Készült: 2024.05.09.20:46:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

81. ülésnap (2023.10.09.),  140-147. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 6:33


Felszólalások:   140   140-147   148      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Megköszönöm miniszter úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! Bedő Dávid, Gelencsér Ferenc, Szabó Szabolcs és Tompos Márton Kristóf, a Momentum képviselői, azonnali kérdést kívánnak feltenni a miniszerelnök úrnak: „Kérem, válaszoljon, Miniszterelnök Úr!” címmel. Tájékoztatom a tisztelt Országgyűlést, hogy a Momentum frakcióvezetője előzetesen úgy nyilatkozott, hogy személyes válaszadást kér, így miniszterelnök úrnak távolléte miatt a második soron következő azonnali kérdések órájában kell válaszolnia.

Most a Momentum-frakció soron következő kérdést feltenni kívánó képviselője következik. Tisztelt Országgyűlés! Fekete-Győr András, a Momentum képviselője, azonnali kérdést kíván feltenni az építési és közlekedési miniszternek: „Kérem, válaszoljon, Miniszter Úr!” címmel. Öné a szó, képviselő úr.

FEKETE-GYŐR ANDRÁS (Momentum): Tisztelt Építési és Közlekedési Miniszter Úr! Ha csak röviden kellene kérdeznem, akkor arról érdeklődnék, hogy az utcáktól a reptérig mindent átnevező kormánya miért nem nevezi át önt is. Mármint nem a Lázárt és nem is a Jánost, hanem a közlekedési és építési miniszteri titulust. Ugyanis, ha a valóságot nézzük  és javaslom, hogy nézzük a valóságot , akkor, miniszter úr, ön nem épít, hanem építkezéseket állít le. Ha a valóságot nézem, miniszter úr, akkor ön nem segíti, illetve gyorsítja a közlekedést Magyarországon, hanem éppen ellenkezőleg, lassítja, vagy éppen megszünteti azt. Miniszter úr, ön lezár, ez a nagy helyzet.

Ami azt illeti, minden területen képes erre az egyenletesen rossz teljesítményre, a mi legnagyobb bajunkra. Az elmúlt hetekben a MÁV-val kapcsolatban nyújtott teljesítményét lehetne ámokfutásnak is nevezni, de csak azért nem nevezem annak, mert az valami gyors előrehaladást, valami lendületet kellene hogy jelentsen, a Magyar Államvasutakról pedig ez sajnos nem mondható el a mai napig.

Mindenesetre ez a kudarcszéria nem állt meg a MÁV-nál: önök Csöbör Katalin fideszes képviselő asszony ígéretével ellentétben fizetőssé akarják ten-ni a Miskolcot elkerülő M30-as autópálya-szakaszt. És a nagy kérdés az, hogy kinek lesz ez jó, miniszter úr. A miskolciaknak? Mert nekik biztosan nem, mivel újra a városukra fog zúdulni a forgalom, ugye, környezetszennyezéssel együtt. Pedig lenne erre megoldás, hogy elkerülje őket a forgalom, ezért hívják ezt elkerülő útnak.

Jó lesz ez, miniszter úr, bárkinek a mindenhol sanyargató költségvetésen kívül? Mert tudjuk, hogy van olyan honfitársunk, akinek egyébként jó, 27 milliárd forintos luxusjachttal közlekedik a Földközi-tengeren, egyébként az önök kormánya által ellopott és odaadott magyar és EU-s forrásokból és pénzekből. (Rétvári Bence: Az a Cseh Katalin!)

De mit fog ez segíteni (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) a használt Suzukival közlekedő miskolci és Miskolc környékén élő lakosoknak, miniszter úr? Kinek jó ez a fizetős elkerülő út? Köszönöm szépen a válaszát. (Taps a Momentum soraiból.)

(A jegyzői székben dr. Szűcs Lajost dr. Vinnai Győző váltja fel.)

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Lázár János miniszter úrnak. Parancsoljon, miniszter úr!

