Készült: 2024.05.08.13:43:38 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

54. ülésnap (2023.03.28.),  37-45. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 20:15


Felszólalások:   33-36   37-45   45-59      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Ezzel a napirend előtti felszólalások végére értünk. (Dr. Fürjes Balázs és a jelen lévő államtitkárok a terem közepére lépnek, és dr. Fürjes Balázs a telefonjával közös fotót készít.) Köszönjük szépen. A távozónak is köszönjük szépen, és minden jót a következőkhöz.

Tisztelt Ház! Soron következik az áruknak TIR-igazolvánnyal történő nemzetközi fuvarozásra vonatkozó, Genfben, 1975. november 14-én kelt vámegyezmény módosításának kihirdetéséről szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. A kormány-előterjesztés T/3271. számon a Ház informatikai hálózatán valamennyiünk számára elérhető.

Elsőként megadom a szót Tállai András államtitkár úrnak, a Pénzügyminisztérium miniszterhelyettesének, a napirendi pont előterjesztőjének. Parancsoljon!

TÁLLAI ANDRÁS pénzügyminisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselők! Az áruk TIR-igazolvánnyal történő nemzetközi fuvarozására vonatkozó 1975. november 14-ei vámegyezményt Magyarország 1978-tól alkalmazza a gyakorlatban. A TIR-egyezmény lehetővé teszi, hogy a vám- és adófelfüggesztés hatálya alatt lévő áruk a lehető leggyorsabban jussanak át az országhatáron. A közúti szállítás így zavartalan, ugyanis a vámhatóságok minimálisan avatkoznak közbe.

A TIR-rendszer a nemzetközi árumozgás hagyományosan meglévő akadályainak mérséklésével elősegíti a nemzetközi kereskedelem fejlődését a forgalomban elszenvedett késések csökkentésével. A TIR-egyezmény legutóbbi módosításának célja a TIR-egyezmény korszerűsítése és technikai jellegű pontosítása. Ám ahhoz, hogy a változásokat maradéktalanul alkalmazni lehessen, követni kell Magyarország Alaptörvényének az előírását, amely kimondja: nemzetközi szerződés jogszabályban történő kihirdetésével válik a magyar jogrendszer részévé.

(10.40)

A változások elfogadásához képviselőtársaim „igen” szavazatára van szükség, hiszen az Országgyűlés feladat- és hatáskörébe tartozó nemzetközi szerződést  amilyen a TIR-egyezmény is  törvényben kell kihirdetni.

Tisztelt Ház! 2021. június 1-jével bevezetésre került egy, a VI. melléklet 49. cikkéhez tartozó új értelmező rendelkezés, amely lehetővé teszi, hogy a TIR-egyezmény szerződő felei önkéntes alapon nagyobb mértékű könnyítéseket vezessenek be az egyezmény rendelkezéseinek alkalmazását illetően. A könnyítések hozzájárulnak ahhoz, hogy a TIR-rendszer továbbra is vonzó legyen a gazdasági szereplők számára.

2022. február 4-ével tartalmilag módosult a 38. cikk és a IX. melléklet, továbbá technikai jellegű pontosítások is történtek. A tartalmi módosítások alapján a garanciavállaló egyesületek kötelesek haladéktalanul továbbítani a TIR végrehajtó testülete felé a TIR-eljárás alkalmazására engedéllyel rendelkező személyek valamennyi adatát, a TIR-műveletek végrehajtására jóváhagyással rendelkező vámhivatalok jegyzékét pedig a végrehajtó testület által felügyelt elektronikus alkalmazás, az úgynevezett nemzetközi TIR-adatbank útján kell közzétenni. A technikai módosítások egyértelművé teszik a vámunión belül előírt útvonal alkalmazását, és naprakésszé teszik a biztosítékokra vonatkozó szabályokat. A tartalmi jellegű módosítások hozzájárulnak a TIR-eljárás szélesebb körű digitalizációjához, a technikai jellegű módosítások pedig a rendelkezések gyakorlati alkalmazását segítik.

2022. június 25-ével módosult a TIR-egyezmény I. és VI. melléklete, valamint a 18. cikke. E módosítások a lerakó- és felrakóhelyek TIR-műveletenkénti maximális számát duplázzák meg, s ezzel összefüggésben a TIR-igazolványok mintapéldánya is megváltozik. E módosításokat a gyakorlatban felmerült igények indokolták, ezért azoktól a szabályok egyszerűbb alkalmazása várható.

