Készült: 2024.05.10.16:55:52 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

35. ülésnap (2022.11.02.),  363-365. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:22


Felszólalások:   359-362   363-365   366      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

FEKETE-GYŐR ANDRÁS (Momentum): Köszönöm szépen, én folytatni fogom azt, amit Lőcsei képviselőtársam elkezdett, az egri tanár levelének felolvasását.

5. Nincsenek pluszjuttatások, kafetéria, ruhapénz, szakkönyvtámogatás, lakhatási támogatás, s a többi, pedig volt olyan időszak, amikor kaptunk, nem olyan sokat, mint ma a képviselők, de legalább volt. Például minden évre kaptunk 14 ezer forint szakkönyvvásárlási támogatást, 16 ezer forint ruhapénzt és havi 6 ezer kafetériát.

6. Nincs fizetett szabadság a feltöltődésre, szakmai megújulásra. Van olyan EU-s ország, ahol egy évre elmehet a tanár fizetett szabadságra, hogy lelkileg, módszertanilag megújuljon. Ha tanév közben szeretnék elmenni egy hónapra, akkor fizetés nélküli szabadságot kell kivennem, és a többi kolléga meg helyettesíthet látástól vakulásig anélkül, hogy azért egy fillért is kapna. Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, ha családi vagy egyéb problémák miatt több napig kell távol maradni a munkából.

7. Nem választhatunk a legmodernebb és az érettségit legjobban támogató tankönyvek közül, mert nincsenek rajta a rendelhető tankönyvek listáján. Mi marad? Titokban, nehogy kiderüljön, megvetetjük a gyerekekkel a megfelelő tankönyvet, és abból készítjük fel őket; közben aggódunk, nehogy a szülő szóvá tegye ezt, hiszen a tankönyveknek ingyenesnek kell lenniük.

8. Túl nagy a diákok leterheltsége és gyakori, hogy egy-egy kilencedikesnek 35-37 órája van, főleg ha valamilyen tagozatos, hiszen a tagozatos órák az alapórákon felül, akár délután, 8. és 9. órában vannak. Végez fél 4-kor, ha bejáró, akkor 17-18 óra, mire hazaér, attól függően, hogy milyen messze lakik. Ha másnap is van hét órája, és mindegyikre fel akar készülni, csak fél órával számolva tantárgyanként, az még három és fél óra. Aztán ott vannak még az edzések, különórák, amelyek ugyan nem kötelezőek, de ezeket általában szívesebben csinálják, mint az iskolai követelményeket, mert érdekesebbek, kötetlenebbek. A leterheltség miatt sok gyereken megjelennek a kiégés jelei. Sokaknál vannak pszichés zavarok, depresszió, neurózis, önértékelési zavarok, megfelelési kényszer, öngyilkossági kísérlet, agresszív megnyilvánulások, s a többi. Saját órámon vett be egy gyerek egy marék Frontint, mert annyira félt a dolgozattól. Szerencsére észrevettem, és sikerült érdemben intézkedni. Önök szerint ez rendben van így? Ezek kezelésére segítő munkatársakra lenne szükség az iskolákban, minimum iskolapszichológusokra, de nincs, csak egy szociális munkásunk, aki hetente egy nap van az iskolában; kedvesen elbeszélget az érintett gyerekekkel, de valós szakmai segítséget nem tud nyújtani.

9. Nagyon súlyos problémának tartjuk, hogy nincs oktatási minisztérium és oktatási miniszter, és a fentiekben részletezett problémákról nem tudunk érdemi párbeszédet folytatni senkivel. Pedig nem csak a pedagógusbérek emeléséről szeretnénk tárgyalni az oktatás irányításában részt vevőkkel. Szeretnénk, ha minden szakmai gondunkat, javaslatunkat értő módon meghallgatnák, érdemben tennének a pedagógushiány ellen. Az nem megoldás, hogy ellehetetlenítik a sztrájkot, kirúgnak, fenyegetnek, mert az tovább növeli a tanárhiányt, és tartósan sérül a gyerekek oktatáshoz való joga.

10. Végül a hab a tortán: az iskolákat kötelezték energiamegtakarítási intézkedések bevezetésére. Nálunk az osztálytermekben kicsavarták a neoncsövek felét, így ha az összes lámpa fel van kapcsolva, akkor is csak fele fényerő van. Akik távolabb ülnek, nem látják jól a táblát, állandóan kérik, olvassam fel, mit írtam rá. Így lassabb tempóban haladunk. Várhatóan sok gyereknek fog emiatt romlani a szeme, hiszen a rossz megvilágítás miatt kénytelenek erőltetni a szemüket. Ez fokozza a kifáradást, és csökken a komfortérzete is a gyerekeknek, nem tudnak megfelelően figyelni, dolgozni az órákon.

Véleményem szerint azok tudnak érdemi döntéseket hozni, akik elmennek a különböző iskolákba, oktatási intézményekbe, tájékozódnak a valós körülményekről, a végzett munkáról, a problémákról. Ne ítélj meg engem, amíg nem jártál a cipőmben!  mondja egy régi kínai szólás, de a mai Magyarországon nagyon sok önjelölt oktatási szakértő van, aki ítéletet mond a tanárok munkájával kapcsolatban, úgy tör pálcát felettünk, hogy fogalma sincs, mi történik valójában egy iskola falai között. Erre a kormányzati kommunikáció is ráerősít akkor, amikor a valós tényektől távol álló információk kerülnek ki a médiába, például három hónap nyári szünet, amikor a tanárokból közellenséget csinálnak, vagy hogy a tanárok csak a béremelésért demonstrálnak. A pedagógustársaim nevében kikérem magamnak.

Önök mint hivatástudatuktól vezérelt, lelkiismeretes képviselők vagy a Belügyminisztérium dolgozói, vagy az oktatási államtitkárság dolgozói vegyék a bátorságot és fáradságot, szánják rá az időt, és menjenek el a különböző oktatási intézményekbe, nézzenek az ott dolgozók szemébe! (Az elnök csenget.) Javaslom a hátrányos helyzetű régiókat.

Tisztelettel, egy 37 éve a pályán lévő, 60 éves pedagógus három évvel a nyugdíj előtt…

ELNÖK: Köszönjük…

FEKETE-GYŐR ANDRÁS (Momentum): …nettó 291 ezer forint fizetéssel.

Köszönöm szépen.




Felszólalások:   359-362   363-365   366      Ülésnap adatai