Készült: 2024.05.09.05:01:50 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

57. ülésnap (2023.04.03.),  13-18. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 11:01


Felszólalások:   9-12   13-18   19-22      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Megköszönöm államtitkár úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! Napirend előtti felszólalásra jelentkezett Ander Balázs képviselő úr, Jobbik-képviselőcsoport, „Aktuális ügyekről” címmel. Öné a szó.

ANDER BALÁZS (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! A Jobbik-Konzervatívok számára a közoktatásban dolgozó pedagógusoknak kitalált új státusztörvény , hivatásrendi törvénytervezet teljes mértékben elutasítandó, hiszen ez egy katasztrófa, egy merénylet a közoktatás ellen, ilyenformán merénylet a magyar nemzet jövője ellen is. Lehet ugyan a nemzet napszámosait a kormány cselédjeivé nyomorítani, de ez felvirágzást nem fog okozni. Sőt, a bajok, a gondok egyre csak növekedni fognak, egészen odáig, hogy azokat majd belügyminiszteri gumibottal sem lehet a szőnyeg alá söpörni. (Rétvári Bence: Na, na, na!) De így van, hiába morognak kormánypárti oldalról. Új klebelsbergi fordulatra lenne szükség, ehhez azonban meg kellene becsülni erkölcsi és anyagi értelemben is a pedagógusokat. Az ilyen törvényjavaslatok vagy tervezetek nem ezt a célt szolgálják, ezzel nem fog működni.

Nézzük meg, hogy nem is olyan régen a kétharmad mit ígért az EU-nak az EFOP Plusz pénzek kapcsán! Olvasnám: „A kormány és a parlament nem fog egyoldalúan bevezetni a pedagógusok munkaterheit növelő, a meglévő szakmai autonómiát korlátozó vagy a szakma vonzerejét csökkentő szabályokat. Ilyen intézkedésre kizárólag a legnagyobb pedagógus-szakszervezetekkel folytatott érdemi társadalmi párbeszéd alapján, különösen a szerzett jogok tekintetében konszenzusra törekedve kerülhet sor.” Nos, az ígéretekkel szemben a valóság ennél sokkal-sokkal szomorúbb.

És ha brüsszeli pénzekről van szó, akkor egyvalamit tegyünk tisztába mindjárt a legelején. Ezek a források Magyarország számára járnak, ezek nem valamiféle nyugati könyöradományok a magyar nemzet számára. Viszont, államtitkár úr, nem is azért érkeznek hazánkba, hogy abból erdő nélküli lombkoronasétányok meg valamelyik Döbrögi számára majd kacsalábon forgó kastélyok épüljenek.

A másik: mindenképpen tisztázni kell azt is, hogy önök a tanári bérrendezést mindig Brüsszelhez kötik. Ezerszer elmondtuk és elmondjuk ezeregyedik alkalommal is, hogy a trianoni katasztrófát követően Klebelsberg nem Párizsban kilincselt azért, hogy források érkezzenek a hazai oktatásügy rendbetételére, hanem ahhoz nemzeti erőforrásokat teremtett. Tegyenek önök is így!

Kell még néhány szót szólni a magyar versenyképességről. Mi a magyar versenyelőny? Nyilván attól függően, hogy ki hogyan gondolkodik az ország jövőjével kapcsolatosan, többféle válasz is elképzelhető. A neoliberális szociopata dogma szerint a latin-amerikai modell Magyarország számára a követendő út. Mit is mondott Orbán Viktor 2014-ben Szaúd-Arábiában, Rijádban arab befektetőknek? Mivel akarta őket idecsalogatni? Azt mondta a miniszterelnök úr, hogy a minőségéhez képest meglepően olcsó a magyar munkaerő, a munka törvénykönyve pedig rendkívül rugalmas. Magyarán: kizsigerelt és alulfizetett magyar dolgozók számára a versenyképességi előny. Jó úton járnak, ha ezt akarják követni.

A magyar társadalom 30 százaléka semmiféle megtakarítással nem rendelkezik, a másik 40 százaléknak két-három hónapra szóló tartaléka van. A román GDP beérte a magyart, és eközben az átlagbérek tekintetében gyakorlatilag már csak Bulgáriát előzzük meg. Az ilyesféle versenyképességgel szemben azonban van egy másik, konzervatív versenyképességi modell. (Rétvári Bence: Na, halljuk!) Ez nem másról szól, államtitkár úr, mint az anyagi biztonságban élő, releváns tudással rendelkező polgárokról, hogy ők alkossák a társadalom legszélesebb talapzatát. Ezt mondta egyébként Széchenyi és az önök Matolcsyja is. Tehát az oktatásra és a tudásra kellene alapozni.