A törvényjavaslat alapjául szolgáló nemzetközi egyezménynek Magyarország aktív szerződő fele. A szóban forgó módosítások hozzájárulnak ahhoz, hogy a TIR-rendszerben szélesebb körű elektronizálás valósuljon meg, a rendszer egyszerűbben működjön. Ez gyorsítja a fuvarozást, jelentős könnyebbséget hoz a vállalkozásoknak, és az ország versenyképességét is növeli. Ezért kérem, hogy a törvényjavaslatot támogatni és elfogadni szíveskedjenek. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszterhelyettes úr. Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Most a vezérszónoki felszólalások következnek. A Fidesz képviselőcsoportjának vezérszónoka Hörcsik Richárd képviselő úr. Parancsoljon, öné a szó.

DR. HÖRCSIK RICHÁRD, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Államtitkár Úr! Kedves Képviselőtársaim! Amint Tállai képviselő úrtól, államtitkár úrtól hallottuk, egy nagyon fontos törvényjavaslatot vitatunk meg ma, s úgy hiszem, hogy ezt nem is szükséges hosszan indokolni, hiszen azok, akik utaztak autóval vagy busszal főúton vagy autópályán, bizonyosan észrevehették már a legkülönbözőbb tehergépjárművekre rögzített kis táblák egyikét, a TIR feliratot. Csak emlékeztetem képviselőtársaimat, hogy a nyolcvanas években volt egy rendkívül népszerű televíziós sorozat, amelynek szintén az volt a neve, hogy TIR. Akkor még nehezen tudtunk külföldre jutni, és láttuk, hogy az a kamion vagy az az autó, amely ezt a táblát viselte, szabadon közlekedhetett külföldre.

Tisztelt Képviselőtársaim! A TIR felirat ma már magától értetődő eleme a kamionoknak, olyan, mint a rendszám. Azonban a legtöbben igencsak keveset tudunk erről az egyezményről, és különösen arról, hogy mi is a lényege, és a legfontosabb, hogy milyen kézzelfogható következményei vannak annak, hogy ez az immár lassan 48 éves egyezmény Genfben elfogadásra került.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő törvényjavaslat által módosított egyezmény akkor jött létre, amikor az uniós országok közötti határok átjárhatósága sem volt a jelenleg megszokotthoz hasonlóan kedvező. Lényeges kérdés volt ezért, hogy a vámhatóságok eljárásainak időigénye lecsökkenjen, az ügyintézés pedig felgyorsuljon. Azóta bizony közel négy évtized telt már el, és a világ felgyorsult körülöttünk, mindent elektronikus útra tereltünk. Ezzel párhuzamosan globális értékláncok jöttek létre, és a hatékonyság jegyében elterjedt a just in time fuvarozás is, így tehát kettős nyomás volt és van a jogalkotókon. Nem véletlen, hogy nagy hangsúlyt helyez az előttünk fekvő törvényjavaslat a TIR-igazolványok digitalizálására és a különböző online adatbázisokra.

Tisztelt Képviselőtársaim! Úgy gondolom, hogy az előttünk fekvő módosítások be fogják váltani a hozzájuk fűzött reményeket, különösen is azért, mert a gazdasági növekedés  ahogy államtitkár úr is említette  szoros összefüggésben áll a szállítási ágazat teljesítményével. Azt is mondhatnám, hogy jólétünk egyik garanciája ez a módosítás. Ezért a Fidesz-Magyar Polgári Szövetség nevében kérem, hogy önök is támogassák ennek az elfogadását. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Az MSZP képviselőcsoportjának vezérszónoka Gurmai Zita képviselő asszony. Parancsoljon, képviselő asszony, öné a szó.

DR. GURMAI ZITA, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen. Tisztelt Ház! A nemzetközi áruszállítás egy fontos és aktuális kérdés jelenleg hazánk és az Európai Unió egésze számára. Fontos azért, mert harminc éve nem látott áremelkedést eredményezett a rendszerváltás óta nem tapasztalt költségnövekedés a fuvarozó szakmában. Ez nemcsak az ellátási lánc biztosítása szempontjából fontos, hanem azért is, mert ha megnézzük például a közúti fuvarozást, akkor látható, hogy az hozzávetőleg 5 százalékos szeletet hasít ki a GDP-ből, és a hazai foglalkoztatottak 3,3 százaléka is ezen a területen dolgozik. Az áremelkedés szinte teljes egészét áthárították a megrendelőkre, akik azt hazánkban könnyen tovább is tudták hárítani a lánc végén lévő fogyasztókra, a magyar lakosságra. Ez különösen kritikus Magyarországon, ahol az infláció a kormány elhibázott gazdaságpolitikája miatt az egekben jár, és rekordernek számít az Európai Unióban.

Látható az is, hogy a belföldi fuvarozási költségek növekedése, illetve azok áthárított mértéke is magasabb hazánkban, mint az Unió átlagában. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a magyar Országgyűlés tegyen meg mindent, amivel ezeket a legnagyobb részben a kormány által okozott negatív hatásokat mérsékelni lehessen. Erre a jelen javaslat részben alkalmas, mivel annak hatásaként csökkennek az adminisztratív terhek.

