Készült: 2024.05.09.14:09:04 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

83. ülésnap (2023.10.24.),  21-24. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 9:14


Felszólalások:   17-20   21-24   25-28      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Most az MSZP képviselője, Komjáthi Imre következik. Megadom a szót.

KOMJÁTHI IMRE (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Talán nem tévedek nagyot, ha azt állítom, önök leginkább autóval közlekednek. Magam is így vagyok ezzel, bár állandó része az életemnek a vonatozás is. Hat gyerekkel, az otthontól távoli munkahellyel azonban általában autóba kényszerülök. Ezt a döntést a magyarok a legritkább esetben hozzák meg kényelem vagy luxusimádat miatt. Az emberek többsége azért ül autóba, mert muszáj, öreg, környezetszennyező, kényelmetlen járművekbe is, ha a helyközi tömegközlekedésre egyre kevésbé építhetnek.

Emberi körülmények között akar utazni, és időben akar érkezni. Tudom, mindig mindenre megvan a válasz, hogy pont azon a vonalon pont most miért nem lehet értelmesen közlekedni, de ennyi év után, folyamatosan romló szolgáltatás mellett ez a magyarázkodás elfogadhatatlan a kormány részéről.

Mondjak példákat? Debrecen és Békéscsaba két megyeszékhely egymástól alig 100 kilométerre: vonattal 2,5, busszal 3 órát kell utazni köztük. Zalaegerszegről Rédicsre 49 kilométert tesz meg a vonat 71 perc alatt. Nyíregyháza és Vásárosnamény között 60 kilométer, ezt busszal 77, vonattal 97 perc alatt lehet legyűrni. Vagy induljanak el Győrből Veszprémbe, Európa kulturális fővárosába: 79 kilométer, amit másfél-két óra alatt lehet letudni annak függvényében, hogy busszal, vagy vonattal megyünk. Az én otthonomból, Edelényből, ami 200 kilométerre van Budapesttől, vonattal 3 óra 16 perc a menetrend szerint, egyébként a késések miatt 4 óra hossza. Hosszan tudnám még sorolni a példákat meglévő gondokra, örökölt problémákra és tervezett hibákra, bűnökre.

De nem az egyes vonalakat akarom megbeszélni, hanem a szándékainkat, kezdve a legfontosabbal: a színvonal rohamos csökkenését  ez már bebizonyosodott  nem képes ellensúlyozni az olcsóbb Lázár-bérlet és más kedvezmények. Értsék meg, kérem, aki dolgozni vagy iskolába, vagy a gyerekéért, vagy orvosi vizsgálatra indul, azt nem nyugtatja meg, hogy olcsóbb jeggyel fog lerohadni a vonat a puszta közepén, akkor inkább autóval próbál meg menni. Idősként vagy kisgyerekkel hiába utazik valaki ingyen vagy kedvezményesen, ha nem tudja, lesze télen fűtés, nyáron hűtés, akkor inkább autóval próbál menni.

Mindeközben életveszélyes és nemtörődöm módon még mindig órákon át összezsúfolva, álló utasokat visznek a hosszú buszjáratokon. Mondom ezt Lázár miniszter úrnak is, aki a szétrohadt vonatról egyszerűen átültetné buszra a magyarokat. Az első tehát, hogy azonnal és érdemben javítani kell a most nyújtott szolgáltatások színvonalát. Nem tudok egyértelműbben fogalmazni, uraim: az 2023-ban nem történhetne meg, hogy a gyerekek fáznak a vonaton, hogy nincs használható állapotú mellékhelyiség.

A második pedig annak kimondása, hogy Magyarország hosszabb távon is egyre inkább vonattal kívánja biztosítani polgárai közlekedését.

(14.00)

Igen, ez elsősorban szándék kérdése, ott kezdődik. A Greenpeace friss feljelentése…  igen, ez freudi elszólás , jelentése szerint 1995 és 2021 között 9,9 milliárd eurónak megfelelő összeget költöttek Magyarországon a vasúti infrastruktúra korszerűsítésére. Ennek több mint dupláját, 23 milliárd eurót fordítottak közútfejlesztésre. A személyszállításból 1200 kilométer hosszan, közel 40 vasútvonalat és több mint 300 állomást, illetve megállóhelyet iktattak ki. Ezt folytatná most Lázár János is.

Tisztelt Képviselőtársak! Tavaly tavasz óta, mióta önökkel dolgozom, minden témában ugyanarra teszek kísérletet. A magam baloldali, szociáldemokrata, szolidáris világából indulva keresem a konszenzust a szegénység legyűrése, a dolgozók védelme, a vidék megbecsülése vagy most éppen a tömegek közlekedésének javítása érdekében. Annyi ügy van, ahol jogos és szükséges a vita, nem lehetne épp most csak annyiban megegyezni, hogy azonnal javítsunk a vasút állapotán, és hosszabb távon is elkötelezzük magunkat a vonat elsőbbsége mellett?

