Készült: 2024.05.08.15:18:13 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

41. ülésnap (2022.11.22.),  177-178. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:41


Felszólalások:   161-176   177-178   179      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen Répássy Róbert államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! A módosító javaslatok benyújtására csütörtökön 16 óráig van lehetőség.

Most a napirendi pontjaink tárgyalásának a végére értünk, a napirend utáni felszólalás következik. (Zaj.  Csenget.) Napirend utáni felszólalásra jelentkezett Dócs Dávid, a Mi Hazánk képviselője: „A Nógrádiak is élhetőbb körülményeket szeretnének!” címmel. Öné a szó, képviselő úr, jegyző úr.

DÓCS DÁVID (Mi Hazánk): Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt még itt maradt Képviselőtársaim! Már többször is kénytelen voltam önöknek egy igencsak égető problémával előhozakodni, és bár Nógrád vármegyének nem egyéni, de ettől függetlenül országgyűlési képviselője vagyok, de mint helyben lakó vagy csak mint szűkebb pátriámat szerfölött szerető ember is kötelességemnek tartom, hogy a problémákról nemcsak beszélni kell, de azokra választ keresni és megoldásokat kínálni is szükséges, a döntéshozók munkájának segítése és szeretett megyém fejlődése érdekében egyaránt.

Talán a Parlament falai között már annyira nem hallani az emberek mindennapos beszélgetéseit és problémáit, a statisztikaalapú kormányzás pedig még a személyes kapcsolatokat is ellehetetleníti a politika és a választók között, hiszen amit a statisztika kikozmetikáz, arra az élet mindig rákontráz, és általában mindig az átlagemberek kárára.

Az már sajnos régi tendencia, hogy ha valaki az átmenet idején már 33 éve tartó nehéz helyzetet veszi, akkor hatványozva igaz ez akkor, ha az ember Nógrád vármegyében él, mely vármegye Trianon után több mint száz évvel később is szinte minden értelemben csak pusztul tovább, holott adottságai messzemenőkig nem erre adnának lehetőséget.

Statisztikai adatokkal mutatnám be, hogy mindez mit is jelent. Az ingatlanárak Nógrád megyében a legalacsonyabbak, ez az ingatlannet.hu oldalon is leellenőrizhető, ami azt jelenti, hogy amíg Nógrádban az átlagos négyzetméterár 210 456 forint, addig a szomszédos Heves megyében is már 338 350 forint, Pest megyében 622 658 forint, Borsod-Abaúj-Zemplén megyében pedig 318 400 forint. Ez azt jelenti, hogy egy 100 négyzetméteres Nógrád vármegyei ingatlan árából Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében 66, Heves vármegyében 62, Pest vármegyében pedig csupán 33 négyzetméteres ingatlan vásárolható.

Hasonlóképp a mezőgazdasági termőterületekkel: amíg egy szántó ára átlagosan 1 192 800 forint Nógrád vármegyében, addig ezt az egész országban csak a Heves megyei, Pétervásárai járás termőföldjeinek értéke dönti meg negatív irányban, ami esetükben nagyjából 1 millió forint/hektár körüli összegen mérhető. Tehát elmondható a KSH adatai szerint az is, hogy Nógrád megye ebben is a sor végén kullog. Hozzáteszem, hogy ez az ár az országos átlag 63,8 százaléka, de vannak megyék, melyek földáraihoz képest csupán a 20 százaléka.

A beruházások mértéke is igen siralmas a megyében, hiszen ebben is sereghajtók vagyunk, melyet jól szemléltet, hogy 2020-ban az ország összes beruházása közül 1,2 százalék jutott ide csupán. De a bérek helyzete sem kifejezetten rózsás, hiszen a bruttó 262 103 forintos átlagkeresettel szintén a lista vége felé zuhan szűkebb hazánk, melyet csak Békés vármegye 249 081 forintos és Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye 239 050 forintos nettó átlagkeresete múl alul. Egy nógrádi fiatalnak ilyen bérek mellett esélye sincs önerőből ingatlanvásárlásra vagy megtakarítások létrehozására. De beszélhetnék akár az infrastruktúráról, az épphogy működő vasutunk, a közismerten legrosszabb közúthálózatunk helyzetéről is.

Ugyan a második legkisebb megye címet is mi viseljük, vasútvonalaink hossza 201 kilométert tesz ki, mely még Komárom-Esztergom vármegyénél is kevesebb, és ami az országos vasúthálózatnak csupán 2,7 százaléka. Ennek pedig jelentős része elmaradott és rossz állapotban lévő pályával rendelkezik, vagy éppen le van zárva a forgalom elől, illetve a teherforgalom sem jellemző rájuk.

A Balassagyarmat-Vác útvonal alig több mint félszáz kilométer, de több mint két óra a menetidő, így valaki, aki esetleg a biciklizésben, kerékpározásban jártas, előbb ér fel kerékpárral Balassagyarmatról Vácra, mint vonattal. De ugyanez vonatkozik a közutakra is, melyek esetében pusztán a meglévő úthálózat felújítását tartjuk kifejezetten szükségszerűnek.

Ezek olyan siralmas statisztikák szintén a Központi Statisztikai Hivatal adataiból kiemelve, melyekre az azonnali megoldás szükséges és időszerű lenne végre. A megoldást pedig az jelentené, ha egy koncentrált öt- vagy tízéves terv keretein belül az elmaradott régiókban megvalósított, mindenre kiterjedő felzárkóztatási programot indítana a kormány, hogy a kisebb és elmaradottabb megyékben is élhető körülményeket teremtsenek az ott lakóknak, hogy megállítsuk azok elszegényedését, elnéptelenedését, hogy Nógrád ne csak szép hely legyen, de jó és élhető is. Köszönöm szépen a szót. (Dr. Apáti István tapsol.)




Felszólalások:   161-176   177-178   179      Ülésnap adatai