Készült: 2024.05.09.05:02:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

53. ülésnap (2023.03.27.),  116-121. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 8:26


Felszólalások:   110-115   116-121   122-127      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! A képviselő asszony nem fogadta el az államtitkári választ. Tájékoztatom önöket, hogy az elfogadott napirendünknek megfelelően a határozathozatalra a pénteki ülésnapunkon kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Keresztes László Lóránt, az LMP képviselője, interpellációt nyújtott be az energiaügyi miniszterhez: „Hogyan gondolta a kormány Magyarország jövőjét a szennyező akkumulátorgyártásra alapozni, amikor arra sem képesek, hogy a törvény erejénél fogva, az illetékes hatóságok bevonásán keresztül a már működő üzemekben betartassák a sokszor emlegetett, működéssel és termeléssel kapcsolatos környezet- és munkavédelmi szabályokat?” címmel. Az interpelláció megválaszolásával a miniszterelnök úr a téma szerint feladat- és hatáskörrel rendelkező Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter urat bízta meg. Az interpellációra a miniszter úr felkérésére Sztáray Péter András államtitkár úr válaszol. Öné a szó.

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Hát, úgy is kezdhetnénk ezt a kérdést, hogy milyen környezeti garanciákról beszél a kormány akkor, amikor a hírek szerint kirúgják azt a vízügyi vezetőt, aki felhívta a figyelmet a Debrecenbe tervezett gyár valós vízfelhasználására.

Láthatjuk, hogy a kormánynak van egy ilyen akkumulátorgyártó stratégiája, önök töméntelen mennyiségben hívnak be gigantikus akkumulátorgyártó cégeket, ezek a cégek idehozzák a szennyezést, de kiviszik az országból a profitot, és elképesztő mértékben használják fel természeti erőforrásainkat; ennek a mértékét egyébként önök igyekeznek titkolni. De önök azt fogalmazzák meg folyamatosan nyilatkozataikban, hogy önök a legszigorúbb környezetvédelmi és egyéb garanciákat kívánják a magyar emberek számára bemutatni, holott konkrét példákkal lehet alátámasztani, hogy a már meglévő gyárak esetében sem tudják ezeket a meglévő szabályokat érvényesíteni.

Néhány példát említsünk! A gödi Samsung-gyár esetében a civilek által elvégzett független vizsgálat mutatta ki a mérgező oldószer nyomait a különböző kutakban, amely oldószereket egyébként használják az akkumulátorgyártáshoz. Szintén egy gödi példa: kiderült szintén a civilek pereskedése útján, hogy 2016 óta nem vettek mintát a gödi gyár területén lévő monitoringkútból, és 2018-ban be is temették ezeket a kutakat; ezt azért tehették meg, mert a kormányhivatal nem írta elő ezeket a vizsgálatokat.

(19.10)

De említsük a bátonyterenyei akkumulátorártalmatlanító üzemnél történteket, itt is súlyos szabályszegésekre hívták fel a hatóságok a figyelmet. Megállapították, hogy munkaügyi és katasztrófavédelmi bírság is volt, és nem is volt katasztrófavédelmi engedélye a cégnek. Tudjuk, hogy sajnos múlt év nyarán egy úgynevezett technológiai robbanás is történt, ahol többen megsérültek. Ugyanennek a cégnek a szigetszentmiklósi telephelyén is történt a hírek szerint március 14-én, tehát nem oly rég egy baleset, aminek kapcsán teljes a hírzárlat. Itt is megállapították a különböző hatóságok, hogy a munkavállalók egészségét, testi épségét súlyosan veszélyezteti a cég működése, ismét kiszabtak milliós bírságokat.

Nos tehát, látható, hogy a hatóságok által kiszabott milliós bírságok igazából semmilyen hatást nem tudtak elérni azoknál a cégeknél, ahol milliárdos állami támogatást kapnak. Konkrét kérdéseim: hogyan kívánja garantálni a kormány, hogy a majdan felépülő gyáraknál vagy a későbbiekben felépülő gyáraknál bármilyen módon is tudják érvényesíteni a szabályokat, ha a gyakorlat azt mutatja, hogy ez nem sikerül?

További kérdésem, hogy a Magyar Mérnöki Kamara álláspontja szerint a gödi gyár esetében teljes körű környezetvédelmi felülvizsgálatra van szükség  ezt támogatjae a kormány?

Szintén kérdezném államtitkár urat, hogy miért rúgják ki azt a vízügyi szakembert, aki egyébként aláírta azt a szakvéleményt, ami bemutatja azt, hogy gyakorlatilag mindenkinek igaza volt, aki a Debrecenbe tervezett gyár vízfelhasználása mértékét elfogadhatatlannak tartja, és aggodalmát fejezte ki. Államtitkár úr, ha van információja, akkor szeretném, ha megosztaná a nyilvánossággal, hogy mit lehet tudni a szigetszentmiklósi üzem esetében történt balesettel. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Országgyűlés! Az interpellációra Sztáray Péter András államtitkár úr válaszol. Öné a szó, államtitkár úr.

