Készült: 2024.05.09.17:36:46 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

103. ülésnap (2024.03.04.),  105-108. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:35


Felszólalások:   101-104   105-108   109-112      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Novák Előd, a Mi Hazánk képviselője, kérdést kíván feltenni a miniszterelnök úrnak: „Hazánk korrupciós rekordjának katonai célú beruházássá minősítéséről miért nem tud a honvédelmi miniszter?” címmel. A kérdésre a miniszterelnök úr megbízásából a téma szerint feladat- és hatáskörrel rendelkező Lázár János építési és közlekedési miniszter helyett, megbízásából majd Nagy Bálint államtitkár úr fog válaszolni. Öné a szó, Novák Előd képviselő úr.

NOVÁK ELŐD (Mi Hazánk): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Bizony korrupciós rekord, hogy Mészáros Lőrinc a 4-es metrónál is drágábban építhet 7 kilométernyi vasutat, amit októberben katonai célú beruházásnak minősített a kormány, hogy a környezetvédelmi szabályokat megkerülhesse.

Egy hónappal később ezt hiába kifogásoltam a honvédelmi miniszter bizottsági meghallgatásán, ő persze abszolút nem volt képben, pusztán annyit válaszolt: „Vasútépítésről nem tudok beszélni, ez nem az én tárcámhoz tartozik.” De hát, épp hogy a kormány minősítette katonai célú beruházássá, akkor miért nem tud róla a honvédelmi miniszter? Legalább a látszatra adjanak!

A dél-budapesti vágányok, konkrétan a teherforgalom bővítését nemcsak a brutális túlárazás miatt nem támogatja a Mi Hazánk Mozgalom, hanem mert a fővároson áthaladó, teherforgalmat növelő beruházás helyett a 2011 óta ígért V0-s körgyűrű megépítését szorgalmazzuk. Elsősorban multinacionális teherforgalmi érdekeket szolgál a főként a Hamzsabégi sétány kárára történő vágánybővítés, a tervezett Budapest-Belgrád vasútvonal folytatásaként. A déli körvasút pedig egy félrevezető név, hiszen nem a Budapestet elkerülő teherkörgyűrűt jelenti, hanem a tranzit-teherforgalmat a fővároson át.

A meglévő vágányok modernizációja és a zajcsökkentés helyes, de a forgalom további növekedése nemkívánatos nemzetbiztonsági szempontból sem, ugyanis már így is itt halad át a Dunát keresztező vasúti forgalom 90-95 százaléka.

(13.50)

A helyettesítés kiépítésének elmulasztása a közlekedés és a szállítás veszélyeztetésének minősül. Nem szabad a stratégiailag fontos központokat erősíteni, inkább más lehetőségeket kellene létrehozni, amit már évek óta szorgalmazunk, méghozzá olyan helyen, ahol nem kell például Budapest legnépesebb kerületén átvezetni, sőt a körgyűrű megépítésével kivezethető volna a tranzit-teherforgalom a fővárosból.

Mikor fog tehát megépülni a 2011 óta ígért V0 teherkörgyűrű? Belátjáke, hogy a korrupciós rekordnak minősülő katonai beruházásuk nemzetbiztonsági szempontból is káros? Köszönöm érdemi válaszát. (Taps a Mi Hazánk soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Novák Előd képviselő úr. A kérdésre tehát a miniszter felkérésére Nagy Bálint államtitkár úr fog válaszolni.

NAGY BÁLINT építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Engedje meg, hogy azzal kezdjem, hogy a déli körvasút mind honvédelmi, mind gazdasági szempontból stratégiai kérdés Magyarország számára. Nagyon fontos eloszlatni azt a tényt, amit sokan félreértenek: nincs olyan kérdés, hogy vagy déli körvasút, vagy V0, a kettőt együtt kell értelmezni, hiszen Magyarország érdeke az, hogy mind a déli körvasút, mind pedig a V0 megépüljön. A V0-val kapcsolatban a megvalósíthatósági tanulmány már elkészült, ott a környezetvédelmi engedély előkészítése, illetve maga az engedély megszerzése a következő lépés.

Nagyon fontosnak tartom azt megemlíteni, hogy amikor felteszik ezt a kérdést, hogy vagy az egyik, vagy a másik, akkor azért arról is kellene beszélni, hogy ha nem beszélünk a déli körvasút fejlesztéséről, figyelembe véve az egyre növekvő agglomerációs igényeket mind a személyszállítás, mind pedig az áruszállítás tekintetében, akkor veszélyeztetjük Budapest ellátását.

Úgyhogy kérem, hogy a déli körvasút kontra V0 vita ne bontakozzon ki, hiszen a kettőt együtt kell Magyarországnak megépíteni. Ez az érdeke az országnak. Nagyon szépen köszönöm a szót, elnök úr. (Taps a kormánypárti padsorokból.)




Felszólalások:   101-104   105-108   109-112      Ülésnap adatai