Készült: 2024.05.19.22:49:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

26. ülésnap (2022.09.26.), 270. felszólalás
Felszólaló Hajnal Miklós (Momentum)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 12:24


Felszólalások:  Előző  270  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HAJNAL MIKLÓS, a Momentum képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Asszony! Tisztelt Képviselőtársaim! Ritka pillanathoz érkeztünk. Na, nem azért, mert a nemzeti együttműködés rendszere önállóan jutott el arra a felismerésre, hogy hazánkban, fogalmazzunk így, gondok akadnak a közpénzek felhasználásával. Ugyan miért is tett volna ilyet, hiszen biztos nem ebben az országban szedi meg magát a miniszterelnök veje alig működő lámpákkal közvilágítási bizniszeken; biztos nem ebben az országban épül a miniszterelnök háza végébe egy stadion; biztos nem ebben az országban lesz a miniszterelnök kedvenc gázszerelője néhány év alatt az ország leggazdagabb embere; biztos nem ebben az országban engedélyezik olyan magántőkealapok létrehozását, amelyekbe átláthatatlanul lehet a lopott közvagyont elrejteni, és utána nem egy ilyen magántőkealap vezette vállalkozásnak játsszák ki a teljes autópálya-hálózat fenntartását 35 évre. Nem, ilyenek kis hazánkban természetesen nem fordulhatnak elő.

Most mégis benyújtanak egy antikorrupciósnak nevezett csomagot. Ritka pillanat ez, szakítás a kormány eddigi gondolkodásával. Netán feleszméltek, hogy 12 év alatt egy közpénzszivattyút építettek ki? Esetleg feltűnt, hogy kíméletlen hatékonysággal gondoskodnak arról, hogy a magyar és az európai polgárok adóforintjai elveszítsék közpénzjellegüket? Helyette inkább a miniszterelnök családját és a nemzeti együttműködés rendszerének kiválasztottjait gazdagítsák? Ugyan! Csak annyi történt, hogy a valóság beköszöntött az ablakon.

A Covid-válság félrekezelése már tavaly felhajtotta az inflációt, az orosz függőség okozta energiaválság pedig a lehető legsebezhetőbb állapotban érte a magyar embereket. A maguk kaotikus tolvaj kormányzása nem csupán kiszolgáltatta hazánkat egy agresszív keleti diktatúrának, de sikerült olyan megállapodást kötni vele, aminek köszönhetően hazánkban az egyik legdrágább az energia az EU-ban, nem pedig a piaci ár ötöde, ahogy a külügyminiszter mondta. Ezt a drámai helyzetet fokozta csak, hogy a maguk kielégíthetetlen kapzsisága miatt bizonytalanná vált az uniós pénzek érkezése is.

Sokszor elismételtük már, most elmondom újra, hogy ha a Fidesz egy percig is komolyan gondolná a korrupcióellenes fellépést, akkor csatlakozna az Európai Ügyészséghez. Semmi szükség új hatóságokra, ha már van egy létező uniós szerv, ami egyébként százszor hitelesebb, mint amit a kormány valaha létre tudna hozni. Teljesen érthetetlen, hogy miért húzzák az időt épp ezért harmatgyenge javaslatokkal, mikor egy valóban hiteles lépéssel már rég megérkezhettek volna az uniós pénzek. Szóval, legyenek szívesek ne ránk fogni ezt!

Nyilvánvaló, hogy a maguk törvényjavaslatai egyébként nem fogják a korrupciót teljes mértékben, teljes egészében felszámolni, nem ebbe fog a nemzeti együttműködés rendszere belebukni. A maguk megkésett, kényszeredett és felszínes gesztusát a jogállamiság helyreállítására mi röviden úgy értékeljük: jobb, mint a semmi. De azért ne sértődjenek meg, hogy nem vagyunk tőle elragadtatva.

(21.40)

Vessünk egy pillantást arra, hogy mit is gondolnak maguk megfelelő és hatékony korrupcióellenes fellépésnek, és mégis miért problémás mindez. A 705. számú, a társadalmi egyeztetésről szóló csomagot finoman szólva nehéz komolyan venni. A javaslatban a kormány vállalja, hogy a jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről szóló törvény hatálya alá tartozó és kihirdetett jogszabályok 90 százaléka társadalmi egyeztetésen vesz részt. Ám az egyeztetés hiányánál eddig sem a törvény betűje volt a valódi baj. A jogalkotási törvény már most is előírja az egyeztetést, csakhogy ezt mindenféle kiskapukon át megkerülik. Nem is olyan rég alig 24 óra alatt verték át a közel félmillió katást ellehetetlenítő javaslatot, négy nappal azután, hogy Gulyás Gergely kormányinfóján még a társadalmi egyeztetésről hadovált.