Az Egyesült Nemzetek Szervezetének Európai Gazdasági Bizottsága égisze alatt kidolgozott vámegyezmény  a továbbiakban TIR-egyezmény  módosítására került sor, amelyek Magyarország vonatkozásában három alkalommal, 2021. június 1-jén, 2022. február 4-én, valamint 2022. június 25-én hatályba léptek. Ezek a módosítók előmozdítják a TIR-egyezmény korszerűsítését, összhangban a jövőbeni e-TIR nemzetközi rendszer jogi keretének elfogadásával. A TIR-rendszer versenyképességének erősítése érdekében a módosítások lehetővé teszik nagyobb mértékű könnyítések biztosítását, a le- és felrakóhelyek számának növelését, és technikai jellegű pontosításokat is bevezetnek.

A módosítások a nemzetközi jogszabályokkal összhangban nagyobb mértékű könnyítéseket biztosítanak a megfelelően felhatalmazott személyek számára a TIR-egyezmény rendelkezéseinek alkalmazásához. E könnyítéseket kizárólag a TIR-eljárás megfelelő lefolytatását biztosító technológiák alkalmazása mellett a TIR-egyezmény alapján a vámhatóságra általában bízott különleges feladatok ellátására jogosult személyeknek szóló egyértelmű utasítások megléte, valamint egy olyan nyilvántartási rendszer használata esetén lehet engedélyezni, amely lehetővé teszi a vámhatóságok számára a vámellenőrzés elvégzését és az eljárás felügyeletét.

A nagyobb mértékű könnyítések nyújtásának lehetősége hozzájárul ahhoz, hogy megtartható legyen a rendszer vonzereje a gazdasági szereplők számára. A módosítás 2021. június 1-jén lépett hatályba. A 38. cikk, a hozzá kapcsolódó értelmező rendelkezések és a IX. melléklet módosításával egyszerűbb lesz a TIR-igazolvány jövőbeni digitalizálása, és javul a TIR-adatok megbízhatósága is.

(10.50)

Létrejön továbbá a TIR-rendszerhez hozzáféréssel rendelkező vámhivatalok megbízható online adatbázisa. A garanciavállaló egyesületek kötelesek lesznek haladéktalanul továbbítani a TIRExB felé a TIR-eljárás alkalmazására engedéllyel rendelkező személyek valamennyi adatát, a TIR-műveletek végrehajtására jóváhagyással rendelkező vámhivatalok jegyzékét pedig a TIRExB által felügyelt elektronikus alkalmazás, az úgynevezett ITDB útján kell közzétenni. Az ITDB kötelező használata hozzá fog járulni az uniós vámpolitikának megfelelően a TIR-eljárás szélesebb körű digitalizációjához azáltal, hogy megkönnyíti a szerződő felek, az egyesületek és a nemzetközi szervezetek között az elektronikus adatok valós idejű megosztását.

E tartalmi jellegű módosítások mellett technikai pontosításokra is sor kerül, a technikai módosítások egyértelművé teszik a vámunión belül előírt útvonalak alkalmazását, és naprakésszé teszik a „Dohány/Alkohol” TIR-igazolványkénti maximális garancia összegét, amelyek a garanciavállaló egyesülettől követelhetők. A módosítások 2022. február 4-én léptek hatályba.

A TIR-egyezmény 1. és 6. melléklete, valamint a 18. cikke is módosul, amely alapján megduplázódik a lerakodási és felrakodási helyek TIR-műveletenként maximális száma, amellyel összefüggésben a TIR-igazolványok nyomtatványmintája, az 1. és a 2. változat is aktualizálásra kerül. E módosításokat a gyakorlatban felmerült igények indokolták, ezért azoktól a szabályok egyszerű alkalmazása várható. A módosítás 2022. június 25-én lépett hatályba.

A módosításokat a nemzetközi szerződésekkel kapcsolatos eljárásról szóló 2005. évi L. törvény rendelkezésének megfelelően törvényi szinten szükséges kihirdetni. Az előterjesztés célja a TIR-egyezmény fenti, soron következő módosításainak hazai kihirdetése. Az előzőekben elmondottak alapján tehát látható, hogy ez egy jó lépés a nemzetközi áruszállítással kapcsolatos egyes problémák megoldásának irányába, azonban nem elégséges, és csak bízni tudok benne, hogy az elszabaduló áremelkedés ellen a kormány mihamarabb határozott lépéseket fog tenni. Köszönöm, hogy meghallgattak.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! A KDNP képviselőcsoportjának vezérszónoka Nacsa Lőrinc képviselő úr. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.