Tegyünk fel egy költői kérdést. Egy újfeudális rendszernek szüksége vane magabíró és tudással rendelkező emberekre? Ha megnézzük a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács legfrissebb jelentését, akkor néhány választ ezzel kapcsolatosan el tudnánk mondani. Nézzük: a PISA-eredmények évtizedes kitekintésben csökkenő eredményeket mutatnak. Aztán, a legmorzsolódók aránya még mindig igen magas, tehát a korai iskolaelhagyók száma horrorisztikus Magyarországon. Nézzük meg, hogy, mondjuk, a felnőttoktatásban mennyien vesznek részt! Az európai uniós átlag fele. A tanári pálya emellett elöregedett, sokkal többen mennek nyugdíjba és menekülnek el a tanári pályáról, mint ahányan elkezdenek tanítani.

És az a helyzet, hogy ezekkel a javaslatokkal, amelyeket önök elénk tártak, tehát a tanári szabadság csökkentésével, a tanári terhek fokozásával és a pálya presztízsének rombolásával nem tudnak gyógyírt találni a fölmerülő bajokra. Államtitkár úr, várom a válaszát. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! A kormány nevében Rétvári Bence államtitkár úr, miniszterhelyettes kíván válaszolni. Öné a szó.

(11.40)

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Láttuk a Jobbikban a „klebelsbergi fordulatot”: az önök polgármestere Ózdon mást sem tett  akkor még jobbikos, nem tudjuk, jövőre pontosan hogy fogják hívni, tehát az önök polgármestere mást sem tett  , mint amikor itt volt a járvány, akkor 25 százalékkal csökkentette a köznevelésben és a kulturális ágazatban dolgozók bérét. Az a párt, amely meglépte azt, hogy ahol ő felel a köznevelés egy kisebb részéért, és ebben a részben bért csökkentett, az itt, a parlamentben béremelést követel, ezzel önök nyilvánvalóan ugyanazt csinálják, mint a szövetségeseik, akik 2008-2009-ben a magyar pedagógusokkal fizettették meg az akkori rossz gazdaságpolitikának az árát, és elvettek egyhavi bért a pedagógusoktól, elvették a 13. havi bért, csökkentették 8 százalékkal a pedagógusok éves jövedelmét. Önök magasabbra tették a lécet, önök 25 százalékkal csökkentették a pedagógusoknak a jövedelmét abban a városban, azon a településen, ahol önök irányítják a várost. Ennyit az önök hitelességéről!

Fordulatokban azért eléggé bővelkedik a Jobbik, most már azt is megtudtuk, hogy jövőre már nem is Jobbiknak hívják önöket. Az ilyesfajta identitáskeresés, mondjuk, nem egyedi a baloldalon, de azt hiszem, mutatja, hogy önöknek az elveik meg a neveik olyanok, mint egy kabát, mint egy ruha: évszakról évszakra cserélgetik, tisztelt képviselő úr. Mi viszont hosszú távon gondolkozunk.

Remélem, csak nyelvbotlás volt az ön részéről, amikor azt mondta a felszólalásában, hogy ezek a források alapvetően Magyarországnak nem járnak. Ezek a források igenis járnak Magyarországnak. (Ander Balázs: Megjárnak!  Közbeszólások a Jobbik soraiból: Megjárnak!  Az elnök csenget.) Tisztelt képviselő úr (Közbeszólás a Jobbik soraiból: Tessék majd elolvasni!  Arató Gergely közbeszól.  Közbeszólások a Jobbik soraiból.), sok mindent magyaráz, de…

ELNÖK: Képviselőtársaim, a párbeszédet kérem felfüggeszteni, az államtitkár úr válaszol. Köszönöm. (Közbeszólások a Jobbik soraiból.)

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Mi több, itt sincs jelenleg a Párbeszéd most a parlamentben, de biztos ők is éppen az új zöldidentitásukat keresik.