LÁZÁR JÁNOS építési és közlekedési miniszter: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Nem gondoltam, hogy az azonnali kérdések és válaszok órájában a személyes teljesítményem értékelésére kerül sor. Azt gondoltam, hogy ez a miniszterelnök úr kompetenciája.

De köszönöm képviselő úrnak, hogy belátogatott a parlamentbe, és elmondta a sokrétű kérdését, amelyre részben ma már válaszoltam. Ha sűrűbben járna az épületben  eleget téve esküjének , akkor hallhatta volna a válaszomat. Illetve a kérdéseinek jó része inkább a napirend utáni felszólalás kategóriába tartozik, ezt javaslom ügyrendileg a figyelmébe. Elmondtam ugyanis az M0-s kapcsán, amit ráadásul a saját frakciótársai tettek föl kérdésképpen, hogy az M0-sra is igaz az, ami az M31-esre, illetve bármelyik elkerülő utat illető autópálya-szakaszra Magyarországon: 98 százalékban e-matricával használják az elkerülő utaknak számító autópálya-szakaszokat Magyarországon. Mi a kérdése?

ELNÖK: Köszönöm miniszter úr válaszát. Viszonválaszra egy percben megadom a szót képviselő úrnak.

FEKETE-GYŐR ANDRÁS (Momentum): Én demokrata vagyok, miniszter úr, tehát egy miniszter kompetenciáját nemcsak a miniszterelnöknek, tehát a felettesnek, hanem szerintem elsősorban az embereknek kell megítélnie, azoknak az utasoknak, akik egyébként a MÁV vasúti szerelvényein kell hogy szenvedjenek és zötykölődjenek, vagy azoknak a miskolci, illetve Miskolc környékén élő embereknek, akiknek ezzel kivesznek pénzt a pénztárcájából.

(17.10)

Tehát én az ő hangjukat hoztam be a parlamentbe, őket degradálni azzal, hogy majd a napirend utáni felszólalásban van a helyük, szerintem szerencsétlen volt a miniszter úr részéről. Helyi civilek gyűjtöttek aláírást, sok százat, sok ezret a helyiektől. Ott az emberek nem élnek olyan anyagi körülmények között, mint ön, miniszter úr, a vadászkastélyában, vagy mint Mészáros Lőrinc, illetve a képviselőtársai. Rossz anyagi körülmények között élnek sajnos a magyar emberek Borsodban és a környéken, és nekik igenis számít ez a pénz.

Önök ígértek valamit, azt, hogy nem lesz fizetős ez az elkerülő út, de hazudtak, megszegték ezt az ígéretet, ezért arra kérem önöket a miskolciak nevében (Rétvári Bence: Miért beszélsz a miskolciak nevében?), hogy vonják vissza ezt az intézkedést. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki padsorokból.)

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Viszonválasz illeti meg miniszter urat. Miniszter úr, öné a szó.

LÁZÁR JÁNOS építési és közlekedési miniszter: Nem tudom, a miskolciak megköszönike önnek, budai polgártársunknak, hogy nevükben szólal fel, azt viszont tudom mondani, hogy Magyarországon az M43-as autópálya például elkerülő útként funkcionál Szegeden, mint ahogy az M5-ös is elkerülő útként funkcionál Kecskemét vonatkozásában. Ennek az igazságos használata érdekében Magyarország Kormánya tíz esztendővel ezelőtt kitalálta a megyei matricát, amit mindenki kedvezményesen és korlátlanul vehet igénybe nagyon olcsó formátumban.

Tehát a mi politikánk az önök dumájával szemben az, hogy a rászorulóknak és minden közlekedést használónak olcsón biztosítjuk a szolgáltatást. Itt ajánlom figyelmébe a vármegye- és az országbérletet, amelynek hatására, kedves képviselőtársam, úgy, hogy ön lefikázza 57 ezer MÁV-os és volános dolgozó munkáját, Magyarországon 2023-ban, kedves képviselő úr, rekordszámot fog dönteni a MÁV szolgáltatásait igénybe vevő választópolgárok aránya. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:   140   140-147   148      Ülésnap adatai