Ráadásul a mostani tervezetük is érintetlenül hagyja a különleges jogrendben alkotható jogszabályok előkészítését. Ez azért is aggályos, mert amíg például a veszélyhelyzet fennáll, az új garanciális szabályok, amik a társadalmi egyeztetés hatékonyságát biztosítanák, kijátszhatók. A benyújtott javaslattal tehát alig kerülünk valójában közelebb egy korrupciómentes Magyarországhoz, alig kerülünk közelebb ahhoz, hogy több társadalmi egyeztetés legyen, ez pedig teljes egészében a politikai akarat hiányán múlott a kormány részéről. Ezt a kiskaput önök bármikor bezárhatták volna. És lehet, hogy ma bezárnak egy kiskaput, de látszik, hogy már most arra készülnek, hogy holnap kinyissanak tíz újat.

A 706. számú, a büntetőeljárásról szóló csomag már egy fokkal érdekesebb, de ebben a formájában továbbra sem elégséges. A vádkikényszerítés intézménye fontos eszköz a Fidesz által elfoglalt ügyészség kikerülésére és kényszerítésére; nem véletlenül szerepelt a Momentum választási programjában is. Bevezetésével egyébként a kormány beismeri, hogy a Polt Péter vezette ügyészség minden, csak nem független. Ám így is rengeteg módja marad a különböző hatóságoknak, hogy nekik fontos ügyekben szabotálják a felelősségre vonást. Ugyanis mégis mi akadályozza a Polt-féle ügyészséget, hogy teszem azt, 8-10 évig elhúzza az eljárást? Látunk erre példát most is. S mégis hogy várható el természetes személyektől, egyszerű magyar állampolgároktól nyomozati jogkör nélkül, hogy bizonyítsák, hogy az ügyészség döntése nem megalapozott? Valódi megoldást természetesen, ahogy mondtam, az Európai Ügyészséghez való csatlakozás jelentene.

Menjünk tovább! A T/1202-es javaslat szerint az OLAF helyszíni ellenőrzés vagy vizsgálat lefolytatásához pénzügyőri támogatást kérhet a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól. Ez sem érdemi megoldás, a NAV ugyanis kormányzati felügyelet alatt álló szervként nem tekinthető függetlennek az Orbán-kormánytól, tehát magától az ellenőrizendő NER-től sem, így a NAV támogatása inkább a független vizsgálat megnehezítését szolgálhatja. Ne felejtsük el, hogy nem bízhatunk a NAV függetlenségében egy olyan országban, ahol előszeretettel használják az adóellenőröket politikai ellenfelek és a rendszert kritizáló civilek zaklatására. Az OLAF-nak ráadásul egyébként 72 órával előre kell kérelmeznie, ha a vizsgálódáshoz segítséget vár. Kérdezem én, mi a garancia arra, hogy 72 órán belül nem fognak a NAV-ból odaszólni a NER-lovagoknak.

Legyünk őszinték, mivel az OLAF eredményeit a magyar ügyészség már korábban is egyszerűen figyelmen kívül hagyta, még ha jóhiszeműek is vagyunk az adóhatósággal szemben, az is legfeljebb csak annyit ér, hogy ezentúl magyar pénzügyőrök is olyan jelentésekbe fektethetnek munkát, amik az asztalfióknak készülnek, ugyanis következményük nem lesz, és nyilvánosságra hozni is csak akkor fogják, ha a kormány ezt engedélyezi. Ez a probléma ezzel.

A T/1202-es törvényjavaslat a vagyonkezelő alapítványok kuratóriumairól értekezik. Ugyanakkor rögtön teljes joggal merülhet azonnal feledésbe, mert ezek az összeférhetetlenségi szabályok nevetségesek, még a miniszterek is benne maradhatnak a közalapítványok vezetésében; maga Navracsics miniszter úr jelentette ezt ki egy interjúban a múlt héten. És bár a közérdekű vagyonkezelő alapítványok felkerülnek a közbeszerzési eljárásra kötelezettek listájára, ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne a már bevett módokon kijátszani a közbeszerzéseket. A kiegészítés egyben beismerése annak, hogy eredetileg állami tulajdonú, hazánk nagy értékű és társadalmilag is megbecsült vagyonai a közalapítványok korrupciós eszközévé váltak, válhatnak.

El is érkeztünk ezzel a vadonatúj integritáshatóságot létrehozó 1260-as javaslatcsomaghoz. A legfontosabb észrevételt már el is mondtam: semmi szükség egy új hatóságra, amikor már van egy létező, amit Európai Ügyészségnek hívnak. De ebben vitáink vannak, haladjunk tovább, nézzük meg ezt a konkrét intézményt! Ha a kormány még egy hatóságot akar, akkor az legalább legyen valóban hatékony, mi ezt az elvet valljuk. A terv szerint a hatóság négy évre kinevezhető és helyettes államtitkári szintű igazgatóját a minisztérium vezetői irányítják, ami gyakorlatilag folyamatos beavatkozásra ad lehetőséget a kormány számára. Emellett az igazgató évi egy, egyetlen jelentésre kötelezett, ami csupán elvétve ad betekintést az igazgatóság tevékenységébe. Láttunk már az asztalfióknak készült OLAF-jelentéseket, az előbb is beszéltem róla. Sokra nem mentünk vele, éppen ezért olyan intézmény kell, ami nem következmények nélküli papírmunkára pazarolja az idejét bűnüldözés helyett. Szóval, ha komolyan gondolják ezt, akkor adjanak a hatóságnak nyomozati, nyomozásfelügyeleti, vádemelési jogköröket, és végül a hatóság kötelezően hozza nyilvánosságra a vizsgálatai eredményét és a kapcsolódó dokumentációt, hogy ne tudja ezt senki elsunnyogni az emberek elől.

