Készült: 2024.05.19.21:20:27 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

19. ülésnap (2022.06.29.), 18. felszólalás
Felszólaló Dr. Szeberényi Gyula Tamás (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:32


Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SZEBERÉNYI GYULA TAMÁS, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Az önök előtt fekvő T/366. számú, az egyes gazdaságszabályozási tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat több törvény módosítását is magában foglalja, mint például a bányászatról szóló törvény, a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény, a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló törvény módosítását is. Vezérszónoki felszólalásomban szeretnék beszélni a törvényjavaslat néhány főbb eleméről és elfogadásának szükségességéről.

Tisztelt Ház! A bányászatról szóló törvény módosításának tekintetében elmondható, hogy célja elsősorban a kitermelés növelésének jogi eszközökkel történő ösztönzése, a gyakorlati jogalkalmazás során felmerült kérdések kezelése, a törvényi szabályozás pontosítása. A kutatási engedély iránti, a bányatelek-megállapítási és a bányafelügyelet engedélyezési körébe tartozó kérelmek elbírálása esetében elegendő lenne a bányavállalkozónak nyilatkozni arról, hogy a különböző díjfizetési kötelezettségeit teljesítette, a bányajáradékot bevallotta, azzal, hogy valótlan tartalmú kérelmezői nyilatkozat esetében a bányafelügyelet a kiadott engedélyt bármikor, időkorlát nélkül visszavonhatja.

Az állami elővásárlási jog előírásával az építőipari nyers- és alapanyagra vonatkozó hatósági engedély alapján gyakorolt bányászati jog átruházása iránti kérelem esetében jelenleg az állam egy kvázi elővásárlási jogot gyakorol. Ez azt jelenti, hogy a bányafelügyelet a bányászati jogra vonatkozó adatokat megküldi a magyar állam tulajdonosi gyakorló szervének, amely a megkeresés közlésétől számított 35 napon belül nyilatkozhat arról, hogy a bányászati jog átruházásáról a bányászati jog jogosultjával vagy a magyar állam az átvevőt megillető jogokat és őt terhelő kötelezettségeket átvállalja. A módosítás ezt a rendszert váltja fel egy valódi állami elővásárlási jog előírásával, még a bányafelügyelet eljárását megelőzően. A módosítás nemcsak az építőanyagok, hanem bármely hatósági engedély alapján gyakorolt bányászati jog átruházása esetére előírja az elővásárlási jog gyakorlása érdekében a magyar állam jogait gyakorló szerv megkeresését 60 napos határidővel.

A szerencsejáték szervezéséről szóló törvényből kikerülnek az ajándéksorsolások, mivel nem minősülnek szerencsejátéknak. Az ajándéksorsolások fogyasztóvédelmi felügyeletét  a többi akcióhoz hasonlóan  a jövőben is a kormányhivatalok mint általános fogyasztóvédelmi szervek látják el. A távszerencsejáték játékfajta az úgynevezett liberalizált szerencsejátékok körébe kerül, ezáltal megszűnik az állami játékszervező távszerencsejáték-szervezésre vonatkozó monopóliuma.

Tisztelt Ház! A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló törvény módosítása bevezeti a jogosulatlan dohánytermék-kiskereskedelem fogalmát. A szabályozás egyértelművé kívánja tenni, hogy csak a dohányboltban forgalmazható termékek dohánybolton kívüli értékesítése jogsértő, továbbá azt is, hogy az olyan dohánytermékek értékesítése, amelyeknek Magyarországon történő forgalomba hozatala tilos, szintén jogosulatlan tevékenység. A dohányboltban forgalmazható nem trafikköteles termékek körének szabályozása a jövőben nem törvényi szinten, hanem a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága rendeletében kerül megalkotásra  a továbbiakban: SZTFH.

(9.10)

A törvényjavaslat módosításokat tartalmaz a szerkezetátalakításról és egyes törvények jogharmonizációs célú módosításáról szóló 2021. évi LXIV. törvény tekintetében. A szerkezetátalakítási szakértők eljárása és a szerkezetátalakítás folyamata új jogintézmény, amely az Európai Parlament és Tanács 2019/1023. irányelve átültetésével kerül be a hazai jogrendbe 2022. július 1-jétől.

A ’22. július elsején hatályba lépő törvény szerint a szerkezetátalakítási szakértő tevékenysége felett a hatósági ellenőrzést a felszámolók névjegyzékét vezető és az állami felszámolókat nyilvántartó szervként az SZTFH gyakorolja majd. Erre figyelemmel indokolt, hogy a szerkezetátalakítási szakértő bírósági kirendelésére és a kijelölés megszüntetésére, valamint a kirendelésének módszertanára vonatkozó részletes szabályokat, továbbá a szerkezetátalakítási szakértők továbbképzésének szabályait az SZTFH elnöke állapíthassa meg rendeletében.

A termőföld védelméről szóló 2007. évi CXXIX. törvény módosítása értelmében a külfejtéses bányászati tevékenységgel összefüggő hatósági eljárásban való szakhatósági közreműködés esetén akkor is meg kell tagadni a szakhatósági hozzájárulást, ha a bányatelek megállapítása iránti kérelemmel érintett település külterületén levő földrészletek közterületeinek 25 százalékát meghaladja az ilyen célból már igénybe vett és az ilyen célra felhasználni engedélyezett, de még igénybe nem vett termőföldek együttes területe.

Indokolatlan továbbá a törvény külfejtéses bányászatra, célkitermelő helyre és anyagnyerő helyre vonatkozó szigorító szabályozása. A szabályozás akadályozza az építőipari nyersanyag- és alapanyag-bányászatot és az infrastruktúra-beruházások kivitelezését is.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Úgy vélem, az előttünk fekvő törvényjavaslat támogatandó rendelkezéseket tartalmaz, ezért az elhangzottak ismeretében kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy a Fidesz-frakcióhoz hasonlón támogassák a törvényjavaslatot. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai