Készült: 2024.05.08.07:36:55 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

20. ülésnap (2022.07.04.),  132-141. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:05


Felszólalások:   130-131   132-141   142-151      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tájékoztatom, képviselő úr, hogy a miniszterelnök úrnak a harmadik soron következő azonnali kérdések órájában kell válaszolnia.

Tisztelt Országgyűlés! Bedő Dávid, a Momentum képviselője, azonnali kérdést kíván feltenni a technológiai és ipari miniszternek: „Mikor lesz minőségi vasúti közlekedés Magyarországon?” címmel. A miniszter úr távolléte miatt válaszadásra Koncz Zsófia államtitkár asszonyt jogosította fel. Kérdezem, elfogadjae a válaszadó személyét.

BEDŐ DÁVID (Momentum): Elfogadom.

ELNÖK: Igen, öné a szó.

BEDŐ DÁVID (Momentum): Köszönöm a szót. Közismert mondás, hogy a MÁV öt legfőbb ellensége a négy évszak és az utasok. (Derültség az ellenzék soraiban.)

Az elmúlt hetekben számtalan történet jutott el hozzánk, hogy a MÁV képtelen annyi kocsit üzembe állítani a járatain, amennyire szükség lenne. Volt, aki helyjegyet váltott, de nem találta a kocsit, ahova szólt, mert az nem létezett. Mások kicsivel jobban jártak: fel tudtak ugyan szállni a vonatra, de a 35 fokos hőségben nem működött a klíma. Így jártak azok az utasok is, akiket pár napja a vagonba zárva, a tűző napon felejtettek, végül az ablakot kellett betörniük, hogy ne fulladjanak meg  és akkor még nem is beszéltem a folyamatos késésekről.

A MÁV munkatársai több forrásból is megerősítették, hogy akkora a kocsihiány, hogy mindennap választaniuk kell, hogy a Balatonra vagy Szegedre, Debrecenbe vagy Bécsbe küldjenek elegendő vagy megfelelő minőségű személyvagont. Magyarországon régóta szerencsejáték vonatra szállni, de a kaszinókkal ellentétben önök nem öntik a pénzt a MÁV-ba, hanem folyamatosan elvonják onnan.

Mondjuk ki az igazságot: a magyar vasúti közlekedés a végét járja, nincs pénz a pályakarbantartásra, nincs pénz a vasúti kocsik karbantartására, és nincs pénz új kocsik beszerzésére sem. Reális veszélye van annak, hogy a magyar vasúti közlekedés egy része egyik napról a másikra egyszerűen leáll.

Új vasúti kocsikra égető szükség van, ugyanis 1600-ból 500 darab személykocsi karbantartási problémák miatt jelenleg nem üzemel. A magyar vasúti kocsik egyharmada üzemképtelen, államtitkár asszony. De az üzemképesnek nyilvánított személyvagonok állapota is annyira tűrhetetlen, hogy hivatalos panasszal élt már a MÁV felé az osztrák, a német, a svájci, de még a cseh vasúttársaság is.

A jövő évi költségvetésben híre-hamva sincs a MÁV extra pénzügyi támogatásának, az uniós forrásokról pedig önök talán már le is mondtak. Jól működő vasútra azonban szüksége van a magyar embereknek, ezért arra kérem, adjon világos választ, miből fogják megjavítani a lerobbant (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) magyar vasúti kocsikat, miből fognak újakat beszerezni, mikor lesz (Az elnök ismét csenget.) minőségi vasúti közlekedés Magyarországon. Köszönöm. (Taps a Momentum, a Párbeszéd és az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Koncz Zsófia államtitkár asszonynak. Parancsoljon!

DR. KONCZ ZSÓFIA technológiai és ipari minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A kormány kiemelt feladatának tartja a közlekedési hálózat folyamatos bővítését, és az említett ügyekben azonnali vizsgálatot indított a Technológiai és Ipari Minisztériumban működő közlekedésbiztonsági szervezet és a MÁV is, miután a Keleti pályaudvaron a múlt csütörtökön este utasok rekedtek egy meghibásodott, klíma nélküli kocsiban. Az eset részletes kivizsgálása azonnal megkezdődött, eredményéről természetesen szintén tájékoztatást fogunk adni.

