Készült: 2024.05.09.17:20:11 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

57. ülésnap (2023.04.03.),  2-4. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:36


Felszólalások:   1   2-4   5-8      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Én is köszöntök mindenkit.

A mai felszólalást kezdhetnénk azzal a kérdéssel, hogy mi lesz a sorsa Magyarországon egy olyan vízügyi vezetőnek, aki feltárja a valóságot egy tervezett akkugyár kapcsán. De az is egy nagyon fontos kérdés lenne így kezdésként, hogy meddig folytatható az a politika, amellyel kapcsolatban nemcsak sok érintett település lakossága, sok ezer magyar állampolgár, de mára már szakmai köztestületek, szakhatóságok, szakértők sokasága emeli fel a hangját, és amelyről egyértelműen megállapítható, hogy sokkal jobban fogja felforgatni minden magyar ember életét, mint azt eddig gondoltuk.

Konkrét kérdéseket fogok megfogalmazni az akkugyártással, akkumulátorgyártó stratégiával kapcsolatban, annak ellenére, hogy a tapasztalat sajnos azt mutatja szakbizottsági szinten is, itt is, hogy kevéssé szeretnek önök tartalmában beszélni erről a kérdésről. De nézzünk néhány konkrét példát! Azt, hogy káosz alakult ki az akkumulátorgyárak engedélyezésében, nemcsak mi mondjuk, hanem most már a Magyar Mérnöki Kamara is megállapította. Továbbá olyan módon adtak ki egy engedélyt a Debrecenbe tervezett akkugyár kapcsán, hogy a szükséges információk és garanciák nincsenek benne az engedélykérelemben. Ezt a Tiszántúli Vízügyi Igazgatóság is kimondta. Azt is megállapíthatjuk, hogy önök nem végezték el az akkumulátorgyártó stratégiához szükséges környezeti stratégiai vizsgálatot, és bár egyébként nagyon sokszor hivatkoznak erre a bizonyos szürkevízprogramra, ezzel kapcsolatban sem történtek érdemi előrelépések.

Palkovics László még miniszterként úgy fogalmazott, hogy az akkumulátorgyártás, minden csak nem környezetbarát és nem energiabarát. Hozzá képest önök viszont szeretik elhallgatni azt, hogy milyen árat akarnak Magyarországgal megfizettetni ezért a stratégiáért. Ott tartunk, hogy a múlt heti bizottsági ülések egyikén egy helyettes államtitkártól tudtuk meg, hogy önök olyan iparstratégiát akarnak végrehajtani, amelynek nyomán 2030-ra 55 százalékkal növekedne Magyarország villamosenergia-felhasználása. Azt is a sajtóból kellett megtudnunk, hogy önök több százezer idegen munkavállalót, vendégmunkást akarnak behozni az országba.

Nézzük az egészen konkrét felvetéseket! A Magyar Mérnöki Kamara a gödi gyár kapcsán kijelentette, hogy a hatalmas gyár úgy kapott engedélyt és úgy működhet, hogy a tényleges víz , energia- és alapanyag-felhasználásának értéke és a környezeti kibocsátása nem ismert. Szintén a Mérnöki Kamara megállapítása, hogy a gyártási tevékenység alapján a vonatkozó kormányrendelet szükségessé tette volna környezethasználati engedélyezési eljárás lefolytatását, erre ugyanakkor nem került sor. Megint csak a Magyar Mérnöki Kamarát idézem, ők úgy fogalmaznak, hogy nem fordulhat elő, hogy a munkavédelmi hatóságnak a rákkeltő anyagok nem megfelelő kezelése vagy a munkavállalók nem kellően biztonságos környezete miatt kelljen bírságokat kiszabni, miközben láthatjuk, hogy a meglévő gyárak és üzemek esetében sorozatban folytatnak ilyen eljárásokat, és adnak ki ezzel kapcsolatban bírságokat.

