Készült: 2024.05.10.22:21:23 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

66. ülésnap (2023.05.22.),  84-89. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 9:24


Felszólalások:   78-83   84-89   90-95      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tordai képviselő úr a választ nem fogadta el. Tájékoztatom önöket, hogy az elfogadott napirendünknek megfelelően a határozathozatalra a holnapi ülésnapunkon kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Kanász-Nagy Máté, az LMP képviselője, interpellációt nyújtott be az energiaügyi miniszter úrhoz: „Miért nem állítják le inkább?” címmel. Az interpellációra miniszterelnök úr megbízásából a téma szerint feladat- és hatáskörrel rendelkező Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter úr kérésére Menczer Tamás államtitkár úr fog válaszolni. Öné a szó, Kanász-Nagy Máté képviselő úr.

KANÁSZ-NAGY MÁTÉ (LMP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Hiába a lakossági tiltakozások, hiába az elképesztő mértékű környezetszennyezés, a kormány elszabadult hajóágyúként folytatja azt az eszement tervét, hogy Magyarországból akkumulátorgyarmatot csináljanak.

Szijjártó Péter külügyminiszter a napokban Debrecenben jelentette be, hogy a már engedélyezett akkumulátorgyár mellé egy másikat is kap a város. A külügyminiszter bejelentése szerint a gyártó a BMW kérésére érkezett. Azt, hogy a BMW kérését hangsúlyozza a miniszter, önmagában is sokatmondó, hiszen ahogyan Lázár János miniszter úr megfogalmazta, idézem őt: „Magyarország nem úgy lesz akkumulátor-nagyhatalom, hogy valaki ül a minisztériumban, és a homlokára csap, hanem az Audi, a BMW és a Mercedes azt mondja, hogy az autógyárak mellé szükség van erre a kapacitásra.” Multinacionális nagyvállalati utasítás érkezett tehát megint.

(15.50)

Legutóbb a miniszterelnökkel vitatkoztam itt a parlamentben, aki azt mondta, hogy ezekben az akkumulátorgyárakban jobban keresnek az emberek. Állítása szerint az akkumulátorgyártásban dolgozók átlagfizetése a feldolgozóiparban dolgozók fizetését 60 százalékkal haladja meg. Egyrészről a 60 százalék meglehetősen erős túlzás, másrészről pedig a munkavállalók kizsákmányolása ott is megmutatkozik, hogy ezek a multinacionális vállalkozások elvileg jobb életszínvonalat ígérnek a dolgozóknak, de ha csak az alapfizetéseket vesszük alapul, akkor az akkumulátorgyárakban való munka nem tudja biztosítani a tisztességes megélhetést. Ahhoz, hogy ez megtörténjen, három műszakos munkarendekre, 12 órás műszakokra, túlórákra, jelenléti bónuszokra, éjszakai munkavégzésre van szükség.

Ráadásul ebben a szektorban amúgy is kifejezetten divatos kölcsönzött vendégmunkásokkal dolgozni, a most épülő akkumulátorgyáraknál is ez a hazai trend. Hiába állította a miniszterelnök, hogy van egy kormányhatározat arról, hogy először magyar munkásokkal kell megoldani a munkaerő felvételét, a tapasztalatok azt mutatják, hogy ez a kormányhatározat egy sajtpapírral ér fel, miközben tudjuk, hogy micsoda óriási környezeti szennyezéssel járnak ezek az akkumulátorgyárak: vízfogyasztásuk egy közepes méretű város vízfogyasztásának felel meg, miközben ugyanennyi szennyvizet produkálnak. A legszerényebb becslések szerint is 30 százalékkal növekszik az épülő akkumulátorgyárak miatt hazánk energiaszükséglete 2030-ra, egy olyan országban, ahol a gáz 90 százalékát, a villamos energia 30 százalékát importálnunk kell.

A kérdés magától adódik ez alapján: miért nem bízzák Lázár János miniszterre a tárgyalásokat, akinek már most is az az egyértelmű feladata a kormányon belül, hogy nagyberuházásokat leállítson? Szerintem erre lenne szükség, ide Lázár János kell, így hazánk biztosan jobban járna. Hol van Lázár János? Köszönöm szépen a szót. (Derültség.  Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönjük szépen, Kanász-Nagy Máté képviselő úr. Válaszadásra megadom a szót Menczer Tamás külügyi államtitkár úrnak. (Lázár János: Mindent bele, Tamás! Mindent bele!)

MENCZER TAMÁS külgazdasági és külügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Hadd segítsek a legegyszerűbb kérdésben: (Lázár János felé mutatva:) ott van. Nem gondolta volna, hogy ilyen gyorsan és egyszerűen tudok önnek segíteni, de Lázár miniszter úr itt van az ülésteremben. A probléma az, hogy a többi téma- és kérdésfeltevése is nagyjából ennyire alapos, körültekintő és észszerű.

Na, most az elektromos autókkal, az akkumulátorgyárakkal, az e-mobilitással kapcsolatban, amely ellen van ön itt minden héten, hadd mondjam azt, hogy a kitartás egyébként egy tiszteletreméltó erény; de egy kis probléma, ha a kitartás azzal párosul, hogy az ember mindig összevissza beszél.

