Készült: 2024.05.09.04:22:31 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

67. ülésnap (2023.05.23.),  79-98. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 1:03:03


Felszólalások:   47-78   79-98   99-114      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm az előterjesztőnek. Tisztelt Országgyűlés! A módosító javaslatok benyújtására csütörtökön 16 óráig van lehetőség.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a szerencsejáték-szervezéssel és az elektronikus ügyintézéssel összefüggő, valamint egyes törvényeknek a jogrendszer koherenciájának erősítése érdekében történő módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. A kormány-előterjesztés T/4027. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető.

Elsőként megadom a szót Dömötör Csaba úrnak, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkárának, a napirendi pont előterjesztőjének. Parancsoljon!

DÖMÖTÖR CSABA, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! A tárgyalt törvénycsomagot három nagy részre lehet bontani. A módosítások egy része a szerencsejáték-szabályozásra irányul, egy másik része a digitális ügyintézésre, a harmadik pedig alapvetően technikai módosításokat tartalmaz.

Ami az első javaslatcsokrot illeti, ennek a célja az, hogy hatékonyabbá tegye a szerencsejáték-szervezést, fokozottabban védje a játékosok érdekeit. A teljes képhez hozzátartozik, hogy a Szerencsejáték Zrt. évről évre jelentős mértékben járul hozzá az ország gazdasági növekedéséhez, a közösségi kiadások finanszírozásához, a hazai kultúra, a szociális és egészségügyi területek, valamint a sport kiemelt támogatásához és eredményeihez, a tiszta játékbevétel mintegy kétharmadát visszajuttatja az állami költségvetésbe közcélok finanszírozására.

Most ami a konkrét törvényjavaslatot illeti, a javaslatok egy része az online fogadásokra vonatkozik. Az idei év elejétől kezdve távszerencsejátékot az állami játékszervező mellett más gazdasági társaságok is szervezhetnek. Az előttünk fekvő javaslat egyebek mellett e piacnyitáshoz kapcsolódó teendőkre is válaszol. A módosítás egyik lényegi eleme, hogy a szerencsejáték-szervezők nagyobb mozgásteret kapnak abban, hogy játékosaik számára hány egyenleget tartanak fenn. A mostani szabályozás szerint egy játékos részére egy szervezőnél csak egy egyenleg nyitható, de a játékosok ezentúl külön egyenlegen kezelhetik majd például a lottójátékhoz és a különböző online fogadásaikhoz kapcsolódó be- és kifizetéseiket. Fontos megkötés, hogy egy adott típusú játékhoz továbbra is csak egy egyenleg lesz vezethető.

(14.40)

Szintén az online fogadásokhoz kapcsolódó javaslat, hogy a szerencsejáték-szervező a jövőben lehetőséget biztosíthat a fogadóknak a korai kifizetésre. Ez nemzetközi szinten is közkedvelt gyakorlat. Ez azt jelenti, hogy a játékos az adott fogadás kimenetelét nem várja meg, hanem egy ennél korábbi időpontban, az eredetihez képest alacsonyabb összegű nyereménnyel zárhatja le a játékot.

A második csoportba tartozó módosítások szintén a szerencsejáték-szervezés hatékonyságát növelik, ezek azonban az online fogadások körébe nem tartozó egyéb játékokra vonatkoznak.

A javaslat a kaparós sorsjegyként szervezett sorsjátékot is és a bukmékeri rendszerű fogadást is az állami játékszervezői monopólium körébe vonja.

Az is fontos körülmény, hogy az említett játékokat évtizedek óta kizárólag a Szerencsejáték Zrt. szervezi, ezt a gyakorlatot ez a módosítás emeli jogszabályi szintre.

A módosítások harmadik csoportjának célja, hogy a korábbiakhoz képest nagyobb védelmet biztosítson a játékosoknak és erősebb jogosítványokat adjon a felügyelő hatóságoknak.

Tisztelt Ház! A törvénymódosítási javaslatok másik nagy csoportja a digitális fejlesztéseket és a digitális ügyintézést érinti. A digitalizáció egyre markánsabb szerepet játszik a gazdaságban, becslések szerint a digitális gazdaság már ma is a teljes magyar GDP legalább 25 százalékát adja. A kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy hazánk a digitalizáció nyertesévé váljon, ennek érdekében 2010 óta számos lépést tettünk előre, így az elmúlt években az ország közel teljes területén megvalósult a szupergyors internet kiépítése, így ma már a háztartások közel 97 százaléka hozzáférhet a legmodernebb hálózati kapcsolatokhoz. A magyarorszag.hu portálon az elmúlt év alatt hatszorosára nőtt az elérhető ügyek száma, jelenleg 4400 közigazgatási ügyet lehet elektronikus úton elintézni. Emellett már csaknem 5,5 millióan regisztráltak az ügyfélkapura. Ráadásul az állampolgárok sorban állás nélkül, otthonról, egyes esetekben videóchaten keresztül is elintézhetnek bizonyos ügyeket.

A javaslatcsomagban szereplő módosítások négy területet érintenek. Az első ilyen, hogy a minősített elektronikus aláírásokhoz és bélyegzőkhöz kapcsolódó engedélyezés díját eltöröljük.

A második a nemzeti egységes kártyarendszert érinti, gyorsabbá téve a különböző kártyák igénylését. A módosításnak köszönhetően a NEK-regisztráció is elérhetővé válik a kormányablakokban, országszerte elérhető több száz elektronikus ügyintézési ponton. Az elektronikus ügyintézési pontok segítségével érintőképernyős eszközökön könnyen, gyorsan, ügyintézői beavatkozás és sorban állás nélkül lehet meghatározott ügyeket elektronikusan elintézni. Így például a vezetői engedély és a személyi igazolvány pótlását, anyakönyvi kivonat és erkölcsi bizonyítvány igénylését. Ezt a szolgáltatást azok az állampolgárok is igénybe tudják venni, akik nem rendelkeznek az elektronikus ügyintézéshez szükséges technikai eszközökkel.

A harmadik módosítási javaslat célja, hogy az automatikus közigazgatási döntéshozatali rendszer elérhetővé váljon az elektronikus ügyintézést biztosító szervek számára. Így ügyintéző beavatkozása nélkül lehet majd például gépjárművel vagy önkormányzati adózással kapcsolatos ügyeket intézni. Mindez csökkenti az ügyintézők leterheltségét, és még hatékonyabbá teheti a működést.

Végül a negyedik javaslat szintén az automatikus közigazgatási döntéshozatali rendszerhez kapcsolódik, amely eljárástechnikai szempontból módosítja azt.

Tisztelt Ház! A digitalizáció javítja a magyar emberek életminőségét, versenyképesebbé teszi a vállalkozásokat, így a teljes nemzetgazdaságot is, ezért is gondoljuk úgy, hogy ezek a módosító indítványok, ezek a törvényjavaslatok segítik, hogy a közigazgatás digitalizációja tovább folytatódhasson. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! Most a vezérszónoki felszólalásokra kerül sor. Megadom a szót Szeberényi Gyulának, a Fidesz képviselőcsoportja vezérszónokának. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.

DR. SZEBERÉNYI GYULA TAMÁS, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A tisztelt Ház asztalán fekvő, a szerencsejáték-szervezéssel és az elektronikus ügyintézéssel összefüggő, valamint egyes törvényeknek a jogrendszer koherenciájának erősítése érdekében történő módosításáról szóló T/4027. számú törvényjavaslatban foglaltak részben adminisztratív jellegűek, gyakorlati tapasztalatokon alapulnak, részben pedig az egyes folyamatok újraszabályozására, illetve új folyamatok kialakítására irányulnak.

A szerencsejáték szervezéséről szóló törvény módosításai a szerencsejáték-szervezés kapcsán felmerült szabályozási igényeket kívánják átvezetni, mellyel a jogalkotó erősíteni kívánja a hazai szerencsejáték-szervezés és ezen belül kiemelten a távszerencsejáték versenyképességét, szem előtt tartva annak átláthatóságát, szabályozott szervezését, valamint a játékos védelmét.

A jelen törvényjavaslat többek között a piacnyitásból eredő, az állami játékszervező Szerencsejáték Zrt. által azonosított egyes szabályozási szükségletekre reflektál. Felmerültek továbbá a gyakorlatban olyan egyéb, szintén az állami játékszervező által jelzett szabályozási igények is, amelyek a szerencsejáték-szervezés hatékonyságának további növelését eredményezik.

A javaslat ezentúl foglalkozik a szerencsejáték-felügyeleti feladatokat ellátó Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága által kezdeményezett, a hatósági feladatellátás keretében felmerült gyakorlati problémák kezelését, a törvényi szintű szerencsejáték-szabályozás koherenciájának erősítését célzó módosításokkal is.

