Készült: 2024.05.08.22:48:55 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

43. ülésnap (2022.12.05.),  301-302. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:22


Felszólalások:   299-300   301-302   303      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, Dócs Dávid képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Napirend utáni felszólalásra jelentkezett Keresztes László Lóránt képviselő úr, az LMP képviselője: „Hány balesetnek kell még történnie a 66-os úton?” címmel. Öné a szó, képviselő úr.

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Napirend utáni felszólalásaimban szűkebb hazám, Pécs, illetve Baranya megye problémáiról szoktam beszélni, így teszek most is. Mielőtt megkezdeném a felszólalásomat, annak érdemi részét, néhány szomorú esetről kell beszámolnom, néhány szomorú esetről szeretnék szólni, amelyek kivétel nélkül az elmúlt egy évben történtek.

Mánfa közelében egy autó tisztázatlan okból az egyik kanyarban megcsúszott és árokba csapódott. A helyszínre érkező komlói tűzoltók áramtalanították a járművet, amelyben csak a jármű vezetője utazott. Egy másik eset: frontálisan ütközött két személygépkocsi a 66-os úton Pécs közelében, a reggeli órákban. A balesethez, amelyben hárman súlyosan megsérültek, a pécsi hivatásos tűzoltókat riasztották. Az egyik jármű sofőrjét a tűzoltók és a mentőszolgálat munkatársai közösen újjáélesztették.

Egy következő esetben egy kisteherautó ütközött össze személyautóval a 66-os főút 7. és 8. kilométere között Mánfa térségében, a Pécs felé vezető szakaszon. A komlói hivatásos tűzoltók áramtalanították a járműveket. És még egy eset: eddig tisztázatlan okból és tisztázatlan körülmények között két személygépkocsi frontálisan ütközött a 66-os úton Mánfa közelében. Az elsődleges információk alapján a baleset során hárman megsérültek, egy férfi pedig a helyszínen életét vesztette.

Csak az idei évben ezen az útszakaszon, tehát a 66-os út Mánfa és Pécs közötti szakaszán tíz olyan baleset történt, ami személyi sérüléssel járt. Ezt a Közút közléséből tudjuk. A balesetek közül hét könnyű kimenetelű volt, kettő súlyos, és egy sajnos tragikus véget ért, mert meghalt a sérült.

Nagyon sok alkalommal beszéltem én már az Országgyűlésben a 66-os útról, és nemcsak az Országgyűlésben, hanem egyéb más fórumokon is. Nagyon sokszor próbáltam az illetékes döntéshozók figyelmét felhívni, hogy itt azonnali, érdemi cselekvésre van szükség. Ez egy rendkívül fontos útszakasz, ugye, alapvetően itt bonyolódik a Komló és Pécs közötti ingázóforgalom, de ugye, Sásd, Dombóvár, Kaposvár irányából is érkeznek nagyon sokan, így óriási a forgalomterhelés ezen az úton. 2018 óta 40 olyan baleset történt, ami személyi sérüléssel járt.

Az ügyben már több alkalommal kerestem az illetékeseket, a Baranya megyei Rendőr-főkapitányságot, illetve a Magyar Közút munkatársait is. Körülbelül másfél évvel ezelőtt a Magyar Közút arról tájékoztatott a válaszában, hogy ők ugyan közvetlenül nem tudnak saját hatáskörben tenni a forgalombiztonság növeléséért, de tudomásuk van egy olyan 2020-as kormánydöntésről, ahol a kormány elrendelte, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. az említett útszakaszon a burkolatmegerősítést végezze el.

Szintén elrendelt ekkor a kormány olyan intézkedéseket, amelyek a forgalombiztonságot növelnék, a balesetveszélyes ívek korrekcióját végeznék el, illetve balra kanyarodó sávokat alakítanának ki, tehát alapvetően olyan intézkedéseket, amelyek csökkenthetnék ennek az útszakasznak a balesetveszélyes voltát. Ugye, ez egy 2020-as döntés, és azóta sajnos jól látható, hogy ebből nem valósult meg semmi, tehát nem történik semmi érdemben, és sajnos ezt követően is voltak halálos áldozatok, és rengeteg baleset történt.

Én folyamatosan próbálom sürgetni, hogy végre a kormány tegye meg a szükséges intézkedéseket, hiszen nagyon fontos útvonalról van szó, és kiemelten balesetveszélyes útvonalról is. Nem oly rég ismét írásbeli kérdésben fordultam az illetékes minisztériumhoz, és választ is kaptam nemrégiben Csepreghy Nándor államtitkár úrtól, miniszterhelyettes úrtól. Nyilván elmondta, hogy mennyire fontos a kormánynak a balesetveszély csökkentése, és szólt arról is, hogy valóban tervben vannak az útszakaszt érintően lépések, ugyanakkor válaszából az derült ki, hogy 2024 végéig aligha várható, hogy itt érdemben a kivitelezési munka elinduljon.

Azt gondolom, látva a statisztikákat, látva azt, hogy minden illetékes, minden olyan szerv, aki érintett ebben az ügyben, elismeri, hogy mennyire kiemelten balesetveszélyes az út, elmondhatjuk, hogy nem lehet 2024-ig várni ennek az útszakasznak a felújításával, hiszen sajnos egészen biztos, hogy újabb balesetek sokasága fog történni, és félő, hogy újabb halálos áldozatokat fognak követelni ezek a balesetek.

Én ismét megpróbálok majd mindenkit megkeresni és mindenkit megkérni, még a körzet kormánypárti képviselőjét is, hogy közösen forduljunk az illetékes minisztériumhoz annak érdekében, hogy hozzák előre ezeket a lépéseket, itt emberéleteket kell megmenteni ezekkel az intézkedésekkel. És igenis van erre forrás a költségvetésben, nem egy annyira hosszú útszakasz ez, hogy ezt ne lehessen kigazdálkodni.

De hogyha ismét csak nem történik semmi, ismét nem lép a kormány és nem hozzák előre ezeket a beavatkozásokat, akkor összefogva az érintett lakossággal, ha kell, aláírásgyűjtéssel, és ha kell, bármilyen más módon ki fogjuk követelni, hogy ez a rendkívül veszélyes útszakasz végre felújításra kerüljön, és kimondhassuk azt, hogy nem kell több balesetnek történni a 66-os út Pécs és Mánfa közötti szakaszán. Nem szabad, hogy több baleset történjen. Köszönöm szépen, elnök úr.




Felszólalások:   299-300   301-302   303      Ülésnap adatai