És végezetül kérem önöket, kormánypárti képviselőtársaim, válaszukban ne baloldalazzanak. Tegnap az önök miniszterelnöke egyértelművé tette, hogy az MSZP az egyetlen utolsó baloldali párt. Remélem, hogy nem az utolsó, de mi küzdeni fogunk azért, hogy bebizonyítsuk, hogy mi igazán szolidárisak vagyunk a magyarokkal. Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps a MSZP soraiból.  Rétvári Bence: Szövegértés…)

ELNÖK: Válaszadásra Ágh Péter államtitkár úrnak adom meg a szót. Parancsoljon!

ÁGH PÉTER építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Képviselő Úr! Izgalmas volt a felszólalásának a vége, kár, hogy nem hallottuk. Azt gondolom, hogy mindent elmond egy alacsonyan mérhető pártnak a támogatásáról, amikor már önmaguknak kell magyarázkodni a közvélemény-kutatási adatok kapcsán.

No de rátérve a felszólalásának a szakmai részére: én azt gondolom, hogy akkora vita nincs köztünk, hiszen az, hogy a vasút fontos, hogy a vasútnak jövője van Magyarország szempontjából, az talán nem lehet vita senkik között, akik számára fontos az a több mint 4,5 millió ingázó, akik Magyarországon akár vasúttal, akár pedig busszal közlekednek.

Az ő helyzetükön, az ő mindennapi életükön akart javítani a kormányzat akkor, amikor Lázár János miniszter úr bevezette az ország- és vármegyebérletet. Ön elég lesajnálóan beszélt erről a bérlettípusról, de kérem, ne sajnálja le azt a több millió vásárlót, aki élt ezzel a lehetőséggel, hiszen az ország- és vármegyebérletből több mint kétmilliót adtak el. Azt gondolom, ez pedig azt mutatja, hogy nemcsak a mi részünkről van szándék a vasút jövőjét érintően, hanem az emberek is hisznek ebben a szolgáltatásban, élni kívánnak vele és használják is.

A magyar vasút helyzetével kapcsolatban azt a tájékoztatást tudom önnek adni, hogy 2010-2022 között nagyon komoly munkálatokat végeztek el nagyon komoly szakaszokon, annak érdekében, hogy akár a pályák minőségét, akár pedig járműbeszerzéseket el lehessen végezni, ilyeneket tudjunk a közszolgáltatásba bevonni. Az elmúlt húsz évre tekintve azt láthatjuk, hogy 1500 kilométert tudtunk felújítani, így viszont  fontos kimondani  több mint 5 ezer kilométer felújítása még hátravan. Ugyanis a magyar vasút vágányhálózata, amit használnak, az 6760 kilométer. Mindez pedig azt mutatja, hogy természetesen van feladat.

A minisztérium tisztában is van ezzel a feladattal, és be akarja pótolni azokat az elmaradásokat, amelyek az elmúlt évtizedben összegyűltek. Ezért is készítette el a magyar vasút jövőjéről szóló koncepciót, amit a kormány hamarosan tárgyalni fog, és ezen belül két világos célt kívánunk elérni. Az egyik az, hogy évről évre ütemesen forrásokat tudjunk bevonni akár a pálya minőségének javítása érdekében, a lassújelek csökkentése érdekében, és ezen túl pedig természetesen a járműbeszerzéseket is folytatni kell, hogy minél inkább minőségi körülmények között tudjanak utazni azok, akik ezt a módot választják.

Ugyanakkor a tisztelt baloldalnak és mindenkinek, aki azon az oldalon ül, azért rá szeretnék mutatni a felelősségére. Hiszen itt jó, hogy arról beszélünk, hogy a vasút egy közös ügy, a vasút egy olyan ügy, amelyet mindenki fontosnak tart, de ha önök ezt így látják, akkor miért küzdenek Magyarország ellen akkor, amikor az uniós forrásokat igenis fel lehetne az IKOP-on keresztül használni arra, hogy a vasút fejlesztése tekintetében is ezeket bevonjuk. Gyurcsány Ferenc elmondta világosan, hogy az a dolguk a baloldali képviselőknek, hogy megakadályozzák, hogy azok a bizonyos források hazajöjjenek, és azokat a bizonyos forrásokat a magyar közlekedés javítása, minőségi javítása érdekében lehessen felhasználni.

Úgyhogy, tisztelt képviselő úr, nagy tisztelettel arra kérném önt, hogy ha önnek olyan fontos a vasút, ha önnek olyan fontosak azok az emberek, akik vasúton utaznak, mindannyiuknak, akkor azért harcoljanak, hogy azok a források hazajöjjenek, és azokat is be tudjuk vonni a magyar vasút fejlesztésébe. Hiszen, ahogy ön mondta: a vasút a közös ügyünk. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:   17-20   21-24   25-28      Ülésnap adatai