Készült: 2024.05.09.22:55:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

17. ülésnap (2022.06.27.),  21-24. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:14


Felszólalások:   17-20   21-24   25-28      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Most a Jobbik képviselője, Lukács László György úr következik. Parancsoljon, megadom a szót.

DR. LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY (Jobbik): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Mi a közös a nyári M7-es autópálya és Budapest utcái között? Hát, az a közös, hogy mind a kettőn dugó van, jellemzően pokolian nagy. De, képviselőtársaim, nyugodjanak meg, a két probléma orvosolható. A budapesti probléma azzal orvosolható, hogyha Karácsony Gergelyt meggyőzzük arról, hogy nem buszsávokat kell létesíteni és a rakpartot lezárni, hanem hagyni kell, hogy a forgalom, úgy ahogy kell, átmenjen a városon, és ne a városban rostokoljon.

De a másik probléma is megoldható, az M7-esen való nyári torlódás, ami jellemzően június közepétől augusztus végéig tart. A megoldást pedig úgy hívják, hogy az M7-es autópálya kiszélesítése. (Dr. Brenner Koloman: Úgy van!)

A néppárti Jobbik már az előző ciklusban is legalább négyszer felszólalt abban a kérdésben, különösen a Somogy megyei képviselőink, hogy az ott élők, illetve az oda nyaralni menő lakosság számára tegyük lehetővé, hogy kulturáltabb körülmények között, lehetőség szerint Budapest és a Balaton között ne három, sokszor négy órát araszolva kelljen utazniuk, hanem valóban ki tudják használni az autópálya adottságait.

Világosan látszik, hogy visszatérő probléma, nem egy-egy évre vonatkozik, és nemcsak arra a szezonra és egy-egy napjára vonatkozik, amikor mondjuk, útfelújítást rendelnek el a nyári legnagyobb hőség kellős közepén az M7-esen, hanem folyamatosan, a júniusi időszaktól egészen augusztus végéig. Az is világos, hogy napi átlag 90 ezer autó közlekedik ezen a szakaszon, amely nagyon kis résztől eltekintve kétszer két sávon kénytelen haladni.

Így hát világosan látszik az is, hogy a 90-es kilométerkőtől Budapest felé, illetve Budapesttől a 90-es kilométerkőig legalább háromszor három sávossá kellene tenni az autópályát. (Rétvári Bence: Háromszor három? Nem három plusz három?); tehát hogy az egyik oldalon három sávban, illetve a másik oldalon három sávban közlekedhessenek. Innentől kezdve teljesen világosan következik belőle az is, hogy azok, akik ott élnek, amely lakosság elszenvedi a dugók árát és költségét, azok is kényelmesebben haza tudnak jutni, és azok is, akik nyaralni indulnak, még úgy is, hogyha önöknek köszönhetően most talán egy kicsit nehezebben is indulnak el, bár a Balaton logikus célpontnak látszik, hiszen 404 forintos euróárfolyam mellett nem is biztos, hogy külföldre lehet menni. Mindannyiukat arra bátorítom, hogy merjenek nyaralni belföldön, de ilyen árak mellett külföldön talán veszélyesebb is lenne.

A szakemberek, a helyi lakosok, illetve az utazók is azt követelik, azt kérik és azt várják önöktől, hogy ezt megoldják, és az a kérdés, hogy mire kell még várni, mert önök az elmúlt években folyamatosan ezt a megoldást, ezt a szélesítést elodázták, állandóan valamilyen kerülő megoldást próbáltak javasolni arra, hogy talán az emberek ne ilyenkor menjenek, ne olyankor menjenek, minden időpontban, függetlenül a hétvégétől, sőt nagyon sokszor hétköznap is már zsúfolt az autópálya.

