Készült: 2024.05.08.07:35:47 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

44. ülésnap (2022.12.06.),  167-174. felszólalás
Felszólalás oka Bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája
Felszólalás ideje 12:27


Felszólalások:   147-166   167-174   175-178      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatalokra a szerdai ülésnapon kerül sor.

Soron következik a cselekvő fogyasztóvédelem érdekében szükséges egyes törvények módosításáról szóló előterjesztéshez benyújtott bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája. A kormány-előterjesztés T/1618. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető. Bejelentem, hogy az előterjesztést uniós napirendi pontként tárgyalja az Országgyűlés.

A vitában elsőként a Törvényalkotási Bizottság álláspontjának ismertetésére kerül sor. Megadom a szót Héjj Dávid képviselő úrnak, a bizottság előadójának. Parancsoljon!

HÉJJ DÁVID, a Törvényalkotási Bizottság előadója: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tájékoztatom önöket, hogy a Törvényalkotási Bizottság 2022. december 1-jén tartott ülésén megtárgyalta a cselekvő fogyasztóvédelem érdekében szükséges egyes törvények módosításáról szóló T/1618. számú törvényjavaslatot.

(15.00)

Az összegző módosító javaslatot és összegző jelentést a bizottság a házszabály 46. §-a alapján 27 igen szavazattal, ellenszavazat nélkül, 8 tartózkodás mellett elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! A Ház asztalán fekvő törvényjavaslat célja annak biztosítása, hogy a fogyasztókat érintő jogsértés megszüntetésére irányuló intézkedések, valamint a jogsérelem orvoslására szolgáló intézkedések meghozatala iránti képviseleti keresetekre vonatkozóan uniós és nemzeti szinten egyaránt a fogyasztók érdekében az úgynevezett feljogosított szervezetek részére rendelkezésre álljon egy hatékony és eredményes eljárási mechanizmus. A digitalizáció terjedése és az online kereskedelem bővülése miatt megnőtt ugyanis annak a kockázata, hogy ugyanazon vállalkozás által elkövetett jogellenes gyakorlat nagyszámú fogyasztónak okoz jogsérelmet. A fogyasztóvédelmi előírások megsértése pedig hátrányokat okozhat a fogyasztóknak. Amennyiben nem állnak rendelkezésre hatékony eszközök a jogellenes gyakorlatok megszüntetéséhez, az a fogyasztói bizalom, valamint a fogyasztói elégedettség csökkenéséhez vezet, amely azonban kedvezőtlenül érintheti a gazdasági környezet és a piac működését is.

Tisztelt Ház! A benyújtott törvényjavaslat több jogharmonizációs célú módosítást tartalmaz. Elsősorban a termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi következményekről szóló irányelv átültetését szolgáló módosítások célja, hogy minél több termék és szolgáltatás akadálymentes legyen a fogyatékossággal élő személyek és az idősek számára. Ennek érdekében az akadálymentességi követelményeknek való megfelelés igazolására, az egyes gazdasági szereplők e követelmények teljesülésével kapcsolatos kötelezettségére, a megfelelés hiánya esetén pedig a piacfelügyeleti hatóság által megtehető intézkedésekre vonatkozó szabályok rögzítésére kerül sor.

A képviseleti keresetekről szóló irányelv átültetését szolgáló módosítások a fogyasztói jogok hatékonyabb érvényesítését teszik lehetővé, mivel a képviseleti kereset alapján a bíróság a vállalkozásokat a fogyasztói jogsérelem orvoslására, például kártérítésre is kötelezheti, így az érintett fogyasztói körnek nem kell külön pert indítania jogai érvényesítésére. Belföldi képviseleti keresetet, valamint határon átnyúló képviseleti keresetet pedig azok a feljogosított szervezetek indíthatnak, amelyek nem állnak csőd- vagy felszámolási eljárás, illetve végelszámolás vagy kényszertörlés alatt.

