Készült: 2024.05.31.14:21:15 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

29. ülésnap (2022.10.05.), 20. felszólalás
Felszólaló Dudás Róbert (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 12:39


Felszólalások:  Előző  20  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DUDÁS RÓBERT, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Biztos Úr! Az alapvető jogok biztosának, illetve helyetteseinek tevékenységéről szóló beszámolót a Jobbik  és ezzel, azt gondolom, nem okozok nagy meglepetést  el fogja fogadni. Keresztény-konzervatív pártként nagyra becsüljük (Szórványos derültség a kormánypárti padsorokból.), hogy a tavalyi esztendőben is kiemelt figyelmet szentelt a biztos és a hivatala a kiszolgáltatottak, a gyermekek, a fogyatékossággal élők, az idősek és a betegek panaszainak a kezelésére.

Számos kritika elhangzott már az előttem felszólalók részéről, én egyre szeretnék ezek közül reflektálni. Nyilván nem az én feladatom, hanem majd a biztos úré, ugyanakkor azt én is szerettem volna kiemelni, hogy amennyiben egy éves beszámolót nem a következő év októberében, utolsó negyedévében tárgyalnánk, én azt gondolom, hogy számos jogos kritika, ami esetleg itt jó szándékkal elhangzik, azon túl, hogy beépítésre, orvoslásra is kerülhetnének, úgyhogy ezt mindenképpen szeretném. Nagy valószínűség szerint törvényi kötelezettséget teljesít biztos úr azzal, hogy ilyenkor kerül az Országgyűlés elé, ugyanakkor viszont fontos lenne, amennyiben tényleg a jó szándék vezérel mindenkit, hogy a következő évre ezek kijavíthatók legyenek, akkor ne az azt követő év végén tárgyaljuk.

Hogy a hivatal egyébként mennyire képes meghallani a társadalmi igényeket, azt szemléletesen bizonyítja, amikor szülői panaszbeadványok nyomán vizsgálta átfogó jelleggel az iskolakezdés elhalasztásának kérelmezésével kapcsolatos új eljárásrendet és a gyakorlati alkalmazásával kapcsolatos kérdéseket. A jelentésben szereplő alkotmányossági, alapjogi megállapítások később részben visszaköszöntek a tárgykörben kiadott alkotmánybírósági határozatban. Mindezek nyomán az iskolaérettség megállapítására vonatkozó eljárásrend szabályai átalakultak. Az ügy kapcsán a Jobbik is megszólalt, a gyermekek és a szülők pártjára állva jeleztük mi is, hogy a hatalom birtokosai nem léphetnek át egy határt, amit egyébként átléptek, tehát ezt muszáj lesz korrigálni.

A beszámolóból is megtudhatjuk, hogy az alapjogi biztos 2021-ben is kiemelt figyelmet szentelt a bentlakásos intézmények, így a gyermekotthonok, az idősek otthonai és a fogyatékossággal élőket ellátó intézmények működési körülményeinek átfogó jellegű helyszíni vizsgálatának a hozzáérkező panaszok és jelzések nyomán vagy akár hivatalból eljárva. A tárgyévben a gyermekotthonok helyszíni ellenőrzései közül a legnagyobb sajtóvisszhangja az EMMI Kalocsai Gyermekotthonának működését monitorozó jelentésnek volt. A gyermekotthon szakmai létszáma, a szakképzett dolgozók aránya, a fluktuáció csökkenése tekintetében ugyanis a korábbi vizsgálathoz képest volt előrelépés. Másrészt azonban az intézmény tárgyi feltételei, a tagiskola működése, valamint további kérdések tekintetében a súlyos, konkrét és rendszerszintű problémák orvoslására a biztos ajánlásokat fogalmazott meg.

Tisztelt kormánypárti képviselőtársaim, a labda az önök térfelén pattog. A szociális rendszer már a tavalyi évben is recsegett-ropogott. Ami azonban most fog következni, látva a tendenciákat, az maga a katasztrófa. Nem lehet elégszer hangsúlyozni: ha volt és van több száz milliárd forintnyi közpénz a veszteséges Vodafone felvásárlására, akkor számunkra itt a Jobbik frakciójában elfogadhatatlan, hogy ne legyen pénz az ellátórendszerek megerősítésére. Rossz belegondolni abba, hogy ha a ’21. évről szóló jelentés rendszerszintű problémákat taglal, melyek jelentős részét többlet költségvetési forrásokkal érdemben kezelni lehetne, akkor mi lesz a helyzet a ’22-es beszámolóval, mit fogunk olvasni a ’23. esztendőről szóló jelentésben.

