Készült: 2024.05.08.16:07:27 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

43. ülésnap (2022.12.05.),  299-300. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:23


Felszólalások:   297-298   299-300   301-302      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, Jakab Péter képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Napirend utáni felszólalásra jelentkezett Dócs Dávid képviselő úr, a Mi Hazánk képviselője: „Árstop mellett hiánystopot is hirdethetne a kormány” címmel. Öné a szó, képviselő úr.

DÓCS DÁVID (Mi Hazánk): Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Ház! Ahogy elnök úr is mondta, árstop mellett hiánystopot is hirdethetne a kormány. Meddig tartja létbizonytalanságban a kormány a benzinkutakat üzemeltető hazai vállalkozásokat? Kinek szánják az ellehetetlenített benzinkutak üzemeltetési jogát? Jogos lehet az a kérdés is, hogy az idei aszály vagy a rossz kormányzati intézkedések a felelősek a vidéki benzinkutak elapadásáért.

Az egész országot érintő problémát gerjesztett mára az az egy éve tartó kormányzati intézkedés, a 2021. évi CXXX. törvénynek a veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló rendelkezése, miszerint köteles üzemszünetet hirdetni annak az üzemanyagtöltő állomásnak az üzemeltetője, amely a fogyasztókat 48 órán keresztül nem tudja kiszolgálni hatósági áras üzemanyaggal.

Sokkal aggasztóbb azonban ennek a törvénynek a szankciós része, ami felhatalmazza a kormányt, hogy vizsgálat után kijelölhessen más szolgáltatót az üzemszünetet bejelentő benzinkút üzemeltetésére, az érintett üzemanyagtöltő állomás 30 kilométeres vonzáskörzetében lévő, a lakosság igényeinek kielégítésére alkalmas nyilvántartott szolgáltatót az érintett üzemanyagtöltő állomás üzemeltetésére.

Többek között ezeknek a rendelkezéseknek is köszönhető az a kaotikus állapot, hogy az ország nagy részén ma már csak 5-10 liter üzemanyagot lehet egyszerre tankolni, de egyre több az olyan jelzés, hogy sok magánbenzinkúton már csak 1-2 liter üzemanyagért lehet sorban állni. Ennek az oka egészen egyszerű, hiszen egyik kisvállalkozó sem szeretné, hogy elvegyék tőle a többévnyi vagy évtizednyi munkájának a gyümölcsét és eredményét, és csak így tudja áthidalni az elégtelen beszállítást.

A fehér kutak a tavaly ilyenkori üzemanyag-mennyiségükhöz képest jellemzően annak csupán 1 százalékát kapják, vagy még azt sem, hiszen több üzemanyagtöltő állomás arról számolt be, hogy az elmúlt két hétben nem kapott üzemanyag-utánpótlást, és az elkövetkezendő két hétben is ugyanez várható, úgy látszik, hiába kötöttek a MOL-lal ellátási szerződést.

Ez szintén köszönhető annak, hogy míg a MOL és a kormány több száz milliárd forint nyereségre tett szert, és a mai napig hasznot húz minden egyes eladott liternyi üzemanyagból, addig a kutakat üzemeltető vállalkozások az utóbbi egy évben csak veszteséget tudtak elkönyvelni minden egyes literre, és más vállalkozásaikból próbálják fenntartani az üzemanyagtöltő állomásaikat, de természetesen ez is véges, ezt sem lehet örökké így fenntartani.

Ezekkel a rendelkezésekkel egy éve létbizonytalanságban tartanak több mint ezer vállalkozót, illetve az alkalmazásukban álló több ezer családot. Ezzel a törvénnyel a kormány megteremtette a feltételét a kis benzinkutak ellehetetlenítésének, felszámolásának és annak a lehetőségét is, hogy egy esetleges nagyobb, erősebb piaci szereplő könnyedén hozzájusson az ellehetetlenített üzemanyagtöltő állomásokhoz.

Ezek a rendelkezések azonban nem szólnak arról, hogy mi történik akkor, ha az elégtelen nagykereskedelmi ellátás miatt nem tudják kiszolgálni a vevőket; és nem szólnak arról, hogy milyen szankciók sújtják például a MOL-t, aki egyeduralkodó beszállító a magyar üzemanyagpiacon, mert nem tudja kiszolgálni az igényeket, ezzel veszélyeztetve igazán az ellátásbiztonságot.

További aggodalomra ad okot, hogy sajtóhírek szerint a MOL a napokban 143 hazai benzinkutat adott el egy csehországi piacvezető benzinkút üzemeltetőjének, az ORLEN Unipetrolnak. A hazai kis- és középvállalkozások és a magyar családok védelmében elvárjuk, hogy a kormány a kényszerüzemszünet helyett azonnali lépésként arról rendelkezzen, hogy a MOL egyedüli hazai üzemanyag-nagykereskedőként biztosítsa az üzemanyag-ellátást és -utánpótlást a kis kutak számára, és helyezzék hatályon kívül a kivéreztetett kis kutak végső keneteként értelmezhető kényszerüzemszünet elrendelésének lehetőségét is, hiszen pont ezzel lehetetlenítené el a kormány a vállalkozások és a nekik dolgozó munkavállalók mellett a vidéki lakosságot is.

A MOL mint a hazai üzemanyag-ellátás főszereplője, gyakorlatilag teljhatalommal bír az üzemanyag-nagykereskedelmi kiszolgálásban is, hiszen önállóan döntheti el, hogy mely kutaknak és milyen üzemanyagot ad. Mindezt kormányzati jóváhagyással teszi, hiszen semmilyen szabályozás nem köti a kormány részéről.

Éppen ezért a Mi Hazánk Mozgalom azt szeretné elérni, hogyha a kormány megpróbálná legalább a lehetőségét megadni annak, hogy a független kis benzinkutak továbbra is fenn tudjanak maradni, továbbra is tudjanak érvényesülni, hiszen hogyha velük kevesebbek leszünk, akkor a vidék lesz megint kevesebb valamivel. Köszönöm szépen a szót.

(21.10)




Felszólalások:   297-298   299-300   301-302      Ülésnap adatai