A tervezet egyes elszámolási, nyereményalap- és játékadóképzési szabályokat is módosít, többek között az egyéb sorsolásos játék részletszabályainak megalkotása keretében, másrészt a piacnyitásra tekintettel a távszerencsejáték-szervezői kör bővülési lehetősége miatt.

A számsorsjáték-nyereményalap képzése szempontjából új szabály, hogy nem kizárólag a játékos által megvásárolt sorsjegyekre eső fogyasztói ár számíthat bele a nyereményalapba, hanem ezt a szerencsejáték-szervező is kipótolhatja. Ennek célja további új típusú számsorsjátékok bevezetési lehetőségének megteremtése.

Tisztelt Ház! Az egységes elektronikuskártya-kibocsátási keretrendszerről szóló 2014. évi LXXXIII. törvény módosítása szerint a nemzeti egységes kártyarendszer kiemelt célja, hogy az egyes elektronikuskártya-kibocsátók és -elfogadók, mint például az állam, az önkormányzatok, közlekedési vállalatok, a rendszerhez történő csatlakozással magas fokú biztonsággal nyújtsák szolgáltatásaikat.

Ahhoz, hogy az egyes állampolgárok kártyafelhasználóként tudjanak csatlakozni a nemzeti egységes kártyarendszerhez, regisztráció szükséges. A módosításnak köszönhetően a NEK-regisztráció elérhetővé válik az elektronikus ügyintézési pontokon, amelyek a gyors ügyintézést támogatják a kormányablakokban. A KIOSK-projekt egy ügyfélközpontú, szolgáltató hozzáállású állam működéséhez járul hozzá. Az érintőképernyős eszközökön könnyen, gyorsan, ügyintézői beavatkozás és sorban állás nélkül lehet meghatározott ügyeket elektronikusan intézni. Ilyenek például a vezetői engedély, személyi igazolvány pótlása, különböző gépjárműügyek, anyakönyvi kivonat és erkölcsi bizonyítvány igénylése. Ezt a szolgáltatást azok az állampolgárok is igénybe tudják venni, akik nem rendelkeznek az elektronikus ügyintézéshez megfelelő technikai eszközökkel.

Tisztelt Országgyűlés! Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény elfogadásával, az automatikus közigazgatási döntéshozatali rendszer igénybevételével egy közigazgatási ügy emberi beavatkozás nélkül történhetne meg. Az automatikus közigazgatási döntéshozatali rendszer európai uniós projekt keretében, részben európai uniós forrásból kerül kialakításra. A szabályozás célja, hogy az AKD-rendszer igénybevétele lehetővé váljon az elektronikus ügyintézést biztosító szervek részére. Az AKD-rendszer által a korábban ügyintéző segítségével végzett folyamatok automatizálhatóvá válhatnak, amelyek hozzájárulnak az ügyintézők terheinek csökkenéséhez, a közszolgáltatások színvonalának, hatékonyságának növeléséhez.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Összegzésként elmondható, hogy az előttünk fekvő törvényjavaslat előremutató rendelkezéseket tartalmaz a szerencsejáték-szervezéssel és az elektronikus ügyintézéssel összefüggően, ezért kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy az elhangzottak ismeretében  a Fidesz-frakcióhoz hasonlóan  támogassák a javaslatot. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm. Megadom a szót Varga Zoltánnak, a DK képviselőcsoportja vezérszónokának. Parancsoljon, képviselő úr!

VARGA ZOLTÁN, a DK képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Az a helyzet, hogy valóban itt elbeszélgethetnénk, elvitatkozhatnánk arról, hogy szakmailag miért is szükséges vagy nem szükséges a szerencsejáték-törvény módosítása.

(14.50)

Megtehetnénk, ha nem egy sufnituning  sokak szerint hibrid rezsim, én nem vagyok ennyire megengedő , én azt mondom, hogy piti kis diktatúrában élnénk, amit önök formáltak, formálgatnak itt a maguk képére. Na de hát, tudják ezt nagyon jól, tudja ezt mindenki, hogy valójában mi most, lassan 13 éve, bizony egy sufnituning, piti diktatúrában élünk, ahol nyilvánvaló módon, szemmel látható, hogy önök a törvényeket és minden törvényi eszközt alárendelnek annak, hogy minél többet tudjanak lopni, minél többet el tudjanak rakni, és különben a legkevésbé se foglalkoznak azzal, hogy egy ország népe hogy éli ezt meg, hogy mennyire megy tönkre, mennyire szenved ettől.

Teljesen egyértelmű, hogy amit látunk, a felszín egy nagyon egyszerű dolog: egy sajátságos salátatörvény fekszik most előttünk, de nemcsak azzal van a baj, hogy önök, a kormány, hát, ahogy szokták persze, és nevezzük nevén, sunyi módon, ismét erőltetetten, egy vadregényes éjszaka benyújtott, majd pár nap alatt  látható módon  most a törvényhozáson átverni kívánt törvényt tettek le ide a Ház asztalára. Nyilvánvalóan én is olvastam, látom, hogy az előterjesztés salátatörvényként 17 törvényt módosít, erről az államtitkár úr is beszélt, igaza van.

És abban is igaza van, hogy ebből sok csak szövegcsere vagy jogtechnikai pontosítást tartalmaz, ebben egyetértünk. A törvényjavaslat jelentős részét kitevő fontosabb módosítás a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény módosítása, szerintem erről is beszélt államtitkár úr. És nyilván az is egyértelmű, hiszen mindenki, aki foglalkozott egy picikét ezzel, tisztában van azzal, hogy a szakmai berkekben is arról van szó, hogy sok mindenen lehetne vagy kellene módosítani ebben az ügyben. Na de hát, ezt önök is nagyon jól tudják, és most egy picikét álljunk meg ebben a dologban, és nézzenek önök is magukba, hogy valójában ez a felszín. Mert tudjuk azt nagyon jól, hogy pontosan ez az a terület, a szerencsejáték területe, ahol önök elkezdték ezt az áldásos tevékenységüket, amiről az előbb is beszéltem, merthogy ez az a biznisz, ahonnan milliárdokat síbolnak ki, mondjuk már ki őszintén, ahol milliárdokat tüntetnek el, nemhogy havonta, hanem lassan már naponta, és adnak oda mondvacsinált támogatások képében, persze, az orbáni diktatúra a maga képére formált törvényei mára már rongyos, foszladozó köpenyének az álcája mögött a Fidesz és a NER hamiskártyásainak.

Hát, tudjuk nagyon jól, hogy irdatlan pénzekről beszélünk, ezt tudják önök is: a szerencsejátékról beszélünk, olyan pénzekről ráadásul, amelyek a törvény szerint is ellenőrizhetetlenek, és hatalmas összegekről van szó. Gondoljunk itt, és szerintem ezzel tisztában vannak a kormánypárti képviselők is, például a kaszinóbizniszre. Tudjuk ezt nagyon jól, mindnyájan végigéltük ennek a lépéseit és a folyamatát, hogy hogyan is alakult ez ki, látjuk a törvények felett álló, de persze a törvénymódosítások segítségével néhány Orbán-közeli haver kezére játszott pénzgyárakat, amelyek ma is minden törvény és érdemi hatósági felügyelet nélkül működhetnek, talán egyedüliként az országban.

Még azt is látjuk nagyon jól, hogy a legutolsó szerencsétlen kis cipészműhely tulajdonosa is online be van kötve a NAV-hoz. Vagy a legújabb hír, hogy mára már a strandon álló lángosos büfének is gyakorlatilag percenként kell jelentenie arról, hogy mennyi a forgalom. De nemcsak arról, hanem már ott tartunk, hogy arról is, hogy egyes vevők mennyi tejfölt kennek a lángosra, vagy hogy megeszike az egészet, vagy félreraknak belőle valamit, vagy kérneke extra sajtot rá. És azért tegyék a szívükre a kezüket, tisztelt kormánypárti képviselők, ez maga az őrület, hogy mindezek ellenére a hetente-havonta az Orbán-haverok zsebébe milliárdokat toló kaszinók felette állnak minden törvénynek, nekik nem kell online pénztárgépeket működtetniük. Tehát hogyha a szerencsejátékról beszélünk, akkor erről azért ne feledkezzünk el!

