Készült: 2024.05.09.22:25:31 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

81. ülésnap (2023.10.09.),  66-71. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 9:31


Felszólalások:   60-65   66-71   72-77      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Mint hallhattuk, a képviselő úr nem fogadta el az államtitkári választ. Tájékoztatom önöket, hogy az elfogadott napirendünknek megfelelően a határozathozatalra mai ülésnapunkon kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Gurmai Zita képviselő asszony, az MSZP képviselője, interpellációt nyújtott be az építési és közlekedési miniszterhez: „Mi okozza a káoszt a hazai vasúti közlekedésben?” címmel. Gurmai Zita képviselő asszonyt illeti a szó  a miniszter úr személyesen fog válaszolni , parancsoljon!

DR. GURMAI ZITA (MSZP): Köszönöm szépen. Tisztelt Miniszter Úr! Képviselőtársaim és természetesen Elnök Úr! A tények ismertek. A vasúti pálya leromlott állapota miatt a MÁV-nak nem sikerült pontosan közlekedtetnie a Budapest-Győr fővonalon a nemzetközi vonatokat, ezért az osztrák vasút többszöri figyelmeztetés után egyoldalúan bejelentette: levágta a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról. A MÁV végül néhány nap haladékot kapott, de ez még nem oldja meg a kialakult helyzetet.

Hasonló okok miatt forrnak az indulatok a Szombathely és Budapest között közlekedők körében is, éppen a Bécs felé menő vasúti pálya állapota indokolta ugyanis a sürgős felújítási munkálatokat, de annak időzítése nem volt a legszerencsésebb. Sajtóhírek szerint ugyanis heves indulatokat váltott ki, hogy a Szombathely-Csorna-Budapest vonalat egy időben két pályafelújítás is érinti. A Szombathely-Csorna, valamint a Budapest-Tatabánya-Győr vasútvonalon a Biatorbágy és Szárliget közötti szakaszok felújítására ugyanis egy időben kerül sor. Ez azzal jár, hogy az utazóknak kétszer is járművet kell váltaniuk, ezért sokan káoszként érzékelik a kialakult helyzetet.

A Szombathely-Csorna szakaszt üzemeltető GYSEV szerint a MÁV egyébként régóta tudott a tervezett munkálatokról, ennek ellenére mégis egy időben indult el a Budapest-Tatabánya-Győr vasútvonal felújítása is. Mivel a két szakasz felújítása párhuzamosan zajlik és várhatóan decemberig egészen biztosan eltart, így az utasoknak hosszú ideig rendkívül kényelmetlen utazási feltételekkel kell szembenézniük.

Félreértés ne essék: minden, a magyar családok érdekeit szolgáló felújításnak, beruházásnak örülni kell. De mégis azt gondolom, hogy megéri egyeztetni, megéri a lehető legkevesebb kényelmetlenséget okozni a munkálatok során. Okkal merül fel a gyanú, hogy az érintett vasúti pálya felújítását azért kell most rohammunkában elvégezni, mert erre az elmúlt években nem került sor.

Az utasok joggal várnak magyarázatot arra, hogy hogyan jutottunk el idáig. Ezért kérdezem tisztelettel a miniszter urat  és köszönöm, hogy személyesen jelent meg , hogy mi az oka annak, hogy hagyták annyira leromlani a Budapest-Bécs közötti vasúti pályát, hogy már a menetidőt sem tudják tartani. Miért egy időben végzik a Szombathely-Csorna, valamint a Biatorbágy-Szárliget közötti szakaszok felújítását? Miért az utolsó pillanatban gondoskodtak a karbantartásról? És  zárásképpen  egyeztetette a két vasúttársaság annak érdekében, hogy minél kevesebb fennakadással járjon a felújítás? Köszönöm szépen megtisztelő válaszát, miniszter úr. (Szabó Szabolcs tapsol.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. A választ, mint említettem, Lázár János miniszter úr fogja megadni. Parancsoljon, miniszter úr, öné a szó.

LÁZÁR JÁNOS építési és közlekedési miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Igen tisztelt Képviselőház! Tisztelt Képviselőtársam! Mindenekelőtt azzal kezdeném, hogy a négyperces válaszadási keret nem alkalmas arra, hogy a magyar vasút helyzetéről érdemi áttekintést adjak a képviselő asszonynak.

Azt remélem azonban, hogy az idén ősszel a kormány megtárgyalja a magyar vasút fejlesztésével kapcsolatos tízéves elképzelésünket, illetve megtárgyalja majd az Országgyűlés és a szakbizottság is, tekintettel arra, hogy jelentős költségvetési forrás bevonására van szükség a következő tíz esztendőben ahhoz, hogy érdemi javulás következzen be két területen: a vasúti pálya minőségében és a járműparkban. Erre most nem térek ki, azonban a konkrét kérdésére konkrét választ szeretnék adni.

2023. augusztus 29-én kaptam azt a jelentést a Magyar Államvasutak pályafőnökségétől, illetve üzemeltetési főnökségétől, hogy kritikus helyzetben van az 1-es fővonal egy meghatározott 29 kilométeres szakasza, amelyben fölmerül nemcsak a sebesség már akkorra bevezetett korlátozása  egy 140 kilométer/órás sebességre tervezett vonalon egy jóval alacsonyabb sebességgel kellett volna járatni a vonatokat , hanem fölmerülhet balesetveszély vagy súlyos, kritikus helyzet előfordulása is.

