Készült: 2024.05.08.07:09:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

79. ülésnap (2023.09.25.),  111-116. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 9:27


Felszólalások:   105-110   111-116   117-122      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A képviselő úr nem fogadta el az államtitkári választ. Tájékoztatom ezért önöket, hogy az elfogadott napirendünknek megfelelően a határozathozatalra a holnapi ülésnapunkon kerül sor.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Tordai Bence képviselő úr, a Párbeszéd képviselője interpellációt nyújtott be a külgazdasági és külügyminiszterhez: „Hogyan értékeli a kínai akkumulátorgyárak hazai jelenlétét az Európai Bizottság elnökének múlt heti bejelentése nyomán?” címmel. Tisztelt Képviselő Úr! Menczer Tamás államtitkár úr fog önnek válaszolni. Parancsoljon, Tordai Bence képviselő úré a szó.

(Hiszékeny Dezsőt a jegyzői székben Szabó Sándor váltja fel.)

TORDAI BENCE (Párbeszéd): Köszönöm a szót, elnök úr. Államtitkár úr, egy klasszikust idézve most már a Holdról is látszik, hogy milyen kapitális melléfogás, vagy mondjuk ki bátran, bűn volt, hogy a kormány a főként kínai akkugyártók bejövetelére tette fel gazdaságunk jövőjét. Közismert, itt is sokszor elmondtuk önöknek, hogy Magyarország az akkumulátorgyártáshoz semmilyen szükséges adottsággal, olcsó árammal, sok vízzel vagy munkaerővel nem rendelkezik. A gyárak a GDP-növekményen kívül semmilyen gazdasági igényt nem elégítenek ki, nagyrészt Nyugatra termelnek, nálunk csak a vízre, az áramra, a termőföldre meg az ártalmas hulladékaik befogadására tartanak igényt. Ráadásul a hatósági rendszerük képtelen az ellenőrzésükre, a környezetvédelmi és munkavédelmi szabályokat nem tartják be, mérgezik a dolgozóikat, a környéken élőket és a környezetet.

Ezt sajnos tudtuk eddig is. Ami az elmúlt héten finoman becsúszott még a képbe, hogy a kínai elektromosautó- és alkatrészgyártók olyan mértékű tiltott állami támogatásból működnek, hogy az Európai Bizottság a versenytorzító hatások miatt szubvencióellenes vizsgálatot indít ellenük. Nem kell közgazdasági Nobel-díj ahhoz, hogy belássuk: a Bizottság mozgása finoman szólva is megkérdőjelezi a kormány akkumulátoripari stratégiájának bölcsességét. Amit önök a környezetünket és a jövőnket felélve iparfejlesztés címszó alatt csinálnak, az ilyen formában nemhogy nem illeszkedik Európa saját elektromosautó-ipari stratégiájába, de teljes mértékben szembemegy azokkal.

Mi zöldek se további nyugati, se keleti akkugyárakat nem szeretnénk, tekintettel a szűkülő vízkészletekre és egyéb adottságainkra, sőt a Párbeszéd-Zöldek szerint a multik kiszolgálására épülő gazdasági modell eleve alkalmatlan Magyarország felzárkózására, a kínai akkumulátorgyarmattá válás pedig nemcsak erre alkalmatlan, hanem általában véve is vállalhatatlan. Itt az ideje, hogy a kormány felhagyjon a káros és megvalósíthatatlan akkumulátoripari rémálmainak kergetésével.

Magyarország az elmúlt másfél évtizedben a német autógyárak földjévé vált. Most annyi változik, hogy már a távol-keleti akkumulátorgyárak földje is lesz. Az Európai Bizottság szubvencióellenes vizsgálatából megint az látszik, hogy adott egy kapcsolatrendszer, amelyben Európa ébred  talán késve, de felébred , mi, magyarok pedig kormányunk rejtett és kevésbé rejtett motivációi miatt maradunk büszkén és dacosan hozzákötve cseppet sem jóhiszemű és szalonképes partnerekhez. A cechet Magyarország, a környezetünk, a jövőnk, a jólétünk állja.

Kérem tehát, hogy válaszoljon a kérdéseimre. Vane a kormánynak B terve arra az esetre, ha a már eddig is közpénzszázmilliárdokat fölemésztő, a legértékesebb termőföldjeinket elfoglaló kínai akkugyárak magyarországi terjeszkedése az uniós vizsgálat nyomán akadályokba ütközik? Ki viseli a felelősségét ennek a Magyarországot és Európát a külföldi nagytőke  jelen esetben Kína  érdekeinek kiszolgálni próbáló térfoglalási próbálkozásnak az évtizedekre kiható káros következményeiért, ha a balul elsült kísérlet végleg megbukik? Kíváncsian várom válaszát.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A választ, mint említettem, Menczer Tamás államtitkár úrtól fogjuk hallani. Parancsoljon, államtitkár úr, öné a szó.

MENCZER TAMÁS külgazdasági és külügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Köszönöm szépen kedves véleményét, ha jól értettem, akkor ön azt mondta, hogy mi nem vagyunk bölcsek, már hogy a kormány, ezzel ellentétben ön és önök azok, köszönöm, hogy a bölcsességét megosztotta velünk. Egyúttal hadd gratuláljak, hogy egy olyan pártnak lehet a vezetője, amelynek külföldön több támogatója van, mint belföldön.