De van egy másik nagyon fontos probléma, szintén a hétvégi vagy akár a nyári közlekedőket is érinti, de egy kicsit szélesebb is már az érintetti kör, ez pedig az autópálya-matricák kérdése. Szintén a Jobbik régi követelése, hogy az egyhetesnek mondott, de egyébként valójában tíznapos autópálya-matrica helyett kerüljön bevezetésre az egynapos autópálya-matrica, ami nagy segítség lenne azoknak, akik csak egyszeri utazást vesznek igénybe, vagy egyszer szeretnének eljutni az autópályát használva, mondjuk, nyaralásra vagy akár ügyintézésre, nagyon sokan ugyanis nem engedhetik meg azt, hogy egyébként felesleges túlhasználatot vagy felesleges díjat halmozzanak fel maguknak azzal, hogy tíz napra váltanak jegyet. Ehelyett egy egynapos autópálya-matricával egy méltányos használatot lehetne elérni.

Hozzáteszem, egy tíznapos autópálya-matrica az emelkedések hatására 3820 forintba, az éves 46 ezer forintba kerül. Sok esetben ezt a 3820 forintot valaki úgy fizeti meg, hogy csak egy oda-vissza útra kell akár Budapestre vagy más megyeszékhelyre mennie, és ott a munkája vagy esetleg másfajta ügyintézés céljából megjelennie. Életszerű és logikus tehát ennek a bevezetése, és a Jobbik már nagyon régóta ezt szorgalmazza.

Érthetetlen, hogy önök miért vonakodnak az egynapos autópálya-matrica bevezetésétől, amikor egy közvélemény-kutatás szerint a lakosság jó része ezt választaná. A válaszadók legalább 40 százaléka a tíznapos helyett egynapos matricát szeretne használni, és azt választaná, hiszen költségekben is jobban jönne ki, illetve csak egyetlenegy alkalommal használja, és nem kell megfizetnie a tíznapos díjat. Így hát végső soron abban az esetben, hogyha az egynapos autópálya-matricát bevezetnénk, a lakosság számára könnyítés lenne, sok szempontból sok ember számára a mobilizációját, a közlekedését javítaná.

De látva az önök elképzelését és az elmúlt évek próbálkozásait, az M7-es kiszélesítése nem oldódott meg, nem lehetett önöket meggyőzni, és az egynapos autópálya-matricában sem sikerült önöket meggyőzni. Így hát Jász-Nagykun-Szolnok megyei lakosként azért hadd adjak mégis egy kerülő utat, és hadd adjak egy tippet azoknak, akik esetleg nem akarnak a dugóban (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.) az M7-es felé tíznapos matricával araszolni: várjuk őket nagy szeretettel a Tisza-tónál, oda autópálya-matrica nélkül is le tudnak jönni, és gyönyörű a táj. Köszönjük szépen. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiból.)

ELNÖK: Dömötör Csaba államtitkár úré a szó, parancsoljon!

DÖMÖTÖR CSABA, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára: Köszönöm a szót, elnök úr. Egy dologban egyetértünk, a Tisza-tó valóban gyönyörű, érdemes elmenni, de talán nem az ezzel kapcsolatos véleményemre kíváncsi.

Ami az útfejlesztéseket és azon belül is a felszólalása első részét illeti: az azért figyelemre méltó, hogy úgy szólalt itt fel, és elvárásokat fogalmazott meg baloldali politikusok irányába is, minthogyha nem egy baloldali szövetség tagjaként indultak volna pár héttel ezelőtt a választáson. Azt fontosnak tartjuk mi magunk is, hogy a közlekedési fejlesztések figyelembe vegyék a forgalmi viszonyokat, a megváltozó közlekedési szokásokat, akár az évszakonként eltérő közlekedési szokásokat, és épp ennyire a helyben élő érdekét és igényeit.

Azt talán ön sem vitathatja el, hogy az elmúlt években az elmúlt évtizedek legjelentősebb útfejlesztési programját láthattuk, gondolok itt a gyorsforgalmi fejlesztésekre és egyébként a mellékútvonalak fejlesztésére is. Ez azt is jelenti, hogy nincs már messze az az idő, amikor minden egyes megyeszékhely kapcsolódik a gyorsforgalmi úthálózatba, sőt ezek a gyorsforgalmi úthálózatok minden helyen elérjék az országhatárt. Hogyha ez megvalósul, akkor ennek a jelentőségét szerintem ön sem vitatja el.