Az utolsó, a T/1261-es javaslat nem egy előre-, hanem egy hátralépés az információszabadság terén. A minimum- és maximumsáv megállapításával jelentősen nőhetnek az adatigénylés költségei, éppen ezért a Momentum módosító javaslatot nyújtott be ezzel kapcsolatban. Remélem, hogy ezt majd támogatni fogják.

Álljunk meg itt egy pillanatra, mert emellett nehéz elmenni szó nélkül: maguk alig adtak időt a módosítók benyújtására. Ma délután szavazták meg a kivételes eljárást, így bő öt-hat óránk maradt törvénymódosítók benyújtására. Még jó, hogy a Momentumnak konkrét elképzelése van arról, hogy hogyan tudna Magyarország jogállamként működni, így ez alatt az öt-hat óra alatt, amit erre biztosítottak, kényelmesen ki tudtuk dolgozni és be tudtuk nyújtani a módosítókat. Ezek most itt vannak nálam. Én bízom abban, amit Vajda Zoltán képviselőtársam mondott. Én is azt gondolom, hogy ez egy politikai blöff, de őszintén szólva én szeretném lehívni ezt a politikai blöfföt, és bízom abban, hogy tudják támogatni ezeket a módosító javaslatokat, hogyha már tőlünk azt várják, hogy támogassuk az önök javaslatát.

Összefoglalva: a jogszabályi csomag részletes elemzését követően megállapítható, hogy valódi antikorrupciós javaslatok alig-alig vannak benne. A javaslatok uniós nyomásra és nem abból a belső felismerésből születtek, hogy maguk egy rettenetesen korrupt rendszert alakítottak ki a saját gazdagodásukra. Persze, ennél komolyabb antikorrupciós javaslatok nehezen is lennének összeegyeztethetők a kormány jól ismert gyakorlataival. Elég, ha csak a törvényjavaslatokat jegyző igazságügyi miniszter asszony korábbi helyettesére, Völner Pálra gondolunk, aki a maguk orra előtt hajtotta végre az évtized legnagyobb kormányzati vesztegetési botrányát. Szóval, a miniszter asszonynak is jót tenne, ha erélyesebben lépnénk fel a korrupcióval szemben, úgy kevésbé kéne aggódnia, hogy a helyettesei éppen hol és kitől vesznek át borítékokat. Milyen jó, hogy éppen itt van a helyettese a parlamentben, bár ki tudja, hogy hol lesz ezután.

Meggyőződésünk mindenesetre, hogy a maguk mostani javaslatai nem fogják megoldani a rendszerszintű korrupció okozta problémákat, pláne nem fogják a korrupciót teljes mértékben felszámolni. Éppen ezért már most is megígérjük maguknak és a magyar embereknek is, ahogy Donáth Anna is írta, hogy elsőként fogjuk próbára tenni a frissen felállított intézményeket és eljárásokat. Amint feláll az integritási hatóság és hatályba lépnek az új rendelkezések, mi benyújtjuk az elmúlt évek legdurvább korrupciós ügyeit, például a miniszterelnök családját közvetlenül érintő Elios-ügyet, és a maguk korábbi országgyűlési képviselőjét érintő, a „Híd a munka világába” program esetét. A puding próbája az evés, az integritási hatóságé pedig legyen Tiborcz.

Mindazonáltal a Momentum már hónapok óta mondja, hogy a hazánk előtt álló legfontosabb és legsürgetőbb feladat, hogy mielőbb hazahozzuk az uniós pénzeket, és azt a magyar embereknek adjuk. Éppen ezért a fenntartásaink ellenére nem gördítünk akadályt a törvényjavaslat elé, ha ezzel biztosíthatók ezek a források. Innentől kezdve viszont magukon fog múlni, hogy mikor, milyen gyorsan hozzák haza a pénzeket, ha pedig végre megkapjuk azokat, mint már szinte az összes többi tagállam rajtunk kívül, akkor magukon múlik, hogy kiknek a zsebébe megy.

Egy évtizedek óta nem látott megélhetési válság közepén, amikor maguknál ott lesz a pénz, egyetlenegy helyes út van: adják oda az embereknek, az önkormányzatoknak, az iskoláknak és a kórházaknak. Minden más vállalhatatlan. Köszönöm szépen. (Taps a Momentum soraiban.)




Felszólalások:  Előző  270  Következő    Ülésnap adatai