Készült: 2024.05.09.15:04:38 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

79. ülésnap (2023.09.25.),  183-192. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 8:35


Felszólalások:   183   183-192   193-202      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Bocsásson meg, de a házszabály rám is vonatkozik, meg kellett állítanom. Tisztelt Országgyűlés! Brenner Koloman és Lukács László György, a Jobbik képviselői, azonnali kérdést kívánnak feltenni a miniszterelnök úrnak: „Mit gondol erről, Miniszterelnök úr?” címmel. Tájékoztatom a tisztelt Országgyűlést, hogy a Jobbik frakcióvezetője előzetesen úgy nyilatkozott, hogy személyes válaszadást kér, így a miniszterelnök úrnak a távolléte miatt a harmadik soron következő azonnali kérdések órájában kell válaszolnia.

Most a Jobbik-frakció soron következő kérdése következik, amit Dudás Róbert, a Jobbik képviselője tett fel az építési és közlekedési miniszternek: „Mit gondol erről, Miniszter úr?” A miniszter úr távolléte miatt válaszadásra Ágh Péter helyett Csepreghy Nándor miniszterhelyettest, államtitkár urat kérte fel. Kérdezem a képviselő urat, elfogadjae a válaszadó személyét, vagy a miniszter úrtól személyesen kéri a választ.

DUDÁS RÓBERT (Jobbik): Elfogadom.

ELNÖK: Öné a szó, Dudás Róbert képviselő úr.

DUDÁS RÓBERT (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Országgyűlés! Ami a szállítmányozást illeti, nem új keletű problémáról beszélünk, viszont nyugodtan kijelenthetjük, hogy egyre égetőbb és egyre súlyosabb a probléma, egyre égetőbb a megoldás. Nagyon sok összetevője van, ugyanakkor viszont kijelenthetjük, hogy önök az elmúlt 12-13 évben, annak érdekében, hogy megfelelő módon működjön a szállítmányozás, és ne omoljon össze az ellátórendszer, vajmi keveset tettek. Magas a korfa, a sofőrök 42 százaléka 50 év feletti, tehát közeledik a nyugdíjkorhatárhoz, úgy, hogy egyébként a szakmába belépő 20-30 éves korosztály száma nem éri el a 10 százalékot.

Nagyon sok területet lehetne érinteni a szállítmányozáson belül, amit rendbe kell rakni, én ebből hármat szeretnék, azt a hármat, ami alapjául szolgál az egésznek.

Az elmúlt tizenévben nem tettek semmit annak érdekében, hogy államilag támogatott képzés legyen a sofőrmunka tekintetében. 1,5-2 millióba, egyes szakértők szerint 2,5-3 millió forintba is kerülhet egy nemzetközi fuvarozási engedéllyel rendelkező személynek, hogy megszerezzen minden engedélyt. Erre nem minden fiatalnak, sőt nagyon kevés fiatalnak van lehetősége. De egyébként minek is fizetne ki ennyi pénzt, amikor egyébként nem ismerik el szakmaként az általuk végzett munkát, ez a második.

A harmadik pedig az, hogy a bérük úgy tevődik össze, hogy több más béren kívüli juttatásból jön össze egyébként egy megfelelő fizetés, viszont az adózott alapot, például a nyugdíjalapot a minimálbér adja. Abban az esetben, ha jön egy váratlan betegség, illetve a nyugdíjhoz közelednek, csak és kizárólag erre a minimálbér után befizetett összegre számíthatnak. Ez, azt gondolom, hogy ennek a szakmának a lenézése, és az nem megoldás, hogy harmadik országbeli munkavállalókat hoznak be, a magyar munkavállalókat kell itthon tartani. (Az elnök csenget.)

Kérdezem az államtitkár urat, mit kívánnak tenni a helyzet érdekében. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Megadom a szót Csepreghy Nándor államtitkár úrnak.

CSEPREGHY NÁNDOR építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Képviselő Úr! Önnek pedig a lehetőséget, hogy a minisztériumnak címzett írásbeli kérdésüket követően szóban a parlamentben is válaszolhatunk önöknek.

Először is engedje meg, hogy mindenképpen kiemeljem azt, hogy az, hogy Magyarországon egyáltalán a szállítmányozás kérdésköréről mint egy prosperáló üzletágról beszélhetünk, annak köszönhető, hogy az elmúlt tizenkét évben Orbán Viktor kormányai jelentős hazai és európai uniós forrásokat fordítottak, fordítottunk a hazai közúthálózat rendbetételére. Ennek köszönhetően ma itthon 2422 kilométer a gyorsforgalmi út, ebből 1324 kilométer az autópálya. Míg 2010-ben a ma árnyékban kormányzó baloldali kormányok különböző képviselői arra voltak büszkék, hogy csupán három autópálya érte el az országhatárt, az M1-es, az M5-ös és az M7-es, mára kilenc autópályánk éri el az országhatárt.