Államtitkár úr, ha már a szerencsejátéknál és a Szerencsejáték Zrt.-nél tartunk, a köznyelvben arra felénk, Debrecenben csak a NER-csókosok kifizetőhelyének nevezik a céget magát, ahol persze Orbán-hű, párthű, hát, majd mindenki eldönti magának  tudják, a Rejtő-könyvekben van, hogy a nem kívánt törlendő , hogy melyik a pontosabb meghatározás, tehát Orbán-hű vezetők ülnek, maradjunk ennyiben, és ahol szinte kizárólag Orbán-közeli cégek és arcok juthatnak, amúgy valami spirituális oknál fogva busás támogatáshoz.

Államtitkár úr szólt arról, hogy a Szerencsejáték Zrt. mihez is járul hozzá. Na de hát, kihagyta a javát, államtitkár úr. Nem beszélt például az Orbán-haverokról, nem beszélt a csókosokról, nem beszélt a NER-kegyeltekről, nem beszélt a vazallusokról, de nem beszélt például Rogán exfeleségéről, nem beszélt Mészáros Lőrincről, Mészáros Lőrinc feleségéről, nem beszélt a CÖKA-ról, nem beszélt például a Pataky Attilának nyújtott 140 millió forintos támogatásról. Valahogy ezeket kihagyta a körből, mert valójában önök ezért működtetik ezt az egész rendszert: ez egy kifizetőhely. Arról szól, hogy önök ezzel próbálják benefiten maguknál tartani a NER-csókosokat és nyilvánvaló módon azokat az embereket, akiket manapság celebeknek szokás hívni.

Szóval, maradjunk azért a tárgykörnél! A szokott módon egy átlagos, romantikus kedd este benyújtott javaslat szerint a kaparós sorsjegyként szervezett sorsjáték, a számsorsjáték  erről képviselő úr is beszélt , a lóversenyfogadás és a távszerencsejáték kivételével a fogadás szervezésére kizárólag az állami játékszervező jogosult. Eddig a törvényben a kivételek között szerepelt a bukmékeri rendszerű fogadás is. Most azt olvashatjuk, hogy gyakorlatilag államosították a bukmékeri rendszert. Hozzá kell hogy tegyem, hogy valószínűleg úgy tették mindezt, hogy nem is volt lehetősége már magánbukmékereknek ebben a sztoriban megjelenni, hiszen olyan volt a környezet kialakítása.

A hivatalos meghatározás szerint az a fogadási forma, amelyben a fogadásszervező az ajánlatában meghatározott esemény bekövetkezésére és kimenetelére a játékos részére nyereményszorzó alapján pénzösszeget ajánl fel és azt nyerés esetén a megállapodásban rögzítettek szerint fizeti ki  szól az önök szövege. Ez eddig tiszta. Az már kevésbé tiszta viszont, hogy érdemi indoklás  hozzá kell hogy tegyem, ez kötelező lenne, és önök ezzel nagyon jól tisztában vannak  nincs a benyújtott javaslatban, hiszen az indoklási részben nem tesznek mást, mint CtrC/CtrV-vel beillesztik ugyanazt, amit már a módosítás tartalmában olvashattunk, azt, hogy annak a célja, hogy kizárólag állami játékszervező által szervezhető játék legyen a kaparós sorsjegy és a nem szerencsejátékként szervezett bukmékeri  zárójel: földi  fogadás.

Tehát valójában önök nem tesznek itt mást, mint úgy módosítanak egy törvényt, hogy nyilvánvaló módon ez ismét önöknek segítsen a továbbiakban is; nyilván hogy jobban segítse azt a kifizető hálózatot, amit önök már évtizede működtetnek gyakorlatilag. Százmilliárdok, ezermilliárdok folynak ki lassan a Szerencsejáték Zrt. és a szerencsejáték-biznisz keretein belül a haveri zsebekbe. Valójában erről kellene önöknek beszélni, és nyilván el fog jönni az a pillanat, amikor már nem tudják azt megválasztani, hogy akarnak vagy nem akarnak erről beszélni, mert majd meg fogják önöket kérdezni, és akkor nyilván már kötelező lesz erre válaszolni. Na, majd azt az időszakot fogják demokráciának hívni, nem azt, amit most itt önök csinálnak!

És nyilvánvaló módon látjuk, hogy a javaslat indoklása ehhez legfeljebb még annyit tesz hozzá, hogy a szerencsejáték-szervezés kapcsán felmerült szabályozási igényeket kívánják átvezetni, amellyel a jogalkotó erősíteni kívánja a hazai szerencsejáték-szervezést és ezen belül kiemelten a távszerencsejáték versenyképességét, erről beszéltek. Azonban, ahogy az előbb is kezdtem a mondandómat, ez maga a felszín, és nagyon jól hangzik. Ha valaki tudatlanként, nem ismerve az önök munkásságát, az elmúlt egy évtizedet, csak azt hallja meg, azt hallgatja meg, amit államtitkár úr mondott, akkor azt mondja, hogy minden rendben van  de nincs minden rendben!

Mert ha csak egy picikét is megkapargatjuk, ha egy picikét is mögé nézünk annak a talmi valóságnak, amit önök próbálnak vetíteni elénk és a magyar társadalom elé, akkor láthatóvá válik az önök rendszere. A NER az orbáni világ összes rusnyasága, egy foszladozó, törvényi köntösbe bújtatott újabb pénzgyár dohogó gépezete, és ez a baj önökkel, hogy nem tudnak távolabbra látni a saját zsebüknél és Orbán pénztárcájánál.

Ezen fogunk mi változtatni rövidesen, és akkor önöknek felelni kell mindenért, ezért is. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Nacsa Lőrinc: Fenyegetődzés…)

(15.00)

ELNÖK: Köszönöm. Megadom a szót Nacsa Lőrincnek, a KDNP képviselőcsoportjából. Parancsoljon, képviselő úr!

NACSA LŐRINC, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Államtitkár Úr! Képviselő úr, mi történt? Ön föltette a fizetését a pirosra, és elbukta? Vagy honnan ez a feszültség, ami önben itt van a parlament ülésén? Nem is értem. Gyorsan megnéztem, diktatúráról, sőt piti diktatúráról beszélt, megnéztem, mi a diktatúra definíciója: az állami törvényeket átlépve, az erőszakszervezetre támaszkodva a saját népük ellen. Lovasroham, szemkilövetés, emlékszik ön erre (Varga Zoltán: Könnygáz! Könnygáz!), őt védte most meg nagyon. Én is türelmesen végighallgattam, nehéz volt, tisztelt képviselő úr.

Emlékszik arra, hogy 2006-ban volt egy olyan miniszterelnök, aki a saját népe ellen lovasrohamot vezényelt, szemeket lövetett ki, és kardlapoztatott ártatlan, békés embereket. Talán emlékszik erre, tisztelt képviselő úr. Na, az jobban hasonlított az ön által piti diktatúrának nevezett időszakra. Érdekes, hogy ön ezt sosem kérdezi meg a főnökétől, hogy hogy is volt az, miért kellett a saját emberei, a saját állampolgárai ellen ilyet vezényelni.

(Az elnöki széket Dúró Dóra, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

Tudjae, képviselő úr, hogy ki volt 2004-2010 között a Szerencsejáték Zrt. felügyelőbizottsági elnöke? Tudjae ezt, tisztelt képviselő úr? Barabás János volt, az MSZMP agitációs és propagandaosztályának helyettes vezetője. Tehát Gyurcsány Ferenc bizalmasa és a Miniszterelnöki Hivatal főtanácsadója az az ember, aki az MSZMP agitációs és propagandaosztályának a helyettes vezetője. Tehát önök úgy gondolták, hogy a szerencsejátékhoz ilyen őskomcsi embereket kell ültetni, mert ott biztos jó kezekben lesz. A sukorói kaszinó ügye  biztos hallott ilyenről is, tisztelt képviselő úr. Szeretném fölidézni az emlékeit, ha már szerencsejáték-szervezésről és egyéb ilyen kérdésekről beszél a tisztelt képviselő úr, akkor érdekes lenne ezekről is beszélni.

Arról is érdemes lenne beszélni, hogy önök 192, többségében nyereséges állami céget adtak el áron alul az ön haverjainak, külföldi érdekköröknek, 192-t. Emlékszik az új tulajdonosi programra? A Szerencsejáték Zrt. is egy volt a Postával, az airporttal, a reptérrel, és így tovább, olyan cégekkel, amikre azt mondta Gyurcsány Ferenc, hogy el lehet vinni, fillérekért, áron alul, mindegy, menjen. Emlékszik, tisztelt képviselő úr, erre a világra?!

