták a külseje miatt, kért segítséget ő is, a család is, de nem kaptak.

Magyarországon rendkívül komoly probléma az iskolai bántalmazás, majdnem minden negyedik gyermek beszámol arról, hogy az utóbbi egy hónapban érte valamilyen bántalmazás, zaklatás az oktatási intézményében. Annak ellenére, hogy naponta több százezer gyermek szenved emiatt, a magyar állam, úgy tűnik, tehetetlen. Nincsen megfelelő jelzőrendszer, amely ezeket a gyermekeket védené. Nem hagyhatjuk, hogy a gyermekeink egymást bántalmazva éljenek vagy legrosszabb esetben fájdalmukban véget vessenek saját életüknek. Mikor lép végre a tisztelt kormány, és tesz olyan lépéseket, amelyek ténylegesen a gyermekek érdekeit szolgálják? Mi alakítjuk a gyermekeink jövőképét, a gyermekeknek már az óvodában és az alsó tagozatban meg kell tanulniuk, hogy egymást tisztelni és segíteni kell. Itt az ideje, hogy hatékonyan, határozottan fellépjünk az iskolai bántalmazás ellen, és óvjuk, védjük gyermekeinket, mint ahogyan ezt szavak szintjén Magyarország Kormánya mindig is hangoztatja.

Amennyiben ehhez a munkához segítségre van szükségük, úgy a támogatásomra a jó cél érdekében mindig számíthatnak. Egy ténylegesen családbarát országban a gyermekeknek az óvodából, iskolából hasznos tudással és rengeteg élménnyel kellene hazatérniük. Otthon pedig szeretetben és emberségben kellene nevelkedniük, a törvényeknek ezt a gyermekkort kell biztosítani.

A magyarországi gyermekvédelem súlyos problémáit meg kell oldani. Remélem, egyetértünk abban, hogy ez egy pártok felett álló, azonnali megoldást igénylő probléma. Sajnos az önök eddigi javaslatai nem jelentenek valós megoldást. Bevezették az iskolaőrök rendszerét, azonban ez a rendszer nem váltja be és nem is fogja tudni beváltani a hozzá fűzött reményeket. Ezzel ellentétben a Párbeszédben azt szeretnénk, ha lenne végre működőképes gyermekvédelmi jelzőrendszer, és a kormány érzékenyítő képzésekkel segítené a kortárs csoportokat és a pedagógusokat. Ezekkel együtt is elengedhetetlen, hogy hatékony, gyermekeket védő jogszabályok megalkotására van szükség.

Tisztelt Képviselőtársak! Önök szerint így működik a családok országa? Kérdezem ezért: hány tragikus következményekkel járó iskolai bántalmazásnak kell még történnie, hogy a kormány lépjen valamit? Köszönöm válaszát. (Taps a Párbeszéd soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Az interpellációra Rétvári Bence miniszterhelyettes úr válaszol. Öné a szó.

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Ha gyerekkel történik bármilyen tragikus helyzet, akkor nyilván az embert az sokkal jobban megviseli, és a gyerekeknek valóban segítséget kell kapniuk. Iskolán belül is és iskolán kívül is. Mint azóta a hírekből is kiderült, itt ennek a gyermeknek nemcsak az iskolai, de az otthoni körülményei sem voltak különösen könnyűek, és el is indult több vizsgálat.

Az iskola fenntartója a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség, az Iványi Gábor-féle szervezet, amely iskolaőrt nem igényelt az iskolába. Ön támadta az iskolaőri lehetőségeket; én azt gondolom, hogy ha valakik úgy érzik az iskolában, hogy erre szükség van, akkor a gyerekek érdekében ezt érdemes igénybe venni. Nagyon sok intézményben szerencsére jól működnek, érdemes lenne talán itt is.

(16.20)

Tehát a MET-nek lesz egy belső vizsgálata, hogy az iskolájukban hogyan fajulhattak idáig az események, illetőleg a rendőrség is, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányság is természetesen elkezdte az eljárást, ennek is előbb-utóbb meglesz az eredménye. Ennyit a konkrét ügyről. Tehát nem egy közvetlenül államilag fenntartott és nem iskolaőrrel ellátott iskoláról van szó, ahol nem azért nem volt, mert nem kapott, hanem azért, mert nem igényelt.

