Készült: 2024.05.09.22:06:23 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

79. ülésnap (2023.09.25.),  321-322. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:07


Felszólalások:   319-320   321-322   323      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Szintén napirend utáni felszólalásra jelentkezett Dócs Dávid képviselő úr, a Mi Hazánk frakciójából. Megadom a szót öt percben, parancsoljon!

DÓCS DÁVID (Mi Hazánk): Tisztelt Elnök Asszony! Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Ház! A nyáron sok minden történt, de nézzük, hogy kinek mit intézett a kormánya! Például Mészáros Lőrincnek egy újabb, immár 27 milliárdos jachtot, melyre Gulyás Gergely is csak annyit tudott reagálni, hogy talán kisebb jacht és nagyobb szerénység kéne.

De hát nem mindenki ilyen szerencsés, hogy jachttal tudjon közlekedni. Nézzük meg, hogy mit intézett, mondjuk, a kormány a tömegközlekedés terén! Nézzük meg, hogy mit intézett például a MÁV-nál és nemcsak most, hanem az elmúlt 13 évben, amióta kormányoz, hiszen eljutottunk arra a szintre, mint 2007-ben a baloldali kormányok alatt, amikor vonalbezárásokra került sor, hiszen most augusztus elsejével tíz mellékvonalra tette rá a lakatot a kormány, és év végéig még további húsz mellékvonalra szeretné rátenni ugyanezt a lakatot.

A vicc szerint a MÁV-nak öt ellensége van: a négy évszak és az utasok. De hát, én azt gondolom, hogy minek ellenség az államvasutaknak, hogyha nem is ilyen barátja, de ilyen kormánya van. Éppen ezért láthatjuk, hogy az a koncepció nélküli vagdalkozás, amit a jelenlegi kormány is csinál, nem más, mint a Magyar Államvasutak tudatos lerombolása és tudatos ellehetetlenítése. Hiszen láthatjuk, hogy a több mint 8 ezer kilométer hosszú pályaszakaszból most már több mint kétharmada nagyon rossz állapotú; már nemcsak a mellékvonalak, hanem az 1-es pálya, ami Bécs felé vezet, és nagyon sok helyen lassújelekkel tűzdelt, és a járhatatlan kategóriába tartozik egy fővonalhoz képest.

És ez természetesen nemcsak a Fidesz-kormányzat hibája, hanem az elmúlt több mint három évtized összes kormányának a hibája, akik szisztematikusan vagy kilopták, vagy kispórolták a pénzt a Magyar Államvasutakból, és ez mára igen szembetűnő, hiszen most már sok esetben működésképtelenség jellemző a Magyar Államvasutakra. Míg régen a Magyar Államvasutak állam volt az államban, addig mára sajnos csak egy kórképe lett az államunknak, és azt a működésképtelenséget vetíti előre, amivel egyébként maga az államszervezet is küszködik.

A tegnapi napon szűkebb pátriámban tartottunk egy tüntetést, hiszen nálunk is, Nógrád megyében, a nyugat-nógrádi részen, Ipolytarnóc és Balassagyarmat között bezártak egy mellékvonalat. Mi azt követeltük a jelenlévőkkel, párthovatartozástól függetlenül mindenki egyetért abban, hogy a vasútra szükség van, hiszen a vasút leépítése mindig az adott régió pusztulását vonja maga után, míg a vasút fejlesztése az adott régiónak az országos vérkeringésbe történő bekapcsolódását és fejlődését fogja maga után vonni.

Tehát mindenki egyetértett abban, hogy a vasútra szükség van, követeljük, hogy nyissák vissza ezt a vonalszakaszt, sőt mi több, mi azt is követeljük, hogy az Ipoly-völgyi vasút végre valamilyen értelmet nyerjen, hiszen nem nehéz úgy veszteséget termelni, hogyha a semmiből vezet sehová egy vonalszakasz.

Éppen ezért azt gondoljuk, hogy amit száz éve szétdaraboltak, azt igencsak ideje lenne helyreállítani, és mondjuk, Losoncról kéne Ipolyság felé vonatokat indítani. Ehhez persze szükségeltetne normális pálya, normális járműpark, és annak a 6,6 kilométeres szakasznak a visszaépítése, ami Ipolyság és Drégelypalánk között van.

Mára viszont a MÁV-ot sajnos, ahogy említettem is, a működésképtelenség jellemzi, mondhatnám arra, hogy se pénz, se posztó, se járműpark, se pálya, se utas, se vasutas, de ez nem is csoda, hiszen amíg az infláció rekordméretű Európában, amíg nemcsak két számjeggyel mérhető az infláció, de 2-essel is kezdődik, addig a vasutasoknak 5 százalékos béremeléssel akarták kiszúrni a szemét. Ezért nem csoda, hogy természetesen a hiányszakmák közé lépett maga a vasutasszakma is.

Láthatjuk, hogy az a tömegközlekedési koncepció, amit kidolgozott a magyar állam és a kormányzatnak az ezért felelős minisztériuma, egész egyszerűen alkalmatlan arra, hogy az embereket normális körülmények között szállítsa munkába vagy épp az iskolapadba. Hiszen láthatjuk, hogy a menetrendeket direkt úgy szerkesztették meg már 2012-től, hogy azok ellehetetlenítették egymást, megszűnt a vasútra hordás buszokkal, és most már párhuzamos közlekedés valósult meg, ami azt jelenti, hogy gyakorlatilag mindkét közlekedési mód csak hátrányát szenvedte el ennek. Ahelyett, hogy a vasutat fejlesztették volna, inkább a közúti lobbi volt erősebb, ami valakiknek a zsebébe vándorolt. Hiszen tudjuk, hogy a lobbi Magyarországon azt jelenti, hogy ki mennyire tudja megszedni magát. Ez történt sajnos.

A Mi Hazánk Mozgalom viszont azt gondolja, hogy nagyon sok mindenben változás kéne Magyarországon, ahogy a Magyar Államvasutakhoz való hozzáállásban is. Éppen ezért mi azt képviseljük, hogy a Magyar Államvasutaktól nem el kell vonni a pénzt, hanem jelentős összegeket kell ráfordítani, nem bezárni kell azokat, hanem fejleszteni. Köszönöm szépen a szót.




Felszólalások:   319-320   321-322   323      Ülésnap adatai