2010 óta az állami vagyon gyarapodik. Önök csökkentették. Olyan cégeket adtak el áron alul, amelyek bevételt termeltek az államnak. Államtitkár úr mondta a számokat az expozéjában. A Szerencsejáték Zrt. minden évben a bevételének kétharmadát a költségvetésbe fizeti be, hogy abból aztán szociális dolgozóknak, ápolóknak, tanároknak fizetést lehessen adni, hogy fejlesztéseket lehessen, hogy utakat lehessen építeni, hogy vasutat lehessen építeni, hogy környezetvédelmi beruházásokat lehessen végrehajtani. (Varga Zoltán: Debrecenben akkugyárat!) Erre fizeti be, tisztelt képviselő úr. A debreceni akkumulátorgyár nem állami beruházás, tisztelt képviselő úr. (Varga Zoltán: 300 milliárd, már odaadták neki! 300 milliárd!  Az elnök csenget.)

Arra fizet be a Szerencsejáték Zrt. is a költségvetésbe, hogy fontos, a magyar emberek jólétét szolgáló intézkedések és az állam működését szolgáló intézkedések megvalósuljanak. (Varga Zoltán: Látszik, gratulálok!) Erre fizet be a Szerencsejáték Zrt. Önök a 192 állami vállalatot, amik minden évben fizettek be a költségvetésbe, fogták, és áron alul odaadták, és abból a… (Varga Zoltán: Rogán Cecília! Mond ez a név valamit?  Dr. Apáti István nevet.)

ELNÖK : Megkérem képviselőtársaimat, hogy a vitát a felszólalások keretében legyenek kedvesek folytatni. Mindenkinek szót adok, aki ezt igényli, és úgy egy kulturáltabb formában tudjuk folytatni a vitát. Köszönöm szépen. Parancsoljon, képviselő úr!

NACSA LŐRINC, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm, elnök asszony. 192 állami céget, nyereséges állami céget, amik befizettek a költségvetésbe, hogy abból működhessen az állam, hogy utakat építsen, utakat újítson fel, és így tovább, azokat önök eladták, fogták, és áron alul eladták. Megkérdezte már valaha a főnökét, hogy miért tették ezt? Kérdeztee ön bármikor Gyurcsány Ferencet, hogy hogyan volt ahhoz bátorsága, hogy a magyar nemzettel ilyet tegyen, hogy 192 állami céget a MOL-pakettől a reptéren át (Varga Zoltán: Pataky Attila!), energetikai cégek, vízművek, csatornázási művek, gázművek, elektromos művek, tisztelt képviselő úr... Nagyon sok állami cégben, a Magyar Postában részvényeket eladtak, tisztelt képviselő úr. (Varga Zoltán: 140 millió, Pataky Attila!) Hogyan gondolták komolyan azt, amikor az állami vagyonnal felelősen kell gazdálkodni, arra vigyázni kell, és azt gyarapítani kell? Önök ennek az ellenkezőjét csinálták.

2010 óta az állami vagyon gyarapodik és növekszik, tisztelt képviselő úr. Mi azért dolgozunk, mi azt gondoljuk, hogy az állam jó gazda, hogy helyes, ha visszaszerezzük az önök által elherdált és az önök haverjai zsebébe kerülő állami cégeket, vagy éppen a Gyurcsány Ferenc zsebébe kerülőket, timföldgyár, és így tovább, sorolhatnánk ezeket az elképesztően brutális korrupciós ügyeket, amik önökhöz kötődnek.

Mi visszavásároltuk a gáztározókat, ezért ezen a télen nem volt gondunk a gázellátással, mert meg tudtuk tölteni a gáztározókat. (Varga Zoltán: Hétszeres áron vettétek Putyintól a gázt!) Önök feljelentést tettek a visszavásárlásra, tisztelt képviselő úr. Szégyenteljes, amit mond! Szégyenteljes, amit mond! (Varga Zoltán: Valóban az! Hétszeres áron!) Tele van csúsztatásokkal és hazugságokkal a felszólalása, miközben önkritikáról szó sem lehet. Ön véletlenül a 2010 előtti, az országot lerabló politikáról nem szólt egy szót sem, tisztelt képviselő úr.

Ha megnézzük ezt a törvényjavaslatot, a vitát követőnek úgy tűnhet, mintha bármi köze is lenne ahhoz, amit Varga képviselő úr mondott. Ön több mint tíz percig semmit nem mondott erről a törvényről, semmit. Ez a törvényjavaslat, ami itt van, ennek a törvényjavaslatnak a vitáján vagyunk most itt, ebben a törvényjavaslatban a szerencsejáték-szabályozással, valamint az elektronikus ügyintézés előmozdításával kapcsolatos passzusok szerepelnek, tisztelt képviselő úr. (Varga Zoltán: Ne őrjítsen már meg! Hat perce beszél rólam!)

Én értem, hogy ön úgy jön be parlamenti vitákra, hogy nem érdekli, hogy egy törvényben mi szerepel, amin vitatkozni fogunk, így szokott bizottsági ülést is vezetni. Értem, hogy önt nem érdekli az, hogy milyen témában van itt. Ettől függetlenül ez egy fontos törvény, tisztelt képviselő úr, mert módosításra kerül a szerencsejáték-szervezésről szóló törvény is. Az elmúlt időszakban a szerencsejáték-szervezés kapcsán felmerült szabályozási igényeket kívánja kiszolgálni.

Külön hangsúlyt kap benne  erről sem beszélt  a fogyasztók védelme, ami, azt gondolom, hogy az online világban napjainkban, az egyre inkább táguló és megannyi veszélyt jelentő online térben indokolt, hogy a személyes adatok védelme, hogy a szerencsejátékosok védelme indokolt egy ilyen esetben, egy olyan világban, ahol az online tér ennyire kitágult.

A törvényjavaslattal módosításra kerül az egységes elektronikus kártyakibocsátási keretrendszerről szóló törvény is, mely a NEK-regisztráció elektronikus ügyintézési ponton történő elvégzésének szabályait határozza meg.

Az e-ügyintézési törvény módosításával pontosításra kerül az automatikus döntéshozatal szabályozása, valamint hatályon kívül helyezi a szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatások bejelentéséért fizetendő igazgatási szolgáltatási díj mértékének megállapítására és megfizetésével kapcsolatos szabályozására irányuló felhatalmazó rendelkezést. A mostani törvényjavaslat célja tehát: egy újabb lépést tesz az elektronikus ügyintézés minél szélesebb körben való kiterjesztése irányába.

Korábban is beszéltünk már erről: a Fidesz-KDNP-kormány célja és fontos célkitűzése az ügyfélközpontú szolgáltató állam és a hatékony, korszerű közigazgatás kiépítése, amely a magyarok mindennapi életét könnyíti meg. Az állampolgárokat és a vállalkozásokat érintő adminisztrációs és bürokratikus terhek csökkentése legalább olyan fontos, mint az adóterhek csökkentése.

Sokszor beszéltünk már itt ezen Ház falai között is a bürokráciacsökkentő lépésekről, törvényjavaslatokról, hiszen az elmúlt években is számtalan olyan jelentősebb lépés történt, melynek köszönhetően az ügyintézés mára összehasonlíthatatlanul egyszerűbb, gyorsabb és digitalizáltabb, mint mondjuk, akár az önök idejében volt. Mára már több mint négymillióan rendelkeznek ügyfélkapu-hozzáféréssel, és a kormányablakok létesítésével gyors és egyszerű az ügyintézés. Online időpontfoglalással, sorban állás nélkül, rövid idő alatt mintegy 2500 ügy ügyintézésére van lehetőség. Ezenkívül érdemes azt is megemlíteni, korábban önök ezt is támadták: 2021-től már másfél millió államigazgatási ügy intézése ingyenessé, illetékmentessé vált.

A mostani módosítások, azt gondolom, hogy technikaiak alapvetően, de szükségesek, mert egy újabb lépést tesznek az elektronikus ügyintézés minél szélesebb körű elterjesztése irányába, és egy újabb lépést tesznek a megfelelő szabályozás irányába. Ennek megfelelően a KDNP-frakció támogatni fogja a törvényjavaslatot. Köszönöm szépen. (Szórványos taps a kormánypárti sorokban.)

ELNÖK: Köszöntöm képviselőtársaimat. A vezérszónoki felszólalások körét Dudás Róbert képviselő úr felszólalásával folytatjuk, a Jobbik képviselőcsoportjából. Parancsoljon!

DUDÁS RÓBERT, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Számos gondolat fogalmazódott meg itt az eddig kibontakozott vitában, engedjék meg, hogy majd néhányra ezek közül legalábbis én is kitérjek, hiszen gondolatébresztő volt. Természetesen az eddig elhangzott személyeskedéstől azért maximálisan mentesen fogom mindezt megtenni, pusztán a tényekre alapozva.