Ön egy sommás félmondattal azt mondta, hogy az elmúlt években nem történt semmi, hogy ilyen eseteket megelőzzünk. Kérem, azért sok-sok szakembernek a munkáját ne kezelje le ilyen mértékben! Hogyha a legfrissebb digitális gyermekvédelmi stratégiánkat nézem, az 2016-os, amely pontosan az online zaklatás mérséklésére irányul, de nemcsak online, hanem offline is igyekeztünk fellépni. Tudja, amikor önök a magyar iskolarendszert itt hagyták, akkor 998, tehát kevesebb mint ezer iskolapszichológus volt, most pedig 1908, tehát közel kétszer annyi iskolapszichológus van, közel kétszer annyi iskolapszichológus segít megelőzni ezeket a helyzeteket, vagy ha valamilyen baj történt, akkor segíteni ezeknek a feldolgozásában, és megóvni azt, hogy megismétlődjenek, mint az önök idején. Tehát kétszer akkora esélye van ma egy gyereknek iskolapszichológussal találkozni, mint a baloldali kormány alatt.

Mindezeken túl 2018. szeptember 1-jétől a család- és gyermekjóléti központokat is létrehoztuk, melyeknek kötelező jelleggel kell biztosítani az iskolai szociális segítő tevékenységet. Rengeteg program van, amelyik fut: a középiskolások konfliktuskezelési készségeinek fejlesztésére, online és offline zaklatás, agresszív megnyilvánulások megelőzésére, kezelésére. Aztán van a „Van kihez fordulni” program, amely a konfliktus megelőzésében, feldolgozásában segítséget ad. Van a MAP, a mentálhigiénés alapprogram pedagógusoknak, ez a problémamegoldó stratégiák bővítését segíti. A Nemzeti alaptantervben is egyrészről az erkölcsi nevelés, másrészről az önismeret és társas kultúra fejlesztése témakörében vannak ezzel kapcsolatosan korszerű tartalmak. A rendőrségnek van DADA programja, ELLEN-SZER programja. IBT-k, iskolai bűnmegelőzési tanácsadók is vannak.

Ezekben az elmúlt tanévben összesen 123 065 gyermek részesült; 123 065 gyermek, amire ön azt mondta, hogy nincs, nem létezik. Ön lehet, hogy nem tájékozódik, de ettől függetlenül ezek a programok futnak, és 238 oktatónak köszönjük meg, hogy erre áldozott nem kevés időt, nem kevés energiát, hogy ezeket a programokat vigye és jóval több mint százezer gyermekhez eljuttassa. Köszönjük az ő munkájukat.

Ami pedig az ön által lekezelt iskolaőrséget illeti, 570 intézményben vannak jelen: 385 tankerületi, 167 szakképzési, 11 egyházi, 4 magán- és 3 agrárminisztériumi fenntartású intézményben, ott is igyekeznek segíteni a gyerekeknek. Amikor én iskolákban beszéltem, találkoztam iskolaőrökkel, ők a gyerekek számára sokszor közkedvelt figuráivá, résztvevőivé is váltak az iskolai életnek, de a lényeges az, hogy már a jelenlétükkel is igyekeznek a gyermekeket és a tanárokat védeni. Bízzunk benne, hogy az ő segítségükkel, már a megjelenésükkel is sikerül az ilyesfajta erőszakos megnyilvánulásoknak elejét venni. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen miniszterhelyettes úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! Kérdezem képviselő urat, elfogadjae a miniszterhelyettesi választ.

BERKI SÁNDOR (Párbeszéd): Tisztelt Államtitkár Úr! Már lassan hozzászokok, hogy mindig a múltról beszélnek, és az ön lekezelő stílusához is. (Rétvári Bence: Most pedig nagyon alázatosan szóltam.)

Igen, tájékozódtam. A baj az, hogy a rendszer tényleg nem működik, de ezt megbeszélhetjük majd parlamenten kívül is, hogy mik azok a problémák, amelyek akadályozzák a gyermekek biztonságát, szakmai szinten is.

De én teszek egy olyan gesztust, ami nagyon ritka a parlamentben. Először kérek öntől valamit. Ha úgy gondolja, hogy a szavakon túl is szeretne ehhez csatlakozni, akkor kérem, hogy október 15-én a KézenFogva mozgalom kezdeményezésére viseljen fehér pólót az iskolai bántalmazottakért, ez a kérésem. (Rétvári Bence: Én most is fehérben vagyok, nem úgy, mint ön.) És a másik pedig, önök szavakban mindig elmondják, hogy minden rendben van, de én inkább a gyakorlatot szeretem, és a gyakorlatban nincs minden rendben. (Az elnök jelzi az időkeret leteltét.) De tudja mit, államtitkár úr? Elfogadom az ön válaszát (Szórványos taps.), és remélem, ezután már tényszerűen is tudunk együttműködni. Köszönöm.




Felszólalások:   72-77   78-83   84-89      Ülésnap adatai