Nekem, aki a közlekedésügyért ebben a patkóban felelek, a ’48-as áprilisi törvények idejétől fogva személyes miniszteri felelősségem van abban, hogy ha nekem azt jelenti egy MÁV-tisztviselő, hogy balesetveszély merül föl, akkor azonnali hatállyal el kell rendelnem az érintett szakasz felújítását, semmiféle mérlegelési lehetőségem nincsen, hiszen politikai és jogi értelemben is mind a 4,5 millió naponta ingázó magyar utasért én vállalok felelősséget ebben az országban. Ezt meg is tettem, és 32,5 milliárd forint értékben szeptember 18-án elkezdődött az érintett szakasz felújítása.

Nem voltam tekintettel  lehet, hogy hibásan  sem az ÖBB menetrendjére Bécs-München relációban, sem az adott vonalat érintő egyéb felújításokra sem, mert úgy éreztem, hogy haváriahelyzet van. Mint később a Műszaki Egyetem vizsgálatából egyértelműen kiderült, megalapozott volt az aggodalom. Kétségtelen tény, hogy már 25 éve folyamatosan jelezték a műszaki szakértők ennek a vonalnak az elavultságát, minden éves felülvizsgálat alkalmával. Tehát nem teljesen váratlan a probléma, hanem egy 25-30 éves műszaki problémával nézünk szembe. A felújítás után a vonal 140 kilométer/órás sebességgel igénybe vehető lesz.

Én azt tudom mondani önnek, hogy a magyar államnak abban, hogy közszolgáltatást, tömegközlekedést rendel meg, kötelessége van, a MÁV-nak, hogy ezt a szolgáltatást pontosan és balesetmentesen biztosítsa, felelőssége van, az utasnak mint a szolgáltatást igénybe vevő állampolgártársunknak pedig igaza van mindig. Én azt a filozófiát próbálom érvényesíteni, hogy az utasnak mindig igaza van az előbb említett műszaki, technikai és haváriahelyzettől függetlenül, ezért kell elnézést kérnem minden olyan utastól, aki kárt szenvedett.

A politikustársaimat önmérsékletre inteném, tekintettel arra, hogy 57 ezer ember azon dolgozik a MÁV-nál és a Volánnál mindennap, a mi alkalmazottaink, a magyar állam alkalmazottai, hogy a tömegközlekedést 4,5 millió honfitársunk számára mindennap garantálják. Csak az ő munkájuknak köszönhető, hogy 4,5 millió ember naponta eljut oda, ahova el szeretne a magyar tömegközlekedés igénybevételével, mert lerobbant technikával, rossz pályával és rossz minőségű járművekkel kell a szolgáltatást egyébként növekvő társadalmi érdeklődés mellett biztosítanunk. Ezért aztán azt gondolom, hogy a legfontosabb egy érdemi vita lefolytatása, és az is, hogy a felújítások egyszerre zajlanak.

Szombathelyen az állomáson volt egy betervezett felújítás, nem a Szombathely-Csorna pályán, hanem a vasútállomáson egy 110 éves biztosítóberendezésnek kellett volna az InterCity-vonatnak a beérkezését garantálni, amit szintén nem tartottak a kollégák helyesnek, ezért a felújítást elrendelték. Olyan a világ, ön is volt érdekelt számos területen, pontosan tudja, én voltam polgármester, a felújításhoz türelem és idő kell, és addig megértést kérek mindenkitől. A Volán 40 pótlóbusszal, napi 30-40 ezer embernek a közlekedését végzi ezen a járaton egyébként. Tehát nemcsak hiba van és nehézség, hanem próbálunk 30-40 ezer ember közlekedéséhez naponta hozzájárulni.

Még egyszer: a megértését kérem az utasoknak, és garantálom azt, hogy a vonal fel lesz újítva, és mindent megteszek miniszterként a MÁV további fejlesztése érdekében. Ehhez kérem a képviselő asszony támogatását és az ellenzéki képviselők segítségét is. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszter úr. Kérdezem Gurmai Zita képviselő asszonyt, hogy elfogadjae a miniszter úr válaszát. Parancsoljon!

DR. GURMAI ZITA (MSZP): Figyelmesen végighallgattam a választ, és azért nem feltétlen nyugtatott meg, hiszen 13 év kormányzás után továbbra is annyi látszik, hogy egyébként egy Lázár János-klasszikust idézzek: a magyar állam rossz gazda, ugye. Akkor most jó gazda lesz? Én nagyon szeretném hinni, hogy ez így van, mert elmulasztotta a gondjaira bízott vasút karbantartását, és nem költött rá eleget az elmúlt időszakban.

Természetesen rendkívül fontos az, hogy 57 ezer ember 4,5 millió ember utaztatását segíti, csak ugye ezeknek a betervezése egy hosszú folyamat, és azzal, hogy most minden felgyorsult, egy csomó minden gyakorlatilag a feje tetejére állt. És hát nyilvánvaló, hogy amiből a legtöbb kellene, a türelem, az nem feltétlen jellemző azokra, akik lemaradnak adott esetben egy vonatról, és nem érnek be a munkahelyükre, ahogy ez egyébként számos alkalommal elő is fordult, illetve nincsen végiggondolva az, hogy adott esetben, mondjuk, Tatabánya esetében lehetett volna más helyszínt találni, ahol például a buszok parkolnak. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.)

Tehát én mindenféleképpen azt gondolom, hogy nagyon segítőkészen állnak hozzá  többek között a tatabányai polgármester is  ahhoz, hogy legyen egyfajta normális működés, csak ehhez az kellett volna, hogy valamilyen formában legyen egy előzetes egyeztetés, annak ellenére is, hogy a miniszter úrnak tökéletesen igaza volt abban, hogy mindent megtett, hiszen vészhelyzet volt, és a vészhelyzetben nyilván  vagy ennek megfelelően  tisztességesen eljárt. Köszönöm szépen, de még törpölök.

(15.30)




Felszólalások:   60-65   66-71   72-77      Ülésnap adatai