Tisztelt Képviselőtársaim! Néhány hete lépett hatályba a digitális szolgáltatásokról szóló uniós rendelet, melynek mielőbbi alkalmazhatóvá tétele a jogalkotó kiemelt céljai között szerepel. A Törvényalkotási Bizottság által elfogadott módosító javaslattal fontos lépést tettünk ennek megvalósítása érdekében, hiszen a digitális fejlődés és a közösségi médiaplatformok térnyerése miatt kiemelten fontossá vált, hogy az online térben is megfelelő védelmet garantáljon az állam a polgárai részére. Azonban azt be kell látni, hogy mivel a digitális térben nem léteznek fizikai korlátok, így annak szabályozása csak úgy lehet hatékony, ha határon átnyúló jellegűnek kezeljük a területet. Éppen ezért üdvözlendő, hogy a magyar igazságügyi tárca az európai szintű szabályozás kezdeményezői között volt, és mindvégig segítette az uniós jogalkotási folyamatot.

Az elhangzottak ismeretében az előttünk fekvő törvényjavaslat, úgy gondolom, támogatandó. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. Köszönöm a szót. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Megkérdezem az előterjesztőt, hogy kíváne felszólalni. (Jelzésre:) Államtitkár úr jelzi, hogy él a lehetőséggel. Megadom a szót. Parancsoljon!

DR. RÉPÁSSY RÓBERT igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Az Országgyűlés előtt lévő törvény elfogadásával képviseleti keresetek révén egy hatékony és eredményes eljárási mechanizmus áll majd rendelkezésre a fogyasztók védelme érdekében. A képviseleti kereset alapján a bíróság a vállalkozásokat a jogsértés tényének megállapítása mellett a fogyasztói jogsérelem érdemi orvoslására, például kártérítésre, kijavításra vagy árleszállításra is kötelezheti, így az érintett fogyasztói körnek nem kell külön pert indítania jogai érvényesítéséért.

Az akadálymentességi irányelv átültetése kiemelten szolgálja a fogyatékossággal élő személyek és az idősek védelmét, a széles körben használt termékekhez és szolgálatásokhoz való hozzáférésük javítása révén elősegíti, hogy valóban egyenlő módon vehessenek részt a társadalom életében.

A törvényjavaslat a család és a családi kapcsolatok kiemelt védelmét is szolgálja annak érdekében, hogy a kereskedelmi gyakorlatok ne irányulhassanak ezek manipulatív felhasználására. A törvényjavaslat előkészítését széles körű egyeztetés előzte meg, a módosításokra részben az újonnan létrehozott Fogyasztóvédelmi Kerekasztal, részben a fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatalok javaslatai alapján, valamint saját kezdeményezésre a jogszabályi koherencia megteremtése érdekében került sor.

A Törvényalkotási Bizottság módosítása révén az úgynevezett lekérhető médiaszolgáltatások esetében a lineáris médiaszolgáltatásokhoz hasonlóan is kötelezővé válik a műsorszámok korhatár-kategóriákba történő besorolása.

A törvényjavaslat vitája során a tisztelt képviselőtársak egyetértettek az előttük lévő törvényjavaslat céljaival, hiszen szakmai kérdésekben nem volt vita, szakmai jellegű módosítási javaslat nem került megfogalmazásra. Mindezekre tekintettel kérem, hogy a törvényjavaslatot támogatni szíveskedjenek. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Államtitkár úrnak az esetleges zárszó elmondására 13 perc áll majd rendelkezésére.

Tisztelt Országgyűlés! A kijelölt Gazdasági Bizottság nem állított előadót, most a képviselői felszólalások következnek a napirend szerinti időkeretben. Megadom a szót Sebők Éva képviselő asszonynak, Momentum. Parancsoljon!

SEBŐK ÉVA (Momentum): Köszönöm szépen. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársak! Tisztelt Előterjesztő! Úgy gondolom, hogy a fogyasztóvédelem egy rendkívül fontos feladat, ami a modern törvénykezés előtt áll, legyen szó Magyarországról vagy a világ bármely országáról. Nagyon sok kérdésben tudnánk többet és jobbat tenni, és ezekről a kérdésekről fogunk is még beszélni a ciklus alatt, erre személyem a garancia; viszont ami most történt ezzel a törvénnyel, az egészen elképesztő.

Maga a törvénymódosítás elégtelen, de nem is feltétlenül volt célja mindazoknak a problémáknak az orvoslása, amelyekre később még ki fogok térni, ami önmagában nem jelent problémát. Amikor a TAB elé került, akkor nagyon sok irányba lehetett volna eltéríteni ezt a törvényjavaslatot. Hadd hozzak néhány példát!

