Készült: 2024.05.19.21:09:12 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

26. ülésnap (2022.09.26.), 95. felszólalás
Felszólaló Lázár János (Fidesz)
Beosztás építési és beruházási miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:59


Felszólalások:  Előző  95  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

LÁZÁR JÁNOS építési és beruházási miniszter: Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársam! Először is szeretném megköszönni a lehetőséget, amelyben alkalmat biztosít arra, hogy a kormány képviseletében megnyugtassam minden budapesti választópolgártársamat, hogy a rosszindulatú hírekkel ellentétben Budapest és a budapesti fejlesztések, a nemzet fővárosának fejlesztése a kormány számára továbbra is prioritást élvez, és a főváros alatt mindig értem az agglomerációban lakó sok-sok százezer vagy milliónyi embert is.

Ahogy az előbb hallható volt miniszterelnök úr beszédének utolsó része, egy olyan politikai közösség vagyunk mi, fideszesek, amelyik a nehézségek ellenére sem adja fel soha a stratégiai célkitűzéseket, amelynek sorában a miniszterelnök első pontban az ország közlekedési infrastruktúrájának a javítását jelezte, nem véletlenül.

A további években, akár tízesztendős távlatban is számos közlekedéspolitikai célkitűzésünk van, nemcsak a magyar állami kezelésben maradó 31 ezer kilométernyi közúttal, hanem a kötöttpálya fejlesztésével kapcsolatban is. Ez a munka több minisztérium és több országgyűlési képviselő közös gondolkodását igényli, hiszen most fog eldőlni a következő fél évben az, hogy a kötöttpályás fejlesztések, vasúti típusú fejlesztések közül mi az, amit az Európai Bizottság támogatni fog, és mi az, amit nem. Mint ön is tudja, ezek a legdrágább beruházások közé tartoznak, drágább, mint a közút, azonban a társadalmi hasznosságában közöttünk teljes egyetértés van.

Azt tudom önnek mondani, hogy a kormány egyrészről a választók felé tett ígéretét betartva, részben országgyűlési képviselőtársaink közbenjárására 2019-ben elrendelte ezeknek a HÉV-vonalaknak a felújítási terveit. 2022 júniusára az engedélyezési tervek elkészültek. Itt három HÉV-ről beszélünk, hiszen beszélünk a szentendrei HÉV-ről is, amiben Vitályos Eszter országgyűlési képviselőtársam is érintett mint a térség országgyűlési képviselője. Ezeknek az engedélyes terveknek az elkészülte után a kormány döntött arról is, hogy a hatósági hozzájárulások megszerzését is elindítja. Magyarul, azt garantálni tudom a kormány képviseletében, hogy a három HÉV-vonal teljes felújítását, kibővítését és meghosszabbítását megtervezzük, kiviteli tervig és hatósági engedélyezésig elvisszük.

Innen azonban kinyílik két vita. Az egyik, hogy vagyunke olyan anyagi állapotban, a háborúra való tekintettel szükséges tartalékképzés okán is, illetve az Európai Unióval folytatott beszélgetések és megállapodás-előkészítés okán, hogy a finanszírozási oldal meglegyen  ez az egyik kérdés. Jelen pillanatban  szeretnék egyértelműen válaszolni önnek  ennek a programnak, ennek a nagyívű kötöttpályás HÉV-es programnak a finanszírozási oldala nem áll rendelkezésre. Tehát nincs annyi pénz az ország költségvetésében, és nincs olyan megállapodás egyelőre még az Európai Bizottsággal, amely biztosítaná ezt a forrást.

Abban az esetben, ha a kötöttpálya fejlesztéséről megállapodunk az Európai Bizottsággal, akkor kinyílik egy intellektuális vita arról, hogy Magyarországon csak a központi régióban fejlesztünk kötöttpályát, vagy pedig vidéken is vannak olyan projektek  ön is említett egy szeged-hódmezővásárhelyi kiváló projektet, és mondhatnék még tucatszám más megyei jogú városok és azok agglomerációjára vonatkozó elővárosi vonalakat , amelyek érdemesek lehetnek az Európai Unió finanszírozására.

Azzal kell számolnia az Országgyűlésnek, hogy körülbelül 1300-1400 milliárd forint áll a közlekedésfejlesztési programban kötöttpályára rendelkezésre. Ha ezt a három HÉV-vonalat komolyan vesszük és a következő 8-10 évben megcsináljuk, ez a keret nagy részét kimeríti, más budapesti kapcsolódó közlekedési beruházásokkal együtt.

Ez nem ellentétes a kormány elképzeléseivel, de tisztáznunk kell azt, hogy ha a fejlesztési források egy jelentős részét Budapestre koncentráljuk, akkor mi marad a vidéki fejlesztésekre, illetve milyen forrásból tudjuk a vidéken élő választópolgártársaink közúti közlekedésének vagy vasúti közlekedésének a feltételeit biztosítani.

Tehát a válaszom az, hogy elvisszük a tervezés végéig, lesznek engedélyek és tervek, és meg fogjuk beszélni az Országgyűlésben is és a szakmai fórumokon is, hogy melyik megoldást válasszuk, a fővárosi agglomeráció vagy a vidék fejlesztése legyen prioritás. Ebben még nincs döntés. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  95  Következő    Ülésnap adatai