Ugyanakkor viszont mindjárt az elején szeretném leszögezni, hogy minden, ami a társadalmat érő negatív hatások csökkentését célozza meg, a Jobbik részéről maximálisan támogatandó.

(15.10)

Ami viszont pusztán egy társadalmi negatív hatást csökkentő köntösbe öltöztetett, egyébként azért számos esetben biznisz- és haverspecifikus, azt azért nem tudjuk támogatni  ki fogok térni arra, hogy mire is gondolok.

Az előzőekben elhangzott, hogy mire is fizet a Szerencsejáték Zrt., amely egyébként az elmúlt 10-12 évben nagyjából meghétszerezte a bevételét. Nem akarok senkit megbántani a világért sem, és nem térek ki arra, hogy egyébként kiket támogat, arra sokkal inkább kitérek, hogy kiket kellene támogatnia. Számos alkalommal nyújtottam be határozati javaslatot arra vonatkozóan, hogy az elmúlt hónapokban, most már nyugodtan mondhatni azt, hogy egy, akár másfél évben, a Magyar Posta körül zajló anomáliák és bezárási hullám és felmondási hullám és elküldési hullám orvoslására a Szerencsejáték Zrt. egy tökéletes lehetőség lenne, hiszen nagyon komoly árukapcsolásban van a két rendszer, a két cég, tökéletes lenne arra, hogy finanszírozza azt a postai szolgáltatást, amelyből egyébként, nyugodtan lehet mondani, bár én először azt hittem, hogy csak a vidék lakossága tud profitálni, a bezárási hullámot követő felháborodásokból kiderült, hogy egyébként a városi lakosság is hasonlóképpen gondolja ezt, és számukra is nagyon fontos.

Az is elhangzott, hogy az állam mennyire jó gazda, és hogy nagyon fontos, hogy az állam legyen a gazdája mindennek. (Nacsa Lőrinc közbeszól.) Ezt nem feltétlen osztom. Ezt nem feltétlen osztom, az állam számos esetben véleményem szerint is jó gazda, de az nem jelentheti azt, hogy minden egyes területen az államnak kell a gazdának lennie, mert nem tud jó gazdája lenni. A döntések akkor jók, ha azok a lakossághoz a legközelebbi szinten fogalmazódnak meg, ott születnek meg, ezért lenne fontos egyébként az önkormányzatok, az önkormányzatok által régebben fenntartott akár oktatási, akár egészségügyi intézményeknek a megfelelő szinten való kezelése, és sokkal inkább az önkormányzatok támogatása annak vonatkozásában, hogy ők helyben döntsenek mind az oktatási, mind a kulturális, mind az egészségügyi és még számos más kérdésben.

Az is elhangzott, hogy fontos az adóterheknek a csökkentése. Tökéletesen egyetértünk azzal, ha önök is úgy gondolják, hogy fontos az adóterheknek a csökkentése. Csak akkor azt nem értem, hogy az elmúlt egy-másfél, de már lehet, hogy két-három évben is általunk benyújtott, a Jobbik-Konzervatívok által benyújtott adócsökkentések miért nem mentek át soha a fideszes padsorokon. Miért nem érezték akkor azt, hogy ha egyébként történt egy ilyen benyújtás, akkor azt támogatni kéne? A teljesség igénye nélkül: mi kezdeményeztük az alapvető élelmiszerek adójának az elengedését, ez lenne a legalapvetőbb dolog, ami a jelen gazdasági válságban a legalapvetőbb támogatást jelentené az embereknek; nem meghatározni kategóriákat, és azt mondani, hogy te ebből a nyolc-tíz termékből válogass, te ebből ehetsz, ezzel gazdálkodj, nem; lehetőséget biztosítani az emberek számára arra, hogy a legszélesebb körben tudjanak hozzájutni az alapvető élelmiszerekhez, és tudják biztosítani ezt  mert azt gondolom, azért még nem luxuskategóriákról beszélünk  a gyermekeik számára és a családjaik számára. És ha már a gyermekeknél tartunk, a gyermeknevelési cikkek adójának az eltörlését is kértük  ezt sem tartották fontosnak. Most igen, azt mondták, hogy adóterheket kell csökkenteni, amikor viszont ez be van nyújtva, akkor mindig leszavazzák. Mint ahogy az üzemanyagok adójának a csökkentését is számos alkalommal hoztam már a tisztelt Ház falai közé, önök ezt minden esetben leszavazták. És az üzemanyagok mellett még megemlíthetem ugyancsak a rezsit is.

És ez a törvényjavaslat  mint már ez is elhangzott  17 törvényt tartalmaz, egy salátatörvényről beszélünk, 17 törvényt módosít. Egyetlenegyet kellett volna még, tisztelt államtitkár úr, és azt gondolom, azzal nagyon komoly elismertséget tudott volna a kormánypárti előterjesztés kiváltani az ellenzéki padsorokból is, ez pedig az, ha érintették volna a kaszinóágazatot, azt a kaszinóágazatot, amely nincs bekötve, ugye, az online pénztárgépeken keresztül a NAV hálózatába.

És akkor itt engedje meg, rövid felszólalásomat le is zárnám azzal, hogy mivel kellene módosítsák ezt az előterjesztést, és ezzel el tudnák érni azt, hogy egyébként tényleg egy széles elfogadásra tegyenek szert. Határozati javaslatot fogok benyújtani két területet érintően. Az egyik a kaszinóknak az online pénztárgépekkel való felszerelése és ezen keresztül a NAV-hoz való becsatolása. Azt gondolom, hogy ez is egy alapvető dolog lenne, hiszen amikor az NTAK-kal a vállalkozókat, a vendéglátósokat tönkreteszik, olyan adminisztrációra kötelezik, egyébként elméletileg elhiszem, hogy egy kockásfüzetben kijött itt a matek erre vonatkozóan, de ha a gyakorlatban megnéznék, hogy ez hogyan működik, akkor azt mondanák, hogy azonnal visszavonjuk, még mielőtt ez életbe lépne. Ez az egyik.

A másik egy önök által benyújtott 2011-es javaslat lesz  amely természetesen újra lesz gondolva és újra lesz gombolva, már csak azért is, mert közben eltelt 12 év, és kicsit változott a rendszer , ez pedig nem másról fog szólni, bizonyára sokan emlékeznek még önök közül arra, amikor Lázár János miniszter úr akkor, 2011-ben benyújtotta, ez pedig a játékhelyenkénti játékadóra vonatkozik. Abban a paragrafusban  nézzenek majd utána  az szerepelt, hogy játékhelyenként milyen játékadót kell fizetni, 100 ezerről 500 ezer forintra emelik a játékhelyenkénti játékadót  kivéve kaszinók.

Nos, tehát határozati javaslatot nyújtok be arra vonatkozóan, hogy a kaszinók is legyenek az online pénztárgépen keresztül a NAV kötelékébe bekötve, illetve az önök által 2011-ben benyújtott törvényjavaslat pici frissítéseként ezt is fogja tartalmazni úgy, hogy egyébként a kaszinók is benne legyenek. Azt gondolom, hogyha a javaslat indokolásaként az államtitkár úr is és a kormánypárti felszólalók is hangsúlyozták, hogy mennyire fontos a bevétel, nos, azt gondolom, hogy a kaszinók pontosan az a terület, ahol van bevétel és ahonnan lehetne befizetni a központi költségvetésbe. Köszönöm szépen. (Taps a DK soraiban.)

ELNÖK: A Mi Hazánk képviselőcsoportjának vezérszónoka, Apáti István képviselő úr következik. Parancsoljon, megadom a szót.

DR. APÁTI ISTVÁN, a Mi Hazánk képviselőcsoportja részéről: Tisztelt elnök asszony, köszönöm a szót. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Rendkívül nagy érdeklődéssel és sűrű mosolygások közepette hallgattam végig a KDNP és a DK képviselőjének vitáját, és ha nem is személyekre lebontva, nem is az önök személyére célozva, de legalábbis politikai tömbök egymás közti viszonylatában az a nagyon régi mondás jutott eszembe, hogy bagoly mondja verébnek, hiszen ha jól megnézzük ezt a fajta társadalom- és gazdaságszervezést, ami kiválóan megmutatkozik a szerencsejáték szervezése, illetőleg a kaszinók szabályozatlansága kapcsán, egyértelmű, hogy a baloldal, ha nagyon leegyszerűsítjük, a baloldal nemzetközi módszerekkel lopta szét a közvagyont, önök pedig  tisztelet a kivételnek  13 éve nemzeti színű zászlók alatt talicskázzák ki az átlag magyar ember számára felfoghatatlan mennyiségű pénzeket a rendszerből, és ennek egy kiváló hadtápútvonala mindig is a szerencsejáték volt.

