Készült: 2024.05.08.19:39:57 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

41. ülésnap (2022.11.22.),  25-28. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:38


Felszólalások:   21-24   25-28   29-32      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen miniszterhelyettes úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! Napirend előtti felszólalásra jelentkezett Barkóczi Balázs képviselő úr, DK-képviselőcsoport: „Aktuális ügyek” címmel. Öné a szó.

BARKÓCZI BALÁZS (DK): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Ez a magyar parlamentarizmus történetében meggyökeresedett megszólítás az elmúlt 12 évben egy sajátos jelentésárnyalatot kapott, ugyanis az ellenzéki képviselők, köztük jómagam is, érezhetik sokszor úgy, hogy itt az ülésteremben valóban csak a falaknak beszélnek, de itt állunk, nem tehetünk másként.

November 22e van, a magyar közoktatás napja. Nem mondom azt, hogy ünnepeljük, mert nemcsak ünnepelni való nincs, de lassan már közoktatás sem. Ami van, az romokban hever, a Fidesz csődöt mondott oktatáspolitikája az elmúlt 12 évben lepusztította. Eötvös Józsefet hadd idézzem önöknek: „Elbutítani a népet: ez volt a zsarnokság leghatalmasabb eszköze legrégibb időktől mostanig. A zsarnoknak hatalma csak a nép tudatlanságában fekszik.”

Önök az Eötvös előtti koncepcióhoz tértek vissza, módszeresen alakították népbutítássá a közoktatást, figyelmen kívül hagyták, hogy a munkaerőpiaci igényekhez való rugalmas alkalmazkodás kulcsa az általános műveltség, és ezért leszállították a tankötelezettség korhatárát. Tíz év alatt 20 ezerrel csökkent a gimnáziumi tanulók száma, és ha mindez nem lenne elég, korszerűtlen a tananyag, tanárok és diákok egyaránt túlterheltek, a tanszabadság pedig a múlté. Jól képzett dolgozók hiányában így lettünk Európa összeszerelő üzeme. Mindezt a számok is alátámasztják. 2020-ban, a tíz év inflációját is figyelembe véve, 6,8 százalékkal költöttek többet a közoktatásra, mint 2010-ben. Értsék jól: tehát az elmúlt tíz év alatt 6,8 százalékkal sikerült emelniük a ráfordításokat! 2010-ben a GDP 3,2 százalékát költöttük közoktatásra, ez az arány 2020-ban már csak 2,5 százalék volt.

A pénzhiány következménye nyilvánvalóan a pedagógushiány, a tanév kezdetén 16 ezer pedagógus hiányzott a rendszerből (Rétvári Bence: Honnan veszi ezt?), és ezek a számok napról napra csak romlanak. A pedagógusok fizetése szégyenteljesen alacsony, 2014 óta gyakorlatilag alig változik. Nemrég egy budapesti gimnázium keresett délutáni takarítót és történelmet angol nyelven oktató pedagógust szinte ugyanannyi nettó fizetésért. A tanárok mit tehetnek mást, szakmát tanulnak, asztalossá vagy villanyszerelővé képezik magukat, hogy nyomorúságos bérüket valamivel kiegészítsék. A béremelést a kormány az uniós támogatások megérkezéséhez köti, csakhogy a pedagógus munkáltatója az iskola és a tankerület, nem pedig az Európai Bizottság, tehát az illetményükről sem az Uniónak kell gondoskodnia. Érdekes módon a Vodafone megvásárlásához, 770 milliárdhoz vagy az állami vezetők fizetésének emeléséhez nem vártak az Unióra.

Az ágazat forrong, a tanulók, a tanárok és a szülők tüntetnek, élőláncot alakítanak, tantestületek sztrájkolnak, polgári engedetlenségbe kezdenek, a kormány pedig mindezt, mint eddig is, rendészeti kérdésként kezeli. Orbán Viktor nyilvánvalóan nem véletlenül bízta egy rendőr tábornokra a magyar közoktatás vezetését. Hadd jegyezzem meg, hogy 50 éve volt legutóbb példa arra, hogy az oktatást egy tábornok, Ilku Pál vezérőrnagy irányította, igaz, teszem hozzá halkan, hogy ő legalább eredetileg tanító volt.