NACSA LŐRINC a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Az 1975. november 14-én, Genfben kelt, az áruknak TIR-igazolvánnyal történő nemzetközi fuvarozására vonatkozó vámegyezményt Magyarország 1978-tól alkalmazza a gyakorlatban. A TIR-egyezménynek Magyarország aktív szerződő fele, a magyar garanciavállaló egyesület által a 2020. évben kibocsátott TIR-igazolványok száma körülbelül 4 ezer darab, amely mennyiséggel Magyarország nemzetközi viszonylatban a középmezőnybe tartozik.

A TIR-egyezmény lehetővé teszi, hogy a vám- és adófelfüggesztés hatálya alatt lévő áruk a legalább egy szakaszon keresztül közúton történő szállításuk közben a vámhatóságok minimális beavatkozása mellett jussanak át az országhatárokon. A TIR-rendszer a nemzetközi árumozgás hagyományosan meglévő akadályainak mérséklésével elősegíti a nemzetközi kereskedelem fejlődését a forgalomban elszenvedett késések fontos csökkentésével, így a TIR-egyezmény az egyik legsikeresebb és leghatékonyabb jogi eszköz a nemzetközi árufuvarozás és az árutovábbítás terén. Ennek Magyarország, a magyar fuvarozók és ezáltal a magyar fogyasztók is haszonélvezői.

A digitális technológia korában  hasonlóan más vám- és tranziteljárásokhoz  a TIR-rendszer tekintetében is felmerül tehát az igény az elektronizálásra. A TIR-egyezmény szerződő felei 2003-ban hozták létre az úgynevezett eTIR projektet, amelynek célja a TIR-igazolvány használatával kapcsolatos tevékenységek digitalizálása, elektronizálása, ami magában foglalja a jelenleg még papíralapú igazolványok elektronikus igazolványokkal való felváltását. A projekt indulását hosszadalmas és széles körű nemzetközi egyeztetések követték, amelynek eredménye az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága által kidolgozott TIR-egyezmény módosítása lett. Ennek megfelelően a TIR-egyezmény legutóbbi, hazánkban is kihirdetett módosítása a papíralapú TIR-igazolványok elektronikus dokumentumokkal való felváltása és az elektronikus eljárásokra való áttérés érdekében történt 2021-ben.

A mostani törvényjavaslat a TIR-egyezmény további szükséges módosításait tartalmazza a még szélesebb körű elektronizálás érdekében. Bevezetésre került egy új értelmező rendelkezés is, amely lehetővé teszi, hogy a TIR-egyezmény szerződő felei önkéntes alapon nagyobb mértékű könnyítéseket vezessenek be az egyezmény rendelkezéseinek alkalmazásában. Továbbá a gyakorlati igényeknek megfelelően a lerakó- és felrakóhelyek maximális számának növekedése indokolta a TIR-igazolvány mintapéldányainak módosítását is. A mostani módosítások hozzájárulnak ahhoz, hogy a TIR-rendszerben szélesebb körű elektronizálás valósuljon meg, a rendszer egyszerűbben, a jogalkalmazók számára pedig problémamentesebben működjön, a gazdálkodók pedig továbbra is aktívan alkalmazzák.

Azt gondolom, hogy a Covid-járvány, a pandémia megmutatta azt, hogy milyen fontos az ellátási láncok zavartalansága, hogy mennyire sérülékenyek tudnak lenni az ellátási láncok, ha valami közbejön. Mi azért gondoljuk fontosnak, hogy az új elektronikus, digitális megoldásokat is használjuk, használjuk a fuvarozók, használjuk a gazdaság és használjuk természetesen a fogyasztók érdekében, ezért a KDNP-frakció támogatni fogja a törvényjavaslatot. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Ezzel a vezérszónoki felszólalások végére értünk. Megkérdezem képviselőtársaimat, hogy kíváne valaki a vitában még felszólalni. (Senki nem jelentkezik.) Jelentkezőt nem látok. Az általános vitát lezárom.

Most megkérdezem Tállai András miniszterhelyettes, államtitkár urat, hogy kíváne a vitában elhangzottakra válaszolni. (Tállai András jelzésére:) Nem kíván.

Tisztelt Képviselőtársaim! A módosító javaslatok benyújtására csütörtökön 16 óráig van lehetőség.

Most soron következik a kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletről szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. A kormány-előterjesztés T/3314. számon a Ház informatikai hálózatán valamennyiünk számára elérhető.

Elsőnek megadom a szót Dömötör Csaba miniszterhelyettes úrnak, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkárának, a napirendi pont előterjesztőjének. Parancsoljon, miniszterhelyettes úr, öné a szó.




Felszólalások:   33-36   37-45   45-59      Ülésnap adatai