De hogy ne csak ebbe az irányba vigyem a felszólalásomat, meg kell említenem, hogy XXI. századi pártként számunkra kardinális fontosságú a zöldgondolat és a fenntarthatóság. Nagy öröm számunkra, hogy biztos úr és munkatársai is kiemelten foglalkoztak ezzel a területtel. Teljes mértékben azonosulni tudunk a jelentés azon soraival, ahol azt olvashatjuk, hogy a fogyasztói társadalmunkban egyre rövidebb a megvásárolt termékek életciklusa, az ellátási láncok pedig egyre hosszabbak. A körforgásos gazdaság célja, szemben a jelenlegi lineáris gazdasági modellel, hogy a termékek és azok alkotóelemei, alapanyagai minél hosszabb ideig és minél magasabb minőségben a gazdaság vérkeringésében maradjanak. A jelenlegi lineáris gazdasági rendszerünk átalakítása közvetlen kapcsolatban áll az Alaptörvény P), illetve XX., illetve XXI. cikkeivel, hiszen befolyásolja a jelen és a jövő nemzedékek életfeltételeit. Ezért is követi figyelemmel a szószóló ezt a területet és indított a körforgásos gazdasággal foglalkozó műhelybeszélgetés-sorozatot.

Biztos úr ebbéli törekvéseit a magunk részéről maximálisan támogatni tudjuk, hiszen természeti környezetünk megóvása, a biodiverzitás védelme minden hazáját szerető ember számára alapvető fontosságú célkitűzés. Erről esetleg majd értesítsék egyébként a magukat nemzetinek nevező, de a Balatont körbeépítő, fél tihanyi hegyet elhordó kormánypárti oligarchákat is.

Az alapjogi biztos 2021-ben 27 ügyben kezdeményezte valamely jogszabály módosítását vagy általánosságban a jogi környezet áttekintését. A biztos és biztoshelyettesek által fenntartott jogalkotási javaslatok kapcsán viszont újfent kormányzati felelősségre kell hogy rámutassak. Egy élhetőbb, igazságosabb, szolidárisabb, önmagával békében élő Magyarország esélyét jelentheti számos ilyen javaslat.

(10.50)

Tisztelt Képviselőtársaim! Talán nem tekintik felesleges időrablásnak, ha egy-egy általunk fontosabbnak vélt területnél egy kicsit elidőzök. A legkiszolgáltatottabb embertársaink, a fogyatékossággal élők ügyeivel kapcsolatos vizsgálatok ugyancsak súlyos kérdéseket vetnek fel. Miként írják, a nagy létszámú szociális bentlakásos intézmények anomáliájával hosszú évek óta foglalkozik az ombudsmani hivatal. A CRPD kifejezetten az önálló élet és autonómia alapelveit védi, amivel eleve összeegyeztethetetlen a nagy létszámú otthonok üzemszerű működése. Mindezzel összhangban alapjogi szempontból a szociális intézményi férőhelyek kiváltása, a kitagolás és annak végrehajtása áll a megoldások fókuszában. Addig is működniük kell azonban az intézményeknek, miközben az ellátás minősége továbbra is nagyon változó. Az intézmények rengeteg akut problémával küzdenek, és a koronavírus-járvány csak tovább nehezítette a kialakult helyzetet.

A beszámolási időszakban több olyan jelentést adott ki a biztos, amely fogyatékosokat ellátó intézménynek vagy magának a rendszernek a működésére fókuszált. Tisztelettel kérdezem a kormány jelen lévő illetékeseit, illetve a kormánypárt jelen lévő illetékeseit, hogy mi a helyzet jelen állás szerint a kitagolási folyamattal. Nagyon profánul és közérthető módon fogalmazva: mi az esélye annak, hogy végre valóban humánus lakhatási környezetet biztosító otthonokba költözhessenek ezek a sérült embertársaink? Hogyan állunk ebben a kérdésben? Mire lehet számítani? Lesze végre forrás például az égető szakemberhiány leküzdésére? Iszonyú komor fellegeket látunk gyülekezni ebben a tekintetben is.