Véleményem szerint ma Magyarországon a fogyasztók jogainak legnagyobb megsértője maga az állam. A fogyasztókkal szembeni jogsértés történik nap mint nap, amikor a MÁV a saját utasaival szemben jár el, amikor a Volán a saját utasaival szemben jár el, amikor a betegjogok nincsenek garantálva az állami egészségügyben, és még sorolhatnám; kitérhetnék a posta általi eljárásokra, a Szerencsejáték Zrt. általi eljárásokra, az önkormányzati cégek szerinti eljárásokra; ha csak a saját élethelyzetemet nézem, nálunk például a hulladékfeldolgozással és a hulladék begyűjtésével foglalkozó cégnek vannak érdekes dolgai.

Amikor a TAB elé került, akkor lehetett volna eltéríteni ezt a törvényt  bár nyilván nem túl szerencsés ebben a fázisban bármiféle eltérítést alkalmazni  annak érdekében, hogy ezek a problémák egy kicsit közelebb kerüljenek a megoldáshoz. Lehetett volna gondoskodni arról, hogy a MÁV ÁSZFe és utasszabályzata ne arról tanúskodjon, hogy a MÁV mennyire gyűlöli az utasokat; hogy ne arra menjenek ki ezek a szabályzatok, hogy a MÁV-nak lehetőleg soha, semmilyen körülmények között ne kelljen kártérítést fizetni, ezért nyugodtan lehessen 5 °C-ban ülni első osztályon; nyugodtan lehessen ülni 48 °C-os kocsiban nyáron; nyugodtan kelljen tűrni 40, 60, 120, 180 perces késéseket, és sorolhatnám a végtelenségig.

De önök nem úgy döntöttek, hogy ebbe az irányba térítik el ezt a jogszabályt, hanem úgy döntöttek, hogy minél több szégyenérzetet szeretnének a magyar embereknek okozni. Ugyanis az önök döntése alapján a jövőben, amikor bekapcsolom a Netflixet vagy az HBO Maxot vagy az Amazon Prime-ot, és mondjuk, megnéznék egy epizódot a Glee-ből, megnéznék egy-egy kritikailag elismert filmet, akkor szembesülnöm kelljen vele újra és újra és újra, hogy mennyire szégyenletesen homofób kormányom van.

(15.10)

Legközelebb, ha el akarják téríteni a jogszabályt, akkor arra kérem, hogy a magyar emberek valós problémáira reagáljanak, és például kezdjenek valamit a MÁV-val és a Volánnal.

Eredetileg terveztük támogatni a jogszabályt, a változtatások tekintetében ezt a támogatást végül is nem fogjuk tudni biztosítani. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Megkérdezem képviselőtársaimat, hogy a fennmaradt időkeretben kíváne még valaki élni a felszólalás lehetőségével. (Nincs jelzés.) Jelentkezőt nem látok, a vitát lezárom.

Megkérdezem államtitkár urat, hogy kíváne válaszolni. (Jelzésre:) Jelzi, hogy él a lehetőséggel. 13 perce maradt államtitkár úrnak erre. Parancsoljon, megadom a szót.

DR. RÉPÁSSY RÓBERT igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Ellenzéki képviselő asszonyt hallgatva azt hiszem, hogy valami alapvető félreértés van, de nyilván lesz még mód tanulmányozni a jogszabály szövegét. Tehát a jogszabályból semmiféle homofóbia nem olvasható ki. A jogszabályból a gyermekek védelme olvasható ki, és úgy, ahogyan minden más médiatartalomnál, a gyermekek védelme érdekében egyébként az egész Európai Unióban korhatár-besorolást alkalmaznak, így természetesen ezeknél a médiaszolgáltatásoknál is korhatár-besorolást kell alkalmazni.

Csak erről szól ez a törvény. Én javaslom, hogy fontolják meg a zárószavazáson a gombnyomást, az igen gomb nyomását. Köszönöm szépen. (Héjj Dávid és dr. Vejkey Imre tapsol.)




Felszólalások:   147-166   167-174   175-178      Ülésnap adatai