Tisztelt Képviselő Úr! Hadd hozzak ide önnek két-három idézetet! „Szívesen látjuk a kínai befektetőket, különösen az elektromos járművek és az akkumulátorok terén. Szeretnénk üdvözölni a nagy kínai befektetéseket.” Még egyszer: „Szeretnénk üdvözölni a nagy kínai befektetéseket.” Ezeket nem egy magyar kormánytag mondta, tisztelt képviselő úr, ezeket Franciaország gazdasági minisztere mondta. Hadd hozzak ide még egy idézetet! „Épüljön gigagyár, sőt több projektünk is van folyamatban, ezek közül az egyik nagyon közel van a megvalósításhoz. Koreai partnerekkel is tárgyalunk, nemrégiben nagyon intenzív befektetési tárgyalásokat folytattam a dél-koreai miniszterelnökkel a látogatása során. És miért gigagyárak és akkumulátorgyártás? Mert az elektromobilitásra áttérő autóipar jelentős szerepet játszik a gazdaságunkban, az akkumulátorok elengedhetetlenek. Stratégiai termékeknek mondanám az akkumulátorokat.” Ezt nem egy magyar kormánytag mondta, tisztelt képviselő úr, ezt Csehország miniszterelnöke mondta.

És még egy utolsót, egy régi örökzöldet: „A CATL, a kínai akkumulátorgyár építése az elmúlt évtizedek egyik legfontosabb ipari beruházása Türingiában.” Ezt a baloldali szocialista gazdasági miniszter mondta, ott, ugye, együtt kormányoznak a Zöldekkel, és a Zöldek is üdvözölték a kínai akkumulátorgyárat. Hogy van az, tisztelt képviselő úr, hogy az egész világ akarja ezeket a beruházásokat, az önök német és európai elvtársai is, a zöldek, csak valahogy önök támadják itt ezeket? Nem az álle emögött, hogy mindenki tudja, hogy ezek a beruházások meg fognak valósulni, de önök azt akarják, kérve és eleget téve a külföldi befolyásnak, hogy ezek ott valósuljanak meg, és ne itt?

Tisztelt Képviselő Úr! Mint azt korábban említettem, nem okvetlen ismételném meg magam a tekintetben, hogy a munkahelyek megtartásának vonatkozásában milyen fontos az autóipari átállás, hiszen a cseh miniszterelnök is azt mondta, hogy az autóipar átáll, és éppen ezért azt kell mondjam, hogy az, amikor ön azt mondja, hogy bizonytalan jövőjű ez az iparág, az egy teljes tévedés, az a valóság félreértése. Ebből döntés van, ebből az utcából nem fog Európa és az európai politika kijönni, erről Brüsszelben döntöttek. Hát, ha valami biztos, akkor az, hogy az autóipar átáll elektromobilitásra, és éppen ezért az is egy félreértés…  abban igaza van, hogy a nyugati és a keleti cégek találkoznak, csak ön azt mondja, hogy ez rossz, ez tévedés.

(18.00)

Ez a lehető legjobb, ami a magyar gazdasággal történhet, mert ez a garancia a munkahelyek megvédése mellett arra, hogy az emberekkel közösen elért stratégiai eredményeinket és céljainkat meg tudjuk védeni és valósítani, mint a 13. havi nyugdíj, a fiatalok adómentessége, a családtámogatás, a rezsicsökkentés és a munkahelyvédelem. Ehhez, hogy ezeket meg tudjuk tartani és védeni, beruházások kellenek.

Zárásként pedig Kínáról: egyrészt az Európai Bizottság az akkumulátorgyártást nem vizsgálja, mint ahogyan erről ön sem beszélt, csak ne mossuk össze ezeket az autógyártással. Kettő: ha ön Kínával kapcsolatban óvatos, akkor szeretném arra a tényre felhívni a figyelmét, hogy a tavalyi esztendőben 860 milliárd euró volt az EU-Kína kereskedelmi forgalom.

Tudja, képviselő úr, mekkora rész volt Magyarországé a 860 milliárd euróból? Alig több mint 1 százalék. Több mint a harmada a németeké, és ha a franciákat meg az olaszokat hozzátesszük, akkor az 50 százalék. Valahogy ők együtt akarnak működni a Kelettel is, mert pontosan tudják, hogy ez a gazdasági érdekük.

A magyar érdeket pedig mi is tudjuk, hogy micsoda, és képviseljük a jövőben is, és meg fogjuk védeni önökkel szemben is. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Most megkérdezem Tordai Bence képviselő urat, hogy elfogadjae az államtitkári választ. Parancsoljon!

TORDAI BENCE (Párbeszéd): Államtitkár úr, egy kicsit zárkózzon fel a főnökéhez! Orbán Viktor már az ellen hadakozik, hogy Európa a kockázatmentesítés, a de-risking stratégiáját választotta Kínával kapcsolatban, tehát most már nagyon nem az van, amit néhány évvel ezelőtti idézetekkel próbál alátámasztani, hogy minél több kockázatos kínai befektetést hozzanak ide. Most már az van, hogy hogyan lehet minél inkább szuverén Európa. Nem tudom, emlékezetese önnek ez a szuverén szó. Orbán Viktortól hallhatta nagyon sokat most az évnyitó frakcióülésükön. (Zaj.  Az elnök csenget.) Az a helyzet, hogy Európa is szuverén akar lenni, a Kínának való kitettség ezen a legkevésbé sem segít.

És a másik vaskos hazugság, hogy szükség lenne a német autógyáraknak ilyen mennyiségű Magyarországon gyártott akkumulátorra. Ha minden kapacitást felépítenek, amit itt bejelentettek, akkor itt ötször annyi akkumulátort tudnak előállítani, mint ami az összes itt gyártott autóba, azokba is, amik most még robbanómotorosak, a beszereléshez kéne. Tehát ezt nem a magyar gyáraknak csinálják, ezt Nyugatra csinálják. A nagy része nem itt hasznosul, úgyhogy teljesen fals az érvelésük. (Szórványos taps az ellenzéki padsorokban.)




Felszólalások:   105-110   111-116   117-122      Ülésnap adatai