A 2023-as költségvetésből a közlekedési ágazat fejlesztésére több mint 168 milliárd forint többletforrás biztosítására került sor, amelynek egy jelentős része a vasúti ágazat fejlesztésére irányul. A jövő évi költségvetésben többet fordítunk a bérekre, ezzel is ösztönözve a vasúti életpályát választókat. Nem hagyjuk figyelmen kívül a megnövekedett energia- és üzemanyagár növekedésével járó költségeket sem, így a költségvetésben erre több mint 8 milliárd forintot fordítunk.

Ezenkívül a terveink között szerepel számos pályafelújítás és vasúti infrastruktúra-fejlesztés. Egyébként az elmúlt évtizedben 600 kilométer vasúti pályát korszerűsítettünk, közel 350 kilométer villamosítása történt meg, emellett hidakat, állomásokat, megállóhelyeket újítottunk fel, és ezeket a fejlesztéseket a jövőben is szeretnénk folytatni.

Mostani hír az, hogy a Szeged-Röszke-Szabadka vasútvonal fejlesztése folyamatosan halad, és augusztus 1-jétől megindul a tehervonat-forgalom ezen a szakaszon, ezáltal biztosítva a Budapest-Kelebia vonal korszerűsítése miatt szükséges vágányzár idejére a megfelelő kerülőutat.

Itt a költségvetés már szóba került: 2018-ban 93 milliárd forintot, 2022-ben 130 milliárd forintot, ’23-ban pedig már (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) 181 milliárd forintot fordítunk a hazai vasúti pályahálózat (Az elnök ismét csenget.) felújítására, tehát ezeket a fejlesztéseket évről évre folyamatosan növeljük. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár asszony. Tisztelt Országgyűlés! Viszonválaszra megadom a szót a képviselő úrnak. Parancsoljon! Egy perc.

BEDŐ DÁVID (Momentum): Köszönöm szépen. Ahogy korábban is, most sem szeretném elvitatni a kormánynak az érdemeit. Kétségtelen, hogy az elővárosi vasúti közlekedés rengeteget fejlődött az elmúlt 12 évben, csak az a helyzet, hogy az elővárosi vasúti közlekedés nagyjából a felét teszi ki a teljes utasszámnak.

Összesen a távolsági és a regionális vasúti közlekedés évente 35 millió utast szállít, ennyi embert érintenek a lerobbant kocsik és a folyamatos késések. A kocsiknak az átlagéletkora ezeken a szakaszokon közel 45 év ma Magyarországon  45 év. Van olyan kocsi, amely 1962 óta üzemben van. Hogy lehet az, hogy én ugyanazzal a kocsival utaztam húsz éve Miskolcra a nagymamámhoz, mint tegnap a Balatonra? Erre kéne választ adni.

Azonnali intézkedésekre van szükség, több forrásra van szüksége a magyar vasútnak kocsibeszerzésre, több forrásra van szükség javításra és a fővonalak és a mellékvonalak fejlesztésére. Köszönöm szépen. (Taps a Momentum, a Párbeszéd és az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Országgyűlés! Viszonválasz illeti meg az államtitkár asszonyt. Öné a szó.

DR. KONCZ ZSÓFIA technológiai és ipari minisztériumi államtitkár: Először is szeretném megköszönni az elővárosi közlekedéssel kapcsolatban a képviselő úr pozitív hozzászólását. Az utasok színvonalas kiszolgálása érdekében stratégiai cél a vonzó, modern, akadálymentes járműállomány elérése, és mi arra törekszünk a személyszállításban, hogy ezeknek a vasúti járműveknek az átlagéletkorát 25 év alá csökkentsük.

Ahogyan arról számtalanszor beszéltem az elmúlt hónapokban, egyeztettünk a Volánbusszal és a MÁV-val is, azon vagyunk, hogy a Balaton jobb megközelítése mellett egyre több közösségi közlekedési megoldást tudjunk biztosítani. Még bőven van tennivalónk a vasútfejlesztésben, annak élhetőbbé tételében, ezt mi is tudjuk, és azon dolgozunk a kollégáimmal, hogy ezeket a fejlesztéseket mihamarabb el tudjuk végezni. Köszönöm szépen a megtisztelő figyelmet. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

(17.40)




Felszólalások:   130-131   132-141   142-151      Ülésnap adatai