Budapesten azért van hiányérzetünk, és itt megint egyetértek, mert sokan érezzük úgy, hogy a fejlesztések, amelyek sok esetben egyébként kormányzati segítséggel zajlanak, nincsenek összehangolva. És hogyha nincsen összehangolva, akkor abból közlekedési káosz lesz. Tarlós István főpolgármester úr idején is voltak felújítások, de ilyen őskáosz, ilyen közlekedési őskáosz sosem volt belőle; arról nem is beszélve, hogy elhúzódnak ezek a beruházások.

És ami ezt is súlyosbítja, megpróbálnak közben egymás ellen hangolni társadalmi csoportokat, autóval közlekedőket vagy éppen biciklivel közlekedőket. Múltkor is elmondtuk, most is elmondjuk, nem az fogja élhetőbbé tenni a fővárost, hogyha osztályharcos tempóval egymás ellen hergelnek társadalmi csoportokat, hanem hogyha mindenkinek megvan a szabadsága ahhoz, hogy vagy autóval, vagy biciklivel közlekedjen, és bármelyiket is választja, ezt megfelelő magas színvonalon tudja megtenni.

Abban talán egyetért, hogy mégiscsak beljebb vagyunk, mint a kormányzás időszaka elején, amikor PPP-beruházásban épültek egyébként autópályák, rendkívül költséges módon, az állampolgároknak is magas költségeket jelentett; ebből a helyzetből tudtunk kijönni, és nagyobb átláthatóságot teremteni.

És ha Jász-Nagykunt említette, a kormányzás kezdetén nem lehetett Szolnokot megközelíteni gyorsforgalmi úton, most pedig meg lehet. Mi többször jártunk ott a kampány alatt, és azt tudom önnek elmondani, hogy drasztikusan lecsökkent a Szolnokig tartó időtartam, ameddig oda kell vezetni, arról nem is beszélve, hogy sokkal-sokkal biztonságosabb.

Szeretnék még egy dologra reagálni, tisztelt képviselő úr, azért, mert nem felejtjük el, hogy milyen üzeneteket kapunk, kaptunk itt az elmúlt hetekben. Jakab Péter nemrég azt üzente a kormánypártoknak, idézem, hogy nem győztük le őt.

(14.10)

Azt szeretném most is egyértelművé tenni, hogy a kormánypártoknak nem feladata, nem az a legfontosabb dolga, hogy Jakab Péterrel hadakozzanak, de egy dolgot azért ehhez az üzenethez hozzátennék: Jakab Pétert nem a kormánypártok győzték le, hanem a saját támogatói, ami nem is csoda azok után, hogy sajtóhírek szerint közvetlen embereiknek milliós fizetést biztos mamuszonként (Derültség.), és azok után, hogy olyan emberrel kampányol, aki egyes hírek szerint egy vidéki összejövetelen erőszakoskodott egy fiatal lánnyal, az egésznek semmi, de semmi következménye nem lett  és ezek csak az aktuális ügyek. Régóta egyértelmű volt, hogy a tükör előtt elgyakorolt árnyékbox egyszer csúnya véget ér, így is lett: most már a jobbikos támogatóknak és a tagoknak is sok az, hogy Gyurcsányékkal kötöttek szövetséget, és ennek a szövetségnek semmiféle előnye nem lett az önök számára, már ha a megszűnésközeli állapotot nem tekintjük annak.

Még egy kérdést talán feltehetünk: vajon mi a közös a Jobbikban és a vármegyékben? Az, hogy mind a kettőt a kommunisták tették tönkre. A vármegye elnevezés még helyreállítható, a Jobbikot viszont ilyen körülmények között egyértelműen a balsors várja, és ezért csakis-csakis magukat okolhatják. Köszönöm, hogy meghallgatott. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   17-20   21-24   25-28      Ülésnap adatai