Készült: 2024.05.09.06:59:08 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

81. ülésnap (2023.10.09.),  17-22. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 56:49


Felszólalások:   7-16   17-22   23-26      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Most megadom a szót Szabó Rebekának, a Párbeszéd képviselőjének.

SZABÓ REBEKA (Párbeszéd): Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! A Párbeszéd-Zöldek nevében én is szeretném tiszteletemet kifejezni Sólyom László emlékének, és részvétemet a hozzátartozóinak. Amit pedig napirend előtt szeretnék önöknek elmondani, az az, hogy akkumulátorügyben látványosan derül ki az igazság, az elmúlt hónapokban gyakorlatilag minden összeomlik, amit önök, a kormány a hazai akkumulátorgyártás kapcsán hazudozik.

Mi a Párbeszéd-Zöldekben már sokszor elmondtuk, hogy Magyarországon az ilyen hatalmas akkumulátoripar egyetlen feltétele sem adott. Legalább négy alapvető dologra lenne szükség: sok olcsó víz, sok olcsó energia, nagy mennyiségű képzett munkaerő és erős környezetvédelmi hatóság. Nos, ami a vizet illeti, a komáromi akkugyárnak a tatai karsztvízből, a gödinek pedig a váci vízbázisból akarnak vízutánpótlást biztosítani. Ez a magyar emberek ivóvize és a magyar tájat éltető víz lenne, amiből az önök szándéka szerint most ázsiai tulajdonú akkugyárak szennyvize lesz. Jelzem: a miniszterelnök urat ebben az esetben félrevezették, nincs vízfelesleg Magyarországon (Rétvári Bence: Hárombalatonnyi többletünk van minden évben!), kérem, adják át neki az üzenetemet.

Az energiával az a helyzet, hogy a meglévő és a tervezett akkumulátorgyárak annyi áramot igényelnek, amennyit legalább másfél paksi blokk tudna termelni, miközben már most is áramot importálunk. Tehát ez sem áll rendelkezésre.

A munkaerőhelyzet kapcsán pedig tudjuk, hogy már a legrégebbi és jelenlegi legnagyobb, a gödi akkumulátorgyárban dolgozók fele is vendégmunkás, Komáromban hasonló az arány, Debrecenben épül a kínai vendégmunkások lakótelepe szétszórva a városban, tehát önök pontosan tudták, hogy olyan iparágat hoznak ide, ami nem működik vendégmunkások tömegei nélkül, miközben azzal hitegették a magyar embereket, hogy nekik teremtenek munkahelyet. Ráadásul tudjuk, hogy az autógyártás sincs veszélyben, ez is egy humbug, már most bőven lenne elég akkumulátorkapacitás az országban az összes hazai autógyártó összes autója számára.

És egyébként hiányzik az intézményi, hatósági feltétel is, ahogyan azt az elmúlt hónapok eseményei világosan bizonyították. A független környezetvédelmi hatóság helyett önök létrehozták a kormányhivatalt, a Karmelitából kézi vezérelt pártbürokráciát, amely minden akkugyári engedélykérelemre rányomja a pecsétet. Nem számít, hogy közel van a lakóházakhoz, hogy elviselhetetlenül zajos, hogy rákkeltő anyagokat juttatnak az ivóvízbe, hogy túllépik a határértékeket, hogy kigyullad, hogy emberek halnak meg munkahelyi balesetekben és hogy gyakran a hatósági ellenőrök is betegen jönnek ki, rosszul lesznek a hatósági ellenőrzések során, ha esetleg be merik tenni a lábukat ezekbe a gyárakba.

Világosan látszik tehát, hogy önök a saját maguk által létrehozott problémákat újabb, sokkal nagyobb problémák árán akarják kezelni. Önök gyakorlatilag Mekk Elek, az ezermester kormánya  talán még emlékeznek erre a népszerű bábfigurára. Tehát nincs elég víz az akkugyáraknak? Csapoljuk meg az ivóvízkészleteket! Nincs elég áram az igényeik kielégítésére? Építsünk gázerőműveket a globális gázhiány közepette Oroszországtól drágán vásárolt gázzal, és addig is adjuk csillagászati áron az energiát a magyar vállalkozóknak! Vagy nincs elég munkaerő? Nosza, hozzunk be tömegével ázsiai vendégmunkásokat! Vagy egymást érik az üzemi balesetek? Töröljük el a munkavédelmi oktatást! Botrányba fullad a közmeghallgatás? Találjuk ki a köz nélküli közmeghallgatást! Vagy az akkugyárak sorozatosan megszegik a környezetvédelmi szabályokat? Hát, mentesítsük őket a büntetések alól, merthogy igen, ez a legújabb botrány: miközben önök azt ismételgetik, hogy Magyarországon az európainál is szigorúbbak a környezetvédelmi előírások, megjelent a környezetvédelmi hatósági szerződésről szóló kormányrendeletük, amely büntetés nélkül szabad utat ad a gyáraknak a szennyezésre, ha megígérik, hogy azt majd valamikor abbahagyják.