A Tiszántúli Vízügyi Igazgatóság azt állapította meg, hogy a kínai cég úgy kért környezethasználati engedélyt  a debreceni gyárról beszélünk  , hogy a beadványban nem adta meg, mennyi vizet fog felhasználni évente. Szintén a TIVIZIG megállapítása, hogy bár szó volt arról, hogy ez az üzem, a debreceni kínai gyár használna szürkevizet, ilyen irányú tervezési folyamatot egyik gyár esetében sem tapasztalt a TIVIZIG a debreceni ipari park kapcsán. Illetve kimondták, hogy Debrecen az újonnan megjelenő iparivíz-igények miatt át kell hogy alakítsa, át kell hogy gondolja a teljes városi ivóvíz , szennyvíz- és csapadékhálózatot, mert az eddigi rendszer néhány év múlva nem fogja bírni a terhelést Ez a Tiszántúli Vízügyi Igazgatóságnak, azt gondolom, nagyon markáns és világos megállapítása.

Csak néhány utalás a hatósági eljárásokra. Tudjuk mindannyian, hogy Bátonyterenyén üzemel Európa legnagyobb kapacitású akkumulátorfeldolgozó üzeme és annak ellenére, hogy előzetesen nagyon sok figyelmeztetést kaptak különböző szakhatóságoktól, a múlt évben bekövetkezhetett egy úgynevezett technológiai robbanás. Ugyanennek a cégnek van Szigetszentmiklóson is egy telephelye, ahol szintén számtalan bírságot szabtak már ki szabálytalanság miatt. Megállapították, hogy sok munkavállaló egészségét és testi épségét veszélyezteti a cég működése. Mégis a hírek szerint március 14-én történt egy baleset, de teljes a hírzárlat.

A konkrét kérdésem államtitkár asszonyokhoz és urakhoz, hogy miért nem vette figyelembe a kormányhivatal a TIVIZIG figyelmeztetését, hogy adhatták ki így az engedélyét a debreceni gyárnak. Mivel a kormány hallgat, adódik a kérdés, hogy mi lesz a sorsa a Tiszántúli Vízügyi Igazgatóság vezetőjének azt követően, hogy kiadták ezt a szakvéleményt. A gödi Samsung gyár esetében a Magyar Mérnöki Kamara teljes körű környezetvédelmi felülvizsgálatot tart szükségesnek, amely részletesen feltárná a gyár valós környezeti hatásait. Erre sor fog kerülni  mit lehet tudni?

Ha egy meglévő gyár sorozatban semmibe veszi a szabályozásokat, önök készen állnak arra, hogy ezt bezárják? Önök reálisnak tartjáke azt az iparstratégiát, amelynek nyomán hét éven belül Magyarország villamosenergia-felhasználása 55 százalékkal növekedne? Nem gondoljáke, hogy erről meg kellene kérdezni a magyar embereket, mint ahogy arról is, hogy vendégmunkások százezreit akarják az országba hozni? Köszönöm a türelmét, tisztelt elnök úr.

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! A kormány nevében Menczer Tamás államtitkár úr kíván válaszolni. Öné a szó, államtitkár úr.

MENCZER TAMÁS külgazdasági és külügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Meg kell mondanom őszintén, hogy kicsit csalódott vagyok, és nem az én személyes érzelemvilágom az érdekes, hanem a csalódottságom oka, ugyanis gyermeki naivitással azt gondoltam, hogy ön ma, hétfőn délelőtt itt feláll a napirend előtti felszólalások keretein belül, és azt fogja mondani, hogy önök átgondolták a hétvégén, és rájöttek, hogy tévedtek, amikor nem támogatták a kormány és a kormánypártok békepárti nyilatkozatát, önök ezt átgondolták, de tévedtek és beállnak, támogatják a békét és a békepárti nyilatkozatot. Úgy látszik, hogy a gyermeki naivitásom zsákutcába vitt ezzel kapcsolatban, és sajnálatos módon önök és a teljes baloldal továbbra sem támogatja a legfontosabb kérdésben született legfontosabb nyilatkozatot, a békepárti nyilatkozatot. Önök továbbra is háborúpártiak.

Mielőtt rátérnék az akkumulátorgyárra, mert természetesen nem szeretném ezt megkerülni, még annyit szeretnék idefűzni, hogy a békepárti határozat első mondata így hangzik: „Kifejezzük elkötelezettségünket a béke mellett.” Nem világos, hogy a baloldalnak ezzel kapcsolatban mi a kifogása.