Bagoly mondja verébnek, hiszen 2010 előtt a balliberális kormányok kaptak nagyon jelentős hadtápsegítséget az akkori játékgépes vállalkozóktól, rosszabb esetben a játékgépes alvilágtól. 2011-2012 környékén háborús logikából kiindulva  elmondtam ezt már, de most kénytelen vagyok ezen javaslat kapcsán megismételni  a Fidesz-KDNP ezt az első kétharmaddal élve szétbombázta, ezt egy részben igaz, részben pedig hajánál fogva előrángatott érveléssel megfűszerezték, nyakon öntötték, és az addig többségében a balliberális pártok számára vagy javára befolyó, ellenőrizhetetlen mennyiségű összegeket százszázalékos mértékben becsatornázták saját magukhoz. Ennyi történt. Érdemi különbség a korrupciós hajlam kapcsán nincsen, a baloldalnak most legfeljebb az fáj, nem a korrupció fáj, hanem hogy nem ők a haszonélvezői, hogy az esetek többségében  a fővárosi kerületeket, a Fővárosi Önkormányzatban és néhány nagyvárosban rejlő lehetőséget leszámítva  nem ők a haszonélvezői, ki kell ezt mondani.

2010 előtt önöknek semmi bajuk nem volt, tisztelt Varga képviselő úr, a szerencsejáték-szervezéssel, az akkori nyerőgépek világával, mert önök kapták, nem személy szerint ön, én nem gyanúsítom meg, nincs bizonyítékom, tehát nem leszek inkorrekt, de pontosan tudjuk, hogy az MSZP-SZDSZ; dehogy tudjuk pontosan, csak próbáljuk elképzelni, hogy készpénzben milyen összegek vándoroltak be a pártok B meg C kasszájába. Na most, ezt önöktől elvették, ez persze egy óriási érvágás, hogy így szétbombázták a hadtápot, csak akkor legyünk korrektek, akkor fogalmazzanak így! Akkor ne legyen álszenteskedés meg farizeus szemlélet, mert az egész történet erről szól.

(15.20)

Az is napnál világosabb, úgy látom, hogy miután az elmúlt két vagy három hónapban, itt a tavaszi ülésszak folyamán valamilyen formában többször felmerült már a kaszinók kérdésköre. Jól emlékszem, hogy a Mi Hazánk Mozgalom, illetőleg jómagam voltunk azok, akik felvázoltuk annak a helyzetnek a totális képtelenségét, hogy a kaszinók nincsenek bekötve a NAV online rendszerébe. Nem a kaszinókban lévő pénztárgépek, hanem a játékgépek, a különböző szerencsejátékhoz használatos eszközök nincsenek bekötve a NAV online rendszerébe.

Egyértelmű ennek a célja: hogy ellenőrizetlenül tudjanak évente szerintem ezermilliárdos nagyságrendekben pénzeket mozgatni és ebből politikai tevékenységet finanszírozni, szervezési tevékenységet végezni, önkormányzati, EP-s, országgyűlési választásokat finanszírozni, adott esetben szavazatvásárlásokra vagy bizonyos szereplők megvásárlására fordított összegeket innen megképezni. Sőt, van egy kiváló, rafinált eszköz is vagy lehetőség, ami a kaszinókban rejlik, legálisan lehet kifizetni kenőpénzeket bizonyos személyeknek, bizonyos kedvezményezetteknek, akik véletlenül az adott kaszinóban hirtelen olyan szerencsésekké válnak, hogy mesés vagyonokat nyerhetnek meg, vagy legalábbis jelentős összegeket akár egyetlen délután vagy egy éjszaka leforgása alatt. Onnantól kezdve senki nem mondhatja a szó büntetőjogi értelmében, hogy kenőpénz átadására-átvételére került sor, pedig gyakorlatilag erre került sor. Ilyen értelemben is lehet egy kifizetőhely.

Az mindenesetre tényleg vérlázító, hogy az egyéni vállalkozók közül szinte mindenki köteles volt a saját költségén internetre előfizetni, megvásárolni a szükséges technikai eszközöket, ezeket fejleszteni, karbantartani, időnként újakat vásárolni azért, hogy a NAV mindent lásson, és az önök szerint elgondolt arányos közteherviselés keretében az utolsó fillér adót is be tudják fizetni ezek a vállalkozások, hiszen nekik, úgymond, okos mozgástér nem jár. A kaszinóknak, amelyek közül, ha jól emlékszem, akkor talán van olyan is, amelyik a jelenlegi honvédelmi miniszter érdekeltségi körébe tartozik, pedig semmilyen kötelezettségük nincsen.

Önök szerint ez igazságos, korrekt? Az arányos közteherviseléssel milyen viszonyban áll? Önök szerint ez az arányos közteherviselés? Ez lenne a keresztény-konzervatív hozzáállás, az igazságosság követelményeinek maximális teljesítése? Hogy Szamosbecsen a legkisebb forgalmú kozmetikus vagy fodrász be van kapcsolva a NAV online rendszerébe, az évente ezermilliárdokat forgatók, a szürke- és feketepénzeket forgató kaszinók meg nem? Nincsen technikai akadálya, nincsen informatikai akadálya, politikai akaratban rejlő akadálya van ennek, hiszen ez egy olyan hadtápútvonal, amelyről nem akarnak önök lemondani, mivel azért szűkül a mozgástér, szűkül az elfogyasztható, elejthető zsákmány, hiszen a brüsszeli pénzek nem jönnek, meg kell hagyni ezeket a lehetőségeket.

Sajnos szenvedélybeteg ember, szerencsejáték-függő ember mindig lesz, holott 2011-12 tájékán pont azzal indokolták a mostani állapotot előidéző intézkedéseiket, hogy tűrhetetlen, hogy vidéken, a nagyvárosokban, a fővárosban élő szegény emberek adott esetben az utolsó forint munkabérüket, jövedelmüket, szociális segélyeiket eljátsszák a félkarú rablón meg a különböző játékgépeken.

Persze ez önmagában igaznak tűnt, részben talán az is volt, de tudjuk jól, hogy aki szenvedélybeteg  hiszen ez pont ugyanolyan, mint a kábítószer-függőség vagy az alkoholizmus vagy a dohányzás, ez egy szenvedélybetegség , a lottózóktól megkezdve a különböző online felületeken, adott esetben egy mobiltelefon felhasználásával ugyanúgy el tudják játszani a segélyeiket, a munkabérüket, a jövedelmüket. Csak önök a kaszinókba való becsatolással meg a koncessziós rendszer kialakításával tudták biztosítani azt, hogy ezek a pénzek csak azokhoz juthassanak el és csak azok lehessenek a kedvezményezettjei, akiket önök erre alkalmasnak találnak. Ez teljes egészében az önök politikai céljait szolgálja.

És tudják, az a legnagyobb probléma, és ennek még mindig nem érzik a súlyát, mert önök a közvélemény-kutatások bűvkörében élnek  tisztelet a kivételnek, megint hozzáteszem , önök nem érzik jelenleg a társadalmi támogatottságukon azt, hogy mekkora baj van ebben az országban. Nem érzik az élelmiszer-infláció súlyát, nem érzik azt, hogy a középosztály, akár a felső középosztály egy része is milyen mértékben szegényedik el, hogy hogyan szívja, hogyan párologtatja el az infláció az emberek megtakarításait, vagy veszi el az elvi lehetőséget, és hogy a megtakarítások megképzése vagy növelése érdekében mennyire szűkülnek az emberek lehetőségei. Ezt önök nem érzik, mert azt látják a kutatásokon, hogy önök mindig rendkívül népszerűek, de ez a társadalomszervezés és gazdaságszervezés életképtelen hosszú távon.

Az a szerencsejáték-szervezés, a kaszinók működtetése kapcsán is egyértelműen látható, röviden úgy foglalható össze, hogy tisztelet a nagyon ritka kivételnek, önök úgy gondolkodnak, hogy az önök által kijelölt kedvezményezettek tejben, vajban, mézben, 24 karátos arányban fürödjenek, a többi meg oldja meg vagy pusztuljon el, mit számít az önöknek. Hiszen az a szerencsejáték-ipar, amelynek lehet, hogy néhány kulcsszereplője annak idején  sőt, biztos is  táplálta a balliberális pártokat, nem lehetett azt mondani, hogy mondjuk, a kevésbé fejlett térségekben vagy a fővárostól távolabb, kivétel nélkül mindenki ebbe a körbe tartozott volna, biztos, hogy nem.

