Készült: 2024.05.10.09:46:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

74. ülésnap (2023.06.16.),  11-14. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:39


Felszólalások:   5-10   11-14   15-18      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. A Mi Hazánk képviselőcsoportjából napirend előtti felszólalásra jelentkezett Apáti István képviselő úr. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.

DR. APÁTI ISTVÁN (Mi Hazánk): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Gázárakról, villanyárakról és legfőképpen élelmiszerárakról és a kapcsolódó inflációról szeretném önöket kérdezni vagy faggatni. Nem túlzás kijelenteni, hogy a legtöbb magyar családnak a gáz- és villanyszámlák kifizetése egyre nagyobb nehézségekbe ütközik, jó minőségű, egészséges élelmiszerrel jóllakni pedig szinte már luxusnak minősül Magyarországon.

Kezdjük a gáz- és villanyárakkal, ugyanis nehezen fogható föl, hogy önök azt ígérték vagy azt nyilatkozták, hogy ötödáron veszik még 2022 elején az orosz gázt, aztán ehhez képest napvilágot láttak olyan információk, amelyek szerint ötszörös áron vették a földgázt. Most pedig a földgáz világpiaci ára az úgynevezett rezsivédett, rezsicsökkentett 110 forint/köbméter ár alatt van mélyen, ehhez képest önök nem változtattak a fogyasztók javára azokon a szabályokon, amelyek szerint az éves 1729 köbméteres fogyasztás fölött továbbra is 747 forintos, közel 3 eurós, 2,5 eurós áron lehet venni egy köbméter gázt.

(9.30)

Mi indokolja, amikor a világpiacon egyre lecsökkent a gáz ára, hogy nem növelték meg a kedvezményes kvótát, vagy nem csökkentették a kvóta fölötti gáz árát nagyon jelentősen, amikor, ismétlem, már mélyen a 110 forint/köbméter alatt van a gáz világpiaci ára?

Ugyanez a helyzet vagy hasonló a helyzet a villany esetében, ugyanis nehezen lehet azt érteni, hogy az a villany- vagy áramár, amelyet 12 forintért állít elő Paks, az éves 2523 kilowattóra fogyasztásig 36 forintba, afölött 70 forintba kerül, de a vállalkozások gyakran 200 forintnál is többet fizetnek egy kilowattórányi áramért. Segítek önöknek az elemzésben vagy az értékelésben: sajnos nagyon sok pénz vándorol Mészáros Lőrinchez, hiszen a villanyszámla értékének nagy része nem maga az áram ára, nem az áram árát jelenti, hanem a rendszerhasználati díj veri fel Mészáros úr nagy örömére ezt az árat. Mi indokolja, hogy ezt nem tudják csökkenteni?

De a legnagyobb probléma a magyar családok számára az élelmiszer-infláció, amely januárban 44 százalék volt, és még májusban is 33,5 százalékos adattal találkozunk, ami azt jelenti, hogy a legtöbb magyar fogyasztó, a legtöbb magyar vásárló nem érzi, hogy megállna az árak emelkedése. Egy ritkán hivatkozott, ritkán megnevezett okot szeretnék önöknek mondani, hiszen nem a termelőkben, nem a magyar parasztgazdákban, nem a családi gazdaságokban kell keresni a felelőst, tisztelt kormánypárti képviselők. Nem miattuk, nem a termelők miatt magasak az árak, hanem a kajmán kereskedők miatt.

A kajmánkodás, a mérhetetlen profitéhség okozza az élelmiszerár-emelkedést, amelynek egyik kiváltó oka  nem egyedüli, de az egyik  az inputanyagárak elképesztően magas összege. Mondok önöknek néhány összehasonlító adatot, hogy a lengyeleknél ugyanazok a vegyszerek  és a műtrágyáknál ugyanezeket az arányokat lehet fellelni  mennyivel kerülnek kevesebbe, mint nálunk.

Mondok három gombaölő szert, egy rovarirtószert, amelyeket nagy mennyiségben használnak a gazdák és egy gyümölcsritkításnál használt kiváló minőségű szert. A Difcor  utána lehet nézni, tisztelt államtitkár úr , a Difcor 250 EC jelölésű szer Magyarországon 24 ezer forintba kerül literenként, ugyanez a lengyeleknél 11 ezer forintba. A Domark 100 EC jelölésű szer 16 ezer forintba kerül, a lengyeleknél ugyanez 6800 forintba. A Pyrus 400 SC jelölésű szer 14 ezer forintba kerül Magyarországon, például a Csányi-érdekeltségek forgalmazóinál  Agroker, Chemoker meg ehhez hasonló forgalmazók , míg ugyanez szintén 6800 a lengyeleknél. Aztán egy kiváló, gyakran használt, nagy mennyiségben használt rovarölő vagy rovarirtó szer, az Affirm Opti nevű szer 16 ezer forint Magyarországon, és 9400 forintba kerül ugyanez a lengyeleknél. S azt a Globaryll nevű, gyümölcsritkításnál használt szert, amit 60 ezer forintért adnak Csányi Sándorék, 35 ezer forintért meg lehet venni a lengyeleknél.

A teljesség igénye nélkül mondtam önöknek néhány összehasonlító adatot, amelyek extrém mértékben föltolják a termelési költségeket, és ugyanezt el lehetne mondani különböző műtrágyatípusoknál is. És nem egy kapualjban összetákolt kis pitiáner lengyel forgalmazó, hanem a legnagyobb lengyel forgalmazó, az Agrosimex árait mondtam önöknek, ami szintén alátámasztja azt, hogy miért verték fel Magyarországon extrém mértékben az árakat. És nem a termelők, akik megdolgoznak az élelmiszer-alapanyag előállításáért, nem ők zsebelik be a hasznot, hanem az inputanyaggyártók és az élelmiszer-kereskedők.