Na, de sajnálatos módon nem ezzel kapcsolatban szólalt fel, hanem maradnak a háborúpárti álláspont mellett, ezzel együtt azt el kell ismernem és el is ismerem készséggel, tisztelt képviselő úr, hogy egy fontos kérdést érint. Egy fontos kérdést érint, és azt megértettem a felszólalásából mindenféleképpen, hogy ön, önök, a baloldal nem akar, nem akarnak akkumulátorgyárakat. (Dr. Keresztes László Lóránt: Nemzeti gondolkodás…) Tisztelt képviselő úr, lehet, hogy ön nemzeti gondolkodású, ahogyan itt ezt bekiabálja, de ön egy baloldali politikai közösségnek volt a tagja a választás előtt is, és miután most is pontosan azt mondja, amit a többi szereplő, most ugyanennek a Gyurcsány Ferenc által vezetett közösségnek a tagja. A tények makacs dolgok.

(11.10)

Tisztelt Képviselő Úr! Tehát önök és a baloldal nem akar akkumulátorgyárat. Ezzel szemben a helyzet az, hogy egyébként meg az egész világ igen, az egész világ versenyben van ezekért az akkumulátorgyárakért, amelyekről ön és önök itt minden hétfőn és kedden folyamatosan le akarják beszélni Magyarországot.

Azt el kell mondanom, tisztelt képviselő úr, hogy persze az is igaz, hogy ez egy relatíve új iparág, és a magyar emberek kérdései, adott esetben félelmei érhetőek és indokoltak is lehetnek, ezért kell a legfontosabb választ megadni. Az ön kérdéseire, az összes kérdésére is a legfontosabb válaszom az, hogy Magyarországon minden beruházónak a legszigorúbb biztonsági és környezetvédelmi előírásokat kell betartania. (Dr. Keresztes László Lóránt közbeszól.)

Tisztelt Képviselő Úr! Én is meghallgattam, kérem, hogy bírjuk ki ezt a néhány percet egymással. Tehát ez igaz az akkumulátorgyárakra, és minden más beruházóra is igaz. Magyarországon az uniós előírásoknál szigorúbb biztonsági és környezetvédelmi előírásokat kell betartani. Aki nem tartja be ezeket, az a beruházását nem valósíthatja meg. Aki pedig betartja, az megvalósíthatja, és megvannak az illetékes hatóságok és szakmai szervezetek, amelyek ezeket felügyelik.

Hadd hozzak ide azért még valamit, hogyha már a zöldkérdésekről beszélünk! A baloldalon most jól láthatóan van egy verseny, hogy ki mondja magát zöldebbnek. Frans Timmermans, az Európai Bizottság alelnöke, az európai zöldmegállapodásért felelős biztos nyilatkozta azt, hogy az egész világ azon van, hogy e-autókat gyártson. Európában masszívan akkumulátorokat kell gyártanunk, mondta ezt Frans Timmermans, az ön elvbarátja (Dr. Keresztes László Lóránt közbeszól.  Az elnök csenget.), aki olyan jó barátságban azért nincs a magyar kormánnyal, ezzel nem vádolható.

És még valamit az utolsó percben hadd hozzak ide! Világos az a folyamat, ami Európában a világgazdaságban és az autópiparban végbe megy. Döntés született arról uniós szinten is, hogy 2035-öt követően környezetbarát meghajtású autókat lehet gyártani; az elektromos meghajtásra való átállásról döntés született, politikai támogatottsága van, elképesztő erők vannak emögött, gazdasági erők vannak emögött, ebből az utcából már nem lehet visszajönni. Magyarországon a három nagy német autómárka, prémium autómárka gyárat épít vagy üzemeltet, a Mercedes, az Audi és a BMW; rajtunk kívül még Németország mondhatja el ezt magáról értelemszerűen, és Kína. A nagy autómárkák nyugatiak, a nagy akkumulátorgyárak, mind a tíz legnagyobb, keleti, hét kínai és három pedig dél-koreai.

Magyarország gazdaságának elemi érdeke, ami a munkahelyek megőrzésének, megtartásának, fejlesztésének, a bérfejlesztésnek, a gazdaságfejlesztésnek és a gazdasági növekedésnek is (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.) alapvető feltétele, hogy a nyugati autógyárak és a keleti akkumulátorgyárak itt, Magyarországon találkozzanak. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:   1   2-4   5-8      Ülésnap adatai