Önök gyakorlatilag össztűzszerűen, fűnyíróelvet alkalmazva legallyaltak, tönkretettek mindenkit. Nem nézték azt, hogy hány olyan kisvállalkozó van ebben a régi játékgépes világban, akik mondjuk, nem az alvilághoz tartoztak, akik nem maffiaszerűen működtek, és akik adott esetben több tucat családot tartottak el, több tucat munkahelyet tartottak fenn, mert kapcsolódó vendéglátóipari beruházások, büfék, egyebek üzemeltetése révén egyéb szolgáltatásokat is nyújtottak, adott esetben közmegelégedésre, adott esetben olyan nehéz közbiztonsági helyzetű helyeken, ahol mondjuk, csak azokon a helyeken lehetett nyugodtan szórakozni, ahol olyan volt a tulajdonos vagy a tulajdonosi kör. Önök mindenkit egy kalap alá vettek, azt gondolták, hogy mindenki a baloldalt finanszírozza, holott a nagyokra volt jellemző, a kicsiknek azért nem termelődött akkora haszna, és mindenkit tönkretettek annak érdekében, hogy sokkal több pénzt tudjanak zsebre vágni 2010 vagy 2011-12 után, mint amennyit 2002-2010 között zsebre rakott az akkori balliberális kormányzat.

Nagyszerű az, hogy itt meg van állapítva külön adómérték a kenójátékra vagy egyéb nyereménysorsolásos játékra 24 százalékos mértékben, de általánosan az egész javaslaton végigvezethető jogalkotói célt azért nem nagyon lehet fölfedezni. És nagyon vártam én is, hogy hátha most végre eljön az igazság pillanata, megszólal önökben a lelkiismeret, valóban fontosnak érzik az arányos közteherviselést, úgy érzik, hogy tényleg vérlázítóan igazságtalan, hogy a legkisebb vállalkozó, akitől elvárják a közterhek befizetését akkor is, ha adott esetben abban a hónapban alig van jövedelme, vagy a megtakarításaihoz nyúlva, a vésztartalékaihoz nyúlva fizeti be a közterhet, akkor illő lenne adott esetben a honvédelmi miniszter úr érdekeltségi körébe tartozó kaszinókat is arányos közteherviselésre rábírni.

Itt lenne a helye egy ágazati különadónak a szerencsejáték vonatkozásában, akár százalékos mértékben meghatározott, akár átalányadó formájában. Amit akkor fontosnak tartottak 2011-12 tájékán, most még fontosabb lenne, mert mondjuk, bőven vannak olyan lyukak ebben a költségvetésben, az ország költségvetésében, amelyeket toldozni-foldozni, tömködni kellene.

Nagyon bájosan elvitatkozhatnak, a saját szavazótáboruknak biztos nagyon tetszik, ahogy Nacsa képviselő úr ekézi Varga képviselő urat, Varga képviselő úr riposztozik Nacsa úr irányában, holott… (Varga Zoltán: És Apáti képviselő úr mindenki irányában.) Teljes erkölcsi felhatalmazással mondhatom, ugyanis, hála istennek, én egyik politikai közösségnek sem vagyok a tagja. Önök mondhatnak ránk sok mindent  általában alaptalanul , kiabálhatnak ránk kígyót-békát, de mi a hazánk kifosztásában sem internacionalista, sem pedig nemzeti zászló alatt, vagy nemzeti zászlóba burkolt köntösben nem vettünk részt. Úgyhogy teljes erkölcsi felhatalmazással mondhatom, ha tetszik, ha nem. Horrorisztikus pénzek folynak ki csak a szerencsejáték kapcsán.

És egyébként arra az árnyékbokszra is felhívnám a figyelmet  ha már itt szóba került Debrecen , hogy Debrecenben is igen jelentős szerencsejáték-tevékenység folyt, ismerjük a debreceni körökhöz tartozó nagyvállalkozókat meg a hozzájuk köthető vezető politikai szereplőket jobbról is, balról is. Önök itt előadják a nagyhalált, Varga képviselő úr, az akkumulátorgyár kapcsán is? Hát, a Mi Hazánk Mozgalom ment el egyedül a falig, ha már itt tartunk, ebben a kérdésben, bár ez tényleg nem tartozik szorosan a javaslathoz. Mi voltunk egyedül képesek arra, ha csak néhány órára is, de meg tudtuk bénítani az építkezést. Önök meg itt árnyékolnak összevissza, hogy a polgármester ellen indított bágyadt, önök által is tudottan semmit nem érő fegyelmi eljárással majd kipöckölik Papp László polgármester urat a polgármesteri székből, és meg sem kísérelnek semmilyen komolyabb tevékenységet kifejteni az akkumulátorgyár megépítésének megakadályozása érdekében?! (Közbeszólás a kormánypártok soraiból: Nem állami beruházás.)

(15.30)

Abban önnek igaza van, hogy bár ugyan nem állami beruházás, hangzott el a fideszes padsorokból, de valóban 300 milliárd forinttal  én 157-ről tudtam, úgy emlékeztem, hogy a 300 a végcél, a végösszeg lesz , 300 milliárd forinttal… (Varga Zoltán: Nem az a baj, hogy ön Debrecenről beszél, hanem még térképről sem ismeri!) Ott lakik több rokonom is. Velem szemben ne engedje meg magának ezt a kioktató stílust, mert akkor meg fogja ismerni maga is a rosszabb modoromat, és akkor majd meglátjuk, hogy ki húzza a rövidebbet a végén! (Közbeszólások a kormánypárti padsorokból. Kimenjünk?) Úgyhogy óvatosan, Varga képviselő úr, mert kezd felmenni a vércukrom. Tehát óvatosan (Varga Zoltán: Vigyázz, mert ebben a korban az már veszélyes!), óvatosan beszéljen! Szoktam járni, szoktam előfordulni Debrecenben, tudja! Ön nem szokott előfordulni ott, ahol én lakom vagy laktam. (Varga Zoltán közbeszól.) Csak korrektül tájékoztatom önt, úgyhogy ne macskázzon, és ne szórakozzunk egymással!

Tehát önök összejátszanak a Fidesszel, önök Debrecenben semmit nem tettek az akkumulátorgyár megakadályozása érdekében, csak árnyékolnak, csak beszélnek, beszélni meg fekve is lehet. Semmit nem tesznek! (Varga Zoltán: Bezzeg maga igen!) Nem szerveztek érdemi tüntetéseket az elmúlt időben. (Varga Zoltán: Mert maguk igen!) Nincsenek népszavazási kezdeményezéseik, meg sem próbálják. Meg sem próbálják azt, hogy az emberek mellé állnak. (Varga Zoltán: Ostobaságokba ne menjünk bele!) Csak a polgármester ellen indítanak egy fegyelmi eljárást egy olyan településen, ahol 1998 óta egyéni önkormányzati körzetet sem nyert senki a Fideszen kívül, és önök azt hiszik, hogy egy fegyelmi eljárással megbuktatják a polgármestert. Gratulálok ehhez a politikai éleslátáshoz! (Taps a Mi Hazánk soraiból.)

ELNÖK: Tisztelt Képviselőtársaim! A vezérszónoki felszólalások végére értünk. Most a kétperces hozzászólások következnek. Ennek keretében Varga Zoltán képviselő úrnak adok szót, a Demokratikus Koalícióból. Parancsoljon!

VARGA ZOLTÁN (DK): Köszönöm szépen. Ritkán szoktam reagálni mi hazánkos hozzászólásra, de azért felhívnám Apáti képviselő úr figyelmét, hogy valóban ügyeljen a vércukrára, mert ebben a korban ez már nagyon súlyos következményekkel tud járni. (Dr. Apáti István: Vállalom!) Picit nyugodtabbnak kell lenni, néha vegyen be gyógyszert, és ez sokat segít, higgye meg! (Dr. Apáti István: Ideg- és elmeállapotra neked kellene!)

Nacsa képviselő úr, az a helyzet, hogy nem tudtam eldönteni a vezérszónoki hozzászólásában, felszólalásában, hogy önnek mi fájt tőlem: a piti, a diktatúra, vagy a sufnituning piti diktatúra. Tehát ezt majd egyszer alkalomadtán tisztázzuk már, hogy melyik része fáj, merthogy ha már itt tartunk, Debrecennél, Debrecenben ezt szokták mondani manapság, akár az akkumulátorgyár kapcsán, akár bármilyen más dolog kapcsán, hogy itt bizony önök egy sufnituning piti kis diktatúrácskát kalapálnak össze.