A KRÉTA informatikai rendszer napokban nyilvánosságra került feltörése az egész Orbán-rendszer válságának tünete, a korrupt kormány szakértők helyett Palkovics László jóbarátját és volt üzlettársát bízta meg a rendszer kiépítésével potom 40 milliárd forintért. Ez olyan is lett: feltörni és ellopni diákok, tanárok és szülők adatait még egy közepes képességű hekkernek sem okozott gondot. Az már csak hab a tortán, kormánypárti képviselőtársaim, hogy önök ezt az adathalászatot negyedéven keresztül megpróbálták eltitkolni a közvélemény előtt. Önök pedig mindezzel az ország jövőjét lopták el.

Dobrev Klára árnyékkormánya mindannyiunk jövőjét akarta visszaszerezni, amikor előállt oktatási javaslataival, amelyek közül a legsürgetőbbeket be is terjesztettük a parlament elé. Hadd mondjam el ezeket! Azonnal 45 százalékkal emeljék meg a pedagógusok alapilletményét, az óvodapedagógusok lakhatási támogatását építsék be a kafetériába, hogy azoknak terhei ne az egyébként is kivéreztetett önkormányzatokat terheljék, adják vissza a pedagógusoknak a sztrájkhoz való jogot, a jogtalanul elbocsátott tanárokat pedig azonnal helyezzék vissza eredeti munkakörükbe és kérjenek tőlük bocsánatot, és talán az egyik legfontosabb, hogy azok az önkormányzatok, amelyek ezt kérik, a fenntartásra szánt forrásokkal együtt kapják vissza az iskoláikat.

Nyilvánvalóan ezt előterjesztettük a parlamentnek, de a Kulturális Bizottság, talán mondanom sem kell, a javaslat tárgysorozatba vételét is elutasította. A koncepció tehát változatlan: ingadozó zsarnoki uralmukat a polgárok lebutításával akarják megerősíteni. Mondom önöknek: nem fog sikerülni. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a DK padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! A kormány nevében Rétvári Bence miniszterhelyettes úr kíván válaszolni az elhangzottakra. Öné a szó.

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Az előbb azt mondtam Gurmai Zita képviselő asszonynak, hogy ő Korózs Lajos babérjaira tör, de Barkóczi képviselő úr, úgy látom, Bangóné Borbély Ildikó babérjaira tör.

(10.10)

Ő volt az, aki a Fidesz-szavazók sértegetésével írta be magát a politikatörténetbe. (Barkóczi Balázs: Ez hogy jött össze?)

Tisztelt Képviselő Úr! Ezt a vitanapon is folytatták, de kérem, hogy ezt függesszék fel. Azért gondoljanak bele, hogy mit mondanak! Akkor is azt fejtegették itt, hogy az a 3 millió ember, aki a Fidesz-KDNP-re szavaz, azért szavaz a Fidesz-KDNP-re, mert műveletlen, buta és tudatlan. (Barkóczi Balázs: De hol mondtam én ilyet, államtitkár úr?) Ezt mondta akkor Kunhalmi Ágnes is, hogy aki nem tájékozódik külföldről, az a fideszes, mert az nem tudja, hogy igazából mi történik Magyarországon  önmagában elég fura, hogy külföldről tájékozódik valaki a magyar viszonyokról, és nem Magyarországon , és ön is ezt a gondolatmenetet folytatta, hogy aki nem művelt, nem tájékozódott, nem gondolkodik, az szavaz a Fideszre. (Barkóczi Balázs: Nem mondtam ilyet egyáltalán!) Hárommillió embert sértenek meg, hogy aki nem gondolkodik, az a Fidesz-szavazó, ezért a Fidesz nem gondolkodó embereket akar kinevelni az oktatásban.

Egyik része sem igaz ennek, tehát gondolkodó emberek szavaznak a Fideszre. Ezt az önök szavazatszámlálói is észrevették, amikor Budapestről vidékre küldtek szavazatszámlálókat, és ott is rájöttek, hogy ezek az emberek tényleg így gondolkodnak, és racionális az, amit gondolnak. Tehát kérem, hogy ezt a fajta stílust, hogy nem gondolkodó emberek szavaznak a Fideszre, legalább függesszék fel, ne miattunk, hanem a hárommillió magyar ember miatt. Mi ilyet sose mondunk az önök szavazóira. Mi azt mondjuk, hogy másként gondolkodnak, mint mi. Önöket szoktuk kritizálni, de nem az önök szavazóit.

