Készült: 2024.05.08.15:50:08 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

8. ülésnap (2022.06.07.),  192-199. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 8:02


Felszólalások:   184-191   192-199   200-203      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. A napirendi ponton belül az utolsó azonnali kérdés; Hollik István, a KDNP képviselője azonnali kérdést kíván feltenni a Miniszterelnökséget vezető miniszter úrnak: „Mi lesz így Budapesttel?” címmel. A miniszter úr távolléte miatt a válaszadásra Fürjes Balázs államtitkár urat jogosította fel. Kérdezem a képviselő urat, elfogadja a válaszadó személyét, vagy a minisztertől személyesen kéri a választ. (Hollik István: Elfogadom. Köszönöm.) Köszönöm. Akkor öné a szó, Hollik István képviselő úr.

HOLLIK ISTVÁN (KDNP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszterhelyettes Úr! Azt gondolom, azzal mindannyian egyetértünk itt az ülésteremben, hogy Budapest a világ egyik legszebb fővárosa, sőt nekünk, magyaroknak bizonyosan a legszebb. Az már sajnálatos, hogy fővárosunkról, fővárosunkkal kapcsolatban nem arról hallunk manapság, hogy mennyire rendezetten, flottul, olajozottan mennek a dolgok, hanem leginkább betartatlan ígéretektől, botrányoktól, mutyizástól, sőt legújabban már az ellenzéki városvezetésnek egyenesen a város működését veszélyeztető belharcától hangos a Városháza.

A főpolgármester úr a megválasztásakor fűt-fát megígért. Fa lett is az alsó rakparton, de a fele már most kiszáradt. Fű is lett, az is jó nagyra nőtt, nálunk ezt gaznak hívják, itt méhlegelőnek. De a komolyan vehető ígéretek közül semmi nem teljesült: nincsen nyitott városháza, beígért egészségházak sehol, panelprogram nem indult, budai trolibuszok sehol, a hangoztatott rezsitámogatást és az önkormányzati vezetői pozíciók nyilvános pályáztatását sem sikerült megvalósítani. Tehát azt kell mondjuk, hogy összességében kijelenthető, Budapesten nem mennek jól a dolgok, és akkor arról még nem is beszéltünk, hogy amikor átadják a Néprajzi Múzeumot, akkor főpolgármester úr oda sem tud menni, de legalább egy Facebook-posztot kitett volna, de még ezt sem tette.

Tehát amíg Tarlós István alatt az volt a kérdés, hogy Budapesten legyene olimpia, ma már az a kérdés, hogy a Fővárosi Közgyűlés képes lesze a következő ülését megtartani. Más perspektíva, kérdezem miniszterhelyettes urat: mi lesz így Budapesttel? (Taps a kormánypárti oldalon.)

ELNÖK: Köszönöm, Hollik István képviselő úr. A válaszadásra megadom a szót Fürjes Balázs államtitkár úrnak.

DR. FÜRJES BALÁZS, a Miniszterelnökség államtitkára: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Nekünk Budapest a szívügyünk, ráadásul az észérvek is Budapest fejlesztése mellett szólnak. Menczer Tamás államtitkár úr az előbb azt mondta egy válaszában, hogy Magyarország nem a Holdon van, de mint tudjuk, kitüntetett pillanatokban látszik a Holdról is. Azt hiszem, talán akkor sem tévedünk nagyot, ha mindaz, amit 12 év során sikerült építenünk Budapesten, sikerült tennünk a város fejlesztéséért, az is elég messziről látszik. Orbán Viktor fogalmazott úgy néhány évvel ezelőtt, miniszterelnök úr azt mondta: „A kormány pontosan tudja, hogy vannak nagyobb városok a világban, mint Budapest, sőt ismertebb városok is vannak, de fontosabb város magyar szempontból, mint Budapest, nem létezik.” Budapest az egyetlen magyar világváros, az egyetlen olyan város, amelyik látszik minden világtérképen. Magyarországot Budapest tudja elmesélni a nagyvilágnak. Kell egy szív az országnak, mondta Széchenyi. Sikeres Budapest nélkül nincs sikeres Magyarország.

