Készült: 2024.05.09.11:20:44 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

86. ülésnap (2023.11.06.),  128-133. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 9:40


Felszólalások:   119-127   128-133   134-139      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK : Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Az interpellációk következnek. Hegedüs Andrea képviselő asszony, a DK képviselője, interpellációt nyújtott be az építési és közlekedési miniszterhez: „Miért kezeli mostohagyerekként az Orbán-kormány Miskolcot?” címmel. Hegedüs Andrea képviselő asszonyt illeti a szó. Parancsoljon!

HEGEDÜS ANDREA (DK): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Miniszter Úr! Egy jobb sorsra érdemes magyar nagyváros, szűkebb hazám, Miskolc lakói nevében fordulok önhöz. Ezt a várost, Magyarország negyedik legnépesebb városát, Észak-Magyarország ipari és kulturális központját az ön kormánya átverte és cserbenhagyta. (Zaj.  Az elnök csenget.) Az Orbán-kormány Miskolcot lassú pusztulásra ítélte olyan beígért beruházásokkal, elfuserált és felesleges építkezésekkel, melyek csak ígéret szintjén maradtak.

Kezdjük először Diósgyőrrel. A diósgyőri vár régóta nem látogatható, mert veszélyesen inognak a tornyai. Hiába ígérte meg Kiss János fideszes képviselő, hogy lesz pénz a vár felújítására, még mindig 2 milliárd forint hiányzik a befejezéséhez. Amíg zárva van a vár, Miskolc jelentős idegenforgalmi bevételektől esik el. A Fidesz tehát hazudott Miskolcnak, nincs pénz, csak ígéret.

Ráadásul ugyanez a fideszes képviselő egy bevásárlóközpontot is ígért Diósgyőr városrésznek a választási kampányban, ami még tervként sem létezik. A helyi nyugdíjasoknak mindennap távolabb kell utazniuk az első élelmiszerboltig, hogy bevásárolhassanak, mert a régi boltok közül is bezárt jó pár. De ez nyilván nem sürgős ügy a Fidesz képviselőinek, akiket bárhová elvisz a szolgálati luxusautó.

A másik fideszes képviselő, Csöbör Katalin nagy felhajtással adta át a közelmúltban az Y-hidat, ami úgy sikerült, hogy a hozzá tartozó kerékpárút megkésett félévet, és borzasztó megoldásként egy négysávos körforgalmat építtetett hozzá több milliárd forintért, amire az égvilágon semmi szükség nem volt, melynek a terelőbójái rozsdásodnak, a gyalogátkelőhelyei eső esetén járhatatlanok, a dugókról pedig már nem is beszélve csúcsidőben. Ebből a pénzből akár el lehetett volna kezdeni a siralmas állapotú utak, utcák, csatornák rendbetételét is.

És ha már csatornáról beszélek: még több pénz folyik el a talajba, mert Miskolc lényegében egy vízbombán ül, olyan rossz állapotban van a város alatti csatornahálózat. Nemcsak az ivóvíz jelentős része szivárog el a csövekből, károsítva a miskolci víziközműcéget, de a szennyvízszivárgás is veszélyt jelent. A Fideszt persze nem érdekli a környezetvédelem, hiszen a közeli Alsózsolcán már toborozzák is a munkásokat az épülő akkumulátorüzembe, amelynek Csöbör Katalin ágyazott meg.

Beszélnünk kell Miskolc lakótelepeiről is. Ezrek és ezrek élnek romló állapotú panellakásokban és fizetik az egyre magasabb rezsiszámlákat, mégsem fordít egy fillért sem az Orbán-kormány a lakások felújítására, amire önerőből nagyon kevesen képesek, mert viszi a pénzt az orbáni infláció és rezsi.

Kérdezem ezért miniszter urat, hogy miért nem váltják be az ígéreteiket, és miért kezelik Miskolcot mostohagyerekként. Köszönöm szépen. (Taps a DK soraiban.)

(18.00)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Az interpellációra Lázár János miniszter úr személyesen válaszol. Parancsoljon!

LÁZÁR JÁNOS építési és közlekedési miniszter: Köszönöm szépen. Igen tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Mint volt polgármester és helyi politikában húsz évig részt vevő ember nagyon nagyra becsülöm, hogyha a helyi ügyekért valaki oroszlánként küzd, de az igazság az, hogy nem nagyon tudunk állást foglalni kormányként a Miskolcon a baloldalon zajló belpolitikai vitákban, mert ha jól értem, akkor az ön felszólalása most döntő mértékben Veres Pál polgármester urat támadta, akit korábban önök még támogattak. Ezekben az ügyekben mi sajnos nem tudunk a DK-nak tanácsot adni, hogy hogyan kell a baloldalon rendet tenni, ez nem a mi dolgunk. Mi egy egészen más szempontból közelítünk Miskolchoz, mégpedig abból a szempontból, hogy Miskolc megyei jogú városát és különösképpen annak minden polgárát Magyarország Kormánya stratégiai szövetségesnek és partnernek tekinti.

Nem hiszem, hogy az az armageddonos helyzet állna fenn Miskolc és a kormány viszonyában, Miskolc és a magyar adófizetők viszonyában, amit a képviselő asszony itt vehemensen felvázolt, tekintettel arra, hogy Magyarország legnagyobb közlekedési beruházása került Miskolcra nem is olyan régen, amikor a Kassa-Miskolc autópályát 250 milliárd forintból építette meg a magyar adófizetők közössége; ha egy várost ennyire nem szeretnek a magyar adófizetők, akkor olyan nagy baj nem lehet.