De visszatérve és komolyra fordítva: önök azt mondták, hogy elutasítják ennek a módosításnak az első betűjétől az utolsó betűjéig az összes célkitűzését. (Z. Kárpát Dániel: Ez nem hangzott el!  Dr. Brenner Koloman: Ez sem hangzott el!) Ebben a módosításban szerepel az elmúlt 33 év legmagasabb pedagógusbér-emelése, amely a pedagógusok bérét három év alatt 75 százalékkal fogja emelni azért, hogy valóban egy értelmiségi életmódot megalapozó fizetése legyen egy magyar pedagógusnak. Önök ezt elutasítják. Ebben a javaslatban szerepel az, amiben tavaly decemberben, amikor 400 iskolaigazgatót és 400 iskola képviselőjét hívtuk össze a Nemzeti Közszolgálati Egyetemre egy egész napos egyeztetésre, mindenki egyetértett  mindenki egyetértett!  , hogy a pedagógusok bérét a teljesítményükkel arányban kell megszabni (Dr. Brenner Koloman közbeszól.), és ez ad lehetőséget arra, hogy a fiatal pályakezdő pedagógusok bérét még nagyobb mértékben emeljük. Mert ön arról beszélt, hogy jöjjön több fiatal pályakezdőnek, majd arra a javaslatra, amely még nagyobb arányban emeli a pályakezdő pedagógusoknak a bérét, arra azt mondja, hogy az elsőtől az utolsó betűig elutasítja. Olyan ellentmondások vannak az ön mondataiban, tisztelt képviselő úr, nehéz is követni. (Ander Balázs: A törvénytervezetben!)

Nekünk az a célunk, hogy valóban (Arató Gergely: A befogadónál van a probléma, nem a szövegben!  Az elnök csenget.), aki nem 22 órát tanít egy héten, hanem 26 órát, az többet keressen; aki több programot szervez az osztályának tanítási időn belül, az többet keressen (Dr. Brenner Koloman: Szövegértési szemináriumot kell tartani!); aki a tehetséges gyerekeket többet viszi versenyre, az többet keressen; aki nyáron több időt tölt akár a gyerekekkel, többet keressen; aki a lemaradó gyerekekkel többet foglalkozik, aki több felzárkózási programot visz az osztályán belül, aki több figyelmet fordít azokra, akiknek nehezebb a családi háttere, ezért nehezebb a tanulmányi eredménye, az többet keressen  ezt hívják úgy, hogy köznevelési foglalkoztatotti jogviszony. Mert önök azt mondják, hogy a pedagógusoknak a bértáblája ugyanaz legyen, mint egy orvosé, mint egy ápolóé vagy más közalkalmazotti területen dolgozóé, mint egy szociális dolgozóé. Szerintünk van különbség ezen hivatások között, és másként kell megszabni egy pedagógus bérének a feltételeit, mint ahogy egy szociális dolgozóét, egy orvosét vagy egy kulturális dolgozóét vagy másokét, akik az elmúlt 20-30 évben közalkalmazotti fizetést kaptak.

Ez a mostani javaslatunk egyébként… Ön azt mondta, hogy senkivel nem egyeztettünk erről, hát  hogy is mondjam?  , azért erős az épületnek a födéme. (Arató Gergely: Ezt már az előző négy percben is megtapasztaltuk!) Általános egyeztetést tartottunk róla március 2-a és 10e között; közvetlen egyeztetést tartottunk az érdekképviseletekkel, azokkal is, amelyek egyébként nem ütik meg a reprezentativitási küszöböt, március 6-án, 13-án, 16-án, 17-én; a Köznevelési Kerekasztalon tárgyaltuk március 9-én és 22-én az Országos Köznevelési Tanácsban; és valóban, az elmúlt hetekben körülbelül kétnaponta-háromnaponta adják a kilincset az egyes köznevelési szervezetek, érdekképviseletek és más szervezetek egymásnak az oktatási államtitkárságon, mert folyamatosan egyeztetünk erről a javaslatról, amely nagyarányú béremelést (Az elnök csenget.) és teljesítményarányos bérezést kínál azért, hogy a magyar oktatásnak minél jobb színvonala legyen.

Sajnáljuk, hogy a Jobbik ebben a kérdésben nem tudja támogatni a kormányzat ezen, szerintünk pozitív javaslatát, de ahogy látjuk (Az elnök csenget.), önök még azt sem tudják eldönteni, hogy pontosan hogyan hívják önöket. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   9-12   13-18   19-22      Ülésnap adatai