Itt hadd utaljak az Ander Balázs képviselőtársam által benyújtott írásbeli kérdésre, amely a végveszélybe sodródott Mozgáskorlátozottak Somogy Megyei Egyesületének jajszavát kívánta az illetékesek felé továbbítani; nem tudom, meghallottáke az illetékesek. Mindenesetre tény, hogy a Mozgáskorlátozottak Somogy Megyei Egyesülete 1600, fogyatékkal élő embertársunkról gondoskodik, állami közfeladatokat ellátva igyekeznek megkönnyíteni az ő mindennapjaikat, olykor a születéstől a halálukig ápolva őket. Önök ugyan megígérték, hogy megvédik a rezsicsökkentést, de az az igazság, hogy az elszabadult villany- és gázárak, valamint a vágtázó infláció miatt kilátástalan számukra a jövő.

Dr. Hegedüs Lajos, az egyesület elnöke így nyilatkozott: „Év végéig még elvergődünk valahogy, utána nincs tovább. A magyar állam összességében átlagosan a normatív támogatás 70 százalékát biztosítja, de ezt is csak a korábbi energiaárakkal számolva, miközben kizárólag egyébként állami közfeladatokat látunk el.” Ha nem történik hathatós állami beavatkozás, akkor újra meg kell kérdeznem, milyen borzalmas esetleírásokkal találkozunk majd jövőre meg azt követően az ilyen biztosi, ombudsmani beszámolókban, illetve az intézmények vezetői részéről történő beszámolókban.

Az idősek jogainak védelme kapcsán hasonló kínzó kérdéseket tudunk feltenni. Bár most Somogy megyei példát hoztam ide, ugyanakkor minden megye minden városának minden szociális intézménye hasonló problémákkal és hasonló kilátástalansággal küzd, arról már nem is beszélve, hogy a mostoha körülmények miatti szakdolgozói hiány, valamint a fluktuáció ezen a területen is igen súlyosan érezteti a hatását.

Tisztelt Kormánypárti Hölgyek, Urak! Az alapvető jogok biztosa évről évre megküldheti a beszámolóját, de az önök hozzáállásának radikális megváltoztatása nélkül nem fogunk egyről a kettőre jutni. De hogy ne érhessen az a vád minket, hogy csak kritizálunk, konstruktív hozzáállásunkat mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az egyetlen ellenzéki párt voltunk, amelyik a valóságból kiindulva támogatta az iskolaőri rendszer bevezetését. Emlékezzünk, és mondjuk ki őszintén, többek részéről bizony óriási hisztéria övezte ezt az egész ügyet. A normalitás, a józan ész talaján állva mi azt mondtuk, hogy bizony szükség lehet a rendszer bevezetésére, annak indokoltsága megalapozott. Sokan iszonyatos jogsértéseket vizionáltak, és farkast kiáltottak akkor is, amikor nem kellett volna egyébként. A biztosi beszámoló minket, a Jobbik álláspontját igazolja, idézem: „Az iskolaőri beszámolókból egyértelműen az szűrhető le, hogy a tanulók megbarátkoztak az iskolaőri jelenléttel, bátran fordulnak kérdéseikkel, kéréseikkel az iskolaőrökhöz, akik a tőlük elvárható szinten rendelkezésre is állnak.”

A beszámolónak a munkavállalókat, különösen a gyermekeket vállalni merő nőket érintő diszkriminációs esetei jól rávilágítanak arra, hogy a valóban családbarát szemlélet elterjedéséért még rengeteget kell tenni hazánkban. És ha van valóban „nemzeti” jelzővel illethető feladat, akkor egy ilyen, évtizedek óta hanyatló demográfiai pályán lévő társadalom esetében ez az.

A Jobbik tudatában van a népességfogyás veszedelmének, a leghatározottabban tudja üdvözölni a biztos úr ilyesféle észrevételeit, mint amit az előbb is említettem tőle. Hiszünk a Széchenyinek tulajdonított mondás igazában is, amely szerint egy nemzet ereje a kiművelt emberfők sokaságában rejlik, ezért nem tudjuk elfogadni azokat a helyzeteket, hogy a megfelelő fejlesztő szakemberek hiánya miatt kerüljenek gyermekek, diákok hátrányos helyzetbe.

Tisztelt Képviselőtársaim! A roppant komplex tevékenységi rendszert átfogó beszámoló mögött álló munkát a Jobbik frakciójának nevében köszönöm, miként pedig azt a felszólalásom elején is jeleztem, azt el fogjuk fogadni. Önnek, helyetteseinek és az egész hivatalának a jövőbeli munkájához pedig jó egészséget és kitartást kívánok.




Felszólalások:  Előző  20  Következő    Ülésnap adatai