DR. SZTÁRAY PÉTER ANDRÁS külgazdasági és külügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Azzal kezdeném, hogy az elektromobilitás és az akkumulátorgyárak új jelenségként, egy új technológiaként jelentek meg, így aztán természetesen érthető, hogy az embereknek vannak kérdéseik, akár félelemeik is ezzel kapcsolatban. Ezeket a kérdéseket és félelmeket meg kell hallgatni és azokkal kapcsolatban válaszokat kell adni; helyes és megnyugtató válaszokat.

A magyar kormány álláspontja és elvárása határozott: a beruházások minden esetben a legszigorúbb környezetvédelmi normákat betartva valósulhatnak meg. Minden beruházó irányába határozott elvárásunk volt eddig is és a jövőben is az lesz, hogy a vonatkozó környezetvédelmi és egyéb szabályokat be kell tartani.

Az is tény, hogy Magyarországon több százezer család megélhetését adja az autóipar. A kormány számára fontos szempont, hogy a családoknak legyen munkahelye, rendszeres bevétele, és ebben az autóiparnak kulcsszerepe van. Több százezer család megélhetése függ az autóipartól, és ez a több százezer család akkor tudja megtartani a munkahelyét és a rendszeres bevételét, illetőleg a gazdasági növekedést akkor tudjuk folytatni, ha az itt lévő nyugati autóipari cégekhez  a jövő kihívásait és feladatait megértve  az akkumulátorgyárak is idetelepülnek.

Ugyan az autógyártó cégek nyugatiak, azonban a tíz legnagyobb akkumulátorgyártó cég a világban keleti, ezek közül hét kínai és három dél-koreai. Ezekért az akkumulátorgyárakért óriási verseny folyik. Az Egyesült Államokban 40 ilyen akkumulátorgyár létrehozását tervezik. Németországban 14 ilyen gyár megépítését tervezik. A Debrecenben megvalósuló kínai CATL gyár már működik Türingiában, és hozzáteszem, az ottani baloldali zöldek lelkesednek emellett. Franciaországban a Renault egy kínai-japán konzorciummal működik együtt.

Az utóbbi években a világgazdaság kétszer is a feje tetejére állt, így minden bizonytalan; csak egyetlen folyamat zajlik rendíthetetlenül, és ez az elektromos autók térnyerése. Most dől el, hogy hol lesznek az európai zöldipar központjai, és most dől el, hogy hol lesznek a jövő ipari központjai, a jövő autógyárai. Az elektromos autók értékének mintegy 40 százalékát az akkumulátorok adják. Ahol nem lesz akkumulátorgyártás, ott leépül az autóipar, és megszűnnek a munkahelyek. Magyarország ezt nem engedheti meg magának.

A járműipar súlya a hazai össztermékben jelenleg is közel 20 százalék, tehát ez forog kockán. Mi erős autóipart szeretnénk, magas hozzáadott értékű munkahelyeket, és azt, hogy Magyarország élen járjon egy új zöldiparág kiépülésében, figyelembe véve természetesen a természetvédelmi követelményeket. Köszönöm a figyelmüket. Kérem a válaszom elfogadását. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm államtitkár úr válaszát. Megkérdezem képviselő urat, elfogadjae az államtitkár úr válaszát. Öné a szó.

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm, elnök úr. Sajnos nem tudom elfogadni a választ, tekintettel arra, hogy a konkrétan megfogalmazott kérdésekre és felvetésekre nem is hangzott el válasz. Tehát itt megismételte államtitkár úr azokat a propagandakijelentéseket, amelyek alapján majd a kormány garanciákat vállal arra, amit a gyakorlat bebizonyított, hogy nem képes teljesíteni. Tehát önök egyszerűen nem tudják a jelenleg érvényes szabályokat sem érvényesíteni, sokszor pedig elő sem írták a kormányhivatalok a környezeti hatásvizsgálatot.

Államtitkár Úr! Palkovics László miniszterként még úgy fogalmazott az akkumulátorgyártással kapcsolatban, hogy ez minden, de nem környezetbarát és nem energiabarát. Ezért kellette távoznia egyébként  ez egy jó kérdés  államtitkár úrnak, de az biztos, hogy ő felhívta a figyelmet arra, hogy őszintén kell beszélni; valóban, ahogy ön is kezdte, hogy milyen mértékben használják fel a természeti erőforrásainkat, természeti kincseinket ezek a gigantikus gyárak. Én úgy látom, hogy önök nemhogy nem nyitottak erre az őszinte beszédre, hanem minden eszközzel megpróbálják eltitkolni, hogy milyen árat akarnak a magyar emberekkel megfizettetni azért, hogy ezeket a szennyező, gigantikus gyárakat idecsalogassák, akik egyébként ezeket az akkumulátorokat nem itt fogják eladni, hanem a gazdagabb nyugat-európai országokban. Köszönöm szépen. (Szórványos taps az ellenzéki pártok soraiban.)




Felszólalások:   110-115   116-121   122-127      Ülésnap adatai