Készült: 2024.05.09.18:21:53 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

61. ülésnap (2023.04.17.),  125-132. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:38


Felszólalások:   115-124   125-132   133      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Harangozó Tamás képviselő úr, az MSZP képviselője, azonnali kérdést kíván feltenni az építési és közlekedési miniszternek: „Sokadszorra az M9-ről” címmel.

Tisztelt Képviselő Úr! A miniszter úr távolléte miatt válaszadásra Ágh Péter államtitkár urat jogosította föl. Tisztelettel kérdezem, hogy elfogadjae a válaszadó személyét. (Dr. Harangozó Tamás szólásra emelkedik és bólint.) A képviselő úr jelzi, hogy elfogadja. Harangozó Tamás képviselő urat illeti a szó, parancsoljon!

DR. HARANGOZÓ TAMÁS (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Államtitkár Úr! Tisztelt Országgyűlés! 2003-ban adták át a Szent László hidat és azt a néhány tíz kilométeres szakaszt az M9-es autóútról.

Húsz éve várja Szekszárd, Dombóvár, Bonyhád és a túloldalon Bács-Kiskun megye, hogy ez az M9-es út, ahogy megígérték, megépüljön. Néhány évvel ezelőtt szinte hideg vízként érte az ott élő embereket, hogy a kormány újabb nyomvonalat jelölt ki, és nagyon úgy tűnt, hogy az M9-es autóút nem Szekszárd térségében fog megépülni. Többször kérdeztem a kormány tagjait. Gulyás Gergely elismerte az alternatív útvonal létezését, de azt ígérte itt, ezen ház falai között, hogy olyan döntést fog hozni a kormány, amelynek Szekszárd és térsége nem lesz vesztese. Nyilvánvalóan arra gondolhatott miniszter úr, hogy a két nyomvonal egyszerre fog megépülni.

Azt is elismerte a miniszter úr, hogy a kormány erről még nem döntött. Ehhez képest 2022 márciusában, a választási kampány hevületében Horváth István, Szekszárd fideszes országgyűlési képviselője a következőt írta ki a Facebookjára: „Az M9-es autópálya Szekszárdot érintő nyomvonalon épül meg. Minden ezzel ellentétes híresztelés valótlanság, politikai zavarkeltés a baloldali politikusok részéről. Előre megyünk, nem hátra.”

Kérdezném hát államtitkár urat: eltelt ismét egy év; se híre, se hamva sem kormánydöntésnek, sem a Közlönyben bármilyen döntésnek, hogy merre is megy most akkor Szekszárd térsége. Hol van az a kormánydöntés, amely kijelölte az M9-est? Mikor épül meg az M9-es Szekszárd-Dombóvár szakasza és a Bács megyei szakasz; vagy úgy is kérdezhetném, hogy megépüle egyáltalán ez a szakasz, vagy a fideszes képviselők közül a mohácsi lobbi győzött, és Szekszárd és Tolna megye térsége pedig vesztett, ismét. Várom válaszát. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.  Dr. Brenner Koloman: Nekik Mohács kell!)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A válaszra megadom a szót Ágh Péter államtitkár úrnak, parancsoljon!

ÁGH PÉTER építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Képviselő Úr! Elöljáróban el szeretném mondani, hogy egy út építésével, azt gondolom, hogy mindig az ország nyer, és az ország polgárai a haszonélvezői ennek; attól függetlenül, hogy hol élnek.

Elöljáróban azt is el szeretném mondani, hogy ha a kormány tevékenységére rátekint, akkor azt láthatja, hogy az útépítések tekintetében a mobilitás ilyen való elősegítése érdekében rendkívül elkötelezett tevékenységet folytatott. Magyarországon a legtöbb gyorsforgalmi út, a legtöbb autópálya és a legtöbb útfelújítás a jelenlegi kormány hivatali ideje alatt valósult meg, ami, azt gondolom, nagyon komoly változást hozott el az elmúlt 12 évben. A kormány tehát prioritásként kezeli a közúti közlekedés fejlesztését. Kiemelt szándéka továbbra is a közúti közlekedés színvonalának folyamatos javítása. Ennek keretében történt meg a megyei jogú városok bekötése a négysávos utak rendszerébe.