Most önök megint csak azt hazudták, hogy a Dunaferr-ről szól ez a kormányrendelet, de szeretném jelezni, hogy ha tudnak olvasni, akkor olvassák már el a szöveget, és nézzék meg, nem szerepel benne ez a szó, hogy „Dunaferr”, és nem szerepel benne az a szó, hogy „kohászat” vagy semmi ilyesmi; önök csak ígérgetik, hogy ezt majd módosítani fogják, de nem tették meg. Ezért mi az Alkotmánybírósághoz fordulunk, amit, megjegyzem itt, részben azért tudunk megtenni, mert a Sólyom László vezette Alkotmánybíróság korábban kimondta a környezetvédelemben a visszalépés tilalmát.

És, ugye, azt látjuk, hogy ebből az önök választóinak is elege van, és ennek kapcsán is tettük közzé a napokban a zöldminimumprogramunkat, aminek, ugye, nagyon fontos része, hogy a településeket érintő döntések során a településeken megvalósuló beruházások vonatkozásában is a környezeti biztonság és az emberi életminőség szempontjai az elsődlegesek. Azt gondolom, hogy ezt fogják számonkérni az önök önkormányzati munkatársaitól és vezetőitől is, de addig is, amíg ez a választás eljön, már most fellépünk az ellen, hogy önök az egész országot egy mérgező és kiszáradt iparteleppé változtassák. Most pénteken 17 órakor tüntetést szervezünk a szigetszentmiklósi akkubontónál, ahol a tavasszal történt két haláleset után nemrég újra tűz ütött ki, mert mi képviseljük azokat, akiket önök cserben hagytak, nekünk valóban az ország minden polgára (Az elnök csenget.), a környezeti biztonságunk és a gyerekeink jövője az első. Köszönöm. (Taps a DK, a Párbeszéd és az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Válaszadásra Dömötör Csaba államtitkár úrnak adom meg a szót.

DÖMÖTÖR CSABA, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Asszony! Engedje meg, hogy ha már a programjára utalt, akkor emlékeztessem annak a pártnak a korábbi állásfoglalására, amelyben ön is politizált korábban: „a Lehet Más a Politika az elektromos autók, a megújuló energia nyerteseivé akarja tenni a magyar embereket”, aztán rögtön egy másik: „Az elektromos autózás megállíthatatlanul terjed, és a várakozások szerint tíz éven belül a globális autóértékesítés 20-25 százalékát adja majd. Ehhez képest mi mit teszünk? Bezárjuk magunkat a múlt struktúrájába.”  idézet vége. Tehát volt pár évvel ezelőtt egy pillanat, amikor önök is nagyon jól tudták, hogy nagy átrendeződés van nemcsak az európai autóiparban, nemcsak a világ autóiparában, hanem az egész iparban, és követelték azt, hogy mi ebben részt vegyünk.

Most ez az átalakulás, ez a változás, ez nem majd valamikor bekövetkezik, hanem már zajlik, olyannyira, hogy az a döntés született uniós szinten, hogy 2035-től csak nem hagyományos meghajtású járművet lehet majd forgalomba hozni. Ez azt is jelenti, hogy most dől el, hogy mely európai országokban lesznek a jövő iparágai, és most dől el, hogy mely európai országban lesznek a jövő autógyárai. És 2035-re sokan mondhatják, önök is mondhatják, hogy az még odébb van, több mint tíz év, de nagyon sok gyár már most megkezdte az átállást.

(13.40)

Hogyha például megnézi a Suzuki-gyárat, ott már a termelési kapacitások jelentős részét most is hibrid autók gyártására használják, és 2025-től új, teljesen tisztán áramos meghajtású autót is gyártanak majd valószínűleg az esztergomi üzemben.

