Készült: 2024.05.09.07:40:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

57. ülésnap (2023.04.03.),  81-84. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:28


Felszólalások:   77-80   81-84   85-88      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Szabó Tünde képviselő asszony, a Fidesz képviselője kérdést kíván feltenni az építési és közlekedési miniszternek: „Milyen pozitív változások vannak és várhatók az Északkelet-magyarországi Zóna vasúti közlekedésében?” címmel. Parancsoljon, képviselő asszony, öné a szó.

DR. SZABÓ TÜNDE (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! A kormány már régóta fókuszba helyezte a környezetbarát vasúti közlekedés fejlesztését, hiszen a vasút a jövő egyik pillére, nemcsak környezetbarát, de az egyik legfenntarthatóbb közlekedési mód is egyben. Örömteli előrelépés az Északkelet-magyarországi Zónát is érintő miskolci fővonal elővárosi szakaszának rekonstrukciója, valamint az, hogy az IC-k megállnak Hatvanban is, és sűrűbb lett a közlekedés, hiszen például óránként indulnak a „Cívis” jelű vonatok Budapest és Debrecen között.

A távolsági közlekedésben az utasszámok egyre növekednek, ezért egyre nagyobb igény van arra, hogy az esti, 6-7 óra közötti utolsó vonatoknál később is haza lehessen jutni. Éppen ezért kiemelten jó hír a meghosszabbodó üzemidő a főváros és Debrecen, Nyíregyháza, Miskolc és Eger között. A lakossági észrevételek és a szakmai döntések alapján a Tokaj intercityk ismét megállnak Püspökladányban, csúcsidőben pedig 20 percenként indulnak járatok és új éjszakai vonat közlekedik Füzesabonyból Miskolcra. Ezek az innovatív lépések azért is valósíthatók meg, mert Magyarország Kormánya ma két és félszer akkora összeggel támogatja a vasúti közlekedést, mint 2010 előtt, ezáltal folyamatosak a pályafejlesztések, állomás-korszerűsítések, intercityflotta-bővülések, akadálymentesítések, és zajlanak a vasúti és autóbuszos szolgáltatások is.

(13.20)

Tisztelt Államtitkár Úr! Mindezek fényében kérdezem, hogy milyen tapasztalatok alakultak ki eddig az északkelet-magyarországi zónában a december 11-én életbe lépő új változásjegyzékkel kapcsolatban, és a közeljövőben milyen további újítások várhatóak az utasok további kényelmének biztosítása érdekben. Köszönöm szépen megtisztelő válaszát. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. A választ Nagy Bálint államtitkár úr adja meg. Parancsoljon, államtitkár úr!

NAGY BÁLINT építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Asszony! Engedje meg, hogy mindenekelőtt köszönetemet és megbecsülésemet fejezzem ki a térségért végzett munkájáért.

Ahogy ön is említette, a kormány számára a vasúti beruházások, a vasúti áru- és személyszállítás színvonalának emelése, az utazási és a szállítási idő csökkenése stratégiai kérdés, és nemcsak versenyképességi kérdés, hanem környezetvédelmi kérdés is. Azt látjuk, hogy a Budapest-Belgrád vonal óriási gazdasági lehetőségeket nyit hazánk előtt, ezért is foglalkozunk kiemelten a V0 kérdésével, amely nyugat és kelet irányú átjárhatóságot biztosít majd.

A másik stratégiai kérdés pedig a keleti régió, amelynek vitán felül álló központja Debrecen, de  és itt most mint nyíregyházi képviselőnek kell hogy mondjam, hogy de  ez azért is nagyon fontos, mert az ott és a térségben, régióban megvalósuló és tervezés alatt lévő fejlesztések az egész keleti országrésznek jelentős profitot hozhatnak majd, és nekünk pedig a kormány szempontjából az a fontos, hogy az ott élő emberek, az ott működő vállalkozások is minél inkább profitálhassanak ezekből a fejlesztésekből.

Tájékoztatom továbbá, hogy a régióban jelenleg is 84 milliárd forint értékben zajlanak vasúti beruházások, illetve hogy az egyik legfontosabb 100-as vonal, a Budapest-Debrecen vonatkozásában milyen fejlesztéseket tervez a kormány: egy gyorsvasút kiépítésének a tervét vizsgáljuk, amely Debrecen és Budapest vonatkozásában két óra alá hozná az utazási időt, ami nemcsak a versenyképességet javítja a közúti közlekedéshez képest, hanem még egy nagyon valós és nagyon reális alternatívát is tud kínálni.

Munkájához további jó erőt, egészséget kívánok, köszönöm szépen a kérdést. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   77-80   81-84   85-88      Ülésnap adatai