Hadd idézzem a kollégáit! Schmuck Erzsébet: „Az elektromos autózás megállíthatatlanul terjed, és a várakozások szerint tíz éven belül a globális autóértékesítés 20-25 százalékát adja majd. Ehhez képest mi mit teszünk? Bezárjuk magunkat a múlt struktúrájába”  mondja Schmuck Erzsébet. Annyiban téved, hogy nem 20-25 százalék lesz az elektromos autók aránya, hanem sokkal több. Ungár Péter: „A valódi rezsicsökkentés ugyanis az lenne, ha az állam több pénzt költene az elektromobilitás növelésére.” Hadd kérdezzem azt tisztelettel, képviselő úr: önök nem beszélnek egymással vagy félreértés van, vagy elfelejtik, hogy mit nyilatkozott a társuk korábban, vagy egyáltalán nem számít? Ha már ön megrendelőkről beszél: megrendelőik, mint az köztudott, önöknek vannak, hát önöket fizetik, ezt bevallották. Kérdezze meg a miniszterelnök-jelöltjét, hogy hogyan vallotta be azt, hogy önöket hogyan fizetik!

Na, most azzal kapcsolatban hadd fűzzem még ide, hogy ön azt állította, hogy a miniszterelnökkel vitázott. Hát, hogy mondjam csak… nemes erény a szerénység is, én azért azt vitának nem nevezném. Amikor ön a miniszterelnökkel beszélget, az olyan, mint amikor egy profi bokszoló küzd egy gyenge amatőrrel. Ilyen körülmények között önt egy gyenge szellő is kiviszi a ringből.

A környezetvédelemre rátérve, ugyanis önök szintén valamilyen zöld környezetvédő pártnak definiálják magukat, ha jól értem. Na, most ehhez képest a helyzet az, tisztelt képviselő úr, hogy elektromobilitás nélkül nem lehet a környezetvédelmi fordulatot megteremteni, ugyanis a károsanyag-kibocsátás 14-15-20 százalékáért a közlekedési szektor a felelős, a közlekedési szektort pedig nem tudjuk a károsanyag-kibocsátásról átállítani elektromobilitás, elektromos autók nélkül, az elektromos autókhoz pedig  figyeljen, meglepőt mondok!  elektromos akkumulátor szükséges. Ezt még Fekete-Győr képviselő úr is tudja, igaz, ő be szokta állítani az elektromos rollert a zuhanyba.

A magyar nemzetgazdasági jelentőségét pedig  amit már számtalanszor elmondtunk, de nem fáraszt bennünket, hogy elmondjuk újra  ma is hallhatta már Koncz államtitkár asszonytól: több százezer család él az autóiparból; dolgoznak ott és kapnak onnan jövedelmet. Az autóipar kiváló találkozópontja a nyugati technológiának és a keleti technológiának, kiváló példa erre, hogy itt van a BMW, az Audi, a Mercedes. Németországon és Kínán kívül mi vagyunk a harmadik ilyen ország. Ők már meghozták azt a döntést, amelyet egyébként Brüsszelben meghoztak az önök elvbarátai is, hogy környezetkímélő meghajtású autókat lehet 2035 után gyártani. Ők meghozták ezt az iparági döntést, és át fogják állítani az autóipart. Nem az a kérdés, hogy akkumulátorgyárak épülneke, csak az a kérdés, hogy hol. A magyar érdek az, hogy itt épüljenek, hogy a munkahelyeket meg tudjuk őrizni, a gazdasági növekedést fenn tudjuk tartani, abból van 13. havi nyugdíj, családtámogatás, fiataloknak adókedvezmény, rezsicsökkentés, és lehetne ezt hosszasan sorolni.

Tehát tisztelettel kérem, hogy próbáljanak meg egyszer a magyar érdeknek megfelelően cselekedni, és a magyar érdekkel szembeni magatartásukat pedig fejezzék be! Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, Menczer Tamás államtitkár úr. Megkérdezem Kanász-Nagy Máté képviselő urat, elfogadjae az államtitkári választ.

KANÁSZ-NAGY MÁTÉ (LMP): Köszönöm a szót. Nem tudom elfogadni a választ. Államtitkár úr sport-, illetve bokszhasonlatát folytatva, itt pontosan az a probléma, hogy miniszterelnök úr, amikor ringbe száll, akkor lehet, hogy a magyar ellenzékkel szemben nagyon komoly jobbegyeneseket vagy balhorgokat próbál elereszteni, ezek azért többnyire nem találnak célt (Derültség.  Menczer Tamás: A választás nem azt mutatja!), ugyanakkor, amikor az akkumulátorgyárakról van szó, akkor ezek a balegyenesek és jobbhorgok, ezek a felütések  most politikai értelemben beszélünk erről nyilván  hiányoznak, akkor rögtön és azonnal bedobják a törülközőt a ringbe, és befekszenek a BMW, az Audi és a Mercedes akaratának. Ezt Lázár János miniszter úr, aki valóban itt van az ülésteremben, és őt is üdvözlöm, nagyon plasztikusan megfogalmazta. Hát, pontosan ez a hiba!

Én úgy látom, hogy itt egy bokszoló, egy politikus van talpon, ez Lázár János, rá van szükség az akkumulátorgyár elleni küzdelemben. Ő mint leállításügyi biztos, leállításügyi miniszter, azt gondolom, ezt a folyamatot meg tudná állítani. Én várom Lázár János szerepvállalását ez ügyben is. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki sorokból.  Menczer Tamás: Őt kell interpellálni legközelebb!)




Felszólalások:   78-83   84-89   90-95      Ülésnap adatai