Sokadjára tesszük fel önöknek a kérdést, hogy ami jó Franciaországban mint iparág, jó Németországban mint iparág  ahol egyébként a Zöldek is üdvözlik , ami jó Lengyelországban, az önöknek miért nem jó. És csak merjük remélni, hogy ennek a nagyon furcsa álláspontnak semmi, de semmi köze nincs ahhoz, hogy hónapok óta külföldről kapnak jelentős összegű támogatást.

Felhívom a figyelmét arra, hogy a tíz legnagyobb akkumulátorgyár közül hat kínai, három dél-koreai és egy japán. Ez azt is jelenti, hogy a nyugat-európai autógyárak is nagyban fognak építeni ezekre a kapacitásokra. Ezek most már megkerülhetetlen technológiák a világpiacon.

Ami a környezetvédelmi szabályokat illeti, teljesen egyértelmű az álláspontunk: aki Magyarországra jön befektetőként, kutya kötelessége betartani a szabályokat (Szabó Rebeka közbeszól.), és ha nem teszi, akkor a hatóságok a lehető legnagyobb szigorral (Szabó Rebeka közbeszól.  Tordai Bence: Akkor sincs semmi!) kell hogy lesújtsanak.

ELNÖK: Képviselő asszony, elmondta a véleményét, legyen szíves végighallgatni államtitkár urat (Szabó Rebeka: Én hallgatom!), ha sokáig akar a teremben maradni. Parancsoljon, államtitkár úr!

DÖMÖTÖR CSABA, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára: Egy dologra szeretném még önöket kérni. Menjenek el Esztergomba, menjenek el Kecskemétre, menjenek el Győrbe, és mondják az ottani munkások szemébe, hogy azokra a munkahelyekre, amelyeken ők dolgoznak (Dr. Lukács László György: Amit elvesznek tőlük!), azokra, ha önökön múlik, nem lesz szükség, mert ilyen szavakat használnak, hogy ilyen munkahelyekre nincsen szükség. Mondják a szemükbe, és mondják meg nekik, hogy ehelyett milyen munkalehetőséget javasolnának nekik! Tudjuk nagyon jól, hogy milyen az, amikor a baloldalon múlik a munkaerőpiaci helyzet: 12 százalékos munkanélküliséget jelent. Ezt hoznák vissza. Ezt hoznák vissza!

S hogyha már itt vagyunk, szeretnék még egy dologra reagálni  és azért itt teszem meg, mert mégiscsak az önök főpolgármesteréről van szó , kiderült, hogy óriási mértékű jutalomosztás történt a Városházán, százmilliós nagyságendű. Kapott nem kicsi jutalmat az egyébként is luxusban élő közművezér és a közlekedésért felelős vezetők is.

Tisztelt Képviselő Asszony! Nem önmagában azzal van gond, hogy jutalmakat ítélnek meg. Azzal van a gond, hogy olyan területeken osztják ezeket, ahol finoman szólva sem parádés a főváros teljesítménye. Állandósul Budapesten a közlekedési káosz. Gyakran kódfejtési képességekre van szükség ahhoz, hogy valaki eligazodjon a sávok felfestésében. A szervezetlenség miatt folyamatosak a dugók, emellett látványos a köztisztaság romlása is, és nem lenne szükségszerű, hogy így legyen. Ja, és a BKV-jegyek árát közel 30 százalékkal megemelték.

Az külön érdekesség, hogy a főpolgármester, miközben arra hivatkozik, hogy kiürült a főváros kasszája, máskor mágnás életet élő közművezetőt jutalmaz, és hogyha valaki ezt szóvá teszi, az érintett közművezető arra hivatkozik, hogy ő Cambridge-ben végzett, mások pedig nem végeztek ott.

Ezekről a jutalmakról egyébként Karácsony Gergely saját hatáskörben dönthetett, de aligha saját kútfős ötletről van szó. Gyurcsány frakcióvezető úr nemrég azt mondta, hogy több Mártha Imre kell, hát több is lett, úgyhogy erre mi is szeretnénk válaszokat várni önöktől. Köszönöm, hogy meghallgatott. (Taps a kormánypárti padsorokból.)




Felszólalások:   7-16   17-22   23-26      Ülésnap adatai