Természetesen a fuvarozók különböző érdekvédelmi szervezeteivel folyamatos egyeztetésben vagyunk. Mint azt a képviselő úr bizonyára jól tudja, egy olyan iparágról beszélünk, ami nemcsak hazai, hanem európai uniós szabályozást is élvez. Minden olyan felvetés, ami akár a jogosítványszerzésnek a kérdéskörét érinti, akár pedig munkaadói, egyéb kérdéseket, részben kezelhető az ősszel meginduló társadalmi egyeztetés keretében, ami a KRESZ-módosítást, a KRESZ módosításán belül pedig a jogosítványszerzés feltételrendszerét érinti, annak tartalmára, idejére vonatkozóan.

Amennyiben érdemleges javaslat érkezik a magyar fuvarozó szektor képviselőitől arra vonatkozóan, hogy a kormány hogyan tudja adópolitikai eszközökkel támogatni az ő munkájukat, törekvéseiket, ahogy azt a kormány eddig is meghallgatta az elmúlt években, ezt követően is meg fogja tenni. Köszönöm. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Csepreghy államtitkár úr. Viszonválasz illeti meg Dudás Róbert képviselő urat.

DUDÁS RÓBERT (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Államtitkár Úr! Sehol sincs olyan Európában, mint nálunk, hogy ezt a munkát nem ismerik el szakmaként. Azokat a teherautó-sofőröket, akik sok tíz- vagy százmillió forinttal a hátuk mögött felelősséget vállalva közlekednek, nem ismerik el szakmaként. Nem ismerik el a buszsofőröket, akik 40-45-50 személy életéért felelnek az utakon, nem ismerik el szakmaként. Az, hogy a jövedelmük nem hivatalos, és amit kézhez kapnak, nem képezi a nyugdíjalapot és az adóalapot, ez egyébként egyszerűen nonszensz, egy jogi nonszensz.

Ami pedig az oktatást illeti, a skandináv országokban, mind a közép- és felsőoktatásban megadják a lehetőségét, hogy ingyenesen szerezzenek ilyen jellegű jogosítványt, biztosítva ezzel akár a későbbi fuvarozásnak a lehetőségét. Egy kormánynak ez feladata.

Határozati javaslatot fogok benyújtani a három témában, az államilag támogatott oktatás szükségességéről, hogy szakmaként ismerjék el őket, és hogy a jövedelmük a meglévő jövedelmük legyen (Az elnök megkocogtatja a poharat.), csak éppen hivatalos és adózott. Én azt gondolom, hogy ez a három pont elengedhetetlen. Kérem, hogy támogassák majd ezt a javaslatunkat. (Taps a Jobbik és a DK soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, Dudás Róbert képviselő úr. A viszonválasz megilleti Csepreghy Nándor miniszterhelyettest, államtitkár urat.

CSEPREGHY NÁNDOR építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Képviselő Úr! Először is engedje meg, hogy örömömet fejezzem ki annak kapcsán, hogy akkor a képviselő úr is támogatja, indokoltnak tartja a KRESZ-módosítást, amelynek meghatározott részei fognak arra vonatkozni, hogy milyen feltételek mellett, hogyan lehet akár az oktatási rendszer részeként már jogosítványhoz jutni nemcsak az alapkategóriákban, hanem a magasabb kategóriákban is.

Másrészt nehezen tudom lekövetni a Jobbik politikai mozgását a tekintetben, hogy mikor jobboldali, mikor baloldali pártként működnek, hol a piacra bízzák a fizetések alakítását, hol pedig egy állami szabályozásként várják el.

Én azt szeretném mindenkinek a figyelmébe ajánlani, amit a magyar kormány többek között a rezsitámogatás, a különböző árstopok, a különböző akciók tekintetében nemcsak a kamionsofőröknek, a fuvarozóknak, hanem minden magyar állampolgárnak mint egy lehetőséget nyit. Természetesen a kormánynak ez a fajta működése, ez a munkája is eredményesebb tudna lenni akkor, hogyha önök és baloldali párttársaik nem a Magyarországnak járó források (Az elnök csenget.) ellen lobbiznának Brüsszelben. Köszönöm szépen. (Szórványos taps a kormánypártok soraiban.)

(19.20)




Felszólalások:   183   183-192   193-202      Ülésnap adatai