Készült: 2024.05.10.01:36:46 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

17. ülésnap (2022.06.27.),  219-220. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 4:58


Felszólalások:   217-218   219-220   221-222      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Napirend utáni felszólalásra jelentkezett Varju László, a DK képviselője: „Mi történik Újpesten?” címmel. Megadom a szót öt percben, képviselő úr. Parancsoljon!

VARJU LÁSZLÓ (DK): Elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Szokásomhoz híven rendszeresen beszámolok arról, hogy az újpesti választókerületben, Budapest 11. választókerületét érintően Újpesten és Angyalföldön milyen olyan lehetőségek vannak, amelyek akár közös okulásul is szolgálhatnak. Most egy nagyon pozitív történetről szeretnék beszámolni, sőt akár kis történelmi visszatekintést is adni, hogy a XIX. század utolsó évtizedeiben Újpest rohamosan fejlődő nagyközség volt, de 1866-ban megindult a lóvasút a pesti Széna tér, Kálvin tér és Újpest között, és még inkább hozzájárult ahhoz, hogy a település a Pesten dolgozóknak alvóhelyévé, lakóhelyévé váljon. Aztán később megépült a vasútállomás, a közlekedés felgyorsult, hajóállomás kezdte meg a működését.

Ugorjunk egy nagyot! Most pedig új állomáshoz érkezünk. Az azóta eltelt időszakban nagyon sok változás történt, de jelentősen növekedett a tekerési kedv; a kerékpárhasználat jelentősen nagyobb lett. Azt gondolom, nyugodtan mondhatom, gyalogosként is feltűnhet, hogy a Berlini főutca tükörsima kerékpárútján vagy a Szilágyi út és a Külső Szilágyi út egyelőre nem túl felhasználóbarát nyomvonalain, vagy a Váci út nem létező kerékpáros infrastruktúráján, vagy az Újpesti hídon jócskán megnövekedett a kerékpáros forgalom. Aki kipróbálta a biciklizést, máris egyetért vele, hogy Újpesten minőségi változásra van szükség ahhoz, hogy ez biztonságosan tudjon bonyolódni. A kipróbálók között magam is ott vagyok, bár meg kell valljam őszintén, hogy erős családi nyomás alatt állok, hogy ezen a helyzeten valóban jobbítani kell.

Ezen túlmenően természetesen komoly fejlődésre számítanak és számíthatnak a kerékpárosok is. Tandemben indul el a kerület és a főváros együttműködése, hogy az újpesti részen mi változhat, és mi az, ami segíthet biztonságosabbá és népszerűbbé tenni a kerekezést. Ilyen módon nemcsak az otthon kerekezőknek segíthet, akik ott a környékünkön teszik ezt, hanem egyidejűleg az átmenő forgalmat is tudja ez segíteni, azon túlmenően, hogy a sportbarátoknak vagy a munkába járóknak, a bevásárlóknak is alkalmat, lehetőséget ad mindez. Könnyebb lesz kerékpárral közlekedni, miközben az a határozott elképzelésünk, hogy nem vesznek el felületet a gépjárművektől. Ennek azért is különleges jelentősége van, mert tapasztalataink már vannak a konfliktusokban más területekről, érezzük, látjuk, éppen ezért a jövőben azzal is számolni kell, hogy ezt hogy lehet megelőzni. Ilyen módon talán kicsit közelebb kerülhetünk ahhoz, hogy a régi Újpest mint város fejlődése a modern kor megfogalmazásában is meg tudjon valósulni.

Ez a tervezés megindult, a kivitelezés 2023-ban történik. Ez egy VEKOP-pályázat keretében Újpest és a főváros konzorciumában indul el, mint infrastrukturális fejlesztés valósul meg. A projekt egyébként a vasút, a Szilágyi út, az Attila út és a Váci út területet érinti a jelen viszonyok között. Érdemben burkolatjavítás, szegélysüllyesztés, útburkolatfestés, s ez mind hozzájárul ahhoz, hogy a közlekedés ebben a formában is jó legyen. S mindezt összehangoljuk a meglévő kerekes lehetőségekkel. Az önkormányzat ezen dolgozik. Gondos tervezés előtt állunk, és természetesen mindenkinek a véleményére számítunk. Éppen ezért azt gondolom, hogy ha ezt küldik, akkor ez nagyon fontos mindannyiunk számára.

Végezetül a korábbiakat összefoglalva azt tudom mondani, hogy az európai közlekedési lehetőségek terén van hova fejlődnünk, ez kétségtelen, de a valamennyiünket képviselő önkormányzat mindent megtesz azért, hogy az Újpesten élők otthon érezzék magukat, és ebben a fejlődést érezzék mindannyian. Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket. (Taps az ellenzéki oldalon.)




Felszólalások:   217-218   219-220   221-222      Ülésnap adatai