Tisztelettel szeretném kérdezni, hogy hajlandóke latba vetni az összes befolyásukat annak érdekében, hogy ezt a gyalázatos kajmánkodást, ezt a lehúzást megszüntessék, segítsenek a termelőknek és segítsenek a fogyasztóknak. Mit hajlandók tenni? Köszönöm szépen. (Taps a Mi Hazánk soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A kormány nevében Koncz Zsófia miniszterhelyettes, államtitkár asszony felel az ön kérdésére. Parancsoljon!

DR. KONCZ ZSÓFIA energiaügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Ön több ponton említette az energiaellátást, az energiaárakat. Azt gondolom, hogy ezekről a kérdésekről fontos beszélni, és a magyar kormány az elmúlt időszakban is nagy hangsúlyt fektetett azokra a kérdésekre, amelyek az energiafüggetlenséggel, az energiaellátással és energiabiztonsággal kapcsolatosak.

Háborús helyzet van, és alapvetően úgy tűnik, hogy ez a helyzet csak eszkalálódik, éppen ezért a magyar kormány egy védelmi költségvetésen dolgozik. Azt is el kell mondani, hogy ebben a nehéz helyzetben a 2013 óta bevezetett rezsicsökkentés intézményének a megvédése kiemelt szempont volt a magyar kormány számára, és ebben a nehéz helyzetben is, amikor az ország tavalyi energiaszámlája 4000 milliárd forinttal nőtt az elhibázott szankciók miatt, sikerült a rezsivédelmet megtartani, és gyakorlatilag az Eurostat legutóbbi jelentése szerint is az Európai Unióban a magyar családok fizetik a legalacsonyabb áram- és gázárat. Mindenféle elemzés ezt mutatja ki, és alapvetően ezek a statisztikai adatok a gyakorlatban is megvalósulnak. A magyar lakosság háromnegyede az átlagfogyasztás alatt van.

Képviselő úr több pontot érintett, ami a magyar gazdaságra, intézményekre vonatkozik. Én ezt a kört még egy picit kibővíteném az önkormányzatokkal, önkormányzati intézményekkel. Mi azon dolgozunk, hogy ebben a nehéz helyzetben  amit alapvetően nem a magyar kormány okozott, és olyan számos rossz döntés született Brüsszelben, amit nekünk minden szempontból meg kell oldanunk , hogy a magyar vállalkozóknak, intézményeknek is tudjunk segíteni. Több olyan döntés született ezzel az üggyel kapcsolatban, ami ezt az intézményrendszert segíti. Például a kormány döntése nyomán a gázalapú szolgáltatóknál januártól lényegében megfeleződtek az intézmények távhődíjai, ami ősztől még alacsonyabb szintre szoríthatja az árakat a nem lakossági fogyasztóknál. Egyes állami, önkormányzati és egyházi intézmények, alapítványi egyetemek szeptember végéig kapják fix áron a földgázt. Ezeket a döntéseket akkor hoztuk meg, amikor ezeknek az intézményeknek a legnagyobb segítségre volt szükségük.

Mivel több mint 1100 költségvetési szerv, önkormányzat, intézmények, állami és önkormányzati gazdasági társaságok, egyházak, közérdekű alapítványok által fenntartott felsőoktatási intézmények élvezik ezt a fix áras védelmet, az áramellátásra is be szeretnénk ezt vezetni. Ezért kiterjesztette a kormány a bevált gyakorlatot, és a villamos energia esetében a fix áras időszak kilenc hónapon át tart, április 1-jétől már az áramot is fix áron kapják egyes állami, önkormányzati és egyházi intézmények, alapítványi egyetemek, a kiadásaik így az év végéig kiszámíthatóan alakulnak a villamosenergia-ellátásban is. Ez az intézkedés mintegy 1200 jogosult számára jelentett könnyebbséget, és ez több mint 20 ezer fogyasztási helyet jelent.

De menjünk tovább, hogy mit tettünk az elmúlt időszakban! Az MVM januártól egy rájuk szabott konstrukció keretében gondoskodik az egyébként elhúzódó háború és szankciós politika miatt nehéz helyzetbe került vállalkozásokról. Ezen a téren két dolgot is szeretnék kiemelni. Egyrészt a váltófixes konstrukció átalakításával május 1-jével alapvetően megfeleztük számos vállalat és intézményi felhasználó idei energiadíjait. Ezzel a gázszolgáltatásban 14 ezer, az áramellátásban 17 ezer ügyfél rezsiterheit tudtuk könnyíteni.

De továbbmegyek, egy még szélesebb, még tágabb kört is érintettünk akkor, amikor 180 ezer mikrovállalkozásnak segítettünk, amelyek az egyetemes szolgáltatásban vesznek részt. Esetükben az áram átlagfogyasztás feletti árát a korábbi kilowattóránkénti 165 forintról a lakossági piaci ár szintjére, vagyis 70 forintra csökkentettük. Mi ez, ha nem azon való dolgozás, hogy segítsünk a magyar vállalkozásoknak? Ez az utóbbi intézkedés egyébként a kisboltoknak, fodrászoknak, pékségeknek, autószervizeknek jelent óriási segítséget.

Szeretném arra kérni a képviselő urat  mert Brüsszel részéről valóban van egy elég komoly, jelentős támadás azzal kapcsolatban, hogy a rezsivédelmünket szüntessük meg , hogy minden platformon álljon ki a frakció amellett, hogy a rezsitámogatás, a rezsivédelem meg tudjon maradni. Ebben kérem a Mi Hazánk frakciójának az együttműködését, és képviselő úrnak is a személyes közbenjárását. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   5-10   11-14   15-18      Ülésnap adatai