Arról nem is beszélve, hogy ahogy itt a miniszterelnöki azonnali kérdések órájában elhangzott, egy nagy ipari beruházási centrum van kialakulóban Miskolc, Debrecen és Nyíregyháza részvételével. Ha megnézi valaki, hogy Miskolc milyen állapotban volt húsz esztendővel ezelőtt, és ma mik a munkanélküliségi adatok, mik az átlagos kereseti adatok, mik az adófizetési adatok, akkor láthatja, hogy Miskolc az utolsó harmadból a megyei jogú városok felzárkózását illetően az első harmadba került, következésképpen nyilvánvalóan a mindenkori kormányok, de az utóbbi 12 év támogatáspolitikájának köszönhetően is kiemelkedően jól szerepel mint új ipari központ.

Én azt látom Miskolcról az Alföldről nézve, hogy újjáéledt a város, ami az ipari-gazdasági lehetőségeket illeti, és a kormány nem véletlenül öntötte a pénzt Miskolcba, hiszen öt programon keresztül mintegy 300 milliárd forintot költöttünk csak a „Modern Városok” program keretében Miskolcra.

Én természetesen megértem az ön aggodalmát, de megnyugtatom, képviselő asszony, hogy jól választottak a miskolciak, tekintettel arra, hogy Csöbör Katalin kiváló képviselőtársam és Kiss János kiváló képviselőtársam, akik mind köztiszteletben álló emberek Miskolcon, jól küzdenek a városért. Az ön segítsége sem elutasítandó, és nem alávaló vagy nem kevés, de azt gondolom, hogy két kiváló képviselő van, aki helytáll ön helyett is a miskolciakért, és rendezi a város fejlesztési és támogatási ügyeit oly módon, hogy a diósgyőri vár felújítására kötött Miskolc megyei jogú városa egy több mint ötmilliárd forintos kiviteli szerződést az Épkar nevezetű céggel, amely azonban statikai problémákra hivatkozással váratlanul levonult, és most egy statikai vizsgálatot végeznek pontosan az én kollégáim is a probléma felderítése érdekében. Most ott tartunk, hogy mintegy 2 milliárd 200 millió forintból a felmerült statikai probléma elhárítható, és a vár sorsa rendezhető. A kormánynak az a szándéka, hogy ezt az összeget biztosítja Miskolc megyei jogú város számára, nyilvánvaló, a statikai, műszaki és beruházási kérdések tisztázásán túl.

Az Y-híd első két ütemét megvalósítottuk, a 3-4. ütem tervezése folyamatban van, ’24 márciusára fognak elkészülni a tervek. Mintegy 30 milliárd forintba kerül a 3. és a 4. ütem, és sok-sok tízmilliárdba került az első két részlet is.

Azt szeretném mondani a képviselő asszonynak, hogy mi azt valósítjuk meg egy városban, amit a város megrendel, amit a város kér. Az Y-hidat Miskolc megyei jogú város mindenkori vezetése, a jelenlegi és az előző is kérte a kormányzattól, ezért támogattuk a magyar adófizetők pénzéből nagyvonalúan. Hogyha ez önnek nem tetszik, azt én természetesen tiszteletben tartom, de tudnia kell, hogy minden miskolci fejlesztés mögött a miskolci polgárok akarata áll, mert a képviselőtársaimnak, Kiss Jánosnak, Csöbör Katalinnak és a teljes Fidesz-frakciónak és a kormánynak is az a célja, hogy Miskolcon élni még jobb legyen, és úgy látom, hogy ebbe az irányba haladunk. Megtisztelne, ha kivételesen elfogadná a válaszomat. (Derültség és taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszter úr. Most megkérdezem Hegedüs Andrea képviselő asszonyt, hogy elfogadjae a miniszteri választ. Parancsoljon!

HEGEDÜS ANDREA (DK): Nem, nem fogadom el a választ, és szerintem amiket én elmondtam, tisztelt miniszter úr, ez a Fidesz kormányzásának a sara. És én úgy gondolom, hogyha már az autópályát említette, az autópályát a Gyurcsány-kormány kezdte el megépíteni egészen Miskolcig (Közbeszólások a kormánypártok soraiból.  Lázár János tapsolva: Így van! Ezt is mondtam. Ezt is mondtam!), és utána folytatták önök. Tehát ez egy kettős beruházás, az tény, valóban egy tapsot érdemel.

Lehet, hogy önnek, valamint a Fidesz miskolci embereinek van idejük tovább ígérgetni a következő választásokig, de Miskolcnak már nincs ideje. Nem túlzok, lépni kell, mert tönkre fog menni Miskolc vízhálózata, közlekedése, turizmusa, és élhetetlenné válnak a lakótelepei. Én tehát úgy gondolom, hogy elég abból, hogy itt a pénzt és az adóbevételeket elvonják.

A Demokratikus Koalíció miskolci polgármesterjelöltjeként azonban (Lázár János: Ó, ó!) magam mögött tudhatom Dobrev Klára árnyékkormányának támogatását (Közbeszólások a kormánypártok soraiban.), amely szociáldemokrata fordulatra készül (Az elnök csenget.) a kormányváltás után. Miskolc meg fogja kapni a közszolgáltatásokhoz szükséges állami és uniós forrásokat, és a Panelprogram Plusz keretében pedig városom több ezer panellakását (Az elnök csenget.) fogjuk leszigetelni, hogy csökkentsük a lakók rezsiszámláit. (Lázár János: Hajrá!)

Miskolcnak joggal járnak ezek a fejlesztések, a miskolciak jogosan követelik azt, ami nekik jár. Önök cserben hagyták a városunkat, de mi újra a megfelelő helyre fogjuk tenni a várost. (Lázár János: Hajrá! Hajrá!) Úgy legyen! (Taps a DK soraiban.)




Felszólalások:   119-127   128-133   134-139      Ülésnap adatai