A Szerencsejáték Zrt.-ről beszéltünk. 2022-ben 820 milliárdos rekordárbevétele volt a cégnek. Nem a pedagógusokat segítették. Nem a szociális szféra alulfizetett, nyomorgó dolgozóit segítették. Nem a szerencsétlen, az önök orbáni inflációja miatt éppen halni készülő magyar melósokat segítették, hanem a Rogán-családot segítették, Orbán haverjait segítették belőle. Ezt a pénzt például jachtokra költötték, vitorlásra. Erről kellene inkább beszélnie, nem pedig arról beszélni, hogy mi volt a 13 évvel ezelőtti 8 évben, mert nem erről beszélünk most. A maguk kis piti, sufnituning diktatúrájában élünk. Ezt szenvedjük még egy darabig.

A kaszinóbizniszről pedig csak annyit (Nacsa Lőrinc: Sukoró!), hogy tudjuk nagyon jól, hogy több kormánytag is érdekelt volt a kaszinóbizniszben. Itt ezt a „volt”-ot zárójelben jegyezném meg, mert nyilvánvaló módon nehéz azt elhinni, hogy valójában semmi közük hozzá, hogy amikor kormánytagok lettek, akkor hirtelen azt mondják, hogy lemondanak az érdekeltségükről. Nézzük meg, hogy ki volt az, aki a kaszinóbizniszből milliárdokat síbolt, akár a kormány tagjai közül is, és akkor kiderül az igazság. Köszönöm szépen. (Közbeszólások a kormánypárti sorokból: Taps!)

ELNÖK: Szintén kétperces hozzászólásra jelentkezett Apáti István képviselő úr, Mi Hazánk. Parancsoljon!

DR. APÁTI ISTVÁN (Mi Hazánk): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Természetesen reagálnom kell Varga képviselő úr személyemet érintő verbális ámokfutására. Szeretném önt arról tájékoztatni végtelen örömmel, hogy egy Apáti mindig ereje teljében van, semmi bajom. Semmi bajom! Makkegészséges vagyok, és egyébként a mozgáskultúrám és a mozgáskoordinációm is kifejezetten rendben van, bizonyos élethelyzetekben célirányos, nincs ezzel a világon semmi gond. (Varga Zoltán: Örülök neki!)

Önnek az fáj, képviselő úr  és nem is reagált, a hallgatást beleegyezésnek veszem , hogy hogyan szabotálják el önök a debreceni akkumulátorgyár elleni tiltakozást. Nemcsak arról van szó, hogy egy hallgatólagos vagy kifejezett alku keretében az LMP-t vagy a Momentumot próbálják…  hát, ők is elég fékezett habzással adják elő a tiltakozást, hanem arról van szó, hogy valószínűleg önök megegyeztek valamilyen formában, hiszen gyakorlatilag semmit nem csinálnak. Hogy milyen szinten köttetett ez a megegyezés, azt nem lehet tudni.

Láthatjuk, Varga képviselő úr elhagyta az üléstermet. Csak a történeti hűség, a tévénézők, az interneten minket követők és a jegyzőkönyv kedvéért mondom el, hogy Varga képviselő úr elhagyta az üléstermet, pedig oly nagy hévvel szokott támadni mindenkit. Egyébként egy kiváló színészi képességekkel megáldott képviselőről van szó. (Nacsa Lőrinc: Á, közepes!) Mond érdekeseket, időnként okoz némi jókedvet, csak én vártam volna, hogy beszálljon ebbe a vitába, és legalább a védekezésnek egy látszatát valahogy előadja, hogy mit nem csinál az úgynevezett Demokratikus Koalíció a debreceni akkumulátorgyár kapcsán. Hát, még azt sem lehet elmondani, amit annak idején az ő főnöke, Gyurcsány Ferenc mondott egy másik vitában, hogy a rajtakapott gyermek felháborodása érthető, ám de oktalan. Ő még csak fel sem háborodott. Köszönöm. (Taps a Mi Hazánk soraiból.)

ELNÖK: Megkérdezem képviselőtársaimat, hogy kíváne még élni valaki a felszólalás lehetőségével a vitában. (Nincs jelentkező.) Jelentkezőt nem látok. A vitát lezárom.

Megkérdezem az előterjesztőt, hogy kíváne válaszolni. (Jelzésre:) Dömötör államtitkár úr, parancsoljon, öné a lehetőség.

DÖMÖTÖR CSABA, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára: Röviden szeretnék  azzal együtt is, hogy kicsit messzire kanyarodtunk , először is Varga képviselő úr felvetéseire, aki sajnálatos módon már tényleg nincs itt, folytatva azt a hagyományt, hogy egyes ellenzéki képviselőket addig érdekel a parlamenti munka, amíg a saját hangjukat hallják. Ez sajnálatos. Jobb lenne egymást megtisztelni, hogy legalább a saját felvetéseikre adott válaszokat meghallgatják. A felszólalásából egy olyan hely képe rajzolódott ki, ahol gyakorlatilag már nem maradt semmilyen vagyonelem, és az államot kisemmizték. Nagyjából, hogyha abból indulunk ki, amit Varga képviselő úr elmondott, akkor ez lenne a kép.

Ezzel ellentétben, amióta ez a kormány van hivatalban, több tízezer milliárd forinttal nőtt az állami vagyon. Ez elmondható az energetikai szektorról, elmondható a kiskereskedelmi szektorról, elmondható a médiáról is egyébként, elmondható a bankszektorról. Szerintünk ez jó fejlemény. Tehát hogyha igaz lenne az a felvetés, az az állítás, amit Varga képviselő úr mondott, akkor nem növekedett volna, hanem csökkent volna az állami vagyon nagyságrendje.

Ami a Szerencsejáték Zrt.-t illeti, hogyha folytatódott volna az a privatizációsorozat, amit megkezdtek még a kormányzásuk alatt, akkor ma itt nem vitatkoznánk arról, hogy a magyar Szerencsejáték Zrt. egyébként milyen tevékenységet folytat, és hogyan módosítsa a tevékenységét, és hogyan alakítsa át úgy, hogy az az újfajta szerencsejáték-szokásoknak, fejleményeknek is megfeleljen. Nem tudnánk erről vitatkozni, mert már rég privatizáltak volna mindent.

Azzal ellentétben, amit Varga képviselő úr állított, a Szerencsejáték Zrt. egy életerős vállalat, amely egyébként a magyar GDP nem kis részét is képviseli, például azzal, hogy az ország egyik legnagyobb értékesítési hálózatát működteti. 7735 értékesítési ponton lehet elérni a termékeit, hazai szolgáltatásokat, leginkább hazai szolgáltatásokat vesz igénybe, és ami épp ennyire fontos, magyar embereknek ad munkát, és nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a tiszta játékbevétel kétharmadát adók, díjak, járulékok, osztalék formájában visszautalja az állami költségvetésbe. Hogyha privatizálták volna ezt a szektort is, akkor ez a bevétele nem lenne a magyar államnak, akkor nem beszélgetnénk erről.

Szó esett arról, hogy milyen tevékenységeket támogat a Szerencsejáték Zrt. Elhangzott pár példa. Kimaradt jó pár másik, amiből az is látszik, hogy nagyon sokrétű ez a támogatási tevékenység. Például támogatja a Magyar Parasport Jövőjéért Alapítványt, a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségét, támogatja az Országos Mentőszolgálatot. A Szerencsejáték Zrt. támogatásával 19 helyszínen adtak át olyan játszótereket, ahol ép és fogyatékossággal élő gyermekek közös játékokon keresztül ismerhetik meg egymást. Hogyha az lenne a feladat, hogy folytassam ezt a sort, akkor ez nagyon-nagyon hosszú sor lenne, és nem szeretnék visszaélni az idejükkel.

Ami a kaszinókoncessziót illeti, nőtt az állami kontroll az elmúlt években a kaszinószabályozásban, és ennek eredményeképp kifehéredett az ágazat. Szeretném ezt számokkal is alátámasztani. 2021-ben 5 milliárd forint folyt be koncessziós díjakból, szemben a 2010 előtti 1-1,5 milliárd forinttal.

(15.40)

Tehát közel ötszörösére nőtt az az összeg, amelyet a magyar állam kap a koncessziós bevételekből. És arra is külön szeretném felhívni a figyelmet, hogy az üzemeltető által fizetett koncessziós díjak mértéke meghaladja a más országokban fizetendő koncessziós díj mértékét.

Ennyit szerettem volna hozzáfűzni az elhangzottakhoz, és remélem, hogy majd a törvényjavaslat valódi tárgyában is lesz lehetőség érdemi vitára a szakbizottsági szakaszban. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   47-78   79-98   99-114      Ülésnap adatai