Idézek a DK honlapjáról a pedagógusbér-emelés kapcsán  bocsánat, Facebook-oldaláról. „Rendkívüli! A DK az egyetlen párt, amelyik ma nemmel szavazott a parlamentben az orbáni korrupciót támogató csomagra.” Amit itt orbáni korrupciót támogató csomagnak írnak, az igazából az európai uniós pénzek felhasználásához szükséges törvénycsomagot jelenti. (Sebián-Petrovszki László: Amit elloptatok!) És önök büszkén kiírják a Facebook-oldalukra  árnyékminiszter úr, önök , hogy önök erre nemmel szavaztak, hogy ne jöjjön meg az a pénz, ami a pedagógusbér-emeléshez szükséges. Önök erre büszkék, hogy ellene szavaznak annak, hogy a magyar pedagógusbér-emeléshez szükséges forrás Budapestre, Magyarországra megérkezzen, és a pedagógusok fel tudják használni.

De idézem önnek árnyékminisztertársát, majd beszéljék meg az árnyékkormányülésen. Azt mondta az árnyékminiszter, amikor valódi oktatási államtitkár volt: „A tüntetés nem jó válasz a problémákra, a tárcát pedig a demonstráció nem tántorítja el eredeti szándékától.” Most, amikor önök rátelepednek a pedagógusoknak egy jó szándékú tüntetésére…  hiszen nyilván az, hogy magasabb bért követelnek, ezzel a kormány is egyetért. Az első tüntetés előtt is egyértelművé tettük, hogy nekünk is ez a célunk, hogy legyenek magasabb pedagógusbérek. Ez az, amire önök azt mondták, hogy nemmel szavaztak itt a parlamentben. Akkor azért gondoljanak vissza ezekre a mondataikra, amikor azt mondták, hogy önök nem veszik figyelembe a demonstrálók követeléseit. Nagyon szép eufemizmust is megtanulhat majd az árnyékkormányülésen Arató Gergelytől is, aki azt mondta a költségcsökkentésre az oktatásban, hogy ez a pénzforrások jobb és hatékonyabb felhasználása; tehát nem fizetéscsökkentés meg költségcsökkentés, hanem hatékonyabb felhasználás, tisztelt képviselő úr.

A mi célunk a pedagógusok nagyobb megbecsültsége anyagilag is. Az idei évben is emelkedett, a jövő évben is, a jövő utáni évben is emelkedik a pedagógusok bére, de valóban mi is szeretnénk, ha nem 10 százalékkal emelkedne, hanem 21 százalékkal, 25 százalékkal és 29 százalékkal emelkedne a bér. Ehhez az kell, hogy összeöntsük a saját költségvetési forrásainkat és a pedagógusok béremelésére fordítható európai uniós forrásokat, és akkor minden idők legmagasabb pedagógusbér-emelését tudjuk Magyarországon megvalósítani. Nekünk ez a célunk. Önök ezt akadályozzák. Hatszor akadályozták meg ezt Brüsszelben is, amikor ilyen szavazás előkerült az uniós forrásokról, és itt a parlamentben is büszkék rá, hogy önök ezt akadályozzák.

Azt kérem önöktől, hogy ne akadályozzák, hanem segítsék azt, hogy a pedagógusok béremelése megtörténjen. Legyen nemzeti minimum az, hogy a pedagógusbér-emelést mindenki elősegíti. Ne politikai csatatér legyen az, hogy az ellenzék ellene szavaz a pedagógusbér-emeléshez szükséges jogszabályoknak, a kormánypárt pedig megszavazza, hanem értsünk ebben egyet. Értsünk ebben egyet Budapesten, értsünk ebben egyet Brüsszelben is, és ne próbáljanak meg egy pedagógusakció kapcsán valahogy tömegben mutatkozni, mert a DK tüntetésén viszonylag kisebb tömeg mutatkozik, ezért mennek önök oda, ahol nagyobb tömeg van.

Az, hogy az elmúlt 12 évben ne történt volna semmi, azt hiszem, itt 38 példát mondtam el önnek, hogy mennyi minden történt az ingyenes tankönyvektől, az új generációs tankönyvektől kezdve a köznevelési portálig, a digitálistankönyv-fejlesztésig, addig, hogy megháromszoroztuk a gyerekétkeztetés forrásait (Az elnök a csengője megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), hogy a NAT-ban növeltük a pedagógusok szabad órakeretét, a hátrányos helyzetű diákok ösztöndíjáig, és ingyenes KRESZ-tanfolyamig.

Rengeteg minden történt az elmúlt 12 esztendőben az oktatás területén, ezt szeretnénk folytatni, a béremeléssel együtt. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   21-24   25-28   29-32      Ülésnap adatai