Tovább folytatjuk azt a munkát, amelynek kere-tében az autópályákat az országhatárig el kívánjuk vezetni a nemzetközi gyorsforgalmi úthálózatba, és emellett fontosnak tartjuk a technológiai, ipari központok elérhetőségének a javítását, a meglévő úthálózat fejlesztését, az elkerülő utak építését. Budapest és környéke tranzitforgalom alóli tehermentesítése mindannyiunk közös érdeke, ennek pedig fontos eleme a folyamatban lévő M0-M9 közötti gyűrű közlekedésfejlesztési tervének kidolgozása és annak mielőbbi megvalósítása.

Az M9 nyomvonalának vonatkozásában a cél az, hogy a nyugati-déli-keleti országrészt is felölelő közúti gyűrű alakulhasson ki. Tájékoztatom a képviselő urat, hogy az M9-es út 51. és 54., valamint 54. és 53. számú főút közötti szakaszát érintő előkészítési feladatok keretében környezeti hatástanulmány készítésére, valamint környezetvédelmi engedélyek kiadására került sor. A környezetvédelmi engedély kiadásával a nyomvonal kijelöltnek tekinthető. Ez a nyomvonal biztosítja az M9-es Szeged felé való kapcsolatát, illetve akár a Szerbia felé való leágazást is, így egy elválási csomópont kialakításával akár mindkét irány is kiszolgálható. Ugyanakkor a dunántúli nyomvonal kapcsán vizsgálatok, szakértői egyeztetések folyamatban vannak még. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Egyperces viszonválaszra Harangozó Tamás képviselő urat illeti a szó. Parancsoljon!

DR. HARANGOZÓ TAMÁS (MSZP): Köszönöm a szót. Államtitkár Úr! Még egyszer idézem, jó? „Az M9-es autópálya Szekszárdot érintő nyomvonalon épül meg. Minden ezzel ellentétes híresztelés valótlanság, politikai zavarkeltés a baloldali politikusok részéről.”

Én nem tudtam, hogy ön baloldali politikus, tisztelt államtitkár úr, de amit itt válaszként hallottunk, az még zavarkeltésből is 5-ös, minimum. Tehát legyen kedves, egyszerűen, magyarul kimondani: döntött a kormány az M9-es szekszárdi nyomvonala mellett vagy nem döntött?

Azért nem döntött, mert máshol épül meg, vagy azért, mert még mindig nem tudtak döntést hozni? A környezetvédelmi engedély, tisztelt államtitkár úr, meg a nyomvonal-kijelölés évtizedek óta, vagy egy évtizede biztos megtörtént már ezen a nyomvonalon. Már régészeti feltárások is történtek.

Egy nem történik: a kormány döntése és az út megépítése. Legyen kedves egyszerűen igennel vagy nemmel válaszolni: szekszárdi nyomvonalon épül meg a Szegedet összekötő M9-es út vagy nem szekszárdi nyomvonalon? Várom válaszát. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Egyperces viszonválasz illeti meg államtitkár urat is, parancsoljon!

ÁGH PÉTER építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Képviselő Úr! Az M9-es út egy nagyon nagyszabású koncepció, amely számos projektelemből áll. Tulajdonképpen a Dunántúlt összeköti az Alfölddel, és nyilvánvalóan ebből kifolyólag egy nagyon komoly előkészítésre van szükség, ugyanakkor nagyon komoly forrásokra is van szükség annak érdekében, hogy ez az építkezés meg tudjon valósulni. És ezért fontos elmondani azt, hogy a háború és az elhibázott szankciós politika  ahogy nagyon sok fejlesztésre, úgy erre is  rányomja a bélyegét. Viszont amint rendeződik a gazdasági helyzet, és amint rendelkezésre állnak azok a szükséges források, amelyek az ilyen jellegű új beruházásoknak az elindításához szükségesek, akkor a kormány minden további intézkedést meg fog tenni a fejlesztések megvalósítása érdekében.

Addig is tisztelettel arra kérem képviselő urat, hogy Magyarország számára azok a források, amelyek szükségesek, rendelkezésre álljanak, hogy brüsszeli elvbarátait is támogassa arra vonatkozóan, hogy a hazánk számára kedvező döntés szülessen Brüsszelben. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   115-124   125-132   133      Ülésnap adatai