Készült: 2024.05.09.04:46:56 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

43. ülésnap (2022.12.05.),  226-229. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:49


Felszólalások:   222-225   226-229   230-233      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Bakos Bernadett és Kanász-Nagy Máté, az LMP képviselői, kérdést kívánnak feltenni az építési és közlekedési miniszernek: „Mikor vezetik be a klímabérletet?” címmel. Kanász-Nagy Máté képviselő urat illeti a szó. Parancsoljon!

KANÁSZ-NAGY MÁTÉ (LMP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Kormánypártok! A kormány az elmúlt 12 évben elhibázott, autóközpontú közlekedéspolitikát folytatott. A közúti közlekedést túlzottan támogatta, a közösségi közlekedés számára viszont nem nyújtott megfelelő forrásokat. Vasútvonalak korszerűsítése helyett autópályák épültek, vonzó közösségi közlekedési tarifarendszer helyett hatósági üzemanyagárat vezettek be.

Egyre nyilvánvalóbb ugyanakkor, hogy az ársapka nem is működik. A kereslet közel 50 százalékkal nőtt az egy évvel ezelőtti szinthez képest. A MOL egyedül képtelen kiszolgálni az igényeket, és nem éri meg üzemanyagot behozni az országba. A 2000 hazai töltőállomásból 500-ban tapasztalható hosszabb-rövidebb ideig készlethiány, ráadásul már nem is csak a kis kutakról van szó.

Ha a kormány nyáron elfogadta volna az LMP klímabérletre vonatkozó javaslatát, akkor most nem lenne ilyen súlyos a helyzet. Az ország összes tömegközlekedési járatára érvényes, havonta 5 ezer forintba kerülő bérlet rengeteg embert csábítana át autóról közösségi közlekedésre. Mivel a közösségi közlekedés energiafelhasználása sokkal hatékonyabb, ezzel az üzemanyag iránti kereslet is csökkenne, megszűnne a hiány.

Palkovics László korábban úgy nyilatkozott, hogy a klímabérlethez hasonló, német mintájú, 9 eurós bérlet hatalmas siker, és hatalmas siker lehetne ez Magyarországon is, ennek ellenére a kormány nem tett semmit a klímabérlet bevezetése érdekében.

Szeretnénk ismét rákérdezni arra, hol tart a klímabérlet bevezetése, milyen döntéseket hozott a kormány eddig ezzel kapcsolatban. Mikor fogják bevezetni Magyarországon is a klímabérletet, mikor fogják támogatni a fenntartható, zöld közösségi közlekedésre való átállást? Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A válaszra megadom a szót Lázár János miniszter úrnak. Parancsoljon, miniszter úr!

LÁZÁR JÁNOS építési és közlekedési miniszter: Igen tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőház! Tisztelt Képviselőtársaim! Köszönöm szépen a kérdést, illetve a lehetőséget, hogy néhány rövid másodperc erejéig néhány kérdésre néhány mondatban válaszolhatok. De szeretném tájékoztatni a képviselő urat és a parlamentet, annak ellenére, hogy nem új miniszter vagyok, kértem meghallgatási lehetőséget a Gazdasági Bizottságtól, ahol a közlekedés jelen van, hogy a közlekedéspolitikával kapcsolatos célkitűzéseinkről, illetve azok megújításáról értelmes és mélyebb párbeszédet folytassunk, hiszen az ön által föltett kérdés két percben nem válaszolható meg.

Én nem értek önnel egyet abban, hogy a kötöttpályás közlekedésre ne költöttünk volna jelentős összegeket. 1200 kilométernyi vasúti hálózat újult meg, és ahol a megújítások megtörténtek, és modernizációt hajtottunk végre, ott az utasforgalom teljes egészében igazolja a fejlesztések helyességét. Tehát nem igaz az az állítás, hogy ne fejlesztettünk volna, erőnkhöz mérten és lehetőségeinkhez mérten fejlesztettünk.

Ami pedig az autósokat illeti, Magyarországon inkább autósüldözés zajlik a szabályozás szintjén, senki sehol nem preferálja és nem védi az autósokat. Én pont az ő védelmüket is szeretném, mert Magyarország területföldrajzi adottsága olyan, hogy van, ahol nincs vasút, vagy nem elég a Volán, ezért naponta autóval kell ingázni. Azt kérem, ne folytassanak olyan politikát, amely az autósokat büntetné, mert az emberek Magyarországon nem hobbiból autóznak, hanem az ingázás, a munkába járás és az iskolába járás szükségeképpen.

Ami a bérletet illeti, szeretném azt elmondani, hogy 2012 óta, tíz év óta nem emelkedett a közösségi közlekedés díjtétele. Tíz év óta nem emeltünk árat. Ennél nagyobb közösségiközlekedés-támogatás nem létezik egy olyan országban, ahol az elmúlt évben 20 százalék volt az infláció.

A második megjegyzésem: hogy a német klímabérlet beválte, nem világos, mert a 9 euróról most emelték föl 49 euróra. Nekünk nem rövid és középtávú klímabérletet és klímacélokat kell kitűzni, hanem holnap reggel szociális problémákat kell kezelni. Arra utasítottam ma  amikor átvettem a MÁV-ot  a MÁV igazgatását és vezetését, hogy egy olyan díjtételrendszert és egy olyan kedvezményes rendszert tegyenek a kormány asztalára  (Az elnök jelzi az időkeret leteltét.) egy pillanat türelem, elnök úr, talán hasznos lehet a parlament számára , amely a megváltozott üzemanyagárak közepette is versenyképes lehet, illetve amely képes lesz arra, hogy a lakosságot a kötött pályára terelje az autóhasználatból, szociális okoknál fogva. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:   222-225   226-229   230-233      Ülésnap adatai