Nincs arra időkeret, még ha a két percben csak erről is beszéltem volna, hogy 12 év alatt a választók fölhatalmazásából mi mindent tudtunk tenni a nemzet fővárosáért. Talán egyetlen területre megpróbálok egy kicsit koncentrálni. Azt hiszem, hogy Budapest fejlesztésében még nagyon sokáig a közlekedés lesz a legfontosabb kérdés. Ha három területet kellene mondanom, akkor azt mondanám, hogy: közlekedés, közlekedés, közlekedés. 12 év alatt kormányzati forrásokból, illetve kormányzati döntéssel, európai uniós forrásoknak Budapestre irányításával  bármilyen színezetű is legyen a városvezetés  1114 darab új, közösségi közlekedésben közlekedő jármű, vadonatúj jármű finanszírozását tudtuk biztosítani.

Nem teljes egészében, de nagymértékben ezzel meg tudtuk újítani Tarlós Istvánnal közösen is a közlekedési járműparkot. Ugyanakkor sajnos ma valóban azt látjuk, hogy a pártpolitika fontosabb lett a városépítésnél. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti oldalon.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Viszonválaszra adom meg a szót Hollik képviselő úrnak.

HOLLIK ISTVÁN (KDNP): Köszönöm szépen. Egyetértek, a közlekedés ma Budapesten központi téma, és itt pedig azt láthatjuk, hogy van egy olyan beruházás, amelyik jól szimbolizálja a városvezetés alkalmatlanságát, ez pedig az alsó rakpart ügye, ahol azt láttuk, hogy bár a kormányzati forrás rendelkezésre állt, mégis másfél évet csúszott a beruházás. Ennek köszönhetően a beruházás összecsúszott a Blaha Lujza tér felújításával, még inkább megnövelve a budapesti dugókat. És amikor pedig elkészül a beruházás, akkor a főpolgármester úr a választási kampány után vagy a választások után elpöttyinti egy baloldali portálnál, hogy ő valójában, amikor a beruházás elindult, már akkor is tudta, hogy ezt autómentessé akarja tenni, úgy, hogy ezt egyébként most autóútként újították föl.

Tehát akkor, amikor ez a beruházás elindult, Karácsony Gergely akkor is tudta, hogy ebből nem autóutat akar, tehát ezt a beruházási forrást tulajdonképpen Budapest kidobta az ablakon. Jól szimbolizálja ez az ügy, hogy mennyire alkalmatlan a mai városvezetés. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti oldalon.)

ELNÖK: Köszönöm, Hollik képviselő úr. Egyperces viszonválaszra van lehetősége államtitkár úrnak.

DR. FÜRJES BALÁZS, a Miniszterelnökség államtitkára: Köszönöm szépen. Valóban, amikor Budapesttel foglalkozunk, jó néhány dologban nem értünk egyet. Egészen biztosak vagyunk abban, hogy egy liter sárga festék ötletszerű szétlocsolásával Budapest közlekedési problémáit nem megoldani lehet, csak nehézzé lehet tenni Budapest közlekedését. Nem értünk egyet azzal, hogy a városvezetés szembefordítja egymással a gyalogosokat, az autósokat, a kerékpárosokat és a közösségi közlekedést használókat. Szerintünk egyensúlyt kell találni Budapest közlekedésében, és nem egymással szemben kijátszani a kerékpárosokat és az autósokat. Nincs szükség autósüldözésre, autóval közlekedni nem deviancia. El kell fogadni, hogy nagyon sokaknak a munkába járáshoz, a családi élet szervezéséhez, a munkavégzéshez az autós közlekedés elengedhetetlen.

Mi lesz Budapesttel? Uncertain the future is  mondta Yoda mester. Attól függ, hogy azok, akik kérték és meg is kapták a budapestiek bizalmát a városvezetéshez, munkához látnake, vagy továbbra is politikai zsákmánynak tekintik a városvezetést (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), alárendelike a városvezetői feladatokat továbbra is a politikai hatalmi harcoknak. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:   184-191   192-199   200-203      Ülésnap adatai